Vuokra-asunto on lähes asuinkelvoton, mutta omistaja vain haluaa nostaa vuokraa! Olo alkaa olla epätoivoinen.
Ensinnäkin, asunto on lähtökohtaisesti todella huonossa kunnossa. Ikkunoita ei ole uusittu 50-luvun jälkeen, joten niistä vetää pahasti ja kaikki melu tulee läpi. Keittiö ja kylppäri on uusittu 90-luvulla, sen jälkeen ei ole tehty niille mitään. Mitään muutakaan remonttia ei ole tehty 90-luvun jälkeen. Keittiön kodinkoneet olivat aivan hajoamispisteessä mutta omistaja ei niitäkään suostunut uusimaan, joten uusin ne pari vuotta sitten omilla rahoillani.
Tämän lisäksi taloyhtiö ajautui viime kesänä maksukyvyttömyyden partaalle koska edellinen hallitus ja isännöitsijä olivat väärinkäyttäneet rahoja. Mikä tarkoittaa, että mitään remontteja ei tehdä, koska ei ole rahaa. Esimerkiksi ovisummerisysteemi ei toimi ollenkaan, eikä sitä ole taloyhtiöllä rahaa korjata. Tämän lisäksi lämpöä alennettiin syksyllä tuntuvasti kun taloyhtiö yrittää säästää rahavaikeuksissaan, joten täällä on ihan oikeasti hemmetin kylmä kun ikkunat eivät pidä lämpöä ollenkaan. Ikkunoille ei myöskään suostuta tekemään mitään. Kylppärin ja keittiön putkistot ja vesikalusteet, samoin kuin asunnon sähköliitännät, ovat nekin aika romuna, mutta niissä sama juttu - taloyhtiöllä ei ole rahaa eikä omistaja suostu käyttämään omia rahojaan.
Sijainti on hyvä ja aiemmin vuokra ihan ok, vaikkakin olen suunnitellut muuttamista jo pitkään. Mutta nyt tilanne on aivan mahdoton, sillä omistaja vain korotti vuokraa viime syksynä ja ilmoitti aikovansa korottaa sitä vielä uudestaan tänä keväänä ja sitten ensi keväänä. Jolloin asunnon vuokra on selkeästi alueen keskihintaa korkeampi mutta asunnon kunto todella merkittävästi keskitasoa huonompi, eikä mitään korjauksia tai parannuksia tehdä. Nyt talvella ullakkokomeroonkin on lunta tullut katon läpi kahteen kertaan.
Kerroin omistajalle, että asunto on käytännössä asumiskelvoton ja että sen takia vuokraa ei ainakaan pitäisi nostaa. Hän vain pitää tiukasti kiinni siitä, että haluaa enemmän rahaa.
Olen nyt valmistellut muuton jo niin pitkälle, että voin muuttaa hyvinkin nopeasti, heti kun sopiva asunto löytyy. Mutta joudun silti kestämään tässä varmaan vähintään vielä jonkin kuukauden, jos en halua maksaa kahta päällekkäistä vuokraa. Olo alkaa olla epätoivoinen kun asunnossa on hyytävän kylmä eikä mikään toimi. Tuntuu siltä, että eihän täällä voi edes asua.
En nyt tiedä mitä tällä ajoin takaa, piti kai vain avautua johonkin. Joo, olen ollut hölmö kun olen sietänyt tätä jo useamman vuoden, mutta alussa asunto oli ihan ok kun vuokra oli kohtuullinen. Sen jälkeen elämä on sitten ollut niin kuormittavaa töiden ja muiden asioiden takia, että energia ei vain ole riittänyt muuttoon. Mutta miten hitossa tätä kestää vielä 1-2 kuukautta?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto on noin kauhea, olet jo ehtinyt tehdä kaikki muuttovalmistelut ja uusia asuntoja olisi tarjolla pilvin pimein, niin miksi ihmeessä olet viivytellyt irtisanomisen kanssa etkä tehnyt sitä viime kuun puolella? Oma moka, kärsi nyt siitä. 1,5kk menee kyllä nopeasti.
Koska tilanne meni sietorajani yli TÄLLÄ VIIKOLLA, jolloin ilmoitettiin taas uudesta vuokrankorotuksesta. Sori, en ole selvännäkijä joka olisi kyennyt ennustamaan tämän vuokrankorotuksen, varsinkin kun se on sopimuksen vastainen. Josta huomautin omistajalle, mutta arvatkaapa vain, kuinka helppoa on kinata pihin ja ahneen juristin kanssa.
- ap
Juristin pitäisi tietää, ettei vuokraa voi nostaa muuten kuin sopimukseen kirjatupa tavalla. Jos siellä sopimuksessa ei ole perustetta uusimmalla korotuksille, olet epärehellisen tyypin vuokralaisena. Nosta kytkintä niin pian kuin voit ja varoita mahdollisesti tuntemiasi asunnonetsijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskasta diilistä olisit päässyt jo vuosia sitten eroon muuttamalla pois. Sen sijaan istut ja toivot ihmettä. Asunto ei muuksi muutu eikä vuokranantajakaan
Siis miksi ihmiset eivät osaa LUKEA. Enhän minä istu ja toivo ihmettä, vaan olen jo tekemässä muuttoa ja inhottaa vain se, että pitää sietää tätä kämästä kämppää vielä tämän ylimenoajan.
- ap
Sä oisit voinut lähteä jo syksyllä, tai talvella, jos olisit halunnut.
Ymmärrän kyllä, että taloyhtiön asiat ja vuokrankorotus sattui samaan aikaan, mutta siinä pisteessä SÄ itse määrittelet, että kannattaako siinä asunnossa enää asua.
Eikö se ole aika tyhmää valittaa asiasta reilu puoli vuotta myöhemmin, kun vuokra-asunnosta pääsee kuukaudessa eroon, tai no puoli toista kuukautta tässä tapauksessa.
-eri
Siis eivätkö ihmiset todellakaan osaa lukea. Ilmoitus viimeisimmästä vuokrankorotuksesta tuli TÄLLÄ VIIKOLLA. Samoin taloyhtiön kunto on heikentynyt syksystä lähtien jatkuvasti koska sitä rahaa ei ole korjata mitään. Joten tilanne syksyllä ei ollut sama kuin millaiseksi se meni tällä viikolla.
- ap
Kylmyys ei siis haitannut syksyllä/talvella mutta kun vuokra nousi niin rupesi haittaamaan? Mikä oli se eurosumma jonka yli mentiin että rupesi haittaamaan?
Sellainen eurosumma, joka nosti vuokran markkinahintoja alemmasta markkinahintoja ylemmäksi.
Oletko koskaan kuullut esimerkiksi sellaisesta ilmiöstä, että joku suostuu ajamaan kämäisellä Subarulla kun se on halpa, mutta jos siitä yritetään pyytää samaa hintaa kuin uudesta Audista, niin asia muuttuu?
- ap
En ole kuullut ja tuskin kukaan muukaan on.
Mutta trolleista olen kuullut ja joskus niitä jopa nähnytkin.
Ja tämä avaus on yksi sellainen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto on noin kauhea, olet jo ehtinyt tehdä kaikki muuttovalmistelut ja uusia asuntoja olisi tarjolla pilvin pimein, niin miksi ihmeessä olet viivytellyt irtisanomisen kanssa etkä tehnyt sitä viime kuun puolella? Oma moka, kärsi nyt siitä. 1,5kk menee kyllä nopeasti.
Koska tilanne meni sietorajani yli TÄLLÄ VIIKOLLA, jolloin ilmoitettiin taas uudesta vuokrankorotuksesta. Sori, en ole selvännäkijä joka olisi kyennyt ennustamaan tämän vuokrankorotuksen, varsinkin kun se on sopimuksen vastainen. Josta huomautin omistajalle, mutta arvatkaapa vain, kuinka helppoa on kinata pihin ja ahneen juristin kanssa.
- ap
Tä? Etkö ollutkaan jo valmistellut muuttoa pitkän aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskasta diilistä olisit päässyt jo vuosia sitten eroon muuttamalla pois. Sen sijaan istut ja toivot ihmettä. Asunto ei muuksi muutu eikä vuokranantajakaan
Siis miksi ihmiset eivät osaa LUKEA. Enhän minä istu ja toivo ihmettä, vaan olen jo tekemässä muuttoa ja inhottaa vain se, että pitää sietää tätä kämästä kämppää vielä tämän ylimenoajan.
- ap
Ymmärrän kyllä, että taloyhtiön asiat ja vuokrankorotus sattui samaan aikaan, mutta siinä pisteessä SÄ itse määrittelet, että kannattaako siinä asunnossa enää asua.
Eikö se ole aika tyhmää valittaa asiasta reilu puoli vuotta myöhemmin, kun vuokra-asunnosta pääsee kuukaudessa eroon, tai no puoli toista kuukautta tässä tapauksessa.
-eri
Siis eivätkö ihmiset todellakaan osaa lukea. Ilmoitus viimeisimmästä vuokrankorotuksesta tuli TÄLLÄ VIIKOLLA. Samoin taloyhtiön kunto on heikentynyt syksystä lähtien jatkuvasti koska sitä rahaa ei ole korjata mitään. Joten tilanne syksyllä ei ollut sama kuin millaiseksi se meni tällä viikolla.
- ap
Sä olet vaan vuokralla siellä.
En tajua tätä valistusta juuri sen takia.Olen itsekin vuokranantaja, ja voin hyvin fiilata miten vaikea tilanne sun vuokranantajalla on. Mutta kun mikään pakko ei ole jäädä uppoavaan laivaan. Sun tilanne on niin paljon helpompi kuin talon osakkaiden on.
En ole jäämässäkään, mutta eihän se minun huoleni ole, jos hän ei omistajana ole hoitanut asioitaan, eli osallistunut taloyhtiön riittävän hyvään hoitoon. Sehän se kiukuttaakin, että hän yrittää nyt maksattaa minulla omat mokansa, mm. olen varma, että yrittää pidättää vuokravakuuden.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Juristin pitäisi tietää, ettei vuokraa voi nostaa muuten kuin sopimukseen kirjatupa tavalla. Jos siellä sopimuksessa ei ole perustetta uusimmalla korotuksille, olet epärehellisen tyypin vuokralaisena. Nosta kytkintä niin pian kuin voit ja varoita mahdollisesti tuntemiasi asunnonetsijöitä.
Niin olen. Mutta maailma kun toimii niin, että vaikka joku tekisi väärin, niin asialle ei välttämättä voi mitään.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
-eri
- ap
Sä olet vaan vuokralla siellä.
En tajua tätä valistusta juuri sen takia.Olen itsekin vuokranantaja, ja voin hyvin fiilata miten vaikea tilanne sun vuokranantajalla on. Mutta kun mikään pakko ei ole jäädä uppoavaan laivaan. Sun tilanne on niin paljon helpompi kuin talon osakkaiden on.
Juuri näin.
Minäkään en ymmärrä, että miksi vuokralainen valittaa, kun asunnosta pääsee halutessaan eroon todella pikaisesti. Ja jokainen ihan itse määrittelee sen, että milloin ei ole kyseisestä asunnosta valmis maksamaan pyydettyä vuokraa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tä? Etkö ollutkaan jo valmistellut muuttoa pitkän aikaa?
Olin alustavasti, mm. katsonut uusia asuntoja, hankkiutunut tavarasta eroon, yms., mutta olin ajatellut hoitavani muuton hitaasti ja rauhallisesti, jotta ehdin löytää juuri haluamani asunnon sekä hankkiutua turhista huonekaluista eroon, joita en tarvitse. Nyt vain meni yli sietorajan ja haluan vain muuttaa asap.
- ap
En tiedä miksi tässä nyt koko ajan haetaan aloittajan kertomuksesta jotain epäjohdonmukaisuuksia. Kukaan ei varmasti jaksa aloitukseen kirjoittaa romaanin verran tarinaa, vaan laittaa mielestään keskeisimmät pointit ja tarvittaessa täydentelee, kun porukka alkaa etsimällä etsiä jotain, minkä perusteella huudella, että trolli.
Tuokin, että voihan muutto olla mielessä pitkään ja on ehkä puolihuolimattomasti katsellut kämppiä ym. Mutta harvalle se muutto on niin kivaa puuhaa, että siihen ihan ensimmäiseksi lähtisi. Siksipä sitä voi vaikka aina välillä ajatella alkutuohtumuksen jälkeen (kun joku uusi puute/vika tullut), että kyllä tämä tästä jne. Kunnes oikeasti tulee se kuuluisa viimeinen korsi katkaisemaan kamelin selän.
No auttaako tämä vauvapalstalla jankuttaminen jotenkin tilannettasi? Ei auta.
Jos olisin sinä, irtisanoisin asunnon tässä kuussa ja aloittaisin uuden asunnon etsimisen nyt heti.
Neuvottelisin uuden sopparin alkamaan huhtikuun puolivälistä ja maksaisin uudesta mielelläni puolen kuun vuokran. Diili antaa sulle etulyöntiaseman, kun tässä kuussa irtisanovista valtaosa haluaa maksaa vasta toukokuusta alkaen. Muuttokin helpottuu, kun ei tarvitse yhdessä päivässä kaikkea rykäistä kasaan.
Ja kun uusi soppari on allekirjoitettu, aloittaisin haaveilun, sisustuksen suunnittelun ja uuteen alueeseen tutustumisen! =)
yksi vuokranantaja kirjoitti:
Jos olisin sinä, irtisanoisin asunnon tässä kuussa ja aloittaisin uuden asunnon etsimisen nyt heti.
Neuvottelisin uuden sopparin alkamaan huhtikuun puolivälistä ja maksaisin uudesta mielelläni puolen kuun vuokran. Diili antaa sulle etulyöntiaseman, kun tässä kuussa irtisanovista valtaosa haluaa maksaa vasta toukokuusta alkaen. Muuttokin helpottuu, kun ei tarvitse yhdessä päivässä kaikkea rykäistä kasaan.
Ja kun uusi soppari on allekirjoitettu, aloittaisin haaveilun, sisustuksen suunnittelun ja uuteen alueeseen tutustumisen! =)
No näinhän usea asiaa ajatteleva tekisi, mutta jotkut tykkäävät enemmän valittaa kurjuuttaan Vauva-palstalla.
Käytä nyt ap energiaa uuden kämpän etsimiseen, eikä täällä roikkumiseen. Etsi myös korvaavat kodinkoneet halvalla, jos alkuperäiset ei ole tallessa. En kyllä usko, että Helsingissä on taloyhtiötä, jossa sataa lunta sisään, eikä korjata. Oli miten oli, ongelma ei ole enää sinun, kun toimitat sen irtisanomisen ja pakkaat kamasi. Uusin vuokrankorotus ei enää koske sinua. Siitä on turha huolehtia.
Ihme ulinaa. Kun asunto vuokrataan, niin silloin katsotaan, että kämppä on siinä kunnossa, että asuminen miellyttää. Jos ei miellytä, niin sitten ei vuokrata. Ja jos vuokra nousee liikaa, eikä enää haluta asua siellä, niin sitten etsitään toinen asunto. Vuokranantaja nostaa vuokraa tietysti siksi, että asunnon hoitovastiketta on nostettu. Ei vuokranantajakaan ketään elättää halua.
Pääkaupunkiseudulta tulee muuten näitä vuokralaisia, jotka ensin vuokraavat asunnon ja sitten tulevat hirveän vaatimuslistan kanssa, kun pitäisi uusia keittiö, maalata seinät, hankkia sälekaihtimet ym. Asunto vuokrataan siinä kunnossa kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois, tee vuokranantajalle rekla ja anna vastaus kuluttajaan ja asumisterveyteen.
Vaadi kodinkoneista maksut ja asumishaitasta alennukset ja korvaukset.
Pura vuokrasopimus päättymään siihen kunnes löydät asunnon.
Jos on kotivakuutus, muuta hotelliin. Perusteena asunto.
Laita kaikki kulut ylös kuitteineen ja kerro vuokranantajalle loppusumma.
Höpöjuttuja nämä kaikki.
Ne kodinkoneet on ihan oma valinta, voi viedä mukanaan, jos laittaa vanhat taksin.
Asumishaittaa ei kuulosta olleen. Ja jos olisi ollut, ei sitä takautuvasti osoiteta. Tuo hotellijuttu on jo älytön.
Tämä lienee sepitettä? Talven kylmyydet alkaisivat pk-seudulla olla, ainakin kohta, ohi. Kevät lähtevine opiskelujoineen on todellisessa asunnontarpeessa oleville helppo ja hyvä aika löytää uutta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois, tee vuokranantajalle rekla ja anna vastaus kuluttajaan ja asumisterveyteen.
Vaadi kodinkoneista maksut ja asumishaitasta alennukset ja korvaukset.
Pura vuokrasopimus päättymään siihen kunnes löydät asunnon.
Jos on kotivakuutus, muuta hotelliin. Perusteena asunto.
Laita kaikki kulut ylös kuitteineen ja kerro vuokranantajalle loppusumma.
Järkyttävää. Näin vaikean henkilön kannattaa muuttaa omaan omakotitaloon. Ei vuokralle, eikä myöskään taloyhtiöön jonkun naapuriksi.
Oma tupa oma lupa, niin voi olla tyytyväinen.
Ihan vinkkinä, kun muutat asuntoon niin kuvaa sen jokainen kolkka ja kirjaa ylös puutteet. Saman teet kun olet lähtenyt. Näin pidät huolen omasta oikeusturvastasi
Nyt on vuokra-asuntoja tyhjillään, kertoi ystävä joka vuokraa kolmea sijoitusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Muista ottaa ne kodinkoneet mukaasi jotka ostit omilla rahoillasi.
Joo, ne on kivat sisustuselementit sitten siellä uudessa kodissa, missä tietenkin on kodinkoneet valmiina. Voihan ne laittaa vaikka keskelle olohuonetta koristeiksi.
No niin, se on hyvä, että olet nyt tehnyt päätöksen muuttaa.
Mutta kuulostaa siltä, että sun olisi kannattanut vaan lähteä viimeistään talvella, kun vuokraa oli korotettu ja kämppä on kylmänä.