Miksi maksamme viisinkertaista eläkemaksua?
Jos alunperin 5 % palkasta on riittänyt, ei tämä kai ole muuttunut. 5 % on kasvanut palkankorotusten mukana.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Minulla eläkeiän siirtyminen tarkoittaa italialaista lakkoa työelämässä. Teen vähän sinne päin, myöhästelen, venyvän lounastaukoa, olen usein sairaana omalla ilmoituksella jne.
Eikä minua haittaisi, vaikka olisin työttömänäkin jokusen vuoden. Otan sen eläkeiän sitten vaikka tähän keski-ikään.
Tottapa.
Anssi on rahasampo.
Kun työt loppui makasin anssilla 2 v ajan.
Brutto oli 2200 e kk eli halpatyöläisen palkka.
Eipä tullut kiire työnhakuun...ei lainkaan.
Muuten olen ahkera ja cv on jäätävä.
Mutta halusin ottaa mädältä sossusysteemiltä takaisi, niin liikaa olin jo veroja maksanut.
Mitä ihmeen viisinkertaista eläkemaksua?
Työeläkemaksu on ollut 80-luvusta alkaen 20% molemmin puolin, tänä vuonna se on 24,84 prosenttia.
Se maksu mitä peritään palkasta työntekijältä on tulonsiirto työnantajalle, jolla uskottiin olevan työllistävä vakutuksia, kun palkan sivukulut pienenevät työnantajalta.
Ja vastaavasti palkasta perittävä eläkevakuutusmaksu hyvitetään työntekijälle verotuksessa vähennyksenä eli maksetaan veroja vähemmän ja vastaavasti se ei kerrytå myöskään eläkertymää.
Miten vääryys voidaan korvata?
Korkeampi progressio eläkkelle + eläkekatto.
T. Akateeminen kolmikymppinen, joka on kyllästynyt törkeään verotukseen ja eläkemaksuihin.