Riikka Purran mielestä Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa
Ylen vaalikoneessa Riikka Purra oli puolueiden puheenjohtajista ainoa, joka oli Täysin samaa mieltä väittämästä "Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa".
Jokseenkin samaa mieltä olivat Orpo, Saarikko, Essayah, Harkimo.
Kommentit (954)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisen ei kannata Persijen ja Kokoomuksen kaltaisia oikeistopuolueita äänestää, ne vievät tuhkatkin pesästä.
Mutta uuden vähävaraisen, eli keskituloisen kannattaa äänestää näitä, koska kokoomus ja persut osaa sentään laskea keneltä on varaa ottaa.
Sossupummit ei oo enää vähävaraisia, todellisia vähävaraisia ovat ne keskituloiset joilta viedään aina vaan lisää ja lisää.
Sossupummeille oli se laskelman matematiikka liikaa kun se piti poistattaa- totuus sattuu.
En tainnut lukea viestiä, mutta oisko poistettu ihan siksi, että siinä levitettiin valheellista tietoa - siis annettu ymmärtää, että keskituloisella jäisi vähemmän käteen kuin tt-tukiasiakkaalla.
Ymmärrän, että keskituloista kismittää kaiken kallistuminen ja liian pienet rahavarat, mutta silti voisi pysyä totuudessa eikä valehdella niin että korvat heiluu.
Kyllä siinä oli ihan oikea laskelma minun kuukausituloistani ja menoistani, mitään ei ollut vääristelty.
Palkka 3700
Verojen jälkeen jää 2500
Asuminen (lapsiperhe) -1000
Työmatkat -250
Sähkö -250
Vesi -50
Vakuutukset -150
Puhelin ja netti -50
Vaatteet (kirppikseltä) -50
Lääkkeet -50
Harrastukset (omat ja lapsen)Yllätykset kuten auton huolto tms, hammaslääkäri jne voi olla 50-150/kk
Jäljelle jää noin 500 jos ei yllätyksiä tule, sillä syödään.
Kerro nyt mikä oli vääristelty? Montako lusmua voelä voisin tuolla summalla elättää?
Onko tämä mielestäsi oikeuden mukaista?
Sähköön, työmatkaan ja vakuutuksiin järjetön määrä rahaa, ei onnistuisi köyhältä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti työttömänä olleita pitkäaikaistyöttömistä oli 50 400, mikä on 1 200 vähemmän kuin vuosi sitten."
Hui, 1% Suomen kansalaisista on työnvieroksujia- paitsi noistakin suurin osa ei vain saa töitä halustaan huolimatta.
Ratkaisu: Työttömyysturvan heikentäminen, asumistuen leikkaus ja toimeentulotuen alentaminen.
Sairasta.
Niin. On kyllä sairasta velvoittaa työkykyinen menemään töihin. Pitäisihän sitä nyt olla oikeus maata kotona ja elää kuin pellossa sillä välin kun muut käy töissä.
Niin, siis 1 %:n takia kiusataan 99 %:a. Tosi "reilulta" kuulostaa.
Ensinnäkin työttömistä on paljon isompi osa lusmija kuin 1%. Ja lusmujen vika on, että ne muutkin kärsii pian. Sosiaalituet rakennettiin aikana, jolloin oli itsestäänselvyys elättää itsensä ja tuilla eläminen häpeällistä. Mikä on kannustinloukko? Sanana jo törkeä. Sisältää ajatuksen, ettei ihmisen "kannata" mennä töihin vaan elää käsi toisten taskussa. Jos onnistut tienaamaan vaikka 500 euroa/kk, se on velvollisuus tienata ja saa sitten vaikka sen verran vähemmän tukia. Nykyinen loismismalli on pöyristyttävä ja toivon, että se lopetetaan. Kiitos teille, jotka olette sitä väärinkäyttäneet kaikki nämä vuodet.
Työttömiä on aktivoituna 90 000 ja työnantaja on se, joka päättää ketä ottaa tes-palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus sattuu kun se laskelma poistettiin. Mitä siutä pitäs vielä tinkiä että sosdupummit olis tyytyväisiä? Pitäskö mun jättää omat ja lapsen harrastus pois että niillä voitais maksaa jonkun pummin harrastus?
Tinkivaraa ei enää ole, raja on tullut vastaan ja selkänahka on jo revitty irti
t. Keskituloinen ( jolla jää vähemmän per kk kuin pummeilla käteen)
Miten sä voit olla keskituloinen jos sulla on tuloja vähemmän kuin ihan minimillä elävällä? Teet itsestäsi naurettavan noilla absurdeilla väitteilläsi.
Mä olen yksinasuva työtön ja mun tulot on nettona 960 e/kk. Tästä maksan siis kaiken, myös vuokran. Miten sinä voit olla keskituloinen, jos sulla verojen jälkeen jää alle tonni käteen? Kerropas se. LOL
No katsoppa se laskelma mikä näkyy vielä jossain kommenttiketjuissa kun avaat ne. (3700€/kk ja verojen jälkeen 2500 josta lapsiperheen asuminen 1000- harrastukset, vesi, sähkö, työmatkat, puhelin, netti jne..käteen jää vähemmän kuin sossupummilla emkä saa tukia)
Olen keskituloinen vain tilastojen mukaan ja sossupummien mielestä mun pitäis maksaa vielä lisääkin heidän elättämisestään. Kysyn vaan että miksi mun pitäis tinkiä omasta vaatimattomasta elämästäni joidenkin loisimisen takia?
On ollut sinun 100% oma valintasi lisääntyä (onko vielä iso lapsilauma?) ja kustantaa heidän kalliit harrastuksensa, ison talon hankinnasta puhumattakaan. Älä syytä muita omista typeristä valinnoistasi.
Lapsia on alle keskiarvon, en ole mikään sossupummi joka tekee niitä meidän keskituloisten elätettäviksi. Laske siitä.
Keskituloiset nääs osaa ihanitse laskea moneenki lapseen heillä on varaa... Mutta toki on vaikea varautua jos pummien määrä kasvaa.
Niin, edes yhden lapsen tekeminen on 100% oma valinta eikä sinun silloin tule kitistä lapsen aiheuttamista menoista tai suuremman talon/asunnon kustannuksista - täysin omia valintoja. Eivät kaikki osaa, et näemmä sinäkään, jolla ei olisi varaa edes siihen yhteen lapseen vaan syytät työttömiä siitä, että rahasi eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus sattuu kun se laskelma poistettiin. Mitä siutä pitäs vielä tinkiä että sosdupummit olis tyytyväisiä? Pitäskö mun jättää omat ja lapsen harrastus pois että niillä voitais maksaa jonkun pummin harrastus?
Tinkivaraa ei enää ole, raja on tullut vastaan ja selkänahka on jo revitty irti
t. Keskituloinen ( jolla jää vähemmän per kk kuin pummeilla käteen)
Miten sä voit olla keskituloinen jos sulla on tuloja vähemmän kuin ihan minimillä elävällä? Teet itsestäsi naurettavan noilla absurdeilla väitteilläsi.
Mä olen yksinasuva työtön ja mun tulot on nettona 960 e/kk. Tästä maksan siis kaiken, myös vuokran. Miten sinä voit olla keskituloinen, jos sulla verojen jälkeen jää alle tonni käteen? Kerropas se. LOL
Miksi jotkut alapeukuttaa tätä? Keskituloisella voi jäädä käteen turhan vähän rahaa niiden "pakollisten laskujen" jälkeen, mutta jos minulla olisi samat laskut, niin todennäköisesti ruokaan jäisi 0 euroa, menisi itse asiassa miinuksen puolelle niin että en mitenkään selviäisi edes niistä laskuista.
Jotain rajaa tuohon härskiyteen, kiitos.
Ei noissa ole sama tilanne laskelmissa. Toisella on lapsiperhe, sinulla ei. Vastaavassa tilanteessa tuetkin olisivat erilaiset. Toki jää tuolla keskituloisella enemmän silti käteen kuukaudessa ilman laskuja mutta osa laskuista liittyy suoraan työntekoon. Niitä laskuja ei olisi pummina. Lapsiperhepummina säästää vielä päiväkotimaksuissa kun ei joudu maksamaan niitäkään. Suomessa tuo tuloero tasaantuu aika tavalla kun kaiken ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen eli vaikka tuo 3700€ palkka.
Verojen jälkeen 2500
- lapsiperheen asunto 1000€
-sähkö 250€
- vesi 50€
-työmatkat (auto pakollinen koska liikkuva työ eikä bussit kulje kaikkialle) 250€
- vakuutukset 150€
- harrastukset koko perhe noin 100€
- vaatteet (kirpparilta) 50€
- puhelin, netti 50€
-lääkkeet 50€- 100-250€/kk yllättäviin menoihin kuten auton huolto tai renkaat tai lapsen kaverin synttärit, koulun retki tai vaikka hammaslääkäri
- jäljelle jää käyttöön siis tuo 500€
Ja vieläkö joku haluaa että keskituloisia kuritetaan lisää? Käyn töissä jotta elätän itseni ja perheeni, en siksi että joku lusmu saa lokkeilla kotona ja valittaa!!!
Ei tää mitään herkkua oo josta pitäs jakaa kaikille lumihiutaleille!
Täysin samaa mieltä sun kanssa. Toki monella on puoliso jonka kanssa jakaa asumiskustannuksia mutta kaikille ei ole ja yksin hoitaa ja huoltaa lapset. Kelasta saa minimielarin. Ei siinä keskituloisen tai hyvätuloisenakaan paljoa hurrata. Vaikka tulot on yli 4000 Brutto ei siitä käteen jää kuin 2800 niin aivan liikaa joutuu maksamaan veroja jotka menee niille jotka ei niitä ansaitse. Sit leikataan vanhuksista, varhaiskasvatuksesta ylipäätään lapsista. Maksan mieluusti veroja jos sillä saisi jotain vastinetta eikä aina leikattaisi sieltä mistä ei saisi. Ja kun varhaiskasvatuksesta leikataan ne köyhien ja tuilla elävien lapset ei saa myöskään niin hyvää hoitoa saatika jos jollain mt ongelmia niin niistähän on jo karsittu ja paljon. Samoin vammaisista tai sairaanhoidosta ylipäätään. Ne loisijat pitäisi oikeasti pistää töihin vaikka ulkoiluttamaan vanhuksia, pitämään ympäristöä siistinä kyllä jotain vastinetta pitäisi voida vaatia siitä ett saa ilmaista rahaa.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia vuodessa ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisen ei kannata Persijen ja Kokoomuksen kaltaisia oikeistopuolueita äänestää, ne vievät tuhkatkin pesästä.
Mutta uuden vähävaraisen, eli keskituloisen kannattaa äänestää näitä, koska kokoomus ja persut osaa sentään laskea keneltä on varaa ottaa.
Sossupummit ei oo enää vähävaraisia, todellisia vähävaraisia ovat ne keskituloiset joilta viedään aina vaan lisää ja lisää.
Sossupummeille oli se laskelman matematiikka liikaa kun se piti poistattaa- totuus sattuu.
En tainnut lukea viestiä, mutta oisko poistettu ihan siksi, että siinä levitettiin valheellista tietoa - siis annettu ymmärtää, että keskituloisella jäisi vähemmän käteen kuin tt-tukiasiakkaalla.
Ymmärrän, että keskituloista kismittää kaiken kallistuminen ja liian pienet rahavarat, mutta silti voisi pysyä totuudessa eikä valehdella niin että korvat heiluu.
Kyllä siinä oli ihan oikea laskelma minun kuukausituloistani ja menoistani, mitään ei ollut vääristelty.
Palkka 3700
Verojen jälkeen jää 2500
Työmatkat -250
Sähkö -250
Vesi -50
Vakuutukset -150
Puhelin ja netti -50
Lääkkeet -50
Harrastukset (omat ja lapsen)Yllätykset kuten auton huolto tms, hammaslääkäri jne voi olla 50-150/kk
Kerro nyt mikä oli vääristelty? Montako lusmua voelä voisin tuolla summalla elättää?
Ei millään pahalla, mutta noi on sun omia valintoja. Esim. minulla ei ole yhtä ainoaa vakuutusta. En ole katsonut tarpeelliseksi hankkia. En myöskään omista autoa, se on aivan hirveä rahareikä. Joo, jossain päin se on tarpeellinen, mutta asuinpaikaksi voi valita sellaisen, missä autoa ei tarvitse. Lapsiakaan ei itse asiassa ole pakko hankkia.
Köyhiä aina käsketään katsomaan ja tsekkaamaan omia valintoja. Joten kaipa keskituloisetkin voiisvat sen tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka 3700
Verojen jälkeen jää 2500
Työmatkat -250
Sähkö -250
Vesi -50
Vakuutukset -150
Puhelin ja netti -50
Lääkkeet -50
Sähköön, työmatkaan ja vakuutuksiin järjetön määrä rahaa, ei onnistuisi köyhältä mitenkään.
No omistusasunto, auto ja lapset on vakuutettu- ei mielestäni mitään ylimääräistä vaan ne mitä pitää ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Autossa ja asunnossa on pakko olla vakuutukset. Ei ole mikään valintakysymys.
Onko pummit sitä mieltä että nekin rahat vois laittaa heidän loisimiseen? Mitä jos ajan kolarin tai pankki huomaa ettei asuntoa ole vakuutettu? Ei niitä vakuutuksia voi poiskaan laittaa- lapsi tarvii myös omansa jo ihan harrastuksen takia.
No mä olen ehtinyt viisikymppiseksi ilman, että olen tarvinnut koskaan kotivakuutusta tai muutakaan. Autollekaan ei ole koskaan ollut tarvetta. Lapsia en ole myöskään hankkinut. Omia valintojani. Ovatko sinun valintasi jonkun muun kuin sinun?
Keskiluokka pitää tiettyjä asioita näköjään ihan itsestään selvinä eikä halua niitä kyseenalaistaa. Monista noista asioista luopumalla sinulla jäisi paljon enemmän käyttörahaa palkastasi. Mutta valitsisitko mieluummin niin vai onko nykyisessä elämässä kuitenkin jotain sellaista, mistä et haluaisi luopua (esim. lapset)? Harva saa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autossa ja asunnossa on pakko olla vakuutukset. Ei ole mikään valintakysymys.
Onko pummit sitä mieltä että nekin rahat vois laittaa heidän loisimiseen? Mitä jos ajan kolarin tai pankki huomaa ettei asuntoa ole vakuutettu? Ei niitä vakuutuksia voi poiskaan laittaa- lapsi tarvii myös omansa jo ihan harrastuksen takia.
No mä olen ehtinyt viisikymppiseksi ilman, että olen tarvinnut koskaan kotivakuutusta tai muutakaan. Autollekaan ei ole koskaan ollut tarvetta. Lapsia en ole myöskään hankkinut. Omia valintojani. Ovatko sinun valintasi jonkun muun kuin sinun?
Keskiluokka pitää tiettyjä asioita näköjään ihan itsestään selvinä eikä halua niitä kyseenalaistaa. Monista noista asioista luopumalla sinulla jäisi paljon enemmän käyttörahaa palkastasi. Mutta valitsisitko mieluummin niin vai onko nykyisessä elämässä kuitenkin jotain sellaista, mistä et haluaisi luopua (esim. lapset)? Harva saa kaikkea.
En sanonut että haluan kaiken, enkä pidä itsestään selvänä muuta kuin sitä että saan elättää palkallani itseni ja perheeni eikä lukaan muu pidä oikeutensan käydä minun taskuilla.
Tarkoitus olikin kertoa rehellisesti mitä keskituloisella jää käteen, mihin kuluu rahaa ja täällä on sossupummit huutelemassa mistä voisin tinkiä( ilmeisesti pitäisi lopettaa harrastukset ja vakuutusmaksut heidän mielestä). Käyn töissä jottei minun tarvitse selittää sossuun mitä tarvitsen ja siksi että on varaa harrastaa.
Autoa tarvitsen ihan töissä kulkemiseen, muuten kuljen mielelläni bussilla. Jos ostaisin bussiliput koko perheelle, niihinkin menisi liki 200€.
Asut varmaan vuokralla, kun vakuutuksia ei ole. Nykyään vuokranantajatkin edellyttävät vakuutukset ja omistusasunnossa ne määräytyvät muun muassa katttomateriaalin ja asunnon iän sekä kunnon mukaan. Vakuutus tuo minulle myös turvaa ja pankkikin sen vaatii.
Eämä on valintoja, minä olen valinnut työssäkäymisen jotta on edes vähän valinnanvaraa elämässä. Laskelmastani voitte päätellä kuitenkin sen oleellisen, mitä halusin kertoa:
- ei ole varaa reissata juurikaan
- en juo enkä polta
- en laitata kynsiä, tekoripsiä, tatuointeja, hiuksia tms
- en käy baareissa enkä ulkona syömässä
- en osta uusia vaatteita
- auto ei todellakaan ole uusi mutta pakollinen työssä käymiseen
- palkasta ei juuri sijoitella tonneja pörssiin niin kuin moni tuntuu luulevanEn valita enkä halua vaihtaa osia kenenkään kanssa. En kuitenkaan ole valmis maksamaan enää yhtään lisää sosiaalipummien kuluja. (Vanhukset ja sairaat eri asia).
Miksi jatkuvasti haukut työtöntä sossupummiksi?
Minäkin menisin heti töihin kun joku vaan palkkaisi.
Jst tässä mietin harakiria, kun kiusaamisen takia olisi pakko lopettaa työkkärin kulutus ja krensiihan siitä onedessä eli noin 4kk ilman rahaa pitäisi elää. Toimeentulotukeakin voidaan leikata 40% jos lopettaa koulutuksen eli mitään "varmaa"tuloa ei ole tulossa "laiskoille"yhtään mistään, vaan helvetillinen stressi, syyllistäminen jne. vaikka terveys ja elämänhalu menevät kiusaamisen takia.
