Ajan 20 vuotta vanhaa autoa ja työpaikalla sille naureskellaan
Auto on hyvässä kunnossa, vain 150 000 kilonetriä ajettu Corolla, joka on kaikin puolin toiminut moitteetta.
Muilla on uudempia autoja, hienoja audeja ja mersuja. Sähköautoja ei taida olla kuitenkaan vielä kovinkaan monella.
Oma autoni maksoi 10 vuotta sitten, kun sen ostin, 3000€. Ostin käteisellä mummolta, joka oli pitänyt sitä tallissa. Minulla ei ole koskaan ollut autolainaa.
Onko vanhalla autolla ajaminen ihmisistä jotenkin noloa? Koskaan ei auto ole jäänyt esim katsastuksessa kiinni mistään, sillä osaan korjata sitä hiukan itsekin ja veljeni osaa tehdä isompiakin remontteja, kuten viimeeksi kun vaihtoi jakopään hihnan autooni.
Ystävä pyysi kerran apua lapsensa kuljettamisessa, mutta pohti ääneen uskaltaako antaa lastaan noin vanhan auton kyytiin. Turvaistuin oli viritetty, tottakai, mutta ystävää mietitytti miten turvaton vanha auto on. En ole ajanut ikinä kolaria.
Minusta vanha, toimiva ja hyväkuntoinen auto on fiksu valinta tänä päivänä. Mieluusti ilman velkaa, enkä oikein ymmärrä mitä naurettavaa vanhan auton ajamisessa on. Valottakaa ajatuksenjuoksua jos keksitte, miksi 20 vuotta vanhalla corollalla ajo on noloa?
Kommentit (116)
Minkä ajan 25 vuotta vanhalla autolla eikä koskaan ole käynyt mielessä, että olisi jotenkin noloa. Eikä kukaan ole edes naureskellut.
Onkohan 10 samassa työpaikassa kuin minä? Se vanhan auton omistava vuokraisäntä omistaa sen talon, jossa on meidän työpaikka.
Minullekin työnantaja nauroi kun ostin pienen ruman auton halvalla. Nauru loppui kuin seinään kun sanoin ettei maksamallasi palkalla parempaakaan saanut ja mitähän ihmisetkin ajattelee kun työntekijäsi joutuu ajamaan resulla.
Kyllä vanhalle autolla ajaminen on viisasta.
Minun auto on 24v. Vanha.
Aina on mennyt katsastuksesta läpi.
Ei ole ķoskaan jättänyt tielle.
Kilometrejä on 380000
Huollot olen tehnyt itse. Jakohina ja jarrurumpu on tehnyt autokorjaamo.
Ruostesuojaus on tehty myös liikkeessä.
Viime katsastuksessa kysyin. Joko laitan autoni paalaukseen? Kaveri sanoi, "että nykyautot on jo kahdesti palattu tähänikään. Ajat vielä monta vuotta. 5v. sitten, Lielahden katsastuksessa käskettiin pysyä pois sieltä. Mitähän se tarkoitti?
Olen ammattikoulun autopuolen käynyt, joten tiedän jotain autoista.
Suurin ilmansaastuttaja on, usein autoa vaihtava.
Aion museorekistöidä, kun sen aika tulee.
Huolto ja pääomakustannus vuodessa
1250 euroa.
3v. Välein vaihtavan sähköautoon , on n.3500e.
Romutus sästuttaa.
Jatkuvasti auton vaihtajat on PROPAKANNAN UHREJA!
Turvallisuuttakin on monenlaista. Meillä on neljä autoa. Kaksi on päivittäisessä ajossa ja kaksi harrastekalustoa. Käyttöautot ovat vähän päälle 30 vuotta vanhoja ja harrastepelit sitten yli 50 vuotta. Käyttöautojen hankintakulut olivat yhteensä noin 4000 euroa, toinen ostettiin 2000 eurolla 14 vuotta sitten ja toinen 1300 eurolla viisi vuotta sitten - sitä piti muutamalla satasella korjata. Kumpaakin on kerran pitänyt käyttää pajalla, kun ei omat työkalut riittäneet toimenpiteisiin. Muuten on kaikki hoitunut omin avuin. Tämä tarkoittaa taloudellista turvallisuutta. Kun ei rahaa juurikaan kulu auton pitämiseen, voi sitä käyttää perheen hyvinvointiin - vaikkapa asumiseen. "Tuollaiset vanhat romuthan syövat valtavasti bensaa!", huutaa joku seuraavaksi. Ei, kumpikin kulkee etanolilla. Kilometrikulu on alle 25 snt, vaikka miten laskisi. Suurimmaksi osaksihan se on polttoainekulua, mutta silti on pitkä matka uudemman kaluston huolto- ja pääomakuluihin. Niveliä pitää aika usein vaihtaa, kun kotiin on 10 km soratietä, mutta puolen tunnin vaihtotyö ja 20 - 50 euron kertakustannus ei päätä huimaa. Jos tykkää syytää paljon rahaa autoiluun, on jokainen sen toki vapaa tekemään. Mutta halvallakin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Autokannan keski-ikä Suomessa on nyt 12,9 vuotta.🤣🤣🤣
Joo sori siitä. Ajelen -96 mallisella Volvolla, hyvin kestää ja on halpa ajopeli.
