7kymppisille n-sana on ihan normaali sana, vailla latausta
aivan kuten eskimo ja intiaanikin.
Loukkaannutko sinä jos buumeri käyttää ikäluokalleen tavallista puhekieltä?
Minä en loukkaannu. Parempaa suomenkieltä ennen puhuttiin kuin nykyään.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen nyt asetuksen että Naapuri sana on loukkaava. Tästä lähtien aina jos naapurit haukkuvat minua naapuriksi, aion loukkaantua ja vaatia korvauksia henkisistä kärsimyksistä!
Seuraavaksi aion loukkaantua "kiitos" ja "mukavaa päivänjatkoa" toivotuksista, ne sisältävät kuitenkin sellaisen piilovttuilulatauksen joka loukkaa minua. Kassalla tätä varsinkin kuulee ihan jatkuvasti!!!
Aion vaatia rahakkaat korvaukset joka kerta kun kuulen nämä sanat!!!
Sinä olet tyhmä ja epä-älyllinen imbesilli.
Mut sinä olet kusi.pää läs.kiperse.
Pitäisikö minun nyt loukkaantua tuon kusi.pään puolesta?
Kyllä minunkin nuoruudessani käytettiin n-sanaa, vaikka olen alle kuuskymppinen. Sitten tuli tämä 2000-luvulla ettei saisi sanoa mitään. Mutta minäpä sanon sitä n-sanaa kotonani niin usein kuin haluan. Voisin myös syödä eskimo-puikkoa ja syödä n-suukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minunkin nuoruudessani käytettiin n-sanaa, vaikka olen alle kuuskymppinen. Sitten tuli tämä 2000-luvulla ettei saisi sanoa mitään. Mutta minäpä sanon sitä n-sanaa kotonani niin usein kuin haluan. Voisin myös syödä eskimo-puikkoa ja syödä n-suukkoja.
Jos et sanoisi itseäsikään N sanalla, miksi sanoisit jotain toista? Eikö se loukkaisi jos joku tarkoittaisi sinua sillä sanalla? Saatko jotain kiksejä sanomalla kaikenlaisia sanoja kotona sitten.
Nekkerit pelaavat lekkerinpeliä! Se on jämpti näin.
Niin on meille vähän päälle nelikymppisillekin. Söimme nee ke rinsuukkoja ja kuuntelimme lastenlauluja joissa oli hottentotti.
Kuka muistaa 90luvulta Hausmyllyn hittibiisin "Me halutaan olla nee""reitä?" Tämän kun soittaisi jossain ysäriristeilyllä niin ai kamala mikä sota syttyisi :D
Raptorin "Oi beibissä" joka myös ysärihitti ei ole mitään vikaa vaikka siinä lauletaan rais"" sesta, mutta kauheaa kun esiintyy sana nee""ri!
Meinaatteko, että esim. Sauli Niinistö olisi sitä mieltä, että "ihan normaali sana"?
Jollekin muistisairaalle ehkä. Tavallinen ihminen ymmärtää asioita ja puhutun kielen muokkautumista vielä vanhanakin. Eikä 70-vuotias ole edes vanha. Jännä, miten aikanaan 90-vuotiaat isovanhempani tajusivat mainiosti että n-sana ei ole enää sopiva, mutta edelleen vuonna 2023 osa vanhoista koirista ei opi uusia temppuja. Tai no, ei enää uusia vaan vanhoja temppuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa 90luvulta Hausmyllyn hittibiisin "Me halutaan olla nee""reitä?" Tämän kun soittaisi jossain ysäriristeilyllä niin ai kamala mikä sota syttyisi :D
Raptorin "Oi beibissä" joka myös ysärihitti ei ole mitään vikaa vaikka siinä lauletaan rais"" sesta, mutta kauheaa kun esiintyy sana nee""ri!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eeb46323-463a-4869-b81c-aedac90e877e
Katsoimme Poliisiopisto-elokuvia 9v tyttäreni kanssa ja saimme aikaan syvällisen keskustelun siitä miten ei ole, eikä koskaan ole ollut ok sanoa ketään "saastaiseksi lakritsaksi" ja lopulta päädyin selittämään kuinka lapsuudessani nee keri oli yleisesti hyväksytty sana mutta nykyään loukkaava. Tytär kysyi saako sanoa musta ihminen? Vastasin että saa, mutta mielummin tummaihoinen.
Mielestäni silti on niin, että sanan sanominen ilman loukkaavaa asiayhteyttä ei ole loukkaamista- jos vaikkapa historian opettaja kertoo rotusorron ajoista, niin kertoakseen rehellisesti ja paikkansapitävästi niistä ajoista, pitää sisällyttää myös tuon ajan sanasto.
Pitääkö rotusorrosta siis vaieta- jos ei saa edes kertoa siihen liittyvästä kielenkäytöstä? Kun keskitysleireiltä selvinneet ovat sanoneet että niistä tapahtumista ei saa vaieta, ettei samoja virheitä tehtäisi uudelleen, niin rotusorrostako siis pitää vaieta? Kyllä woke on sama kuin seko, tässäkin sen näkee. Mitään ei mistään kunnolla tajuta mutta kiire on omaa sädekehäänsä kiillottamaan. Syö uskottavuuden aidolta tiedostamiselta ja aktivismilta mokoma sekoilu.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö rotusorrosta siis vaieta- jos ei saa edes kertoa siihen liittyvästä kielenkäytöstä? Kun keskitysleireiltä selvinneet ovat sanoneet että niistä tapahtumista ei saa vaieta, ettei samoja virheitä tehtäisi uudelleen, niin rotusorrostako siis pitää vaieta? Kyllä woke on sama kuin seko, tässäkin sen näkee. Mitään ei mistään kunnolla tajuta mutta kiire on omaa sädekehäänsä kiillottamaan. Syö uskottavuuden aidolta tiedostamiselta ja aktivismilta mokoma sekoilu.
Ei helvetti nyt taas. Rotusorrosta ei tarvitse vaieta vaikka ei n-sanaa viljelisikään. Oletko yksinkertainen?
harva ei tunnu myöskään muistavan että
n _ _ k _ r i (täytä viivat e-kirjaimella)
on aivan eri asia kuin
n _ k r u (täytä viivat e-kirjaimella)
Vierailija kirjoitti:
Minun 85-vuotias mummoni on osannut kehittää puhekieltään niin ettei käytä sanoja jotka olivat menneinä vuosikymmeninä ok mutta eivät ole enää.
Tietysti voisi miettiä miksi jotkin sanat ei ole nykyään ok. Onko joku vain keksinyt, että tämä sana ei ole sopiva? Perustelut miksi jokin sana olisi oikeasti epäsopiva jäävät vähiin. Kun vielä vastaavat muut termit ovat ihan ok.
Blackface on vastaava, mikä on nyt epäsopivaa koska yhdessä maassa 100-150 vuotta sitten samaa käytetty kielteisesti. Tuon pohjalta sitten keksitty, että sen täytyy olla epäsopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliälyinen seitsemänkymppinen tajusi jo 40 - 50 vuotta sitten luopua n-sanan käytöstä. Jotkut paljon nuoremmat eivät ole tajunneet vieläkään.
Laumakäyttäytyminen ei sinänsä todista älykkyydestä. Ja wokeilusta tulee mieleen vauhkoontunut vaahtosuinen lauma.
Vierailija kirjoitti:
En, pidän vain junttina. 70-vuotiaissa on kuitenkin myös empaattisia ja sivistyneitä yksilöitä vaikka kuinka paljon.
Juuri(kin) ;-) näin.
Älä nyt pahastu, korvaani "kalskahtaa" ikävän vanhuksia tuomitsevalta lausuntosi (olen kuitenkin asiasisällöstä samaa mieltä).
Äärimmäisen junttia on myös v-sanan viljely puheessa, joka on näemmä yleistä kaikissa ikäryhmissä.
Tietysti muukin tarpeeton kiroilu on junttia.
Nuoremmatkin käyttävät n e e k e r i -sanaa. Sana kertoo täsmällisesti, keistä on kysymys. Kiertoilmaisut ovat turhaa hienostelua. N e e k e r i on n e e k e r i.
Mut sinä olet kusi.pää läs.kiperse.