Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunto on lähes asuinkelvoton, mutta omistaja vain haluaa nostaa vuokraa! Olo alkaa olla epätoivoinen.

Vierailija
10.03.2023 |

Ensinnäkin, asunto on lähtökohtaisesti todella huonossa kunnossa. Ikkunoita ei ole uusittu 50-luvun jälkeen, joten niistä vetää pahasti ja kaikki melu tulee läpi. Keittiö ja kylppäri on uusittu 90-luvulla, sen jälkeen ei ole tehty niille mitään. Mitään muutakaan remonttia ei ole tehty 90-luvun jälkeen. Keittiön kodinkoneet olivat aivan hajoamispisteessä mutta omistaja ei niitäkään suostunut uusimaan, joten uusin ne pari vuotta sitten omilla rahoillani.

Tämän lisäksi taloyhtiö ajautui viime kesänä maksukyvyttömyyden partaalle koska edellinen hallitus ja isännöitsijä olivat väärinkäyttäneet rahoja. Mikä tarkoittaa, että mitään remontteja ei tehdä, koska ei ole rahaa. Esimerkiksi ovisummerisysteemi ei toimi ollenkaan, eikä sitä ole taloyhtiöllä rahaa korjata. Tämän lisäksi lämpöä alennettiin syksyllä tuntuvasti kun taloyhtiö yrittää säästää rahavaikeuksissaan, joten täällä on ihan oikeasti hemmetin kylmä kun ikkunat eivät pidä lämpöä ollenkaan. Ikkunoille ei myöskään suostuta tekemään mitään. Kylppärin ja keittiön putkistot ja vesikalusteet, samoin kuin asunnon sähköliitännät, ovat nekin aika romuna, mutta niissä sama juttu - taloyhtiöllä ei ole rahaa eikä omistaja suostu käyttämään omia rahojaan.

Sijainti on hyvä ja aiemmin vuokra ihan ok, vaikkakin olen suunnitellut muuttamista jo pitkään. Mutta nyt tilanne on aivan mahdoton, sillä omistaja vain korotti vuokraa viime syksynä ja ilmoitti aikovansa korottaa sitä vielä uudestaan tänä keväänä ja sitten ensi keväänä. Jolloin asunnon vuokra on selkeästi alueen keskihintaa korkeampi mutta asunnon kunto todella merkittävästi keskitasoa huonompi, eikä mitään korjauksia tai parannuksia tehdä. Nyt talvella ullakkokomeroonkin on lunta tullut katon läpi kahteen kertaan.

Kerroin omistajalle, että asunto on käytännössä asumiskelvoton ja että sen takia vuokraa ei ainakaan pitäisi nostaa. Hän vain pitää tiukasti kiinni siitä, että haluaa enemmän rahaa.

Olen nyt valmistellut muuton jo niin pitkälle, että voin muuttaa hyvinkin nopeasti, heti kun sopiva asunto löytyy. Mutta joudun silti kestämään tässä varmaan vähintään vielä jonkin kuukauden, jos en halua maksaa kahta päällekkäistä vuokraa. Olo alkaa olla epätoivoinen kun asunnossa on hyytävän kylmä eikä mikään toimi. Tuntuu siltä, että eihän täällä voi edes asua.

En nyt tiedä mitä tällä ajoin takaa, piti kai vain avautua johonkin. Joo, olen ollut hölmö kun olen sietänyt tätä jo useamman vuoden, mutta alussa asunto oli ihan ok kun vuokra oli kohtuullinen. Sen jälkeen elämä on sitten ollut niin kuormittavaa töiden ja muiden asioiden takia, että energia ei vain ole riittänyt muuttoon. Mutta miten hitossa tätä kestää vielä 1-2 kuukautta?

Kommentit (217)

Vierailija
201/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin noin "reiluja" vuokrtananatajia vaikuttaa?

Tuli minittäin samoja fiiliksiä kun asuttiin vuosia sitten vuokralla Raaseporissa Karjaalla. Onneksi se asumismuoto on menneisyyttä.

Muuta joo ihmeessä pois, ahneella vuokranantajalla voi olla haastetta löytää kohtuuttoman vuokranmaksaja tommoseen lahoavaan luukkuunsa. Eivät tajua arvostaa luotettavaa ja siistiä vuokranmaksajaa, kunnes on lopulta valittava pakon edessä jostain rupusakista joka lopulta paskoo koko kämpän.

