Monet ovat kestäneet vanhemmaltaan kamalaa kohtelua
Myrkyllisen vanhempi-lapsisuhteen taustalla on monesti vanhemman hoitamaton päihdeongelma tai persoonallisuushäiriö, kertoo psykoterapeutti Katriina Järvinen.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009382324.html?share=bf62b9bec30c1c6601…
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Spämmääjä poisti taas kommentteja lasten kokemasta väkivallasta ja loppuketju onkin tuttuun tapaan hänen yksinpuheluaan aloittajasta ":D
Se väitti silloin aikaisemmin poistavansa viestejä spämmäyksen takia, vaikka poisti vain palautettuja viestejä jotka oli poistanut alun perinkin. Poisti myös omani jonka olen kirjoittanut vain kerran.
Lisäksi ketjun ollessa epäaktiivinen kävi taas poistamassa ketjun aiheeseen liittyviä viestejä lasten kokemasta väkivallasta vanhempien taholta.
Vierailija kirjoitti:
Keskustellaanko aiheesta, joka on lasten kokema huono kohtelu vanhempien taholta, ei "aloittajan kritisoiminen" tai "aloittajan diagnosoiminen".
Aloittaja on hyvä ja lopettaa muiden diagnosoimisen, arvostelemisen ja viestien poistamisen.
Nimittelet kaikkia narskuiksi vaikka käyttäydyt juuri itse kuin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täältä ketjusta häviää kokonaisia sivuja viestejä? Minunkin viestit, vaikka en ole aloittaja...?
Tosi outoa..
Tästä ketjusta ei ollut poistunut yhtäkään viestiä ennen kuin ketjuun lipui narsisti poistamaan muiden viestejä & yksinpuhumaan aloittajasta.
Älä valehtele!
Ketjun aloittaja poistaa heti kaikki viestit joissa ei myötäillä ja säälitä häntä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä mun viesti on muka lähetetty uudelleen minuutti sitten?
Pidä varasi, saatat löytää viestisi uudelleen lähetettynä joskus myös jostain toisesta ketjusta.
Syypää siihen on tämän ketjun kaheli aloittaja joka ottaa talteen muiden kirjoittajien kommentteja ja liittää niitä sitten palstan ketjuihin.
Valehtelee sitten, että viestit on palautettu ylläpidon toimesta.
En ole psykiatri joten en tiedä mikä mielisairaus tuollaista käytöstä aiheuttaa, mutta hullu mikä hullu.
Tästä on yritetty varoittaa jo monta kertaa, mutta ne viestit on heti poistettu.
Mitään sääliä ja sympatiaa ketjun aloittajalle ei saa antaa, muuten hän vain jatkaa tuota itsesääliään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täältä ketjusta häviää kokonaisia sivuja viestejä? Minunkin viestit, vaikka en ole aloittaja...?
Tosi outoa..
Tästä ketjusta ei ollut poistunut yhtäkään viestiä ennen kuin ketjuun lipui narsisti poistamaan muiden viestejä & yksinpuhumaan aloittajasta.
Älä valehtele!
Ketjun aloittaja poistaa heti kaikki viestit joissa ei myötäillä ja säälitä häntä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pullantuoksuinen mummo voi toteuttaa samaa käytösmallia niihin lapsenlapsiin ja samalla haukkua lapsen vanhempia lapselle itselleen jos tapaavat valvomatta, tällöin on suorastaan haitallista antaa heidän tavata toisiaan. isovanhemmuus ansaitaan omalla vanhemmuudella. Äiti- ja isoäitimyytti on vahva ja sitkeä, halutaan uskoa kaikkien äitien ja mummojen olevan hyviä ja lempeitä. Totuus varsinkin sotien jälkeisen sukupolven kohdalla saattaa olla hyvin erilainen. Minusta lapsen elämään ei kannata sukulaisuussiteen vuoksi tuoda haitallisia ihmisiä.
Koettu on. Olin yksinhuoltaja eivätkä vanhempani juuri auttaneet. Isä tykkäsi lapsistani, mutta äitiäni tilanne ei kiinnostanut. Hän hoiti kyllä mielellään muiden sisarusteni jälkikasvua.
Kerran sain viedä heidät, olivat 3 ja 5. Mummu oli käynyt pienemmän tukkaan kiinni jostain syystä ja esim minua kiellettiin soittamassa lapsilleni illalla. En sitten soittanut, koska seurauksista ei ollut tietoa.
Myöhemmin katkaisin välit. Isä oli jo kuollut. Vanhempi lapsistani pitää jonkin verran yhteyttä, nuorempi ei.
Kerroin katkaisseeni välini äitiini, mutta sanoin samalla että nyt kun olette täysi-ikäisia, niin voitte itse päättää.
Tässä on paljon pahoinpitelyä, väkivaltaa ja väärinkohtelua minulle. En jaksanut enää. Uskon, että lapseni ovat kuulleet kaikkea sontaa minusta. Omalta äidiltäni.
En ymmärtänyt lempeyttä, suojelua ja äidillisyytta ennen omia lapsiani. Sen kun tajusin, niin itkin paljon.
Ymmärsin jo päiväkoti-ikäisenä ettei ole normaalia käydä pienempien kimppuun kuin raivohullu paviaani. Emä rankaisi isompia lapsia sellaisesta karkaamalla päälle itse. Tuntui surulliselta tajuta niin pienenä olevansa henkisesti sairaita vanhempiaan fiksumpi ja vastuullisempi.
Onneksi aikuisena voi valikoida seuraansa fiksuja sivistyneitä ihmisiä, jotka eivät tappele fyysisesti eivätkä henkisesti.
Spämmääjä poisti taas kommentteja lasten kokemasta väkivallasta ja loppuketju onkin tuttuun tapaan hänen yksinpuheluaan aloittajasta ":D
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Onpa se vainoharhainen kun kutsuu kaikkia ap:ksi!
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Ketjun narsisti poisti myös minun viestini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Ketjun narsisti poisti myös minun viestini.
Laitan sen uudestaan:
Minulla tutun vanhemmat ovat tuollaisia riidanhaluisia. Syyllistävät lapsiaan milloin mistäkin. Joka tapaamisella jotain syyllistämistä. Eikä mitenkään vaivihkaa vaan ihan avoimesti syyllistetään.
Uhriutumisessa ovat myös erittäin hanakoita. Heti kun hoksaavat, että heiltä odotetaan jotain, niin heittäydytään niin vahvasti uhrin rooliin, että muut siinä hämmennyksessä unohtavat koko jutun. Ja tuo tehdään ihan kaikesta. Jos vaikka joku on huomauttamassa, että tuo vanhempi tuli myöhässä, niin ennen kuin ehtii sitä sanomaan, niin uhriutuminen ja tilanteen manipuloiminen käynnistyy, ettei vaan joudu vähästäkään syytetyksi eikä ottamaan vastuuta myöhästymisestään.
Ikävä kyllä lapsissa näkyy näitä samoja piirteitä. Ovatko kenties oppineet mallin myötä käyttämään noita temppuja ja pitävät niitä normaalina kommunikointina. Vai onko häiriintynyt käytös muutenkin periytyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä mun viesti on muka lähetetty uudelleen minuutti sitten?
Pidä varasi, saatat löytää viestisi uudelleen lähetettynä joskus myös jostain toisesta ketjusta.
Syypää siihen on tämän ketjun kaheli aloittaja joka ottaa talteen muiden kirjoittajien kommentteja ja liittää niitä sitten palstan ketjuihin.
Valehtelee sitten, että viestit on palautettu ylläpidon toimesta.
En ole psykiatri joten en tiedä mikä mielisairaus tuollaista käytöstä aiheuttaa, mutta hullu mikä hullu.
Tästä on yritetty varoittaa jo monta kertaa, mutta ne viestit on heti poistettu.
Mitään sääliä ja sympatiaa ketjun aloittajalle ei saa antaa, muuten hän vain jatkaa tuota itsesääliään.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Älä valehtele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku narsku ei pidä tästä aiheesta :D
Jokin motiivi sillä on häiriköidä keskustelua🤔
Jokin tässä aiheessa nyt kyllä häiritsee sitä.
Hän on varmasti joku vanhempi johon on katkaistu välit. Siksi myös lisäilee tähän ketjuun noita ”lapsessa on vika ei vanhemassa”-viestit, vaikka ketju käsittelee lasten kokemaa väkivaltaa. Poistaa sitten ketjun aiheeseen liittyvät viestit.
Kylläpä sitä tämä aihe häiritsee, kun päivien päästä vielä palaa aktivoimaan ketjun poistamalla siitä viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Vierailija kirjoitti:
Se väitti silloin aikaisemmin poistavansa viestejä spämmäyksen takia, vaikka poisti vain palautettuja viestejä jotka oli poistanut alun perinkin. Poisti myös omani jonka olen kirjoittanut vain kerran.
Lisäksi ketjun ollessa epäaktiivinen kävi taas poistamassa ketjun aiheeseen liittyviä viestejä lasten kokemasta väkivallasta vanhempien taholta.
Siis tuo narsku oikeasti luulee, että kun hän palaa ketjuun poistamaan kokemusvistit ja korvaa ne omalla kopiopämmäyksellään aloittajasta, hänen viestinsä kyllä saavat jäädä vaikka poisti muiden viestit 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa..
Älä valehtele!
Nyt on johonkuhun kalahtanut tämä aihe kun meni henkilökohtaisuuksiin :D
Varmaan ajatteli että puhutaan hänestä.