Ajan 20 vuotta vanhaa autoa ja työpaikalla sille naureskellaan
Auto on hyvässä kunnossa, vain 150 000 kilonetriä ajettu Corolla, joka on kaikin puolin toiminut moitteetta.
Muilla on uudempia autoja, hienoja audeja ja mersuja. Sähköautoja ei taida olla kuitenkaan vielä kovinkaan monella.
Oma autoni maksoi 10 vuotta sitten, kun sen ostin, 3000€. Ostin käteisellä mummolta, joka oli pitänyt sitä tallissa. Minulla ei ole koskaan ollut autolainaa.
Onko vanhalla autolla ajaminen ihmisistä jotenkin noloa? Koskaan ei auto ole jäänyt esim katsastuksessa kiinni mistään, sillä osaan korjata sitä hiukan itsekin ja veljeni osaa tehdä isompiakin remontteja, kuten viimeeksi kun vaihtoi jakopään hihnan autooni.
Ystävä pyysi kerran apua lapsensa kuljettamisessa, mutta pohti ääneen uskaltaako antaa lastaan noin vanhan auton kyytiin. Turvaistuin oli viritetty, tottakai, mutta ystävää mietitytti miten turvaton vanha auto on. En ole ajanut ikinä kolaria.
Minusta vanha, toimiva ja hyväkuntoinen auto on fiksu valinta tänä päivänä. Mieluusti ilman velkaa, enkä oikein ymmärrä mitä naurettavaa vanhan auton ajamisessa on. Valottakaa ajatuksenjuoksua jos keksitte, miksi 20 vuotta vanhalla corollalla ajo on noloa?
Kommentit (116)
Meidän työpaikalla on n.280 työntekijää, ei yhtään ilmaista autopaikkaa, 100 €/kk saa yhden hallipaikan. Siksi lähes kaikki tulevat töihin joko julkisilla tai sitten pyörällä tai kävellen.
Ymmärrän että työmatka voi vaatia autoa, jos asuu kymmenien kilometrien päässä. Omalla työpaikallani autoilevia pidetään silti jotenkin noloina, enkä ole tavannut ketään jolle auto olisi statussymboli. Autosta luopumalla voisi todennäköisesti säästää sen verran rahaa, että saa hankittua asunnon läheltä työpaikkaa. Luonto kiittää ja elämänlaatu paranee.
Mä pistän paremmaksi. Mulla on 1994 vuoden volvo. Ajettu 230000km. Eikä mitään aikomustakaan vaihtaa uudempaan. Kuluvia osia on toki vaihdettu matkan varrella, mutta mitään "vikaa" autossa ei ole koskaan ollut.
Itellä 17v ikäinen toyota. Onhan noita hienoja citymaastureita, sähköautoja sun muita täällä pääkaupunkiseudulla, so not. Ei se mikään ongelma ole ollut.
Itellä on 17 vuotta vanha peugeot. Ajettu 170 000. Vielä ajattelin 2-3 vuotta sitä ainakin pitää. Mitään vikoja ei ole. Työkaveri otti just 20 000 € autolainan ja osti yli 100 000 km ajetun Volvon, ei mitään järkeä..
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa työssä olet?
Mulla on melkein yhtä vanha auto, Toyota sekin, ja olen ylempi toimihenkilö ns. "hienossa ja kohtaisen hyväpalkkaisessa työssä". Eikä kukaan naureskele mun autolleni. Lähimmillä työkavereilla taitaa kaikilla olla työsuhdeautot, mutta mä en halunnut. Ei ketään kiinnosta mun autoni.
Naisvaltainen hoitoala.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että työmatka voi vaatia autoa, jos asuu kymmenien kilometrien päässä. Omalla työpaikallani autoilevia pidetään silti jotenkin noloina, enkä ole tavannut ketään jolle auto olisi statussymboli. Autosta luopumalla voisi todennäköisesti säästää sen verran rahaa, että saa hankittua asunnon läheltä työpaikkaa. Luonto kiittää ja elämänlaatu paranee.
Oletko töissä jossain vihreiden puoluetoimistossa?.
Hävettäähän se. Viimeksi autokorjaamon nuori miesomistaja kysyi, miksi pidän tuollaista vanhaa saastuttajaa. Siihen oli vaikea vastata ja hävettihän siinä. Syynä on se, että auto on halpa pitää, siihen on tottunut, se on niin iso, että kyytiin mahtuu vaikka mitä. On myös vetokoukku polkupyöränkuljetustelineelle. Harkitsen vaihtoa ladattavaan hybridiin. Sähköllä olisi paljon halvempi ajaa työmatkat kuin bensalla, mutta pelkkä latausjohto maksaa varaosana yli 400.
Yli 20 000€ autolainat ovat järjettömiä . Vtu fiksuu maksaa takaisin vanhaa pas*aa, jonka arvo laskee joka vuosi. Usein esim 5 vuoden laina. Kaverini otti/osti just sellasen , yli 20000€ auton. Ei ymmärrä autoista mitään, eikä noin hienoa autoa edes tarvis, tod.näk hänen miehensä idea, mutta kun miehen luottotiedot on menny niin ei pysty itte lainoja enää otteleen..
Vierailija kirjoitti:
Hävettäähän se. Viimeksi autokorjaamon nuori miesomistaja kysyi, miksi pidän tuollaista vanhaa saastuttajaa. Siihen oli vaikea vastata ja hävettihän siinä. Syynä on se, että auto on halpa pitää, siihen on tottunut, se on niin iso, että kyytiin mahtuu vaikka mitä. On myös vetokoukku polkupyöränkuljetustelineelle. Harkitsen vaihtoa ladattavaan hybridiin. Sähköllä olisi paljon halvempi ajaa työmatkat kuin bensalla, mutta pelkkä latausjohto maksaa varaosana yli 400.
Miksi asioit noin ala-arvoisessa korjaamossa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo autokorjaamon nuori miesomistaja kusee omiin muroihinsa tuommoisilla sanomisillaan jos noin sanoi.
Mä ajan 35 vuotta vanhalla autolla ja olen ylpeä siitä.
Juljus kirjoitti:
Mä pistän paremmaksi. Mulla on 1994 vuoden volvo. Ajettu 230000km. Eikä mitään aikomustakaan vaihtaa uudempaan. Kuluvia osia on toki vaihdettu matkan varrella, mutta mitään "vikaa" autossa ei ole koskaan ollut.
Mulla oli viaton -90 volvo, ajettu alle 400000km ja vaihdoin sen viattomaan alle 200000 ajettuun -99 volvoon. Nyt on örbägit ja kaikki herkut. Rahaa meni vaihdossa 500€. Ja kukaan ei naura.
Vierailija kirjoitti:
Itellä on 17 vuotta vanha peugeot. Ajettu 170 000. Vielä ajattelin 2-3 vuotta sitä ainakin pitää. Mitään vikoja ei ole. Työkaveri otti just 20 000 € autolainan ja osti yli 100 000 km ajetun Volvon, ei mitään järkeä..
Ja se työkaveri ajaa sillä volvolla vielä pitkään kun sun pösö on vain valokuva perhealbumissa. Volvo kestää.
Vierailija kirjoitti:
Olisit heittänyt vain vastaukseksi, että tiedäthän kuinka koiratkin aina muistuttavat omistajaansa.
Ja vienyt sitten auton toiselle korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa työssä olet?
Mulla on melkein yhtä vanha auto, Toyota sekin, ja olen ylempi toimihenkilö ns. "hienossa ja kohtaisen hyväpalkkaisessa työssä". Eikä kukaan naureskele mun autolleni. Lähimmillä työkavereilla taitaa kaikilla olla työsuhdeautot, mutta mä en halunnut. Ei ketään kiinnosta mun autoni.
Naisvaltainen hoitoala.
Hoitoalan ihmisillä on viimeisenä varaa naureskella. Ei hoitoalan palkoilla ton kummallisimmilla autoilla ajeta. Paitsi jos mies sponsoroi.
Olen itsekin hoitoalalla ja on meillä pari hoitajaa jotka ajaa 20v vanhoilla autoilla ja he kettuilee niille jotka ajaa 25v vanhoilla autoilla. Käsittämätöntä käytöstä!
Talvet ajellaan 17v vanhalla autolla ja kesäisin jopa 54v vanhalla eikä kukaan naura.
23 vuotta vanha Avensis. Eivät edes korjaamolla ole naureskelleet ja mitä siitä jos joku vaikka ihmetteleekin. Auto on työmatkoja varten ja kertaakaan ei ole jättänyt tielle, katsastuksistakin nikottelematta on mennyt läpi. Kohtapuoliin jään eläkkeelle ja aion luopua autosta kokonaan, koska sen valtiovalta on pitänyt huolen siitä, että auton pitäminen on sikamaisen kallista. Vuositasolla taksin käyttäminen asiointeihin tulee edullisemmaksi.
Auto on pala peltiä. En ikinä maksaisi 50 000- 100 000€ autosta vaikka varaa olisi. Oma autoni on 11 vuotta vanha jolla on ajettu vasta 63 000km.
No siks just pitää päästä eroon moisesta!