Miksi maksamme viisinkertaista eläkemaksua?
Jos alunperin 5 % palkasta on riittänyt, ei tämä kai ole muuttunut. 5 % on kasvanut palkankorotusten mukana.
Kommentit (23)
Kun työeläkejärjestelmä perustettiin, ihmiset elivät keskimäärin 2-3 vuotta vanhuuseläkkeelle jäämisen jälkeen. Nyt he elävät keskimäärin 10-20 vuotta. Rahaa eläkkeisiin pitää kerätä selvästi enemmän kuin mitä silloin suunniteltiin.
Äitini kuuluu niihin jotka aina valittavat sitä, että nykyään ei haluta maksaa mitään ja kuinka ennen palkasta vietiin kaikki ja kaikki oli vaikeampaa. Sanoinpa siihen joskus, että nykyään maksetaan enemmän veroa, enemmän tyeliä, enemmän työttömyysvakuutusmaksua, työpaikat eivät ole enää itsestäänselvyys jos kouluttautuu ja korkeakoulutettukaan työntekijä ei osta enää niin vaan asuntoa espoo-vantaa-helsinki-akselilta paitsi jostain ihan reunamilta.
Äidilläni oli hyvä työ pelkällä peruskoulupapereilla, palkka 3000+ euroa ja osti aikoinaan espoosta asunnon 80-luvulla ihan eri hintaan kuin mitä nykyään.
Unohtamatta kikyä, joka siirsi työntekijälle työnantajan osuutta eläkemaksuista.
Työöntekijän maksuosuus vuonna 2023 on:
alle 53-vuotiailla 7,15 %
53–62-vuotiailla 8,65 %
63 vuotta täyttäneillä 7,15 %.
On siinä maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Kun työeläkejärjestelmä perustettiin, ihmiset elivät keskimäärin 2-3 vuotta vanhuuseläkkeelle jäämisen jälkeen. Nyt he elävät keskimäärin 10-20 vuotta. Rahaa eläkkeisiin pitää kerätä selvästi enemmän kuin mitä silloin suunniteltiin.
Eläkeläisten keskimääräisen iän kasvu on ollut nähtävillä jo vuosikymmeniä. Ei vain ollut poliittista tahtoa maksattaa isompia eläkemaksuja myös suurilla ikäluokilla. Sokea pässikin näku etukäteen, että suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle eläkeläisten massa on valtava.
Pietarista asti tätä jaksetaan veivata taas.
Ei niissä ole järkeä kun itse ei tule saamaan eläkettä ollenkaan, vaikka kertymä olisi kuinka paljon. Päälle nelikymppisenä tavoite-eläkeikäni on nyt 68 vuotta ja se tulee siitä vielä nousemaan.
Eläkejärjestelmä kaatuu kun ikäiseni jättäytyvät pois työelämästä saman ikäisinä kuin vanhempamme eli 60-vuotiaina. Jää 8 vuotta eläkemaksua maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten keskimääräisen iän kasvu on ollut nähtävillä jo vuosikymmeniä. Ei vain ollut poliittista tahtoa maksattaa isompia eläkemaksuja myös suurilla ikäluokilla. Sokea pässikin näku etukäteen, että suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle eläkeläisten massa on valtava.
Jo ollessani lapsi -80-luvulla tämä tiedettiin. Mitään ei vain ole haluttu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pietarista asti tätä jaksetaan veivata taas.
Ai teilläkin?
Vierailija kirjoitti:
Maksamme viisinkertaista eläkemaksua nyt eläkkeellä oleviin sen takia, että nyt eläkkeellä olijat eivät ole maksaneet lähes yhtään eläkemaksuja.
Absurdeinta on se, että eläkeläiset väittävät maksaneensa itse eläkkeensä, vaikka kaikki faktat ja tilastot osoittavat toisin.
En ole väittänyt koskaan mitään tuollaista mutta maksoimme mitä maksoimme silloisen järjestelmän mukaan,emme me siihen voineet vaikuttaa.
Onneksi nuorempien eläkekertymä alkaa jo 17.v. mulla se alkoi 23 v. joten tein töitä 6 v. ilman kertymää.
(Tein töitä n. 45 v ja eläke on nettona 1300 e)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme viisinkertaista eläkemaksua nyt eläkkeellä oleviin sen takia, että nyt eläkkeellä olijat eivät ole maksaneet lähes yhtään eläkemaksuja.
Absurdeinta on se, että eläkeläiset väittävät maksaneensa itse eläkkeensä, vaikka kaikki faktat ja tilastot osoittavat toisin.
En ole väittänyt koskaan mitään tuollaista mutta maksoimme mitä maksoimme silloisen järjestelmän mukaan,emme me siihen voineet vaikuttaa.
Onneksi nuorempien eläkekertymä alkaa jo 17.v. mulla se alkoi 23 v. joten tein töitä 6 v. ilman kertymää.
Olen syntynyt -78 ja minun eläkekertymäni alkoi myös 23-vuotiaana.
Ensimmäisessä työpaikassa olin 13-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -78 ja minun eläkekertymäni alkoi myös 23-vuotiaana.
Ensimmäisessä työpaikassa olin 13-vuotiaana.
Jep ja meiltä on tukittu eläkeputki ja leskeneläke lyhennetty 10 vuoteen. Lisäksi elinaikaindeksi leikkaa joka vuosi tulevia eläkkeitä. Mites nämä oli nykyeläkeläisillä?
Jos olisin tallettanut maksamani eläkkeet koko työurani ajan omalle tililleni, niin saisin nyt nostaa seuraavat 20 vuotta 450€/kk isompaa eläkettä kuin nyt. Tuntuu oudolta valitus eläkerahojen riittämättömyydestä, kun eläkerahastot ovat suurimmillaan kautta aikojen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuuluu niihin jotka aina valittavat sitä, että nykyään ei haluta maksaa mitään ja kuinka ennen palkasta vietiin kaikki ja kaikki oli vaikeampaa. Sanoinpa siihen joskus, että nykyään maksetaan enemmän veroa, enemmän tyeliä, enemmän työttömyysvakuutusmaksua, työpaikat eivät ole enää itsestäänselvyys jos kouluttautuu ja korkeakoulutettukaan työntekijä ei osta enää niin vaan asuntoa espoo-vantaa-helsinki-akselilta paitsi jostain ihan reunamilta.
Äidilläni oli hyvä työ pelkällä peruskoulupapereilla, palkka 3000+ euroa ja osti aikoinaan espoosta asunnon 80-luvulla ihan eri hintaan kuin mitä nykyään.
Toivottavasti jättää hyvät perinnöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jättää hyvät perinnöt.
En ole lainaamasi henkilö, mutta eliniän pitenemisen johdosta moni meistä nykyisistä nelikymppisistä on 80v vanhempiensa kuollessa. Mitäs kivaa perinnöillä silloin tekisi?
Minulla eläkeiän siirtyminen tarkoittaa italialaista lakkoa työelämässä. Teen vähän sinne päin, myöhästelen, venyvän lounastaukoa, olen usein sairaana omalla ilmoituksella jne.
Eikä minua haittaisi, vaikka olisin työttömänäkin jokusen vuoden. Otan sen eläkeiän sitten vaikka tähän keski-ikään.