Onko liikaa vaadittu, jos 9.luokkalaisen pitäisi lukea noin 50 sivuinen pitkä novelli/pienoisromaani?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Tuo aikataulu voi olla liian tiukka jos koulupäivät on pitkiä.
Ei edes ole siinä on kaksi kokonaista viikonloppua koulupäivien lisäksi. 50 sivua lukee helposti muutamassa tunnissa. Varsinkin, kun kyse kevyestä romaanitekstistä eikä esim. ydinvoimalan toimintaperiaatteita selvittävästä tietokirjasta.
Kiitos tähänastisista vastauksista. Olen äidinkielen opettaja, joka tuon lukutehtävän antoi ja 19 oppilaan luokastani ei varmasti kaikki pysty tuota lukemaan.
Me löydettiin kaverin kanssa kirjastosta Lokki Joonatan, se oli ohut mutta kuitenkin "kirja" ja luettiin se.
Mitä ihmettä? Meidän ysiluokkalaisen pitää lukea esim. Tuntematon sotilas. Kuten piti itsenikin joskus kouluaikana
Eli siis voiko 9.luokkalainen lukea n. 3 sivua päivässä. Huhuh mikä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tätä ap?
Ap:n lapsi varmaan joutuu lukemaan tuolalisen kirjan tuossa ajassa ja nyt ap miettii että "voi ei ei tämä voi olla reilua" kun jostain syystä tai toisesta lapsensa ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
~3 sivua päivässä ei voi olla liian tiukka vaikkakuinka olisi pitkät koulupäivän ja läksyjä. Tuon lukee vaikka illalla sängyssä ennen nukkumaanmenoa jos ei muuten ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Todella huolestuttava kysymys.
Ei ole liikaa vaadittu.
Todella osuva kommentti...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tähänastisista vastauksista. Olen äidinkielen opettaja, joka tuon lukutehtävän antoi ja 19 oppilaan luokastani ei varmasti kaikki pysty tuota lukemaan.
Miksei pysty?
Vierailija kirjoitti:
100% varmuudella pystyy. Eri asia sitten viitsiikö/haluaako.
Nykyaikana kaikki on liikaa vaadittu, mikä vielä 10 vuotta sitten oli ihan normaalia opiskelua koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Äidinkielen opettaja, joka ei osaa kirjoittaa. Jo otsikossa on useita oikeinkirjoitusvirheitä.
Millainen 15-vuotias ei kykene lukemaan kolmea sivua per päivä? Oma tyttäreni lukee paksuja klassikkokirjoja, eikä hänellä niihin tuhraannu viikkokausia. Viikonlopun aikana jo saattaa mennä 500 sivua.
Siis me luettiin ysillä tuntematon sotilas... Onko se nyt ihme, että oppimistulokset laskee, kun vanhemmat ihmettelevät ääneen että liian iso urakka mussukalle. Annetaan lupa lipsua ja siten poistetaan se hyvänolon tunne, kun saa jotain valmiiksi. Lapsuus ja nuoruus on rajojen rikkomista ja parhaillaan kykyjen, kärsivällisyyden ja oletusten ylittämistä. Ne kantavat aikuisuuteen, tuovat uskon itseensä. Ap kasvattaa lapsestaan vain luovuttajan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen luetutin romaaneja mutta niitä pystyy lukemaan tuosta luokasta ehkä 3 oppilasta eli 4/19 ja sen vuoksi luetutan novellin.
Vierailija kirjoitti:
Miten oppilaasi ovat päässeet ysille asti?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes ole siinä on kaksi kokonaista viikonloppua koulupäivien lisäksi. 50 sivua lukee helposti muutamassa tunnissa. Varsinkin, kun kyse kevyestä romaanitekstistä eikä esim. ydinvoimalan toimintaperiaatteita selvittävästä tietokirjasta.
Mun lapsella oli kaksi painotusta eli 8 ylimääräistä tuntia viikossa.
Koulupäivät 8-16 plus tunti suuntaansa.
Viikonloppuihinkin riitti läksyjä ja lisäksi joskus putää voida levätäkin.
Jos tommonen vielä osuu kohtaan jossa joku kielten maikka luettaa ekstraa, on sanakokeita, yhteisiä ryhmätöitä ine niitä muutamaa tuntia ei vaam ole.
Itse luin tuon pituisia kirjoja joskus 8-vuotiaana.
Tuohan on ohuempi kirja kuin jotkut lasten satukirjat :D
Miksi kysyt tätä ap?