Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua on aina syyllistetty huonosta hampaiden hoidosta. Nyt kävin palvelusetelillä yksityisellä...

Vierailija
07.03.2023 |

...ja lääkäri sanoi, että mulla on ollut refluksia varmaan ainakin 10 vuotta, koska on niin paljon eroosiota. Sen lisäksi narskuttelen hampaita, mistä ongelmat johtuu osittain.
Hitto vie! Olen panostanut hampaiden hoitoon aina, kun on tullut joka vuosi reikiä ja ollut ientulehdusta. Pesen kaksi kertaa päivässä vähintään, lankaan joka ilta ja pesen kielen. Että ottaa päähän, että julkisella on syyllistetty vaan vuodesta toiseen eikä sanottu mitään mistään muista vaihtoehdoista!

Nyt yksityinen lääkäri sanoi, että ei voi esim. valkaista, koska kiille on niin ohut ja halkeileva. Pitäisi tehdä takahampaisiin korotus ja sen jälkeen laittaa kuoret. Hintalappu vähintään kymppitonnin ja julkisella pitäisi antaa mennä tosi huonoon kuntoon, että alkaisivat tehdä. Ei mulla ole varaa, joten joudun olemaan edelleen huonon julkisen hammashoidon varassa syyllistettävänä.

Ottaa niin pirusti päähän!!! No, menen nyt tavalliseen lääkäriin refluksin takia. Tai siis yritän saada ajan, senkään saaminen ei ole mitenkään varmaa.

Miksi täällä on julkinen terveydenhoito näin p4skaa!?!?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt hammaslääkärillä yli 20 vuoteen kun viimeksi silloin teininä sain julkisella niin järkyttävää kohtelua, haukkumista ja syyllistämistä, että päätin, että en vapaaehtoisesti hammaslääkäriin enää mene. Muistan vieläkin tuon hammaslääkärin kovakouraisuuden ja sen, että näki kyllä, että satuttaa, mutta jatkoi vaan. Olin lamaantuneena, enkä uskaltanut sanoa, että toivon lopettavan. Hammaslääkäripelkoisena köyhänä työttömänä ei hammaslääkäriin muutenkaan noin vaan mennä.

Taidat olla aika iäkäs asenteesta päätellen? Mun isovanhemmat ajattelee samalla tavalla, että kaikki muut nyt jotenkin kärsii siitä jos he jättää itsensä hoitamatta tai jotain kivaa tekemättä. Eivät esimerkiksi suostu kulkemaan junalla, koska joku konduktööri kerran elämässä oli heidän mielestään tyly. :D Luultavasti ei edes ollut ja he vaan ymmärsivät jotain väärin, se on heille ihan tyypillistä. 

Tosi outo ajatusmalli, että kostaa maailmalle sillä, että ei huolehdi omasta terveydestään. Kyllä sinä olet ainoa, joka siitä kärsii. Olisit aikanaan tehnyt hänestä valituksen. Jatka elämää äläkä takerru 20 vuotta vanhoihin typeriin kaunoihin. 

Teininä siis kävin viimeksi hammaslääkärissä vähän ennen kun täytin 18 eli neljäkymppinen olen. Tietysti olenhan toki jo vanha, mutta en siis kuitenkaan vielä missään vanhuuseläkeiässä. Noin nuorena ei sitä oikein osaa mitään virallisia valituksia tehdä ja tuskinpa tuolloin ihan 2000-luvun alussa vielä noita valituksia pystyi nykyisellä tavalla netissä tekemään eli todennäköisesti olisi pitänyt soittaa tuon hammaslääkärin pomolle, joka olisi ollut ylivoimaista tai sitten lähettää postissa valituskirje. Siihen olisin kyllä pystynytkin.

Aiotko siis tosissasi "kostaa" tuolle yhdelle hammaslääkärille sillä, että olet tulevat ~40 vuotta elämästäsi käymättä hammaslääkärissä? Onnea valitsemallasi tiellä. :D Kai tajuat, että tuo hammaslääkäri ei ole suonut sinulle ajatustakaan näiden viimeistenkään 20 vuoden aikana? 

Herää nyt jo.

Ei varmaan olekaan uhrannut yhdellekään potilaalleen yhtään ajatusta, mutta varmasti on ollut yhtä julma myös muille potilailleen. Kuten sanottua kärsin hammaslääkäripelosta ja kun olen myös köyhä työtön niin en sinne hammaslääkäriin edes pääsisi huomenna tai ensi viikollakaan, vaikka päättäisikin sinne yllättäen haluta mennä.

Tähänastisissa viesteissä et ole kyllä sanonut mitään pelosta, olet vaan kertonut että uhmalla et mene yhden kokemuksen takia enää koskaan. :) Ja sinähän et voi tietää sen hammaslääkärin motiiveja. Usein esim. aloittelevat hammaslääkärit eivät osaa olla tarpeeksi varovaisia. Se johtuu vain kokemattomuudesta. Eikä ihmisten ilmeitä ole aina niin helppo lukea, sanoit itsekin jähmettyneesi. Olet mielessäsi tehnyt tästä lääkäristä nyt hirviön, vaikka se ei välttämättä ole lainkaan totta.

Siinähän se ihan tuon ensimmäisessä viestissä lukee

lamaantuneena hammaslääkäripelkoisena.

Sinulla taitaa olla aika pahoja haasteita luetunymmärtämisessä.

Silti, kyllähän sinne hammaslääkäriin kannattaa mennä, vaikka sitten pelkopotilaana.

Vierailija
22/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin tuon ensimmäisen kirjoittamani viestin ja kyllä siinä viimeisessä lauseessa, että hammaslääkäripelkoisena jne. Tarkoitin sillä juurikin itseäni. Joka tapauksessa ennen tuota kokemusta en muista hammaslääkäriä juuri pelänneeni eli juurikin tämä viimeinen kokemus taisi sen pelon sitten aiheuttaa. Tässä on takana siis se kovakouraisuus sekä huono kohtelu mm. haukkuminen eli siis saamani huono palvelu yhdessä. Toki oikeastaanhan joka paikassa on huono palvelu ja olen toki saanut muualla tämän käynnin jälkeen vielä paljon huonompaa palvelua. Kaikkia noista paikoista en voi vältellä, vaikka kuinka haluaisinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä apua tapauksessasi mutta minulla on ilmeisesti tapana purra hampaita yhteen nukkuessani ja hyvin todennäköisesti tämän seurauksena alkoi esiintyä silloin tällöin kovaa vihlontaa. Hammaslääkärit eivät löytäneet syytä vihlontaan. Hankin kokeilumielessä itse kiehuvan veden avulla muokattavan hammassuojan, nukun aina sen kanssa ja vihlonta loppui lähes heti eikä ole palannut.

Vierailija
24/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on sama juttu. Refluksi ja eroosio. Lisäksi narskuttelen öisin stressin takia silloin kun sitä on. Refluksi on onneksi hormonaalista ja sitä esiintyy vain kerran kuukaudessa. Sillon voi yöksi ottaa närästyslääkkeen. Lisäksi teen päivittäin rentoutusharjoituksia ja hieron kasvoja, leukaperiä, kaulaa jne. jotta purentalihakset pysyy rentona enkä narskuttelisi. Yritän kouluttaa itseäni siitä pois.

Kannattaa käyttää eroosiohampaille tarkoitettuja tuotteita, hammastahnaa jossa kalsium&fluori, se auttaa suojaamaan hampaita ja vahvistamaan kiillettä, mitä on vielä jäljellä. Ainakin colgatella ja elmexillä on hammastahnat joissa kalsium&fluori.

Aion kyllä itse hommata laminaatit jossain vaiheessa. Olen kiinnostunut niistä cerec-tekniikalla tehtävistä ohuista keramiikkakuorista, jotka tehdään yhdellä käynnillä eikä niitä varten omaa hammasta tarvitse hioa paljon pois. Eivät myöskään ole yhtä kalliit kuin perinteiset laminaatit.

Kiitos, Googletan nämä kaikki! Eipä tämäkään hammaslääkäri neuvonut mulle mitään noista. Helkutti, kun joka asia pitää itse selvittää! Olen vieläkin vaan järkyttynyt tosta kymppitonnin hinnasta ja hammasremontin laajuudesta. Menin yhtä hammasta paikkauttamaan! Mulla on sekin ongelma, että takahampaista vanhat paikat putoilee, kun hammasta on niin vähän jäljellä ettei siellä pysy enää mikään.

Mulla on kaiken lisäksi alkanut henki haista ja se on todella nolo vaiva. Ei mitään käsitystä, millä siitä vaivasta pääsisi eroon. Johtuu tietenkin refluksista ja huonoista hampaista. Olen ihan neuvoton ja ottaa ihan niin hirveästi päähän että ei ole aikaisemmin kukaan sanonut mitään!

ap

Näiden lisäksi on olemassa erilaisia pinnoitteita, joita hammaslääkäri voi laittaa suojaamaan eroosiohampaita. On fluori ja sitten on jokin toinen, jossa fluoria ja jotain muuta yhdistettä. En nyt muista sen nimeä.

Itsekin joudun itse näitä selvittelemään ja pahasta eroosiosta johtuen sain jopa 2 kertaa ajan julkiselle tämän pinnoitteen laittamista varten, arvaa sainko sitä koskaan? En saanut, koska hupsista, kun menin sinne varattuun hammaslääkäriaikaan oli aine päässyt loppumaan ja hammaslääkäri vain levitteli käsiään. Ihan turha syyllistää ihmisiä, kun mitään hoitoa ei saa. Laminaatit on sitten se seuraava askel. Varmaan suojaavilla pinnoiteilla ja huolellisella kotihoidolla olisi omatkin hampaat pysyneet jotakuinkin kunnossa.

Vierailija
25/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt hammaslääkärillä yli 20 vuoteen kun viimeksi silloin teininä sain julkisella niin järkyttävää kohtelua, haukkumista ja syyllistämistä, että päätin, että en vapaaehtoisesti hammaslääkäriin enää mene. Muistan vieläkin tuon hammaslääkärin kovakouraisuuden ja sen, että näki kyllä, että satuttaa, mutta jatkoi vaan. Olin lamaantuneena, enkä uskaltanut sanoa, että toivon lopettavan. Hammaslääkäripelkoisena köyhänä työttömänä ei hammaslääkäriin muutenkaan noin vaan mennä.

Taidat olla aika iäkäs asenteesta päätellen? Mun isovanhemmat ajattelee samalla tavalla, että kaikki muut nyt jotenkin kärsii siitä jos he jättää itsensä hoitamatta tai jotain kivaa tekemättä. Eivät esimerkiksi suostu kulkemaan junalla, koska joku konduktööri kerran elämässä oli heidän mielestään tyly. :D Luultavasti ei edes ollut ja he vaan ymmärsivät jotain väärin, se on heille ihan tyypillistä. 

Tosi outo ajatusmalli, että kostaa maailmalle sillä, että ei huolehdi omasta terveydestään. Kyllä sinä olet ainoa, joka siitä kärsii. Olisit aikanaan tehnyt hänestä valituksen. Jatka elämää äläkä takerru 20 vuotta vanhoihin typeriin kaunoihin. 

Teininä siis kävin viimeksi hammaslääkärissä vähän ennen kun täytin 18 eli neljäkymppinen olen. Tietysti olenhan toki jo vanha, mutta en siis kuitenkaan vielä missään vanhuuseläkeiässä. Noin nuorena ei sitä oikein osaa mitään virallisia valituksia tehdä ja tuskinpa tuolloin ihan 2000-luvun alussa vielä noita valituksia pystyi nykyisellä tavalla netissä tekemään eli todennäköisesti olisi pitänyt soittaa tuon hammaslääkärin pomolle, joka olisi ollut ylivoimaista tai sitten lähettää postissa valituskirje. Siihen olisin kyllä pystynytkin.

Aiotko siis tosissasi "kostaa" tuolle yhdelle hammaslääkärille sillä, että olet tulevat ~40 vuotta elämästäsi käymättä hammaslääkärissä? Onnea valitsemallasi tiellä. :D Kai tajuat, että tuo hammaslääkäri ei ole suonut sinulle ajatustakaan näiden viimeistenkään 20 vuoden aikana? 

Herää nyt jo.

Olen eri, mutta aika monen hammaslääkäripelko johtuu siitä, kun hammaslääkäri on ollut kovakourainen ja aiheuttanut paljon kipua.

Ihan vasta oli lehtijuttu naisesta, jolla nämä pelkotilat on niin pahoja, että kaikki pitää tehdä nukutuksessa. Pelko oli tullut tilanteesta, jossa hammaslääkäri oli tahallaan ollut kovakourainen. Siinä tuolissa ihminen on kumminkin aika avuttomassa tilassa ja hampaissa on paljon hermoja, joihin poraamalla ja nakuttelemalla voi aiheuttaa ihan kidutukseen rinnastettavissa olevaa kipua.

Nyt parikymppisellä pojallani tuli elämänsä eka ja tähän asti vika reikä 11-vuotiaana ja sitä alettiin poraamaan puudutuksessa. Sattui ihan hirveästi ja nenäänsä nyrpistellen hammaslääkäri laittoi vain väliaikaisen paikan ja muutaman päivän päästä jatketaan. Soitin yksityiselle, jossa otettiin röntgenit ja lääkäri sanoi, että hermo menee ihan vierestä, ei ollut tuon ikäisellä vielä vetäytynyt. Jos olisi porannut loppuun, olisi vaurioitunut. Sanoi, että hermo vetäytyy nyt nopeasti tuon käsittelyn jälkeen, mutta täytyy viikkoja odottaa. Odotettiin, käytiin tällä yksityisellä ja paikkaus onnistui hyvin. Muistaakseni teki vielä niin, että puudutuksen jälkeen otti yhden potilaan väliin, jotta ehtii todella puutua (itsellänikin tehdään näin). Poika käy edelleen vain tällä yhdellä hammaslääkärillä ja pikku hiljaa näiden vuosien jälkeen pelko alkaa VÄHÄN helpottaa. En vähättelisi pelkoja.

26/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskuttelusuojan kyllä saa julkisella puolella kun vaan valittaa tarpeeksi vointiaan. Pää on kipee, ikenet kipeenä, painetta tuntuu leuassa ja ikenissä jne jne... Mä ainakin sain. 

Refluksia voi estää olemalla juomatta mitään hiilhapollista, alkoholillista ja vähän kattoo mitkä ruuat aiheuttaa . 

- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.

Vierailija
27/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos refluksia ei saa oireettomaksi ja narskuttelua loppumaan niin ne laminaatitkin on hetkessä pilalla.

Vierailija
28/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisistä osa syyllistää myös ja jos ovat olleet aiemmin kunnallisella töissä. Syyllistysohje tulee valtion, kunnan, firman ja hammaslääkäriliiton ohjeista? Joku niistä, se on ollut niin systemaattista. Miksi julkisella pitäisi syyllistää, oli tilanne mikä hyvänsä. Osa jätetty hoitamatta julkisella puolella hyvin ja paikat irtoavat lisäksi. Ihmisillä vaan on eri tilanne, jos ei ole saanut hampaisiin korjausta, ei tarvitse olla karkin syöjä. Refluksi ei ole kaikilla silti syynä. Bruksiaa jotkut yksityiset epäilevät vähän kaikilla.

Vierailija
29/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tästä apua tapauksessasi mutta minulla on ilmeisesti tapana purra hampaita yhteen nukkuessani ja hyvin todennäköisesti tämän seurauksena alkoi esiintyä silloin tällöin kovaa vihlontaa. Hammaslääkärit eivät löytäneet syytä vihlontaan. Hankin kokeilumielessä itse kiehuvan veden avulla muokattavan hammassuojan, nukun aina sen kanssa ja vihlonta loppui lähes heti eikä ole palannut.

Kannattaa hankkia purentakisko hammaslääkäristä joka on tehty omien hampaidesi mukaan.

Vierailija
30/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos refluksia ei saa oireettomaksi ja narskuttelua loppumaan niin ne laminaatitkin on hetkessä pilalla.

Totta tämäkin. Refluksi on ainakin todella viheliäinen vaiva eikä siihen ole mitään yksiselitteistä aiheuttajaa aina. Joillain ne ruuat ja juomat, jotka toisilla aiheuttaa refluksia, auttaa siihen. Voi esim kirjata ylös omia syömisiä ja juomisia sekä oireiden esiintyvyyttä ja pahenemista.

Ihan perinteinen Rennie on aika pitkälti kalsiumia, joka neutralisoi mahahappoa. Samaan perustuu se, että monissa eroosiohammastahnoissa on mukana kalsiumia. Tutkimusten mukaan kalsiumin ja fluorin yhdistelmä suojaa hampaita paremmin kuin kumpikaan niistä yksistään.

Vierailija
31/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on sama juttu. Refluksi ja eroosio. Lisäksi narskuttelen öisin stressin takia silloin kun sitä on. Refluksi on onneksi hormonaalista ja sitä esiintyy vain kerran kuukaudessa. Sillon voi yöksi ottaa närästyslääkkeen. Lisäksi teen päivittäin rentoutusharjoituksia ja hieron kasvoja, leukaperiä, kaulaa jne. jotta purentalihakset pysyy rentona enkä narskuttelisi. Yritän kouluttaa itseäni siitä pois.

Kannattaa käyttää eroosiohampaille tarkoitettuja tuotteita, hammastahnaa jossa kalsium&fluori, se auttaa suojaamaan hampaita ja vahvistamaan kiillettä, mitä on vielä jäljellä. Ainakin colgatella ja elmexillä on hammastahnat joissa kalsium&fluori.

Aion kyllä itse hommata laminaatit jossain vaiheessa. Olen kiinnostunut niistä cerec-tekniikalla tehtävistä ohuista keramiikkakuorista, jotka tehdään yhdellä käynnillä eikä niitä varten omaa hammasta tarvitse hioa paljon pois. Eivät myöskään ole yhtä kalliit kuin perinteiset laminaatit.

Kiitos, Googletan nämä kaikki! Eipä tämäkään hammaslääkäri neuvonut mulle mitään noista. Helkutti, kun joka asia pitää itse selvittää! Olen vieläkin vaan järkyttynyt tosta kymppitonnin hinnasta ja hammasremontin laajuudesta. Menin yhtä hammasta paikkauttamaan! Mulla on sekin ongelma, että takahampaista vanhat paikat putoilee, kun hammasta on niin vähän jäljellä ettei siellä pysy enää mikään.

Mulla on kaiken lisäksi alkanut henki haista ja se on todella nolo vaiva. Ei mitään käsitystä, millä siitä vaivasta pääsisi eroon. Johtuu tietenkin refluksista ja huonoista hampaista. Olen ihan neuvoton ja ottaa ihan niin hirveästi päähän että ei ole aikaisemmin kukaan sanonut mitään!

ap

Näiden lisäksi on olemassa erilaisia pinnoitteita, joita hammaslääkäri voi laittaa suojaamaan eroosiohampaita. On fluori ja sitten on jokin toinen, jossa fluoria ja jotain muuta yhdistettä. En nyt muista sen nimeä.

Itsekin joudun itse näitä selvittelemään ja pahasta eroosiosta johtuen sain jopa 2 kertaa ajan julkiselle tämän pinnoitteen laittamista varten, arvaa sainko sitä koskaan? En saanut, koska hupsista, kun menin sinne varattuun hammaslääkäriaikaan oli aine päässyt loppumaan ja hammaslääkäri vain levitteli käsiään. Ihan turha syyllistää ihmisiä, kun mitään hoitoa ei saa. Laminaatit on sitten se seuraava askel. Varmaan suojaavilla pinnoiteilla ja huolellisella kotihoidolla olisi omatkin hampaat pysyneet jotakuinkin kunnossa.

Tätä todellakin ihmettelen, että ei anneta mitään suojaavaa hoitoa! Edes meille, joilla on isoja vaikeuksia pitää hampaat ehjänä juuri refluksin tm. syyn takia. Ei edes kerrota noista vaihtoehdoista! Sitten syyllistetään että et harjaa tarpeeksi hyvin... Kun se harjaus+lankaus+suuvesi ei kaikilla riitä!!!

Vierailija
32/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät ongelmistasi, mutta et ole hakenut niihin apua tai tehnyt mitään niiden parantumisen eteen? Ja nyt syyllistät julkista hammashoitoa? Kyllä syypää huonoihin hampaisiisi on ihan peilissä.

Vierailija
33/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käynyt hammaslääkärissä ja nyt sitten sakot tulossa ja summa on 7000 euroa. Nykyään käyn ja käyn yksityisellä.

Vierailija
34/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksiin on lääke. Joku Somac tyylinen.

Vierailija
35/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät ongelmistasi, mutta et ole hakenut niihin apua tai tehnyt mitään niiden parantumisen eteen? Ja nyt syyllistät julkista hammashoitoa? Kyllä syypää huonoihin hampaisiisi on ihan peilissä.

Aloittajalle selvisi ongelmiensa syyt vasta nyt yksityisellä, että kyllä ne diagnoosit ja hoito-ohjeet sekä hampaiden suojaaminen olisi siellä julkisella pitänyt antaa ja aloittaa jo vuosikausia sitten.

Mitä ne hammaslääkäritkään vuosikausia opiskelee veronmaksajien piikkiin ja nostaa kovaa liksaa, jos kaikki pitää potilaan itse selvittää, diagnosoida ja hoitaa?

Vierailija
36/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei tiennyt ongelmista. Etkö osaa lukea?

Vierailija
37/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksiin on lääke. Joku Somac tyylinen.

Sitä ei omin neuvoin kyllä kannata alkaa napsimaan eikä sovi jatkuvaan käyttöön ilman lääkärin määräystä. Voi joillain vaurioittaa maksaa.

Vierailija
38/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksin hoito on tosi vaikeaa. Lääkitystä ei saisi käyttää liian kauan, kaikille ei sovi alkuunkaan. Leikkaushoito on niin järeä keino että siihen lähdetään vain ääritapauksissa. Refluksia on nykyään jo teini-ikäisillä. Yksi ikävimmistä vaivoista mitä voi olla, eikä vähiten juuri siksi, että tuhoaa hampaat, tekee pahan maun suuhun miltei pysyvästi, ja tekee hengityksestä pahanhajuisen. :(

Vierailija
39/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt taas yksityisellä aika välillä. Tosin pitkät välit olleet. Silti sielläkin on tullut vaan kommenttia, että ikään nähden kuluneet hampaat. Mitään "selitystä" siihen ei ole tullut. Keksin itse myöhemmin sen, että narskuttelen mikä varmaan lisää kulumista. Oikeastaan juuri paljon korostuu se, että ne reiät hoidetaa, mutta muuten mitään vinkkejä ei paljon saa. Lisäksi myös julkisella pitkät jonot. Yksityiselle mennessä taas syyllistetään siitä, että taas tuli liian pitkä väli hoitoon, vaikka kyseessä paljon se, kun ei ole rahaa käydä siellä usein. En vielä ole viitsinyt sanoa, kuinka ei ole rahaa käydä siellä niin usein. Samalla koko hammaslääkärikäynnit jännittävät joten yritän mennä aina samalle.

Vierailija
40/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt taas yksityisellä aika välillä. Tosin pitkät välit olleet. Silti sielläkin on tullut vaan kommenttia, että ikään nähden kuluneet hampaat. Mitään "selitystä" siihen ei ole tullut. Keksin itse myöhemmin sen, että narskuttelen mikä varmaan lisää kulumista. Oikeastaan juuri paljon korostuu se, että ne reiät hoidetaa, mutta muuten mitään vinkkejä ei paljon saa. Lisäksi myös julkisella pitkät jonot. Yksityiselle mennessä taas syyllistetään siitä, että taas tuli liian pitkä väli hoitoon, vaikka kyseessä paljon se, kun ei ole rahaa käydä siellä usein. En vielä ole viitsinyt sanoa, kuinka ei ole rahaa käydä siellä niin usein. Samalla koko hammaslääkärikäynnit jännittävät joten yritän mennä aina samalle.

Just tää on se ongelma, että hoidetaan se senhetkinen reikä, mutta kukaan ei katso kokonaiskuvaa!