Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet ovat kestäneet vanhemmaltaan kamalaa kohtelua

Vierailija
08.03.2023 |

Myrkyllisen vanhempi-lapsisuhteen taustalla on monesti vanhemman hoitamaton päihdeongelma tai persoonallisuushäiriö, kertoo psykoterapeutti Katriina Järvinen.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009382324.html?share=bf62b9bec30c1c6601…

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pullantuoksuinen mummo voi toteuttaa samaa käytösmallia niihin lapsenlapsiin ja samalla haukkua lapsen vanhempia lapselle itselleen jos tapaavat valvomatta, tällöin on suorastaan haitallista antaa heidän tavata toisiaan. isovanhemmuus ansaitaan omalla vanhemmuudella. Äiti- ja isoäitimyytti on vahva ja sitkeä, halutaan uskoa kaikkien äitien ja mummojen olevan hyviä ja lempeitä. Totuus varsinkin sotien jälkeisen sukupolven kohdalla saattaa olla hyvin erilainen. Minusta lapsen elämään ei kannata sukulaisuussiteen vuoksi tuoda haitallisia ihmisiä.

Koettu on. Olin yksinhuoltaja eivätkä vanhempani juuri auttaneet. Isä tykkäsi lapsistani, mutta äitiäni tilanne ei kiinnostanut. Hän hoiti kyllä mielellään muiden sisarusteni jälkikasvua.

Kerran sain viedä heidät, olivat 3 ja 5. Mummu oli käynyt pienemmän tukkaan kiinni jostain syystä ja esim minua kiellettiin soittamassa lapsilleni illalla. En sitten soittanut, koska seurauksista ei ollut tietoa.

Myöhemmin katkaisin välit. Isä oli jo kuollut. Vanhempi lapsistani pitää jonkin verran yhteyttä, nuorempi ei.

Kerroin katkaisseeni välini äitiini, mutta sanoin samalla että nyt kun olette täysi-ikäisia, niin voitte itse päättää.

Tässä on paljon pahoinpitelyä, väkivaltaa ja väärinkohtelua minulle. En jaksanut enää. Uskon, että lapseni ovat kuulleet kaikkea sontaa minusta. Omalta äidiltäni.

En ymmärtänyt lempeyttä, suojelua ja äidillisyytta ennen omia lapsiani. Sen kun tajusin, niin itkin paljon.

Vierailija
82/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä aivopestiin uskomaan että lastenSUOJELU on paha asia, ettei kerrottaisi muille mitä kotona tapahtuu.

Onneksi lapsuus ei kestä koko elämää. Pääsee kokonaan eroon niistä mt-potilaista.

Joo, lastensuojelu ei olisi vanhempien mielestä saanut suojella lapsia henkiseltä, fyysiseltä ja seksuaaliselta väkivallalta. Aikuisenakaan en olisi saanut suojella itseäni pistämällä välit poikki, vaan kunnon mustamaalauskampanja siitä kuinka "henkisesti sairas" olen, alkoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt-81 perheen ensimmäiseksi lapseksi ja ainoaksi tytöksi. Vanhemmissani tyttömäiset jutut ja kaikki naiseksi kasvaminen ja seksuaalisuus herättivät hirveää inhoa ja halveksuntaa ja sellaisen kontrollin tarpeen että muutin kotoa pois heti yläasteen jälkeen. Siltikin minua yritettiin kontrolloida vielä täysi-ikäisenäkin, huoriteltiin ja tultiin puoliväkisin hakemaan viikonlopuksi lapsuudenkotiin. Yritin lukuisia kertoja katkaista välejä. Kun sain lapsia, minua alettiin kontrolloida niitten kautta hyvin monenlaisilla tavoilla. Nyt nelikymppisenä olen viimein saanut riuhtaista itseni irti.

Uh, tulipas traumat pintaan. Niin minuakin koetettiin kontrolloida kun tulin teini-ikään. En saanut enää liikkua kodin ulkopuolelle eikä minulla saanut olla ystäviä, mihinkään ei saanut mennä. Neitsyydestä oltiin "huolissaan". Jopa lääkärille piti viedä todistamaan neitsyys kun olin karannut ulos viettämään teinielämää.

Luuletko että emäsi kuitenkin oli joskus lypsätyttänyt lettuaan?

Ei epäilystäkään. 

Vierailija
84/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on narsisti ja jälki sen mukaista.

Vierailija
85/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…

Millainen ihminen päätyy narskun syntipukiksi?

Tunnollinen ja kiltti.

Vierailija
86/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku ainakin käynnistää mustamaalausmyllyn välien katkaisun johdosta.

Vierailija
87/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsku ainakin käynnistää mustamaalausmyllyn välien katkaisun johdosta.

Välien katkaisu on ainoa hoitomuoto narsistin uhrille, pääsee muuttamaan pois tai ei.

Vierailija
88/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut hakattiin lapsena mustelmille ja toisessa jalassa on muistona pieni liikkuvuusongelma kun se hakattiin siniseksi pakaran ja sisäreiden kohdalta. Muistaakseni intin jossain asiassa vastaaan ja turpaan tuli.

Vierailija
89/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lopullisen välien katkaisemisen taustalla onkin Järvisen mukaan yleensä lapsuudesta aikuisuuteen jatkunut henkinen väkivalta, johon joskus voi liittyä myös fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Yhteistä erilaisille tilanteille on, että suhteesta vanhempaan tulee satuttava ja kuormittava ihmissuhde”

Onhan vanhemmilla tarpeita, siksi lapsi on hankittu.

Vierailija
90/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti sairaaseen on katkaistava välit missä tilanteessa tahansa ennen kuin hän sairastuttaa sinutkin.

Vierailija
91/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.

Kiltit ja liiankin rehelliset. Kiltti kun ei aluksi edes usko sitä, että joku haluaisi hänelle ihan oikeasti pahaa. Kiltti uskottelee itselleenkin, että kyse on ollut vain väärinkäsityksestä tai huonosta sattumasta.

Ei välttämättä edes tietoisesti halua pahaa, vaikka saakin mielihyvää syntipukin kiusaamisesta.

Tietoisiin aivoihin rekisteröityy tieto siitä että on itse hyvä vanhempi ja kaikkensa antanut, lapsi sairas kun ei halua pitää yhteyttä.

Vierailija
92/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattavat sietää haitallisia suhteita liian pitkään, koska ovat tottuneita traumatisoiviin suhteisiin.

Surullinen kierre, jonka syntyyn ei ole voinut itse vaikuttaa.

Vierailija
93/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella hyvä, että tästä on alettu puhua julkisestikin. Moni ymmärtää sen, että aikuinen lapsi ei voi tai halua olla tekemisissä päihteitä käyttävän vanhemman kanssa, mutta harva ymmärtää luonnevikaisen tai suorastaan sairaan vanhemman poistamista omasta elämästä, jotta aikuinen lapsi voisi itse paremmin. Tahallaan julmalla vanhemmalla tai isovanhemmalla ei ole mitään positiivista vaikutusta kenenkään elämään.

Niin. Omassa lapsuudenperheessäni muistutettiin: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" samalla, kun isä oli alkoholisti ja äitini juuri tuollainen persoonallisuushäiriöinen. Isäni kuoli maksakirroosiin, iäkkään äitini kanssa olen hyvin rajatusti tekemisissä. Erosin kirkosta jo parikymppisenä, koska uskontoon liittyy aina myös noita sairaita periaatteita ja paljon vallankäyttöä. Äitini on "harras" uskovainen ja luulee pääsevänsä ensimmäisten joukossa taivaaseen.

Vierailija
94/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää että siitä ollaan luopumassa, ettei saisi enää karata pienempien päälle! On lumihiutaleilla varmaan liian raskasta muuten.

Luovuttu 40v sitten... Milloin sinä viimeksi olet opetellut uutta ja päivittänyt tietojasi? Kansakoulussa?

Vierailija
95/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi nälvii ja piikittelee lasta, raivoaa hänelle samoista asioista mitä itse tekee ja käy jokaisen kimppuun joka puolustaa lasta. Huutaa toiselle vanhemmalle "MIKS SÄ PUOLUSTAT SITÄ?!" kun vanhempi huomauttaa riehumisen epäloogisuudesta.

Vierailija
96/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnellisia te joilla vaino ei jatku läpi elämän ja värvätään mustamaalaamisen ja valheiden avulla "perheen"ulkouolisiakin pahoinpitelyyn ja vainoon mukaan! Lahko se o neikä mikään perhe, tuollainen väkivaltainen, väkivalloin aikusienakin vaientava sekopäiden kultti. Mukavaa, että oma elämä piti uhrata niille hirviöille ja enää seurata vain vierestä miten valuu yksin , sairaana ja rutiköyhänä hukkaan.

Älä uhraa. Pitää ottaa vastuu elämästään ja hankkiutua eroon myrkyllisistä ihmisistä.

Vierailija
97/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi kuin uskoa kaiken, mitä vanhemmat sanovat. Sitten kun ikää on tarpeeksi voi lähteä.

Kun olin teini-ikäinen, menin aina samaan äidin ovelaan ansaan. Hän jankkasi ja jankkasi jostain asiasta, kunnes kyllästyin kuuntelemaan. Sen jälkeen hän uhkasi milloin koulukodilla, milloin kasvatuslaitoksella. Näin 1960-luvulla. Lapsen ja nuoren kiusaaminen tuotti hänelle suurta huvia.

Vierailija
98/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos v*****i lääkärit. -85, eihän lapsella voi olla sukupuoliherpes, sen täytyy olla jokin muu rakkulatauti. -94 itsemurhaa yrittänyt, kuulostaa että isä on pahalla tuulella ja lapsi vaikeuksissa, jätetään tää tähän.

Vierailija
99/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on narsisti ja jälki sen mukaista.

Vierailija
100/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täältä ketjusta häviää kokonaisia sivuja viestejä? Minunkin viestit, vaikka en ole aloittaja...?

Tosi outoa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan