Vuokra-asunto on lähes asuinkelvoton, mutta omistaja vain haluaa nostaa vuokraa! Olo alkaa olla epätoivoinen.
Ensinnäkin, asunto on lähtökohtaisesti todella huonossa kunnossa. Ikkunoita ei ole uusittu 50-luvun jälkeen, joten niistä vetää pahasti ja kaikki melu tulee läpi. Keittiö ja kylppäri on uusittu 90-luvulla, sen jälkeen ei ole tehty niille mitään. Mitään muutakaan remonttia ei ole tehty 90-luvun jälkeen. Keittiön kodinkoneet olivat aivan hajoamispisteessä mutta omistaja ei niitäkään suostunut uusimaan, joten uusin ne pari vuotta sitten omilla rahoillani.
Tämän lisäksi taloyhtiö ajautui viime kesänä maksukyvyttömyyden partaalle koska edellinen hallitus ja isännöitsijä olivat väärinkäyttäneet rahoja. Mikä tarkoittaa, että mitään remontteja ei tehdä, koska ei ole rahaa. Esimerkiksi ovisummerisysteemi ei toimi ollenkaan, eikä sitä ole taloyhtiöllä rahaa korjata. Tämän lisäksi lämpöä alennettiin syksyllä tuntuvasti kun taloyhtiö yrittää säästää rahavaikeuksissaan, joten täällä on ihan oikeasti hemmetin kylmä kun ikkunat eivät pidä lämpöä ollenkaan. Ikkunoille ei myöskään suostuta tekemään mitään. Kylppärin ja keittiön putkistot ja vesikalusteet, samoin kuin asunnon sähköliitännät, ovat nekin aika romuna, mutta niissä sama juttu - taloyhtiöllä ei ole rahaa eikä omistaja suostu käyttämään omia rahojaan.
Sijainti on hyvä ja aiemmin vuokra ihan ok, vaikkakin olen suunnitellut muuttamista jo pitkään. Mutta nyt tilanne on aivan mahdoton, sillä omistaja vain korotti vuokraa viime syksynä ja ilmoitti aikovansa korottaa sitä vielä uudestaan tänä keväänä ja sitten ensi keväänä. Jolloin asunnon vuokra on selkeästi alueen keskihintaa korkeampi mutta asunnon kunto todella merkittävästi keskitasoa huonompi, eikä mitään korjauksia tai parannuksia tehdä. Nyt talvella ullakkokomeroonkin on lunta tullut katon läpi kahteen kertaan.
Kerroin omistajalle, että asunto on käytännössä asumiskelvoton ja että sen takia vuokraa ei ainakaan pitäisi nostaa. Hän vain pitää tiukasti kiinni siitä, että haluaa enemmän rahaa.
Olen nyt valmistellut muuton jo niin pitkälle, että voin muuttaa hyvinkin nopeasti, heti kun sopiva asunto löytyy. Mutta joudun silti kestämään tässä varmaan vähintään vielä jonkin kuukauden, jos en halua maksaa kahta päällekkäistä vuokraa. Olo alkaa olla epätoivoinen kun asunnossa on hyytävän kylmä eikä mikään toimi. Tuntuu siltä, että eihän täällä voi edes asua.
En nyt tiedä mitä tällä ajoin takaa, piti kai vain avautua johonkin. Joo, olen ollut hölmö kun olen sietänyt tätä jo useamman vuoden, mutta alussa asunto oli ihan ok kun vuokra oli kohtuullinen. Sen jälkeen elämä on sitten ollut niin kuormittavaa töiden ja muiden asioiden takia, että energia ei vain ole riittänyt muuttoon. Mutta miten hitossa tätä kestää vielä 1-2 kuukautta?
Kommentit (217)
Vaikka olet vuokralainen, voit kertoa isännöitsijälle asuntosi kunnosta. Muuttolaatikot kasaan ja parempaa asuntoa etsimään.
Miksi olet edes käynyt katsomassa asuntoa joka on mielestäsi markkinahintaan nähden liian kallis? Ethän sitä kuitenkaan olisi vuokrannut? Eihän se sun ongelma ole jos jollain vuokranantajalla jää asunto tyhjäksi vähän pidemmäksi aikaa?
Jos asiat on noin huonosti, niin muuttaisin heti pois ihan mihin vaan ja veisin ostamani kodinkoneet mukanani. Ne voi vaikka myydä tai varastoida.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiat on noin huonosti, niin muuttaisin heti pois ihan mihin vaan ja veisin ostamani kodinkoneet mukanani. Ne voi vaikka myydä tai varastoida.
Kodinkoneet voi viedä mukanaan, kunhan laittaa alkuperäiset takaisin.
Varastaa ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla nyt menee aikaa pakkaamiseen ja siivoamiseen? Mulla menee pakkaamisen aina sen yks kk vaikka vaan vuoden olisin asunut.
Olen alustavasti käynyt tavaraa läpi tammikuusta lähtien, tällä viikolla ihan tosissaan. Koska kyllä, siihen tavaroiden läpikäymiseen (että mitä haluaa pitää) ja turhista eroon hankkiutumiseen menee aikaa. Ja sitten tietysti siihen tavaroiden pakkaamiseen ja siivoamiseen. Tätä en tajua, että eikö ihmisillä sitten yleensä ole niin paljon huonekaluja ja tavaraa, että muuttaminen itsessään on jo iso homma? Jonka lisäksi se tulee kalliiksi, varsinkin jos en saa vuokravakuutta takaisin.
- ap
Miksi jankutat täällä ketjussa näiden kanssa?
Samaa jankutusta omistajan kanssa?
Hakkaat vain päätä seinään AV + juristiomistajan kanssa.
Mitään et opi.
Oletko asperger/autisti/tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla nyt menee aikaa pakkaamiseen ja siivoamiseen? Mulla menee pakkaamisen aina sen yks kk vaikka vaan vuoden olisin asunut.
Olen alustavasti käynyt tavaraa läpi tammikuusta lähtien, tällä viikolla ihan tosissaan. Koska kyllä, siihen tavaroiden läpikäymiseen (että mitä haluaa pitää) ja turhista eroon hankkiutumiseen menee aikaa. Ja sitten tietysti siihen tavaroiden pakkaamiseen ja siivoamiseen. Tätä en tajua, että eikö ihmisillä sitten yleensä ole niin paljon huonekaluja ja tavaraa, että muuttaminen itsessään on jo iso homma? Jonka lisäksi se tulee kalliiksi, varsinkin jos en saa vuokravakuutta takaisin.
- ap
Miksi jankutat täällä ketjussa näiden kanssa?
Samaa jankutusta omistajan kanssa?
Hakkaat vain päätä seinään AV + juristiomistajan kanssa.
Mitään et opi.
Oletko asperger/autisti/tms?
Jankutin, koska niin monet viesteistä olivat niin älyttömiä. Ihmeteltiin, miksi en muuta vaikka olin jo aloituksessa sanonut muuton olevan käynnissä.
Ja ei, ei se ole minun asiani miten paljon tappiota vuokranantajalle tulee, mutta hämmästytti hänen epäasiallinen käytöksensä noiden sopimuksenvastaisten vuokrankorotusten kanssa, yhdistettynä täyteen kykenettömyyteen tajuta, miten heikoilla hän on näillä markkinoilla tämän pommin kanssa, jolloin olisi luullut hänen olevan hieman järkevämpi korotusten kanssa. Koska selvästi hänellä on kova tarve rahalle kun pitää vuokrankorotuksista niin tiukasti kiinni, jolloin järkevä ihminen olisi arvioinut kokonaistilannetta kun hän kuitenkin vinkui, miten olisi halunnut pitää minut vuokralaisena.
No, tämän päivän aikana olen jo järjestänyt uuden asunnon itselleni, joten asiat etenevät. Nouto-Sortti tulee hakemaan taas pari huonekalua lisää tulevalla viikolla ja vaikeasti siirrettävän antiikkikaapin olen laittamassa myyntiin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostuit maksamaan laittomat vuokrankorotukset? Voit toki vieläkin vaatia niitä takaisin, jos haluat. Vuokravakuutta ei voi pidättää ilman perusteltua syytä. Kunhan huolehdit kämpän kuntoon ja otat kuvia todisteeksi. Voit myös pyytää poismuuttotarkastuksen, niin ei voi jälkeen päin vaatia mitään.
Mutta jos omistaja on vain yleisesti sitä mieltä, että hänellä on perusteltu syy pidättää vuokravakuus, niin mitäpä siinä silloin voi tehdä? Kun en tosiaan enää yhtään luota häneen noiden laittomien vuokrankorotusten jälkeen. Niin jos hän vain ilmoittaa, että hänen mielestään asunnossa on jotain kulumaa (vaikkapa tuo rikkinäinen ovisummeri), niin millä minä sen rahan häneltä väkisin saan? Tämäkin tässä on siis ikävää, että koen, etten voi ollenkaan enää luottaa toiseen osapuoleen joten pitää varautua ihan mihin vain.
Vuokravakuudesta kun sanotaan: "Vuokranantaja voi pidättää vakuuden takaisin maksamista, jos asuntoa on vahingoitettu, asunnon loppusiivous on ollut puutteellinen tai vuokria on jäänyt rästiin."
Niin eihän se tarvitse muuta kuin ilmoituksen, että ovisummeri on rikki (vaikka se on koko rapussa) tai että hänen mielestään loppusiivous on ollut puutteellinen. Hän on jo kertonut, että aikoo remontoida asuntoa jos muutan pois, ennen seuraavaa vuokralaista, joten pahasti pelkään, että hän suunnittelee tekevänsä sen minun rahoillani.
- ap
No hyvänen aika, tosiaan miettii oletko ihan tosissasi vai oletko todella murehtimiseen taipuva ihminen. 🌺
Kun kerran olette samalla paikkakunnalla, niin pyydät lipputarkastuksen niin että olet itse paikalla. Jos joku kohta on vuokranantajan mielestä jätetty siivoamatta, sinulla on mahdollisuus siivota se itse samoin tein ja saatte molemmat asian valmiiksi samalla käynnillä.
Muuttosiivoukseen löytyy ihan selkeitä ohjeita, joten siinäkään kyse ei ole mielipideasioista. Jos oikein huolestuttaa, niin tulosta joku lista jota voi näyttää änkyrälle. Esim. Täältä:
https://assets.ctfassets.net/z7ety0aygnfq/67KcsYKcQwW9oh6O3dVQTM/e20415…
Ovisummeri kuuluu taloyhtiön vastuulle, joten vuokralainen on vastuussa vain siitä, että raportoi asiasta taloyhtiölle.
Oisko nyt parin perjantaijuoman aika? Iloista ja murehtimisvapaata viikonloppua. 🌺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostuit maksamaan laittomat vuokrankorotukset? Voit toki vieläkin vaatia niitä takaisin, jos haluat. Vuokravakuutta ei voi pidättää ilman perusteltua syytä. Kunhan huolehdit kämpän kuntoon ja otat kuvia todisteeksi. Voit myös pyytää poismuuttotarkastuksen, niin ei voi jälkeen päin vaatia mitään.
Mutta jos omistaja on vain yleisesti sitä mieltä, että hänellä on perusteltu syy pidättää vuokravakuus, niin mitäpä siinä silloin voi tehdä? Kun en tosiaan enää yhtään luota häneen noiden laittomien vuokrankorotusten jälkeen. Niin jos hän vain ilmoittaa, että hänen mielestään asunnossa on jotain kulumaa (vaikkapa tuo rikkinäinen ovisummeri), niin millä minä sen rahan häneltä väkisin saan? Tämäkin tässä on siis ikävää, että koen, etten voi ollenkaan enää luottaa toiseen osapuoleen joten pitää varautua ihan mihin vain.
Vuokravakuudesta kun sanotaan: "Vuokranantaja voi pidättää vakuuden takaisin maksamista, jos asuntoa on vahingoitettu, asunnon loppusiivous on ollut puutteellinen tai vuokria on jäänyt rästiin."
Niin eihän se tarvitse muuta kuin ilmoituksen, että ovisummeri on rikki (vaikka se on koko rapussa) tai että hänen mielestään loppusiivous on ollut puutteellinen. Hän on jo kertonut, että aikoo remontoida asuntoa jos muutan pois, ennen seuraavaa vuokralaista, joten pahasti pelkään, että hän suunnittelee tekevänsä sen minun rahoillani.
- ap
No hyvänen aika, tosiaan miettii oletko ihan tosissasi vai oletko todella murehtimiseen taipuva ihminen. 🌺
Kun kerran olette samalla paikkakunnalla, niin pyydät lipputarkastuksen niin että olet itse paikalla. Jos joku kohta on vuokranantajan mielestä jätetty siivoamatta, sinulla on mahdollisuus siivota se itse samoin tein ja saatte molemmat asian valmiiksi samalla käynnillä.
Muuttosiivoukseen löytyy ihan selkeitä ohjeita, joten siinäkään kyse ei ole mielipideasioista. Jos oikein huolestuttaa, niin tulosta joku lista jota voi näyttää änkyrälle. Esim. Täältä:
Ovisummeri kuuluu taloyhtiön vastuulle, joten vuokralainen on vastuussa vain siitä, että raportoi asiasta taloyhtiölle.
Oisko nyt parin perjantaijuoman aika? Iloista ja murehtimisvapaata viikonloppua. 🌺
Kiitos viestistä ja kyllä, olin eilen melko väsynyt ja turhautunut koko kuvioon. Onneksi sain eilen järjestettyä paikan, jonne muuttaa väliaikaisesti, jotta voin turvallisin mielin irtisanoa tämän asunnon ja rauhassa etsiä uutta.
Työelämä on vain ollut aika raskasta viimeiset pari vuotta ja kun jouduin menneellä viikolla ottamaan töistä aikaa muuton valmisteluun ja huoltomiesten, putkimiesten, sähkömiesten ja Nouto-Sortti -miesten kanssa asioiden hoitamiseen, niin olin vähän väsähtänyt eilen ja stressaantunut, kun työt painoivat samalla päälle. Joten itse asiassa tänne avautuminen auttoi.
Ikävimmältä tuntui se, että koin olevani nalkissa jatkuvasti surkeampaan kuntoon menevässä kämpässä, jonka omistaja oli päättänyt heittäytyä todella aggressiiviseksi eikä piitannut ollenkaan vuokrasopimuksesta (vaan korotteli vuokraa ihan mielivaltaisesti) tai edes lainsäädännöstä. Joten sikäli, tietäen nyt hänen käytöksensä ja asenteensa, niin saattaa heittäytyä hankalaksi myös jatkossa, erityisesti tuon vuokravakuuden kanssa, mutta nyt ainakin minulla on paikka jonne lähteä ja päästä eroon tästä sotkusta.
Ja ei, minulla ei ole pitkää kokemusta vuokralaisena olosta eri paikoissa. Olen tätä ennen ollut tasan yhdessä asunnossa vuokralla, jossa omistajan kanssa oli mahdollista sopia erittäin hyvin ja järkevästi asioista. Muutin sieltä pois koska taloyhtiössä aloitettiin putkiremontti, joten sinänsä sieltä lähtö oli helppoa koska koko paikka remontoitiin joka tapauksessa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Kiitos viestistä ja kyllä, olin eilen melko väsynyt ja turhautunut koko kuvioon. Onneksi sain eilen järjestettyä paikan, jonne muuttaa väliaikaisesti, jotta voin turvallisin mielin irtisanoa tämän asunnon ja rauhassa etsiä uutta.
Työelämä on vain ollut aika raskasta viimeiset pari vuotta ja kun jouduin menneellä viikolla ottamaan töistä aikaa muuton valmisteluun ja huoltomiesten, putkimiesten, sähkömiesten ja Nouto-Sortti -miesten kanssa asioiden hoitamiseen, niin olin vähän väsähtänyt eilen ja stressaantunut, kun työt painoivat samalla päälle. Joten itse asiassa tänne avautuminen auttoi.
Ikävimmältä tuntui se, että koin olevani nalkissa jatkuvasti surkeampaan kuntoon menevässä kämpässä, jonka omistaja oli päättänyt heittäytyä todella aggressiiviseksi eikä piitannut ollenkaan vuokrasopimuksesta (vaan korotteli vuokraa ihan mielivaltaisesti) tai edes lainsäädännöstä. Joten sikäli, tietäen nyt hänen käytöksensä ja asenteensa, niin saattaa heittäytyä hankalaksi myös jatkossa, erityisesti tuon vuokravakuuden kanssa, mutta nyt ainakin minulla on paikka jonne lähteä ja päästä eroon tästä sotkusta.
Ja ei, minulla ei ole pitkää kokemusta vuokralaisena olosta eri paikoissa. Olen tätä ennen ollut tasan yhdessä asunnossa vuokralla, jossa omistajan kanssa oli mahdollista sopia erittäin hyvin ja järkevästi asioista. Muutin sieltä pois koska taloyhtiössä aloitettiin putkiremontti, joten sinänsä sieltä lähtö oli helppoa koska koko paikka remontoitiin joka tapauksessa.
- ap
No onneksi tänään olet paremmalla mielellä. 🌺 Ymmärrän että asia hiertää, mutta ei ole mitään syytä vaipua epätoivoon. Asioilla on myös taipumus järjestyä. 💪🏻 Olet selvästi tunnollinen ihminen, mikä on suuri vahvuus. Älä kuitenkaan anna vahvuutesi muuttua heikkoudeksi vaikkapa liian murehtimisen myötä. Ihanaa kevättä sinulle!
Ap vielä tässä päivittää tilannetta. Eli olen nyt sopinut kahdestakin väliaikaisesta asunnosta, jonne voin halutessani muuttaa huhtikuussa (tai voisin jo vaikka saman tien, mutta on vielä asioita hoidettavana tässä asunnossa, mm. huonekaluista eroon hankkiutumista) ja asua kummassa tahansa pidempäänkin ilmaiseksi niin ettei tule päällekkäisiä vuokria ja ehtii rauhassa katsoa mieluisan uuden asunnon. Kun tässä itse pitää miettiä myös sitä, onko järkeä jatkaa Helsingin kantakaupungissa kallista asumista, kun työt eivät välttämättä enää vaadi viitenä päivänä viikossa paikallaoloa. Ja ihan laajemmin miettiä, missä haluan asua. Siihen ei vain ole ollut viimeisinä vuosina energiaa vaativan työtilanteen vuoksi, joka vasta vuoden vaihteessa selkisi.
Irtisanon tämän asunnon kuitenkin vasta tämän kuukauden loppupuolella, eli tarpeeksi ajoissa että ilmoitus varmasti ehtii perille mutta vasta sen verran viime tingassa, ettei vuokranantaja ihan vielä paukkaa tänne remonttimiesten kanssa suunnitellakseen remonttia vaan saan rauhassa tyhjentää asuntoa. Vuokranantaja kun on kertonut, että lähdettyäni aikoo remontoida asunnon ja kun alustavasti alkuvuodesta mainitsin saattavani lähteä kun ihmettelin vuokrankorotusta jo silloin, niin sanoi että haluaa päästä huoneistoon remppamiesten kanssa sitten suunnittelemaan remonttia heti kun tietää että olen lähdössä. Mutta kyllä hän saa luvan tyytyä siihen, että hänellä on koko huhtikuu aikaa tehdä se.
Menen tosiaan tässä välillä kalustettuun huoneistoon asumaan, joten mahdollisimman monista tavaroista pitää hankkiutua eroon, keskeisesti huonekaluista joita en enää edes halua säilyttää. Ei niitä kannata ruveta kuskaamaan varastoon ja maksamaan niiden varastoinnista jos niitä ei edes halua säilyttää. Pari tällaista huonekalua lähti jo Kierrätyskeskukseen ja Sorttiin viime viikolla, pari lisää tällä viikolla, nouto niille on jo tilattu. Yhden antiikkikaapin pyrin myymään, se on sen verran kallis etten viitsi sitä lahjoittaa ilmaiseksi, jos ei sitten tule niin kiire sen kanssa. Lisäksi melkoinen määrä tavaraa pitää käydä läpi jotta tietää mitä haluaa säilyttää ja mitä ei.
Sinänsä kevyt olo kun alkaa olla valmis siihen, että voi tästä lähteä ja olla vapaa kuin taivaan lintu. Sen verran tämä asunto on stressannut. Saa jäädä muiden huoleksi tämä pommi. Viime viikolla kun kävi ilmi, että taloyhtiön lopullisesti maksuvaikeuksiin sysännyt vesivahinko on ollut niin laaja, että vielä vuosi sen jälkeenkin osasta asuntoja on lattiat auki ja rakenteita kuivatellaan. Niin hitto, mistä sen tietää millainen riski täällä muuallakin on vesivahingoille jos mitään ei ole huollettu moneen vuosikymmeneen.
Joo, ehkä olisi pitänyt toimia jo aiemmin tämän asunnon suhteen, mutta varsinkin viimeiset 2 vuotta ovat olleet sellaisia työelämässä, että mihinkään muuhun kuin työjuttuihin ei ole riittänyt energiaa. Nyt vasta kun vaikea työkuvio loppui tosiaan tuossa vuodenvaihteessa, niin energiaa riittää muunkin elämän järjestämiseen.
- ap
Jos se nykyinen asunto on sinulle vuokrattu esim. 30.4 asti, niin ei sillä vuokranantajalla ole mitään oikeutta ennen sitä tulla sinne mitään remonttia suunnittelemaan. Olet nuori ja naiivi tai et, niin omista oikeuksista pitää oppia pitämään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois, tee vuokranantajalle rekla ja anna vastaus kuluttajaan ja asumisterveyteen.
Vaadi kodinkoneista maksut ja asumishaitasta alennukset ja korvaukset.
Pura vuokrasopimus päättymään siihen kunnes löydät asunnon.
Jos on kotivakuutus, muuta hotelliin. Perusteena asunto.
Laita kaikki kulut ylös kuitteineen ja kerro vuokranantajalle loppusumma.
Höpöjuttuja nämä kaikki.
Ne kodinkoneet on ihan oma valinta, voi viedä mukanaan, jos laittaa vanhat taksin.
Asumishaittaa ei kuulosta olleen. Ja jos olisi ollut, ei sitä takautuvasti osoiteta. Tuo hotellijuttu on jo älytön.
Ja jos noita vanhoja ei enää ole, niin hanki ap jostain vanhoja romuja halvalla (niitä saattaa saada jopa ilmaiseksi) ja vaihda ne itse ostamiesi tilalle myy ne itse ostamasi eteenpäin. Minullakin olisi sähköhella-uuni jonka annan ilmaiseksi jollekin (on vain keskisuomessa nyt joten ei helpon matkan päässä :)). Ja usein kun joku tuttavista tekee keittiöremonttia, niin kyselevät muilta, että tarvitseeko joku näitä ihan toimivia vanhoja. Toki pitää sitten itse hakea ne.
Vierailija kirjoitti:
Jos se nykyinen asunto on sinulle vuokrattu esim. 30.4 asti, niin ei sillä vuokranantajalla ole mitään oikeutta ennen sitä tulla sinne mitään remonttia suunnittelemaan. Olet nuori ja naiivi tai et, niin omista oikeuksista pitää oppia pitämään kiinni.
Sen verran ehkä olen naiivi, että oletin että tuohon remonttihommaan pätee sama juttu kuin siihen, jos huoneiston kuntoa haluaisi tulla tsekkaamaan tai näyttämään asuntoa uusille mahdollisille vuokralaisille? Eli että kunhan sopii etukäteen niin on oikeus päästä asuntoon.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran ehkä olen naiivi, että oletin että tuohon remonttihommaan pätee sama juttu kuin siihen, jos huoneiston kuntoa haluaisi tulla tsekkaamaan tai näyttämään asuntoa uusille mahdollisille vuokralaisille? Eli että kunhan sopii etukäteen niin on oikeus päästä asuntoon.
- ap
Mutta jos jollain on parempaa tietoa, niin mielelläni otan sen vastaan. Googlaamalla en löytänyt muuta kuin sen kohdan laista, että vuokranantajalla on perustellusta syystä oikeus päästä asuntoonsa, kunhan sopii etukäteen.
- ap
Muuta pois, pakkoko kituuttaa jossain kalliissa läävässä?? Vuokra-asumisen hyviä puolia että lähtemään pääsee aina.
Käske vuokraloordin mennä potkimaan kiviä, nyt on vuokralaisen markkinat. Vuokran suuruus on aina sopimusasia, ja siihen voi kummatkin sopijapuolet esittää muutoksia, aina. Sano että vuokra on aivan liian korkea, ja että olet valmis maksamaan vain xxx euroa kuussa tai vaihtoehtoisesti odotat että asuntoon tehdään xxx parannukset tai muussa tapauksessa irtisanot sopimuksen välittömästi. Jos vuokranantaja ei suostu, lähde muualle. Uuden vuokralaisen löytäminen saattaa tulla vuokranantajalle kalliiksi etenkin tällaisena aikana, joten motivaatiota vuokran alennukseen tai asunnon parannuksiin on, kunhan sen motivaation houkuttelee vuokraloordista esiin.
Keskiverto vuokranantaja on ahne 💩 joka haluaa maksimoida vuokralaisistaan saatavan hyödyn, joten kannattaa asennoitua samalla tavalla.
Tänä päivänä ei kenenkään kannata enää vuokrata yksityisiltä vuokranantajilta. Viimeisen 10-15 vuoden aikana tähän maahan on tullut pilvin pimein ahneita taviksia ja täysiä torspoja ns. asuntosijoittajiksi koska lainananto on ollut leväperäistä, korot olemattomia ja some täynnä passiivisen tulon autuudesta saarnaavia ns sijoitusneuvojia jotka ovat kannustaneet joka tallaajaa hommaamaan sijoitusasunnon. Kaiken maailman horttanaiset ovat sitten kilvan ostelleet asuntoja ja vuokrailevat niitä eteenpäin ilman mitään ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vuokra-asunto, muuta vain pois. Ihan omaa tyhmyyttäsi olet sietänyt huonoja olosuhteita liian pitkään ja maksanut juttuja (keittiökalusteet) omasta pussistasi. Ota kokemus oppirahoina ja ole iloinen kun pääset pois.
Niin muutankin, mutta se ei tapahdu yhdessä päivässä jos ei halua maksaa tuplavuokraa ylimenevästä ajasta. Eli joutuu odottamaan sen irtisanoutumiskuukauden. Mietin vain, miten sen ajan kestää täysin asuinkelvottomassa asunnossa.
Omistaja on sanonut, ettei haluaisi minun muuttavan pois, mutta ei silti suostu tulemaan missään vastaan.
Mietin jo, että muuttaisin jonkun sukulaisen nurkkiin siksi aikaa, kunnes pääsen tästä asunnosta eroon.
- ap
vammainen itkee vauvalla
Hyvä että olet viimeinkin muuttamassa pois. Varmasti löytyy parempikuntoisia asuntoja. Siinäpähän vuokranantaja yrittää löytää uutta vuokralaista. Voi olla aika haasteellista löytää hyvää vuokralaista hajoamistilassa olevaan asuntoon.
Sinulla on oikeus viedä mukanasi ostamasi keittiökoneet jos vuokranantaja ei maksa sinulle niistä mitään. Itse varmaan veisin mieluummin vaikka kierrätykseen kuin jättäisin asuntoon. Niitä voi myös yrittää myydä käytettyinä.
Irtisanot asunnon nyt, ja uuden asunnon vuokraat sitten 1.5. alkaen. Hommaat sähköpatterin loppuajalle, että tarkenet kotona olla. Ainakin nukkuessa on kiva lisä tuo patteri, että ei tarvi palella. Näin pärjäät niin ettei tarvi maksaa kahdesta asunnosta vuokraa.
Joo paska tilanne, mutta kyllä tuosta selviät!