Helsingissä. Luulen, että henkilö joka tämän asunnon omistaa, elää vielä jossain menneisyydessä, jolloin hyvällä sijainnilla olevan asunnon sai aina vuokralle isolla summalla, oli kämppä miten kämäinen tahansa, eli omistaja pystyi vaatimaan mitä tahansa. Mutta vuokramarkkinat ovat nyt täysin muuttuneet ja asunnoista on ylitarjontaa. Ei hänellä ole mitään mahdollisuutta saada tähän uutta vuokralaista haluamallaan summalla.

- ap

Ilmeisesti tyypillinen vanhempi henkilö, joka ei ymmärrä että remonttejakin pitäisi tehdä ja kodinkoneita uusia ja ettei pelkkä sijainti ole se ainoa asia asunnossa. Muuta pois heti kun voit ja vaadi rahasi takaisin ostamistasi kodinkoneista sekä vuokravakuus takaiisn heti, vuokraisäntä varmasti yrittää pitää sen itsellään. Tee myös kaupungille ilmoitus asuinkelvottomasta asunnosta, sellaisia ei saa vuokrata kenellekään.

Yksityiseltä vuokraaminen on aina iso riski, vuokraisäntä' voi olla yhteistyöhaluton ja esim. tulla asuntoon omilla avaimillaan koska vain, vaikka se on ehdottomasti kiellettyä

Ei niistä koneista mitään voi vaatia. Vie mukanaan ja asentaa alkuperäiset takaisin.

Alkuperäiset lienevät kaatopaikalla, hiukan vaikeaa asentaa takaisin.

Jep, nehän vietiin silloin pois kun uudet asennettiin. Eli nuo summat taitavat olla menetettyjä. Itse otan tuosta päätöksestä vastuun, halusin toimivat kodinkoneet joita hän ei halunnut uusia, enkä silloin halunnut muuttaa. Mainitsin ne vain, koska olisi luullut hänen tuollaistakin investointiani arvostavan, sen sijaan että lähti ihan villisti korottelemaan vuokraa. Varsinkin kun ei tarvitsisi muuta kuin tsekata alueen vuokra-asunnot netistä niin tajuaisi, että on vaatimuksineen ihan pihalla.

Mutta no, irtisanon vuokrasopimuksen tässä kuussa, en lähde riitelemään siitä saako sen purkaa, sen verran aggressiivista tekstiä omistajalta tuli kun kyseenalaistin vuokrankorotuksia. Ehkä eniten tässä ällistyttää, miten pihalla toinen osapuoli on markkinoista.

- ap

Hyvä, irtisano ausnto heti niin voit muuttaa ensi kuun lopussa tai tietysti aiemminkin, mutta sen jälkeen ei tarvitse maksaa vuokraa. Ota kuvia/videota asunnosta, jotta voit todistaa sen kunnon - on mahdolista, että vuokranantaja yrittää saada sinua maksamaan pintojen kulumisesta/kolhuista ym. joita et ole aiheuttanut. Ole tiukkana myös takuuvuokran kanssa ja vaadi se palautettavaksi max 2 viikon sisällä muutosta.

Vierailija
202/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli minittäin samoja fiiliksiä kun asuttiin vuosia sitten vuokralla Raaseporissa Karjaalla. Onneksi se asumismuoto on menneisyyttä.

Muuta joo ihmeessä pois, ahneella vuokranantajalla voi olla haastetta löytää kohtuuttoman vuokranmaksaja tommoseen lahoavaan luukkuunsa. Eivät tajua arvostaa luotettavaa ja siistiä vuokranmaksajaa, kunnes on lopulta valittava pakon edessä jostain rupusakista joka lopulta paskoo koko kämpän.

Helsingissä. Luulen, että henkilö joka tämän asunnon omistaa, elää vielä jossain menneisyydessä, jolloin hyvällä sijainnilla olevan asunnon sai aina vuokralle isolla summalla, oli kämppä miten kämäinen tahansa, eli omistaja pystyi vaatimaan mitä tahansa. Mutta vuokramarkkinat ovat nyt täysin muuttuneet ja asunnoista on ylitarjontaa. Ei hänellä ole mitään mahdollisuutta saada tähän uutta vuokralaista haluamallaan summalla.

- ap

Ilmeisesti tyypillinen vanhempi henkilö, joka ei ymmärrä että remonttejakin pitäisi tehdä ja kodinkoneita uusia ja ettei pelkkä sijainti ole se ainoa asia asunnossa. Muuta pois heti kun voit ja vaadi rahasi takaisin ostamistasi kodinkoneista sekä vuokravakuus takaiisn heti, vuokraisäntä varmasti yrittää pitää sen itsellään. Tee myös kaupungille ilmoitus asuinkelvottomasta asunnosta, sellaisia ei saa vuokrata kenellekään.

Yksityiseltä vuokraaminen on aina iso riski, vuokraisäntä' voi olla yhteistyöhaluton ja esim. tulla asuntoon omilla avaimillaan koska vain, vaikka se on ehdottomasti kiellettyä

Kyseessä eläkeläispariskunta.

- ap

Arvasin, hyvin tyypillistä toimintaa heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Näinhän pitkään oli Helsingin kantakaupungin vuokramarkkinoilla, että oikeastaan mikä tahansa asunto kelpasi jos oli vain oikealla sijainnilla. Nyt vain viimeisen parin vuoden aikana markkinat ovat muuttuneet.

Vierailija
204/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan yrittää löytää vuokra-asunnon, joka sattuisi olemaan vapaana niin että voisit pitää molempia asuntoja vuokralla samaan aikaan puoli kuukautta? Tai viikon. Jos se helpottaa muuttoa.

Vierailija
205/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnosta pitää muuttaa pois, jos ei vuokraisäntä/-emäntä toimi kuten kohtuulliseati haluat, ei toisen asuntoon kannata sijoittaa mitään vastikkeettomasti !.

Vierailija
206/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan yrittää löytää vuokra-asunnon, joka sattuisi olemaan vapaana niin että voisit pitää molempia asuntoja vuokralla samaan aikaan puoli kuukautta? Tai viikon. Jos se helpottaa muuttoa.

Sain järjestettyä niin, että voin tehdä etätöitä, jolloin voin muuttaa toisella paikkakunnalla sijaitsevaan sukulaiseni tyhjänä olevaan sijoitusasuntoon ja asua siellä ilmaiseksi tai nimellisellä vuokralla.

Muuttokin etenee jo. Nyt vain ehkä eniten hirvittää se, ettei tänne enää enempää tule ongelmia ennenkuin pystyn itse täysin vapautumaan tästä vastuusta. Esimerkiksi tuo kylppärin putkisto on nyt tukossa (vaikka huolto tarkisti sen vasta viime viikolla) ja hirvittää, ettei vain ehdi tapahtua mitään vesivahinkoa.

En vain yksinkertaisesti tajua, miksi omistaja ei viitsi pitää omistamastaan asunnosta huolta, sillä pienet säästöt aiheuttavat vanhoissa taloyhtiöissä helposti isoja menoja, kuten tuo tässä taloyhtiössä viime kesänä tapahtunut laaja vesivahinko, joka ajoi taloyhtiön maksukyvyttömyyden partaalle ja jota vieläkin, vuotta myöhemmin, korjataan.

- ap

Vierailija
207/217 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista ottaa ne kodinkoneet mukaasi jotka ostit omilla rahoillasi.

Joo, ne on kivat sisustuselementit sitten siellä uudessa kodissa, missä tietenkin on kodinkoneet valmiina. Voihan ne laittaa vaikka keskelle olohuonetta koristeiksi.

Kysyikö luvan uusimiseen? Kodinkoneet ovat vuokranantajan omaisuutta. Ei niitä noin vain heitellä menemään ja osteta jotain tilalle.

Kyllä niiden tilalle voi ostaa omat omaan käyttöön, mutta ne vanhat pitää tietenkin varastoida ja asennuttaa takaisin. Ei niitä voi jollain kirpparilta ostetulla korvata.

Vierailija
208/217 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt perehtynyt paremmin taloyhtiön asioihin, ja kattoa sekä ikkunoita ollaan uusimassa, samoin ovisummerijärjestelmää. Joten niiden huono kunto on tiedossa. Useita asuntoja on myyty taloyhtiöstä viime syksyn aikana, viimeiset tänä talvena ja vieläkin on pari myynnissä, joten selvästi osakkaat ovat karkaamassa samoin kuin vuokralaiset (huoltoyhtiö kertoi vuokralaisten kovasta vaihtuvuudesta viime aikoina, minkä olen toki itsekin huomannut muuttokuormista). Eniten on myyty isoja, yli miljoonan asuntoja, varmaan siksi koska niissä on suurimmat vastikkeet.

Taloyhtiöllä on tosiaan oikeusjuttu käynnissä isännöitsijää ja entistä hallitusta kohtaan, kovien korvausvaatimusten kanssa.

On tosiaan varmaan paras lähteä täältä senkin takia, että remontteja tulossa. Ja vuokra tosiaan tulisi nousemaan koska taloyhtiöllä isot remppavelat.

- ap

Vierailija
209/217 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskasta diilistä olisit päässyt jo vuosia sitten eroon muuttamalla pois. Sen sijaan istut ja toivot ihmettä. Asunto ei muuksi muutu eikä vuokranantajakaan

Siis miksi ihmiset eivät osaa LUKEA. Enhän minä istu ja toivo ihmettä, vaan olen jo tekemässä muuttoa ja inhottaa vain se, että pitää sietää tätä kämästä kämppää vielä tämän ylimenoajan.

- ap

Sä oisit voinut lähteä jo syksyllä, tai talvella, jos olisit halunnut.

Ymmärrän kyllä, että taloyhtiön asiat ja vuokrankorotus sattui samaan aikaan, mutta siinä pisteessä SÄ itse määrittelet, että kannattaako siinä asunnossa enää asua.

Eikö se ole aika tyhmää valittaa asiasta reilu puoli vuotta myöhemmin, kun vuokra-asunnosta pääsee kuukaudessa eroon, tai no puoli toista kuukautta tässä tapauksessa.

-eri

Siis eivätkö ihmiset todellakaan osaa lukea. Ilmoitus viimeisimmästä vuokrankorotuksesta tuli TÄLLÄ VIIKOLLA. Samoin taloyhtiön kunto on heikentynyt syksystä lähtien jatkuvasti koska sitä rahaa ei ole korjata mitään. Joten tilanne syksyllä ei ollut sama kuin millaiseksi se meni tällä viikolla.

- ap

sano viel kerran , en ymmärrä. siis koska tuli ilmoitus häh

Vierailija
210/217 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano että jätär uuden kodinkoneet jos pääset heti lähtemään

Vierailija
211/217 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuus viimeisen kuukauden vuokranmaksuksi? Toivottavasti on valokuvat asunnosta sinne muuttaessa

Itse vuokranantajana en missään tapauksessa suostuisi tuohon, että vuokravakuutta käytettäisiin viimeisen kuukauden maksuksi.

Tällöinhän vuokralainen voisi tuhota kämppää, eikä edes sitä mitätöntä summaa saisi siltä.

luovuttaa avaimet pois

Vierailija
212/217 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat ne ostamasi keittiön kodinkoneet kainaloon ja muutat muualle - jätät pommikämpän omistajalleen. Kai nyt oikeasti ymmärrät, ettet ole pitänyt huolta omista oikeuksistasi vaan joustanut vuokranantajan lainvastaisten vaatimusten mukaan?

Terveisin rehellinen vuokranantaja ja kodintarjoaja

Ei niitä keittiön kodinkoneita voi viedä mukanaan, jos ei vanhoja ole laittaa tilalle. Vuokranantaja ei takuulla palauta vakuutta, jos keittiöstä on viety jääkaappi jne.

Ainoa, mitä vuokranantaja on tehnyt väärin ovat liian tiuhaan tehdyt vuokrankorotukset.

Vetoisille ikkunoille ja toimimattomalle ovisummerille ei hän voi mitään.

Vierailija
213/217 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[[/quote]

Ja jos noita vanhoja ei enää ole, niin hanki ap jostain vanhoja romuja halvalla (niitä saattaa saada jopa ilmaiseksi) ja vaihda ne itse ostamiesi tilalle myy ne itse ostamasi eteenpäin. Minullakin olisi sähköhella-uuni jonka annan ilmaiseksi jollekin (on vain keskisuomessa nyt joten ei helpon matkan päässä :)). Ja usein kun joku tuttavista tekee keittiöremonttia, niin kyselevät muilta, että tarvitseeko joku näitä ihan toimivia vanhoja. Toki pitää sitten itse hakea ne.[/quote]

Ei sinne asuntoon voi alkuperäisten tilalle laittaa mitään romuja. Siellä on oltava ne alkuperäiset kalusteet tai jos ap on vuokranantajan kanssa sopinut uusivansa kalusteet, on niiden oltava paikoillaan.

Jos ap on omin lupinensa uusinut kalusteet ja hävittänyt vanhat, niin silloin ei todellakaan kannata ruvetä viemään kalusteita pois. Voipi takuuvuokra jäädä palauttamatta.

Vuokra-asunnossa ei saa muuttaa mitään ilman vuokranantajan lupaa. Eihän ap edes pysty todistamaan maksaneensa kalusteet.

Vierailija
214/217 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Ja jos noita vanhoja ei enää ole, niin hanki ap jostain vanhoja romuja halvalla (niitä saattaa saada jopa ilmaiseksi) ja vaihda ne itse ostamiesi tilalle myy ne itse ostamasi eteenpäin. Minullakin olisi sähköhella-uuni jonka annan ilmaiseksi jollekin (on vain keskisuomessa nyt joten ei helpon matkan päässä :)). Ja usein kun joku tuttavista tekee keittiöremonttia, niin kyselevät muilta, että tarvitseeko joku näitä ihan toimivia vanhoja. Toki pitää sitten itse hakea ne.

Ei sinne asuntoon voi alkuperäisten tilalle laittaa mitään romuja. Siellä on oltava ne alkuperäiset kalusteet tai jos ap on vuokranantajan kanssa sopinut uusivansa kalusteet, on niiden oltava paikoillaan.

Jos ap on omin lupinensa uusinut kalusteet ja hävittänyt vanhat, niin silloin ei todellakaan kannata ruvetä viemään kalusteita pois. Voipi takuuvuokra jäädä palauttamatta.

Vuokra-asunnossa ei saa muuttaa mitään ilman vuokranantajan lupaa. Eihän ap edes pysty todistamaan maksaneensa kalusteet.

Pystyn tietenkin todistamaan, onhan minulla kuitit jo takuidenkin takia tallessa. Mutta tietenkään en ota noita keittiönkoneita mukaan, mitä minä niillä tekisin?

Luin tosiaan eilen uudestaan taloyhtiön palkkaamaan asianajotoimiston tekemät selvitykset isännöitsijän  väärinkäytöksistä jotka lähetettiin meille kaikille viime syksynä ja kusessa tässä on koko taloyhtiö niiden vuoksi. Sinänsä ymmärrän omistajan halua nostella vuokraa, että isännöitsijän taloudelliset väärinkäytökset ovat aiheuttaneet taloyhtiölle isot remonttivelat, joita arvellaan tulevan vielä lisää koska remontit hoidettiin epäasiallisesti. Normaalisti tulevien remonttien lisäksi siis. Mutta silti tämä ei muuta sitä faktaa, että vuokra on nyt asunnon kuntoon nähden markkinahintoja korkeampi ja siksi epäattraktiivinen. Varsinkin kun tosiaan asiat kuten ovisummeri eivät toimi. Senkin koko järjestelmän uusiminen oli näköjään laitettu remonttilistalle jo viime vuodelle, samoin ikkunoiden ja katon kunnostaminen, mutta ilmeisesti niihin ei riittänyt rahaa koska viime vuonna paljastuivat isännöitsijän väärinkäytökset ja niiden aiheuttama taloyhtiön ajautuminen lähes maksukyvyttömäksi. Joten kai tässä kaikki yrittävät etsiä tahoja maksamaan koko sotkua, mutta minä en sitä aio tehdä tätä pidempään, eli jäädä maksajan asemaan koska tässä ei ole minun omaisuudestani ja sen arvonnoususta kyse. Sinänsä ihmetyttää, kuka noita miljoona-asuntoja taloyhtiöstä on ostanut tässä tilanteessa, mutta joko eivät ole selvittäneet taustoja kunnolla tai sitten ovat saaneet ne suhteellisen edullisesti (tosin yli 10 000 euroa/neliö ei kovin edulliselta vaikuta, mutta who knows). Tai sitten tämä on vain sijaintina niin haluttava, että ihmiset ovat valmiita maksamaan. Katsoin paria myynti-ilmoitusta, ja kyllähän tämä saadaan vaikuttamaan aivan upealta paikalta.

Mutta tuo isännöitsijän toiminta on kyllä aivan törkeää, yhteistyössä ilmeisesti kaverin täyden huijausremppafirman kanssa. Remontit hoidettu täysin asiattomasti, aiheutettu vahinkoa asunnoille ja taloyhtiölle (siis konkreettista vahinkoa, ei vain taloudellista vahinkoa), ja laskutettu jonkun kusetusremppafirman kautta moninkertaisesti ilman mitään asiallisia soppareita tai laskuerittelyjä.

- ap

Vierailija
215/217 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No semmoisia ne yksityiset vuokranantajat on. Kannattaisi ehkä äänestää Vasemmistoliittoa.

Vierailija
216/217 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap tai kukaan muukaan velvollinen maksamaan korotettua vuokraa, koska taloyhtiö ei ole hoitanut asioitaan kunnolla. Markkinatilanne määrittelee sopivan vuokran, eikä vuokranantajan kulut. T. Vuokranantaja ja taloyhtiön hallituksen jäsen

Vierailija
217/217 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli et ole tyytyväinen asuntoosi voit koska tahansa muuttaa pois. Ei se vuokranantaja ole mikään helppo väntekijä ,joka järjestää sinulle palatsin asunnoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi