Kevät/kesävaatteita 40+ naiselle
Saa laittaa vinkkejä, yritän pyristellä tätityylistä eroon siinä onnistumatta. Kenkävinkkejä myös kaipaisin. Liian trendikkäät vaatteet vaan korostaa tätivaikutelmaa.
Kommentit (772)
Kävin viikonloppuna Nanson myymälässä ja siellä oli jo kivoja kevääseen ja kesään sopivia vaatteita. Ostin pari paitaa ja pöksyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältä ainakin tunikoita, capreja ja urheilusandaaleja. Ne ovat suomalaisen keski-ikäisen naisen tyypillinen kesäasu, mutta minusta yhdistelmä ei ole pukeva. Jostain syystä Suomessa monet naiset inhoavat mekkoja, vaikka mekkohan on mitä kätevin ja kaunein vaate varsinkin kesällä. Viimeiset pari vuotta trendinä on ollut frillamekot. Ne sopivat vanhemmille naisille jopa nuoria paremmin.
Tunika ja caprit ovat liian parjattuja vaatekappaleita, kaikissa tilanteissa helmat ei voi olla korvissa ja tarvitaan myös housut piilottamaan alaosaa kehosta. Näinkin voi pukeutua nätisti ja siististi.
Se toooodella paljon riippuu yhdistelmästä, ja vähän siitäkin miten tunikan ymmärtää. Esimerkiksi paitapuseromainen tunika juuri oikean mittaisten, kapeiden muttei ihonmyötäisten caprien kanssa voi olla ok, mutta esim a-mallinen, trikootunika polvitaipeeseen päättyvissä capreissa ei näytä kyllä hyvältä, siinä on jotain sellaista mistä tulee fiilis et toi on luovuttanut mutta silti jostain syystä näkee vaivaa. Freesimpi vaihtoehto minusta on hihaton tunika+culottes.
Kuvat unohtuivat noista tunika ja culottes komboista
https://www2.pictures.livingly.com/mp/yAjfvoF3tvjl.jpg
https://www.jeansandateacup.com/wp-content/uploads/2016/10/1X1-Tunic-Sw…
Ei nuokaan lookit tietty uusinta uutta ole, mutta silhuetti on lähempänä nykyaikaa joka tapauksessa.
Toi on kyllä hassun näköistä, kun laittaa pitkän löysän paidan leveiden housujen päälle. Hyvä erimerkki siitä, että sama tyyli näyttää niin erilaiselle eri ihmisten päällä. Nuorilla ja hoikilla voi juu näyttää freesille, mutta varsinkin vähän pulleammalla keski-ikäisellä todellakin tätimäinen. Semmoinen taidetäti-tyyli oikein tyypillisimmillään on väljä pellavatunika leveitten pellavahousujen kanssa.
Näyttääkö joku toinen tunikatyyli jälkimmäisen päällä sen paremmalle tai fiksummalle? Ei kai me puusta pidemmälle tässä keskustelussa päästäisi jos ehtona on että kaiken pitää sopia kaikille sekä vartalon että maun puolesta.
Joku toinen laittoi tuolla toisen kuvan, kokopellavaisesta versiosta, itse en siitä välitä, tulee jotkin keskiaikafestarit mieleen, lisäksi tuo hihan malli ei toimi, hihattoman yläosan kanssa silhuetti on linjakkaampi, noin väljällä hihalla tulee sellainen telttaefekti mikä on aika meh.Käsitin, että se oli esimerkki sille yllä olevalle kommentille, jossa kuvailtiin kyseisenlaista asua juurikin tätimäiseksi.
Joo niin minäkin ymmärsin mutta sehän riippuu ihan siitä että millaisen yhdistelmän ja millaisilla materiaaleilla/leikkauksilla valitsee. Onhan se tönkkö asu jos sen tönköistä materiaaleista valmistaa.
Tuommoinen pidempi tunika esimerkiksi laskeutuu yllättävän nätisti kun helmakappale on suora ja halkiot ylettyvät riittävän korkealle
Vierailija kirjoitti:
Mä olen näköjään väärässä ketjussa kun olen hoikka ja pitkäjalkainen. Ei mitään vinkkiä mulle vieläkään. Jatkakaa, poistun takavasemmalle.
Miksei tämä käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mekkojen kaula-aukkoa saisi pienemmäksi? Usein kivoissa mekoissa se on liian paljastava. Kesällä ei ole halua laittaa toppia alle.
Riippuu vähän mallista, mutta useimpia voi itse säätää ihan parsimalla sitä kaula-aukkoa hieman umpeen. Ne minihakaneulaset, joita tulee joidenkin vaatteiden brändilappujen mukana, ovat myös käteviä tuossa touhussa. Jotkut käyttävät myös kaksipuoleista teippiä säätämään esim kietaisumekon kaula-aukon säädyllisemmäksi.
Kietaisumekot saa ommeltua säädyllisiksi, mutta jos on V-kaula-aukko missä on napit vain yläosassa, niin sitä on aika vaikea mistään kohtaa säätää, jos ei osaa oikeasti ommella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen näköjään väärässä ketjussa kun olen hoikka ja pitkäjalkainen. Ei mitään vinkkiä mulle vieläkään. Jatkakaa, poistun takavasemmalle.
Miksei tämä käynyt?
En tiedä. Pitkät paljaat jalat on liikaa jonkun herkän palstamamman psyykelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tämä käynyt?
En tiedä. Pitkät paljaat jalat on liikaa jonkun herkän palstamamman psyykelle.
Ai palstamammaako varten sinä pukeudut?
Palstamamma pukeutuu ainakin just niin kuin itse haluaa eikä ruikuta jos muut eivät tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ai palstamammaako varten sinä pukeudut?
Palstamamma pukeutuu ainakin just niin kuin itse haluaa eikä ruikuta jos muut eivät tykkää.
Palstamammathan täällä tuomitsevat myös sen, että joku on saanut kehuja vaatteistaan. Kehut eivät tarkoita mitään, kun ei merkki satu miellyttämään mammaa.
Miksi tunikoita aina parjataan? :D Itse käytän niitä vaikka olen nuori ja hoikka
Vierailija kirjoitti:
Miten mekkojen kaula-aukkoa saisi pienemmäksi? Usein kivoissa mekoissa se on liian paljastava. Kesällä ei ole halua laittaa toppia alle.
Itselläni juuri päinvastainen ongelma. Isorintaisena vaikea löytää kivoja mekkoja, jossa kaula-aukko olisi sen verran avara, ettei näytä siltä, että olen pelkkää rintakehää. Sama T-paitojen kanssa. Kaikissa on se normi crewneck tai perus o-aukko.
Kietaisumekoissa olisi, mutta eivät ole omaa tyyliä.
Joo pari mielellään tuulta ja hiukan vettäkin pitävää takkia on hyvä olla, mutta välikausitakit toimivat hyvin kesälläkin. Itselleni kaksi takkia on hyvä määrä: rennompi arkinen takki ja trenssi siistimpiin menoihin. Lisäksi sitten noita sisätakkeja jotka menevät lämpimällä säällä päällysvaatteista. Sama periaate toimii talvitakeissakin: rennompi lämmin parka/untsikka ja siisti villakangastakki. Olen omistanut enemmänkin takkeja, mutta ylimääräiset lähinnä vievät tilaa kun 90% ajasta vaihtelen kuitenkin vain noita kahta suosikkia.
Musta on tylsä takkiväri, mutta omalla kohdalla olen tullut siihen tulokseen, että noiden siistimpien takkien on parasta olla mustia niin kelpaavat vakavampiinkin menoihin, jos sellaisia tulee. Rennommat takit sitten mielellään jonkun kivan värisinä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tsekata myös kotimainen NOSH. Täällä on monia, jotka eivät jostain syystä pidä tunikoista, mutta Noshilta löytyy niin koti-, kuin toimisto- ja juhlakelpoistakin vaatetta. Eivätkä tunikat ole tanttamaisia.
Mekot ihan kuin jotain lyhyitä yöpaitoja.
Värityskin samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tunikoita aina parjataan? :D Itse käytän niitä vaikka olen nuori ja hoikka
Koska ne näyttävät yöpaidoilta. Ei se ole vartalotyypistä kiinni vaan vaatteen mallista. Saahan toki tunikoita käyttää siinä missä mitä tahansa muutakin vaatetta, mutta eivät ne tyylikkäitä ole, varsinkaan trikoosta tai collegesta tehtynä. Tunikaa voisi verrata vaikka miesten reisitaskushortseihin. Iso osa miehistä rakastaa niitä, koska ne ovat mukavia ja käytännöllisiä, mutta eiväthän ne nyt hyvältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne näyttävät yöpaidoilta. Ei se ole vartalotyypistä kiinni vaan vaatteen mallista. Saahan toki tunikoita käyttää siinä missä mitä tahansa muutakin vaatetta, mutta eivät ne tyylikkäitä ole, varsinkaan trikoosta tai collegesta tehtynä. Tunikaa voisi verrata vaikka miesten reisitaskushortseihin. Iso osa miehistä rakastaa niitä, koska ne ovat mukavia ja käytännöllisiä, mutta eiväthän ne nyt hyvältä näytä.
Minusta jotkut tunikat ovat ihan kivanmallisia. Niitäkin on niin monenlaisia laidasta laitaan. Itselleni esim. jotkut Ratian kuviolliset säkit ovat kauhistus.
Katseleppa ap sivulta, eur.shein.com. Siellä on aivanihastuttavia, mutta ks tarkkaan mitat, että sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näytä. Niitähän on vaikka minkälaisia. Tunika ja legginsit vastaa muotokieleltään aika lailla samantyyppistä asua kuin skinny-farkut ja pitkä pusero.
Nämä ovat vanhoja esimerkkejä, koska tunikat eivät nyt ole kovassa huudossa, mutta kyllä ne silti mielestäni ovat ihan siistiä ja sopivaa pukeutumista, vaikkeivat viimeisintä trendiä olekaan. Jos jostain kuosista tulee yöpaita mieleen, niin sitten tietenkään ei kannata sellaista valita.
https://i.pinimg.com/564x/40/e2/47/40e2472a0c614e47d135fc8f4ade6847.jpg
https://i.pinimg.com/564x/03/ae/0b/03ae0bc8500310c24011fdccd812ce1c.jpg
https://i.pinimg.com/564x/33/09/80/3309800bc00874295110ee193ead55f5.jpg
https://i.pinimg.com/564x/c7/fe/52/c7fe523c0f984bf79453df0c3f1ed3e0.jpg
https://i.pinimg.com/564x/2b/f5/c0/2bf5c015eb02e879cf57533f2e078178.jpg
Tässäkin ihan raikkaan oloinen kesäasu tunikalla.
https://i.pinimg.com/564x/ba/2b/e7/ba2be7cae59df59948a3fe6b09c41cee.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunika ei ole mikään tietty vaatteen malli, niitä on vaikka minkä mallisia. Ei tunikat näytä sen enempää yöpaidoilta kuin mekot tai paidatkaan, jos kuosi ja malli on yöpaitamainen niin toki vaate näyttää yöpaidalta. Nyt muodissa olevat ohuet slip on-mekot ne vasta yöpaidalta näyttääkin, mutta en silti yritä väittää että kaikki mekot näyttää yöpaidalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta sellaista. Monenlaisa mekkoja kyllä on.
Joustopitsillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te valkoisista tennareista puhujat, tarkoitatteko kuitenkin enemmän lenkkareita? Siis ei ihan juoksulenkkareita, mutta kuitenkin enemmän siihen kategoriaan meneviä kenkiä? Niitä näkee mielestäni kesäisin useammalla kuin varsinaisia tennareita valkoisena. Nykyisin kaupatkin saattaa mainostaa lenkkareita tennareina, ovat kuitenkin kaksi eri kenkätyyppiä.
Ei kun ihan tennareita. Mulla on mustat adidaksen lenkkarit mutta nyt ostin juurikin valkoiset kankaiset kumipohjalliset tennarit.
Tarkoitus on käyttää niitä farkkujen ja mekkojen kanssa.
Yleensä pidän ballerinoja kesäisin mutta tennarit sopii paremmin silloin kun kävelen paljon esim. matkoilla.Tennarit on mun kammokkeet. Siis juuri ne "klassiset" lättäpohjaiset kangasversiot. Hyi hitto. On kuin olis kumisaapas jalassa ja joku vielä kirjoitti, että toimivat ilman sukkia?!? Ei ikipäivänä. Sellainen jalkahien haju leijuu jo ajatuksesta nenässä, että yök
Vaikeus on löytää hyviä hengittäviä jalkineita kesäksi. Esim. töihin, kun ei halua paljastella varpaitaan.
Googleta Ähhkä vai mikä se oli, taatusti hengittävät umpikengät.
Riippuu vähän mallista, mutta useimpia voi itse säätää ihan parsimalla sitä kaula-aukkoa hieman umpeen. Ne minihakaneulaset, joita tulee joidenkin vaatteiden brändilappujen mukana, ovat myös käteviä tuossa touhussa. Jotkut käyttävät myös kaksipuoleista teippiä säätämään esim kietaisumekon kaula-aukon säädyllisemmäksi.