Koko elämä ollut jo lapsuudessa alkaneen loppuiän kestävän sairauden takia tätä hirressä roikkumista suomalaisen byrokratian "armoilla"ja erinäisten, vielä laiskaksi epäilevien ja syyllistävien kiusaajamulkeroiden kohteena, että liian helppoa tämä kyllä tosiaan ilmeisesti ulkopuolisen silmissä juurikin on, jos itse ei joudu kokemaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta kovin helppo elää. Joutuu ajamaan aika halvalla autolla ja rahat eivät meinaa riittää ryyppäämiseen.
Loppukuusta pitää jo miettiä mitä ostaa ruuaksi, joutuu mättämään punalaputettujakin ostoskoriin...
Ja monta kertaahan tilanne ei olisi pienipalkkaisena mitenkään eri. Eli ei tuo kertomasi vastaa vielä kysymykseen. Tuilla elämisen vaihtoehto ei ole huippupalkka. Jengi laskee että sais ehkä vain satasen kaks enemmän kokopäivätöistä ja jää siksi mieluummin kotiin.
Tätä palstaa lukiessa olen entistä vakuuttuneempi siitä, että jotkut makaa kotona vaan huvikseen ja pohtii täälläkin mistä keskiluokka voisi luopua, jotta kotona olisi joidenkin mukavampi maata.
Olen myös entistä vakuuttuneempi, että äänestän kokoomusta juuri tästä syystä. En koe nykytilannetta mitenkään reiluna enkä todellakaan aio luopua enää yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten on ? Kertokaa te jotka ette käy töissä vaan nostatte niitä tukia.
Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen asia, jossa Purra ja persut on täysin väärässä. Suomi saa jatkuvasti huomautuksia perusturvan pienuudesta, mutta jos se niin kiinnostaa, niin jää työttömäksi.
Suomi sai moitteet viimeksi helmikuussa! Koskaan tuolle asialle ei tehdä mitään, vaikka moitteita satelee.
Moitteet vedettiin takaisin heti, saatiin tietää, miten moninaista tukihimmeliä meillä on. Enemmän kuin Euroopassa keskimäärin siis.
Suomi on tunnetusti maapallon sosiaalitoimisto.
Tiedän Algeriasta tulleen joka on elänyt sossun varassa vuodesta 1990 lähtien ja sanonut suoraan että jos Suomalaiset on niin anteliaita niin kyllä hänelle raha kelpaa ja ilmainen asuminen + ruoka+huonekalut jne...ei ole päivääkään tehnyt töitä täällä koska ei ole halunnut oppia Suomea juurikin sen takia että ei tarvitse mennä töihin. :DD
On myös lähettänyt sukulaisilleen rahaa
Kokoomuspolitiikkaa nuo persut tekee.
Itsestään selvää pitäisi olla kaikille vain se, että pyrkii elättämään itsensä ja perheensä sekä se, että palkallaan pitää tulla toimeen. Mitkään ilmaiseksi saadut etuudet ei voi olla enää itsestään selviä kenellekään. Joku ne maksaa työllään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän Algeriasta tulleen joka on elänyt sossun varassa vuodesta 1990 lähtien ja sanonut suoraan että jos Suomalaiset on niin anteliaita niin kyllä hänelle raha kelpaa ja ilmainen asuminen + ruoka+huonekalut jne...ei ole päivääkään tehnyt töitä täällä koska ei ole halunnut oppia Suomea juurikin sen takia että ei tarvitse mennä töihin. :DD
Lisätuloja tämä kaveri on saanut mm varastelemalla kalliita luxus tuotteita Helsingin keskustassa kavereidensa kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri se mitä en halua veroillani maksettavan. Ei minullakaan ole mahdollisuuksia autella sukulaisia rahallisesti. (T. Se 3700 bruttona tienaava)
Vierailija kirjoitti:
Itsestään selvää pitäisi olla kaikille vain se, että pyrkii elättämään itsensä ja perheensä sekä se, että palkallaan pitää tulla toimeen. Mitkään ilmaiseksi saadut etuudet ei voi olla enää itsestään selviä kenellekään. Joku ne maksaa työllään.
Mikset laita työnantajille noottia että ottaisivat riittävästi väkeä töihin ja lopettaisivat ahnehtimisensa?
Lapsia on alle keskiarvon, en ole mikään sossupummi joka tekee niitä meidän keskituloisten elätettäviksi. Laske siitä.
Keskituloiset nääs osaa ihanitse laskea moneenki lapseen heillä on varaa... Mutta toki on vaikea varautua jos pummien määrä kasvaa.