Mul on kans vanha Honda. Tykkään siitä kun siinä ei ole mitään ylimääräistä vikaantuvaa osaa vaan kaikki tarpeellinen löytyy. Harmi kun ruostuu niin kovasti niin voi olla et pakon edessä joudun vaihtamaan tuoreempaan
Itse ajan 25 vuotta vanhalla toyota hiluxilla jolla rullattu 400t kilsaa, ei näin huonokuntoisilla teillä millään uusilla sähköautoilla ajella täällä itäsuomessa.Pitää oikeasti olla auto joka kestää rytyytystä.
Silloin kun joutuu pakon edestä ajamaan oikein huonolla autolla, kannattaa laittaa sen firman tarra takaikkunan missä on töissä, ja voi laittaa toisen tarran perään missä lukee että muuhun ei ollut varaa. Se on hyvä mainos.
Minullakin on 24 vuotta vanha auto joka on palvellut hämmästyttävän hyvin. Vähän harmittaa että joudun sen pois laittamaan koska ei vaan ole varaa pitää näillä maksuilla.
Kaveri ajoi jollain 80-luvun Fiestalla kunnes siitä aika jätti (siis autosta) ja takalasissa oli tarra tekstillä My other car is a Porsche :)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ajan 25 vuotta vanhalla autolla eikä koskaan ole käynyt mielessä, että olisi jotenkin noloa. Eikä kukaan ole edes naureskellut.
Onkohan 10 samassa työpaikassa kuin minä? Se vanhan auton omistava vuokraisäntä omistaa sen talon, jossa on meidän työpaikka.
Yksi tuttu toiari taas valitsi tuotteidensa osatoimittajan silleen että se firma jossa pihalla oli useampi leasingbemari ei kelvannut.
Statussymboli. Mullekin yksi työnantajani naureskeli kun ajoin pikkufiatilla. Hyvin kelpas kuitenkin ilmainen kyyti kotiin kun oma ooppelinsa oli rikki. Sanoin että maksa parempaa palkkaa niin ostan paremman auton. Asia tuli loppuun käsitellyksi.
Mulla on 22 vuotta vanha auto eikä sille kyllä kukaan töissä naureskele.
Uuden tai uudehkon auton valintaa puoltaa lähinnä tarve ajaa sähkökäyttöisellä autolla tai jos haluaa autostaan löytyvän modernit ajo-avustimet ja kosketusnäytöt. Sinällään vanhemmat autot ovat usein jopa toimintavarmempia, ne kestävät yleensä enemmän kilometrejä ilman fataaleja vikaantumisia, tietysti hieman vaaditaan perehtyneisyyttä että osaa välttää ne kaikkein vika-altteimmat automallit ja moottoriversiot.
Olen ajanut elämäni aikana jos jonkinmoista autoa ja totuuden nimissä on sanottava että jo 90-luvun lopun paremman pään autot olivat ajomukavuudeltaan liki identtisiä verrattuna tuoreehkoihin paremman pään autoihin.
Fiksusti valitsemalla jo 5000 eurolla saa pitkäikäisen ja mukavan käyttöauton, tuurilla paljon halvemmallakin. Jokin suht vähän ajettu Volvo S60/V70, Hyundai Sonata tai Skoda Superb voi olla ok jos haluaa isomman auton mukavuutta, jos taas hieman pienempikin riittää niin Toyotat on tietysti aika varmoja valintoja, mutta yhtä hyvin loistoyksilön voi löytää muiltakin merkeiltä kunhan paneutuu ennen ostoa tyyppivikoihin ja käyttää vaikka autotohtorilla. Lähes joka automerkiltä löytyy ne "vältä tätä" ja "osta tämä" moottorit, vaihteistot ja vuosimallit. Joskus ostamalla vanhemman voi saada huomattavasti paremman.
Ne on oikeasti kateellisia aloittajalle.
Turvallisempi tuo kuin jokin sähköauto josta yhtä äkkiä voi tulla grillattuja lapsia.