Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet ovat kestäneet vanhemmaltaan kamalaa kohtelua

Vierailija
08.03.2023 |

Myrkyllisen vanhempi-lapsisuhteen taustalla on monesti vanhemman hoitamaton päihdeongelma tai persoonallisuushäiriö, kertoo psykoterapeutti Katriina Järvinen.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009382324.html?share=bf62b9bec30c1c6601…

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on narsisti ja jälki sen mukaista.

Vierailija
102/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mutsi hakkasi remmeillä, hengareilla, risuilla, väänsi sormet oven väliin, repi hiuksia tupoittain päästä.. Listaa vois jatkaa vaikka kuinka paljon. Jouluna se rikko mun isän antamat joululahjat koska oli kateellinen. Ei siis asuttu yhdessä, isällä sain olla rauhassa mut mutsi oli ihan viripää, on vieläkin mut en oo tekemisissä.

70-luvun lapsena sain kärsiä tupakan savusta ja viinahommista, mut jätettiin yksin kotiin ja lähdettiin baariin josta jouduin hakemaan sitä.

Kotona se huusi ja retuutti.

Mulla on elinikäiset traumat siitä naisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo just tänä iltana sain kuulla, että alkaa kohta paistinpannut lentämään kun en kesken leipomisen/suklaansulatuksen heti samalla sekunnilla ollut auttamassa jossain jutussa, mikä oli tärkeää. Ihan semmoista metallista alustaa väläyteltiin ja lyötiin pöytää vasten.

Ystäviltä oon aina saanut kuulla, kuinka mukava isä mulla on.

On kyllä kotona ihan erilainen kuin muille... nyt lisäksi alkaa hänellä muisti iän puolesta pätkiä. 🙄

Mitä vanhemmaks tuun, sitä enemmän iskee tajuntaan se, että oma lapsuus ollut suht traumaattista.

Miksi olet aikuisena hänen vaikutuspiirissään?

Kuulostaa ihan exältä. Raivostui nollasta sataan tyhjästä. Isänsä oli ollut juoppo ja väkivaltainen. Pääsin karkuun.

Vierailija
104/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä mun viesti on muka lähetetty uudelleen minuutti sitten?

Vierailija
105/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat sivuuttivat kaikki meidän lasten tarpeet, myötätuntoa, hyväksyntää tai kannustusta ei saatu.

Jotkut hyvin kuvailivat tässä ketjussa kuinka lasten piti olla näkymättömiä ja kaikesta olisi pitänyt olla kiitollinen.

Vanhempani muuttuivat lämpimään suuntaan vasta kun olin jo aikuinen. Ovat ihania nyt lapsenlapsilleen.

Jotain puuttuu silti ikuisesti- olisin halunnut lämpimämmät välit ja luottamuksen äidin kanssa jo lapsena, nyt sitä on enää vaikea saavuttaa.

Vierailija
106/163 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ollaan saatu keskustelu takaisin eettereille 👍

Vierailija
107/163 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on narsisti ja jälki sen mukaista.

Eipä ole uutta, onko vielä maalta?

Vierailija
108/163 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä onneton paikka. Aina kämpässä kylmä tai tyhmiä korvia.

Vierailija
109/163 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku narsku ei pidä tästä aiheesta :D

Jokin motiivi sillä on häiriköidä keskustelua🤔

Rajatonta käytöstä. Tiedän suvun jossa on sellaista jokaisessa sukupolvessa, kun lapsuudenkodissa syntynyt persoonallisuushäiriö estää kohtelemasta omaa lastaan terveesti.

Vierailija
110/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo just tänä iltana sain kuulla, että alkaa kohta paistinpannut lentämään kun en kesken leipomisen/suklaansulatuksen heti samalla sekunnilla ollut auttamassa jossain jutussa, mikä oli tärkeää. Ihan semmoista metallista alustaa väläyteltiin ja lyötiin pöytää vasten.

Ystäviltä oon aina saanut kuulla, kuinka mukava isä mulla on.

On kyllä kotona ihan erilainen kuin muille... nyt lisäksi alkaa hänellä muisti iän puolesta pätkiä. 🙄

Mitä vanhemmaks tuun, sitä enemmän iskee tajuntaan se, että oma lapsuus ollut suht traumaattista.

Miksi olet aikuisena hänen vaikutuspiirissään?

Vierailija
111/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellaanko aiheesta, joka on lasten kokema huono kohtelu vanhempien taholta, ei "aloittajan kritisoiminen" tai "aloittajan diagnosoiminen".

Lisäksi: älä häiriköi keskustelua lasten kokemasta kohtelusta poistamalla siihen liittyvät viestit.

Kiitos!

Vierailija
112/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle äitini sanoi, että kiusaajieni olisi pitänyt hakata minut pahemmin kun minua kiusattiin yläasteella ja pahoinpideltiin välitunnilla ja kiristettiin rahaa. Nyt 30 vuotta myöhemmin äiti ihmettelee, että miksi en soittele.

Niin että älä anna kiusaajavanhempasi voittaa.

Vierailija
113/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju oli hiljaa pari päivää, tänään narsku aloitti poistamisen, kävi poistamassa 9 viestiä ja lisäsi tilalle omansa.

Narsistiksi nimittelyä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä

/ psykiatri Hannu Lauerma

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsis…

Vierailija
114/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi miettiä miten näitä lapsia voi auttaa ? jotka elävät tälläkin hetkellä vaikeissa oloissa. Myös heiden vanhempiaan pitäs auttaa parempaa elämään ni kaikil ois paremmin asiat.

Vierailija
115/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…

Vierailija
116/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että näistä uutisoidaan, saa ehkä myös vanhempani ajattelemaan miksei kolmesta lapsesta kukaan pidä yhteyttä...

Vierailija
117/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi miettiä miten näitä lapsia voi auttaa ? jotka elävät tälläkin hetkellä vaikeissa oloissa. Myös heiden vanhempiaan pitäs auttaa parempaa elämään ni kaikil ois paremmin asiat.

Entä jos alaikäinen on narsistin vallan alla?

Vierailija
118/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…

Aina sisarukset eivät ole tietoisia millaisena oksennusämpärinä yhtä käytetään. Joskus taas voivat olla hyvinkin innokkaasti siinä itse mukana.

Vierailija
119/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustellaanko aiheesta, joka on lasten kokema huono kohtelu vanhempien taholta, ei "aloittajan kritisoiminen" tai "aloittajan diagnosoiminen".

Lisäksi: älä häiriköi keskustelua lasten kokemasta kohtelusta poistamalla siihen liittyvät viestit.

Kiitos!

Aloittaja on hyvä ja lopettaa muiden diagnosoimisen, arvostelun ja viestien poistamisen.

Nimittelet kaikkia narskuiksi vaikka käyttäydyt juuri kuin itse sellainen.

Vierailija
120/163 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täältä ketjusta häviää kokonaisia sivuja viestejä? Minunkin viestit, vaikka en ole aloittaja...?

Tosi outoa..

Tästä ketjusta ei ollut poistunut yhtäkään viestiä ennen kuin ketjuun lipui narsisti poistamaan muiden viestejä & yksinpuhumaan aloittajasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän