Vuokra-asunto on lähes asuinkelvoton, mutta omistaja vain haluaa nostaa vuokraa! Olo alkaa olla epätoivoinen.
Ensinnäkin, asunto on lähtökohtaisesti todella huonossa kunnossa. Ikkunoita ei ole uusittu 50-luvun jälkeen, joten niistä vetää pahasti ja kaikki melu tulee läpi. Keittiö ja kylppäri on uusittu 90-luvulla, sen jälkeen ei ole tehty niille mitään. Mitään muutakaan remonttia ei ole tehty 90-luvun jälkeen. Keittiön kodinkoneet olivat aivan hajoamispisteessä mutta omistaja ei niitäkään suostunut uusimaan, joten uusin ne pari vuotta sitten omilla rahoillani.
Tämän lisäksi taloyhtiö ajautui viime kesänä maksukyvyttömyyden partaalle koska edellinen hallitus ja isännöitsijä olivat väärinkäyttäneet rahoja. Mikä tarkoittaa, että mitään remontteja ei tehdä, koska ei ole rahaa. Esimerkiksi ovisummerisysteemi ei toimi ollenkaan, eikä sitä ole taloyhtiöllä rahaa korjata. Tämän lisäksi lämpöä alennettiin syksyllä tuntuvasti kun taloyhtiö yrittää säästää rahavaikeuksissaan, joten täällä on ihan oikeasti hemmetin kylmä kun ikkunat eivät pidä lämpöä ollenkaan. Ikkunoille ei myöskään suostuta tekemään mitään. Kylppärin ja keittiön putkistot ja vesikalusteet, samoin kuin asunnon sähköliitännät, ovat nekin aika romuna, mutta niissä sama juttu - taloyhtiöllä ei ole rahaa eikä omistaja suostu käyttämään omia rahojaan.
Sijainti on hyvä ja aiemmin vuokra ihan ok, vaikkakin olen suunnitellut muuttamista jo pitkään. Mutta nyt tilanne on aivan mahdoton, sillä omistaja vain korotti vuokraa viime syksynä ja ilmoitti aikovansa korottaa sitä vielä uudestaan tänä keväänä ja sitten ensi keväänä. Jolloin asunnon vuokra on selkeästi alueen keskihintaa korkeampi mutta asunnon kunto todella merkittävästi keskitasoa huonompi, eikä mitään korjauksia tai parannuksia tehdä. Nyt talvella ullakkokomeroonkin on lunta tullut katon läpi kahteen kertaan.
Kerroin omistajalle, että asunto on käytännössä asumiskelvoton ja että sen takia vuokraa ei ainakaan pitäisi nostaa. Hän vain pitää tiukasti kiinni siitä, että haluaa enemmän rahaa.
Olen nyt valmistellut muuton jo niin pitkälle, että voin muuttaa hyvinkin nopeasti, heti kun sopiva asunto löytyy. Mutta joudun silti kestämään tässä varmaan vähintään vielä jonkin kuukauden, jos en halua maksaa kahta päällekkäistä vuokraa. Olo alkaa olla epätoivoinen kun asunnossa on hyytävän kylmä eikä mikään toimi. Tuntuu siltä, että eihän täällä voi edes asua.
En nyt tiedä mitä tällä ajoin takaa, piti kai vain avautua johonkin. Joo, olen ollut hölmö kun olen sietänyt tätä jo useamman vuoden, mutta alussa asunto oli ihan ok kun vuokra oli kohtuullinen. Sen jälkeen elämä on sitten ollut niin kuormittavaa töiden ja muiden asioiden takia, että energia ei vain ole riittänyt muuttoon. Mutta miten hitossa tätä kestää vielä 1-2 kuukautta?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista ottaa ne kodinkoneet mukaasi jotka ostit omilla rahoillasi.
Joo, ne on kivat sisustuselementit sitten siellä uudessa kodissa, missä tietenkin on kodinkoneet valmiina. Voihan ne laittaa vaikka keskelle olohuonetta koristeiksi.
Kysyikö luvan uusimiseen? Kodinkoneet ovat vuokranantajan omaisuutta. Ei niitä noin vain heitellä menemään ja osteta jotain tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois, tee vuokranantajalle rekla ja anna vastaus kuluttajaan ja asumisterveyteen.
Vaadi kodinkoneista maksut ja asumishaitasta alennukset ja korvaukset.
Pura vuokrasopimus päättymään siihen kunnes löydät asunnon.
Jos on kotivakuutus, muuta hotelliin. Perusteena asunto.
Laita kaikki kulut ylös kuitteineen ja kerro vuokranantajalle loppusumma.
Höpöjuttuja nämä kaikki.
Ne kodinkoneet on ihan oma valinta, voi viedä mukanaan, jos laittaa vanhat taksin.
Asumishaittaa ei kuulosta olleen. Ja jos olisi ollut, ei sitä takautuvasti osoiteta. Tuo hotellijuttu on jo älytön.
Tämä lienee sepitettä? Talven kylmyydet alkaisivat pk-seudulla olla, ainakin kohta, ohi. Kevät lähtevine opiskelujoineen on todellisessa asunnontarpeessa oleville helppo ja hyvä aika löytää uutta asuntoa.
Talvellahan oli pitkiä leutoja kausia mutta tällä viikolla Helsingissä on ollut pakkasta.
Ja kyllä, ullakkokomeroni läpi kulkee se joku ilmastointiputki, jonka ympärillä katto ei ole täysin tiivis, joten esimerkiksi tämän viikon lumipyryssä katosta tuli lunta läpi kun oli kova tuuli. Sama tapahtui jo tammikuussa, samoin tuulisen sään lumipyryssä.
Ja kyllä, joskus kun oikein kiukuttaa niin se valittaminen auttaa myös, sen konkreettisen toiminnan lisäksi. Koska kyllä kiukuttaa se, että olen ollut oikein unelmavuokralainen ja silti omistaja ryhtyy nyt täysin kohtuuttomaksi kun täysin minusta riippumattomista syistä hänen kustannuksensa ovat nousseet. Ja on vielä täysin pihalla asuntonsa arvosta, kun ei ilmeisesti ole seurannut Helsingin vuokramarkkinoiden muutosta näiden viimeisen parin vuoden aikana. Ja ei tämä muutto kiva tule olemaan, koska omistaja on nyt niin ahne ja aggressiivinen rahojensa perään, että ihan varmasti yrittää pidättää vuokravakuuteni. Joten muutto tullee kustantamaan minulle tämän vuokravakuuden, uuden asunnon vuokravakuuden, sekä 1-2 kuukauden ylimääräisen vuokran, eli yhteensä noin 5000-6000 euroa plus muuttokustannukset, helposti sellaisen lähemmäs tonnin tuohon päälle. Ja joo, olisin muuttanut joka tapauksessa, mutta jos vuokra olisi pysynyt kilpailullisella tasolla, niin olisin todennäköisesti ensin rauhassa etsinyt sopivimman asunnon ja sitten rauhassa hoitanut muuton. Joten olisin toivonut, että vuokranantajalle olisi voinut puhua järkeä, varsinkin kun nämä viimeiset kaksi vuokrankorotusta ovat vuokrasopimuksen vastaisia.
- ap
On ap nyrpeä. 1,5kk ei ole aika eikä mikään kun pääsee irti jostain paskasta kämpästä
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vuokra-asuntoja tyhjillään, kertoi ystävä joka vuokraa kolmea sijoitusasuntoa.
Niin on, sukulaisellani on sijoitusasuntoja tyhjillään joihin ei tahdo saada vuokralaisia. Eli periaatteessa voisin muuttaa väliaikaisesti yhteen niistä jos pystyisin neuvottelemaan etätyösopimuksen, sillä ne ovat eri kaupungissa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vuokra-asunto, muuta vain pois. Ihan omaa tyhmyyttäsi olet sietänyt huonoja olosuhteita liian pitkään ja maksanut juttuja (keittiökalusteet) omasta pussistasi. Ota kokemus oppirahoina ja ole iloinen kun pääset pois.
Niin muutankin, mutta se ei tapahdu yhdessä päivässä jos ei halua maksaa tuplavuokraa ylimenevästä ajasta. Eli joutuu odottamaan sen irtisanoutumiskuukauden. Mietin vain, miten sen ajan kestää täysin asuinkelvottomassa asunnossa.
Omistaja on sanonut, ettei haluaisi minun muuttavan pois, mutta ei silti suostu tulemaan missään vastaan.
Mietin jo, että muuttaisin jonkun sukulaisen nurkkiin siksi aikaa, kunnes pääsen tästä asunnosta eroon.
- ap
On outoa, että se juuri nyt tuli asumiskelvottomaksi.
Nyt vaan irtisanot asunnon ja olet vapaa siitä huhtikuun lopussa.
Kylmyys keskeisesti on se suurin muutos. Eli koska taloyhtiön huono rahatilanne väärinkäytösten takia paljastui viime kesänä, niin syksyllä ilmoittivat, että säästävät lämmityskuluissa säätämällä lämpötilaa reilusti alemmaksi. Eli täällä on ollut talven ihan hemmetin kylmä.
Tämä yhdistettynä siihen, että mitään rikkimennyttä ei taloyhtiö nyt korjaa (kuten tuota alaoven summeria) koska sillä ei ole rahaa.
Joten se, että asunto on ollut koko ajan huonokuntoinen, mutta nyt vielä hemmetin kylmä eikä mitään korjata, yhdistettynä siihen, että vuokra on nyt reippaasti korkeampi, tekee tästä tosi huonon diilin.
Ja kyllä olen muuttamassa mutta irti tästä en pääse ennen huhtikuun loppua, vaikka nyt sanoisin heti tänään irti, koska irtisanomisaika on sen kuukauden ja irtisanominenhan tulee voimaan vasta sen kuun lopussa jolloin se on tehty.
Joten lähinnä ihmettelen, miten sietää tätä vielä 1,5 kuukautta, vähintään.
- ap
Aikuinen ihminen kyselee, kuinka kestää asua 1,5kuukautta asunnossa,jonka huonon kunnon on tiennyt jo pitkään. Kaipaako aloittaja ehkä henkisiä vinkkejä? Koska mitään muuta käytännön ratkaisuahan tuossa ei ole kuin ,että laitat villapaitaa ja sukkaa ylle, pakkaat tavarat valmiiksi ja hoidat muut asiat. Tuohan on sinänsä hyvä tilanne, että ei ainakaan tule kiire sen uuden asunnon löytämisessä ja muuton järjestelyssä. Ei se tilanne tällä palstalla muuksi muutu-hyväksy realiteetit ja puret hammasta pari viikkoa-no big deal.
Muuta pois. Miksi olet katsonut tuota noin kauan? Jos olet omasta tahdostasi asunut siellä jo useita vuosia, ei yksi 1-2 kk tunnu missään. Lopeta tekosyiden keksiminen ja tee asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan osaa lukea? Taloyhtiö veti lämmöt minimiin ja lopetti minkään vikojen korjaamisen jouduttuaan maksuvaikeuksiin. Joten ei, tilanne ei ole sama kuin aiemmin. Ja varsinkin kun vuokra myös nousi, niin aivan paska diilihän tämä on minulle.
- ap
Kuulostaa hieman siltä, että taloyhtiön lämmitys- tai sähkösopimus on kallistunut reippaasti. Tai jos on vuokratontti, niin Helsinki on voinut nostaa tonttivuokraakin. Taloyhtiön lienee pakko nostaa osakkaiden vastikkeita ja samalla säästää esim lämmityksessä minkä vaan pystyy. Vuokranantaja lienee myös pakkoraossa, että pakko nostaa vuokraa jotta saisi edes noiden kasvaneiden kulujen verran.
Ap, olet aika kohtuuton kun syytät vuokranantajaa ahneudesta. Voi hyvin olla, että hänen tulonsa pienenee vaikka vuokra nousisi. Ole iloinen, että pääset helposti ja nopeasti irti vuokra-asunnosta ja muuta johonkin missä taloyhtiön lämmitys on hoidettu energiaremonteilla edullisempaan kuntoon.
Jos olet yhtään seurannut, niin tuhannet suomalaiset on ollut pulassa sähkölaskujensa kanssa viime kuukausina. Ongelmia voi tulla myös taloyhtiöille. Ei kannata riitauttaa, vaan olla iloinen jos yhden kuun vuokralla pääset ongelmakämpästä parempaan.
Kai sulla nyt menee aikaa pakkaamiseen ja siivoamiseen? Mulla menee pakkaamisen aina sen yks kk vaikka vaan vuoden olisin asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan osaa lukea? Taloyhtiö veti lämmöt minimiin ja lopetti minkään vikojen korjaamisen jouduttuaan maksuvaikeuksiin. Joten ei, tilanne ei ole sama kuin aiemmin. Ja varsinkin kun vuokra myös nousi, niin aivan paska diilihän tämä on minulle.
- ap
Kuulostaa hieman siltä, että taloyhtiön lämmitys- tai sähkösopimus on kallistunut reippaasti. Tai jos on vuokratontti, niin Helsinki on voinut nostaa tonttivuokraakin. Taloyhtiön lienee pakko nostaa osakkaiden vastikkeita ja samalla säästää esim lämmityksessä minkä vaan pystyy. Vuokranantaja lienee myös pakkoraossa, että pakko nostaa vuokraa jotta saisi edes noiden kasvaneiden kulujen verran.
Ap, olet aika kohtuuton kun syytät vuokranantajaa ahneudesta. Voi hyvin olla, että hänen tulonsa pienenee vaikka vuokra nousisi. Ole iloinen, että pääset helposti ja nopeasti irti vuokra-asunnosta ja muuta johonkin missä taloyhtiön lämmitys on hoidettu energiaremonteilla edullisempaan kuntoon.
Jos olet yhtään seurannut, niin tuhannet suomalaiset on ollut pulassa sähkölaskujensa kanssa viime kuukausina. Ongelmia voi tulla myös taloyhtiöille. Ei kannata riitauttaa, vaan olla iloinen jos yhden kuun vuokralla pääset ongelmakämpästä parempaan.
Keskeisesti taustalla on se, että taloyhtiön entinen hallitus ja isännöitsijä ajoivat taloyhtiön maksukyvyttömyyden partaalle viime kesänä, teettämällä ylihintaisia remontteja omiin omistusasuntoihinsa kavereidensa firmalla. Joten taloyhtiöllä on rahat loppu ja käy tällä hetkellä oikeusjuttua entistä hallitusta ja isännöitsijää kohtaan. Taloyhtiöllä oli jo ennestään isot remppalainat todella kalliista remontista taloyhtiön vanhaan osaan (joka 1800-luvulta). Joten siksi nyt ei ole rahaa korjata mitään ja osakkailta kerätään lisää rahaa.
MUTTA - tässä nyt vain on se, että jos taloyhtiö ja sen osakkaat ovat mokanneet oman taloudenpitonsa, niin sehän ei ole minun ongelmani. Ei ole minun vastuullani subsidoida toisen omaisuutta, sillä sitä nyt teen joka kuukausi kun maksan yli markkinahintojen olevaa vuokraa, jota vieläpä korotettiin nyt kaksi kertaa sopimuksen vastaisesti (sopimuksen mukaan vuokraa voi korottaa vain kerran vuodessa, 1.5., ei, kuten nyt, lokakuussa ja maaliskuussa ja sitten taas toukokuussa).
Ei tämä omistaja tule saamaan vaatimaansa vuokraa keneltäkään toiseltakaan, koska se on tämän sijainnin markkinahintoja korkeampi, samalla kun asuntojen yleinen kuntotaso samankaltaisella sijainnilla on huimasti erilainen. Tällä kuntotasolla ja tällä sijainnilla asunto on noin 300 euroa/kk ylihintainen ja vaikka olisi samanlaisessa kunnossa kuin muut vuokrattavat asunnot samalla alueella, niin on silti noin 150 euroa/kk ylihintainen.
Eli en minä vuokralaisena mikään hyväntekijä ole, ei ole minun vastuullani maksaa toisen elämistä.
Ja joo, täällä toistellaan miten helppoa on muuttaa, mutta se nyt kuitenkin tulee kustantamaan minulle sellaiset 6000-7000 euroa sekä muuttamisen vaivan. Ja alemmalla vuokralla olisin ollut valmis pysymään tässä vähän kauemmin, mitä omistajakin haluaisi, niin kiukuttaa ettei hän suostu ymmärtämään, että vuokraa ei voi noin vain korotella sopimuksen vastaisesti ja että jos hän nostaa vuokran yli markkinahintojen, niin sellaista ei yksikään vuokralainen maksa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla nyt menee aikaa pakkaamiseen ja siivoamiseen? Mulla menee pakkaamisen aina sen yks kk vaikka vaan vuoden olisin asunut.
Olen alustavasti käynyt tavaraa läpi tammikuusta lähtien, tällä viikolla ihan tosissaan. Koska kyllä, siihen tavaroiden läpikäymiseen (että mitä haluaa pitää) ja turhista eroon hankkiutumiseen menee aikaa. Ja sitten tietysti siihen tavaroiden pakkaamiseen ja siivoamiseen. Tätä en tajua, että eikö ihmisillä sitten yleensä ole niin paljon huonekaluja ja tavaraa, että muuttaminen itsessään on jo iso homma? Jonka lisäksi se tulee kalliiksi, varsinkin jos en saa vuokravakuutta takaisin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Koeta jaksaa katkera kalkki vielä hetken aikaa, tulet olemaan iloinen kun pääset eroon sekä asunnosta että tyhmästä vuokranantajasta uuteen kotiin.
Ota oppirahoina äläkä vuokraa enää ikinä yksityisiltä. Lumo, Sato, Ymv ovat asiallisia vuokranantajia ja pitävät huolta kiinteistöistään.
Oma kokemus ainakin Lumosta on aika kehno. Toki tietyt asiat hoituvat asiallisesti, mutta asuntojen kunto suhteessa vuokraan ja sijaintiin ei kyllä ole asiallinen. Aika paljon huonoa kuullut muutenkin näistä yhtiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liity Vuokralaiset ry:hyn ja kysy neuvoa. Kannattaa.
Voit irtisanoa sopimuksen kuten olet todennutkin.
Vuokranantajan pitäisi vastata keittiön kodinkoneista. Toivottavasti olette kirjoittaneet sellaisen vuokrasopimuksen, että tämä käy ilmi?
Tottakai vastaa, mutta samalla myös päättää milloin ne uusii.
No kyllä vuokranantajalla on velvollisuus uusia ne kodinkoneet, jos ne ovat hajoamispisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alustavasti käynyt tavaraa läpi tammikuusta lähtien, tällä viikolla ihan tosissaan. Koska kyllä, siihen tavaroiden läpikäymiseen (että mitä haluaa pitää) ja turhista eroon hankkiutumiseen menee aikaa. Ja sitten tietysti siihen tavaroiden pakkaamiseen ja siivoamiseen. Tätä en tajua, että eikö ihmisillä sitten yleensä ole niin paljon huonekaluja ja tavaraa, että muuttaminen itsessään on jo iso homma? Jonka lisäksi se tulee kalliiksi, varsinkin jos en saa vuokravakuutta takaisin.
- ap
Tottakai muutto on aina iso ja rankka homma. Mutta sen arvosta jos ei vaan viihdy. Mä rakastan muuttamista, uusi elämä vähän kuin aukeaa aina :D
Kuulostaa nyt vähän siltä ettet edes halua muuttaa vaan sua kiukuttaa korkea vuokra?
Mäkin muutin vuosi sitten kun vuokra nousi yli mun budjetin. Löysin halvemman ja paljon kivemman kämpän, joten olin vaan iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Keskeisesti taustalla on se, että taloyhtiön entinen hallitus ja isännöitsijä ajoivat taloyhtiön maksukyvyttömyyden partaalle viime kesänä, teettämällä ylihintaisia remontteja omiin omistusasuntoihinsa kavereidensa firmalla. Joten taloyhtiöllä on rahat loppu ja käy tällä hetkellä oikeusjuttua entistä hallitusta ja isännöitsijää kohtaan. Taloyhtiöllä oli jo ennestään isot remppalainat todella kalliista remontista taloyhtiön vanhaan osaan (joka 1800-luvulta). Joten siksi nyt ei ole rahaa korjata mitään ja osakkailta kerätään lisää rahaa.
MUTTA - tässä nyt vain on se, että jos taloyhtiö ja sen osakkaat ovat mokanneet oman taloudenpitonsa, niin sehän ei ole minun ongelmani. Ei ole minun vastuullani subsidoida toisen omaisuutta, sillä sitä nyt teen joka kuukausi kun maksan yli markkinahintojen olevaa vuokraa, jota vieläpä korotettiin nyt kaksi kertaa sopimuksen vastaisesti (sopimuksen mukaan vuokraa voi korottaa vain kerran vuodessa, 1.5., ei, kuten nyt, lokakuussa ja maaliskuussa ja sitten taas toukokuussa).
Ei tämä omistaja tule saamaan vaatimaansa vuokraa keneltäkään toiseltakaan, koska se on tämän sijainnin markkinahintoja korkeampi, samalla kun asuntojen yleinen kuntotaso samankaltaisella sijainnilla on huimasti erilainen. Tällä kuntotasolla ja tällä sijainnilla asunto on noin 300 euroa/kk ylihintainen ja vaikka olisi samanlaisessa kunnossa kuin muut vuokrattavat asunnot samalla alueella, niin on silti noin 150 euroa/kk ylihintainen.
Eli en minä vuokralaisena mikään hyväntekijä ole, ei ole minun vastuullani maksaa toisen elämistä.
Ja joo, täällä toistellaan miten helppoa on muuttaa, mutta se nyt kuitenkin tulee kustantamaan minulle sellaiset 6000-7000 euroa sekä muuttamisen vaivan. Ja alemmalla vuokralla olisin ollut valmis pysymään tässä vähän kauemmin, mitä omistajakin haluaisi, niin kiukuttaa ettei hän suostu ymmärtämään, että vuokraa ei voi noin vain korotella sopimuksen vastaisesti ja että jos hän nostaa vuokran yli markkinahintojen, niin sellaista ei yksikään vuokralainen maksa.
- ap
Miksi ihmeessä asut/haluat asua 2000€/kk maksavassa asunnossa? :O
Mitenkään muuten ei lähellekään tuollaista summaa muutosta tule, ei tosin taida tulla silloinkaan.
Kävin katsomassa erästä vapaata vuokra-asuntoa Tampereella pari vuotta sitten. Asunto oli todella järkyttävässä kunnossa. Välittäjä valitteli ettei omistaja halua tehdä kuluja aiheuttavia parannuksia.
Kuulin myöhemmin että välittäjä oli lyönyt hanskat tiskiin ja sen jälkeen ollut parikin välittäjää. Asunt on yhä vuokraamatta. Vastike juoksee. Ja asunto on alueella jossa tuon tyyppisistä asunnoista on kova kysyntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto on noin kauhea, olet jo ehtinyt tehdä kaikki muuttovalmistelut ja uusia asuntoja olisi tarjolla pilvin pimein, niin miksi ihmeessä olet viivytellyt irtisanomisen kanssa etkä tehnyt sitä viime kuun puolella? Oma moka, kärsi nyt siitä. 1,5kk menee kyllä nopeasti.
Koska tilanne meni sietorajani yli TÄLLÄ VIIKOLLA, jolloin ilmoitettiin taas uudesta vuokrankorotuksesta. Sori, en ole selvännäkijä joka olisi kyennyt ennustamaan tämän vuokrankorotuksen, varsinkin kun se on sopimuksen vastainen. Josta huomautin omistajalle, mutta arvatkaapa vain, kuinka helppoa on kinata pihin ja ahneen juristin kanssa.
- ap
Jaa, no sitten se uusin vuokrankorotus ei edes koske sinua. Muutama viikko ja pääset muuttamaan, ihan normaalia. Ilmatkin on lämpiämässä joten kylmyys ei kauaa enää vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Miksi et saisi vuokravakuutta takaisin?! Oletko tuhonnut kämppää niin pahasti vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
Entisen taloyhtiön hallituksen jäsenet siis teettivät remontteja omiin taloyhtiössä sijaitseviin omistusasuntoihinsa taloyhtiön rahoilla ja ilmeisesti kyseessä oli myös jokin vedätys sen suhteen, että remontteja ei kilpailutettu, vaan ne kaikki teetettiin yhdellä firmalla, joka laskutti moninkertaisesti markkinahintoihin nähden. Näin infottiin viime kesällä ja syksyllä. Tämä sitten ajoi taloyhtiön maksukyvyttömyyden partaalle. Tällä hetkellä taloyhtiö on nostanut oikeusjutun entistä hallitusta ja isännöitsijää kohtaan, vaatien isoja korvauksia. Mutta vaikka voittaisikin oikeusjutun ja saisi korvaukset, niin siinä kestää aikaa ja sillä välin taloyhtiöllä on vakavia rahallisia vaikeuksia, jotka tosiaan heijastuvat säästöihin kaikessa (lämmityksessä, korjausten laiminlyönnissä, yms.). Jonka lisäksi ovat joutuneet perimään ylimääräisen vastikkeen ja ilmeisesti myös nostamaan vastikkeita.
Ja ymmärrän tietenkin omistajan näkökulman, että hän haluaa pitää vuokratuottonsa samana vaikka kustannukset hänelle ovat nousseet, ja siksi yrittää siirtää kustannusten nousun suoraan minun maksettavakseni. Mutta en minä ole mikään hyväntekijä, joka maksaisi ylisuurta vuokraa siksi, että taloyhtiön jotkin osakkaat ovat vedättäneet itselleen rahoja oman omaisuutensa kohentamiseen.
Ja kun se ei nyt vain toimi niin, että vuokraa voisi mielivaltaisesti korotella milloin haluaa. Omistaja oli myös todella harmissaan kun kerroin harkitsevani lähtöä ja toivoi, että pysyisin, mutta hänelle ei vaikuta menevän mikään järkipuhe läpi, eli se, että en minä eikä kukaan muukaan aio maksaa paljon kalliimpaa vuokraa tästä asunnosta kuin mikä on samanlaisella sijainnilla olevien, parempikuntoisten asuntojen vuokra. Joten hänelle tulee joka tapauksessa minun lähdöstäni tappiota vähintään pari tyhjää kuukautta, eli vähintään sellaiset 2500 euroa. Epäilen vain, että hän aikoo kattaa tuon pidättämällä minun vuokravakuuteni, joka on aika tarkalleen juuri tuo summa.
Eli se mikä tässä kiukuttaa on omistajan epäasiallinen käytös siinä, että hän rikkoi vuokrasopimusta nyt kahdesti nostamalla vuokraa laittomasti, eikä suostu ymmärtämään tilannetta. Ja että koska itseäni kiukuttaa liikaa maksaa ylihintaa, samalla kun asunto ja taloyhtiö menevät jatkuvasti huonompaan kuntoon (mm. tuosta alaoven summerista kerrottiin vasta tällä viikolla, että sitä ei aiota korjata), niin tavallaan joudun muuttamaan nopeammassa aikataulussa kuin minulle olisi ideaalia.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Miksi et saisi vuokravakuutta takaisin?! Oletko tuhonnut kämppää niin pahasti vai mitä ihmettä?
En., mutta sehän taitaa olla hyvin yleisesti ihan niin, että vuokranantaja saa päättää, antaako sen takaisin vai ei. Ja kun tämä on jo osoittanut, ettei välitä ollenkaan edes vuokrasopimuksesta, niin mikä häntä estäisi ilmoittamasta yksipuolisesti, että häntä ei huvita maksaa vuokravakuutta takaisin?
- ap
Ja laajaturvainen kotivakuutus.