Mua on aina syyllistetty huonosta hampaiden hoidosta. Nyt kävin palvelusetelillä yksityisellä...
...ja lääkäri sanoi, että mulla on ollut refluksia varmaan ainakin 10 vuotta, koska on niin paljon eroosiota. Sen lisäksi narskuttelen hampaita, mistä ongelmat johtuu osittain.
Hitto vie! Olen panostanut hampaiden hoitoon aina, kun on tullut joka vuosi reikiä ja ollut ientulehdusta. Pesen kaksi kertaa päivässä vähintään, lankaan joka ilta ja pesen kielen. Että ottaa päähän, että julkisella on syyllistetty vaan vuodesta toiseen eikä sanottu mitään mistään muista vaihtoehdoista!
Nyt yksityinen lääkäri sanoi, että ei voi esim. valkaista, koska kiille on niin ohut ja halkeileva. Pitäisi tehdä takahampaisiin korotus ja sen jälkeen laittaa kuoret. Hintalappu vähintään kymppitonnin ja julkisella pitäisi antaa mennä tosi huonoon kuntoon, että alkaisivat tehdä. Ei mulla ole varaa, joten joudun olemaan edelleen huonon julkisen hammashoidon varassa syyllistettävänä.
Ottaa niin pirusti päähän!!! No, menen nyt tavalliseen lääkäriin refluksin takia. Tai siis yritän saada ajan, senkään saaminen ei ole mitenkään varmaa.
Miksi täällä on julkinen terveydenhoito näin p4skaa!?!?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät ongelmistasi, mutta et ole hakenut niihin apua tai tehnyt mitään niiden parantumisen eteen? Ja nyt syyllistät julkista hammashoitoa? Kyllä syypää huonoihin hampaisiisi on ihan peilissä.
Aloittajalle selvisi ongelmiensa syyt vasta nyt yksityisellä, että kyllä ne diagnoosit ja hoito-ohjeet sekä hampaiden suojaaminen olisi siellä julkisella pitänyt antaa ja aloittaa jo vuosikausia sitten.
Mitä ne hammaslääkäritkään vuosikausia opiskelee veronmaksajien piikkiin ja nostaa kovaa liksaa, jos kaikki pitää potilaan itse selvittää, diagnosoida ja hoitaa?
Sanopa muuta. Ja sitten kun teet itse diagnooseja kun et niitä ammattilaiselta saa, niin saatat pahimmassa tapauksessa tehdä peruuttamatonta tuhoa.
Yksi hammaslääkärikäynti yksityisellä maksaa saman mitä yksi kampaamokäynti (tai about 25 tuoppia kaljaa tai muutama kuukausi netflixiä). Kannattaisi priorisoida omaa kulutustaan, eikä itkeä yhteiskuntaa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella olen käynyt koko ikäni eikä muuta valittamista ole kuin pitkät odotusajat. Samana päivänä kyllä on päässyt päivystykseen tarvittaessa.
Sulle ei ole vielä kerrottu sitä oikeaa diagnoosia. :) Ap:han olis voinut sanoa ihan samaa ennen tätä uusinta hammaslääkärikäyntiään.
Jos teettää muovikuoret vaikka vain neljään etuylähampaaseen ei maksa niin paljoa mutta vaikuttaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hammaslääkärikäynti yksityisellä maksaa saman mitä yksi kampaamokäynti (tai about 25 tuoppia kaljaa tai muutama kuukausi netflixiä). Kannattaisi priorisoida omaa kulutustaan, eikä itkeä yhteiskuntaa maksamaan.
Riippuu täysin vaivasta. Jos on joka vuosi useampi reikä/paikat putoilee, niin se tulee äkkiä tosi kalliiksi. Ihan mikä tahansa vähänkin erikoisempi vaiva taas on hammaslääkärissä aivan järjettömän kallis hoitaa. En lähtisi syyllistämään ihmisiä. Sitä paitsi meillä on veronmaksajina oikeus luottaa siihen, että julkinen terveydenhuolto toimii!
Vierailija kirjoitti:
Jos teettää muovikuoret vaikka vain neljään etuylähampaaseen ei maksa niin paljoa mutta vaikuttaa silti.
Mulla ainakin on niin tummat hampaat, että näyttäisi tosi tyhmältä laittaa neljään hampaaseen valkoiset kuoret. :D Ja mitä iloa niistä kuorista on, jos ne on yhtä rumat kuin omatkin hampaat.
Lukihaerikko kirjoitti:
Narskuttelusuojan kyllä saa julkisella puolella kun vaan valittaa tarpeeksi vointiaan. Pää on kipee, ikenet kipeenä, painetta tuntuu leuassa ja ikenissä jne jne... Mä ainakin sain.
Refluksia voi estää olemalla juomatta mitään hiilhapollista, alkoholillista ja vähän kattoo mitkä ruuat aiheuttaa .
Minun ei tarvinnut edes mitään valittaa, kun kunnallinen hammaslääkäri ehdotti minulle purentakiskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on niin tummat hampaat, että näyttäisi tosi tyhmältä laittaa neljään hampaaseen valkoiset kuoret. :D Ja mitä iloa niistä kuorista on, jos ne on yhtä rumat kuin omatkin hampaat.
Eikö niitä muka saa omiin hampaisiin sopivan värisenä, hieman vaaleampana, muttei liikaa, että erottuisi liian selvästi.
Minulle ihan kunnallinen hammaslääkäri on muovipaikkaankin valinnut sopivan värin, sitä paikkamateriaaliakin on useamman sävyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole käynyt hammaslääkärillä yli 20 vuoteen kun viimeksi silloin teininä sain julkisella niin järkyttävää kohtelua, haukkumista ja syyllistämistä, että päätin, että en vapaaehtoisesti hammaslääkäriin enää mene. Muistan vieläkin tuon hammaslääkärin kovakouraisuuden ja sen, että näki kyllä, että satuttaa, mutta jatkoi vaan. Olin lamaantuneena, enkä uskaltanut sanoa, että toivon lopettavan. Hammaslääkäripelkoisena köyhänä työttömänä ei hammaslääkäriin muutenkaan noin vaan mennä.
Taidat olla aika iäkäs asenteesta päätellen? Mun isovanhemmat ajattelee samalla tavalla, että kaikki muut nyt jotenkin kärsii siitä jos he jättää itsensä hoitamatta tai jotain kivaa tekemättä. Eivät esimerkiksi suostu kulkemaan junalla, koska joku konduktööri kerran elämässä oli heidän mielestään tyly. :D Luultavasti ei edes ollut ja he vaan ymmärsivät jotain väärin, se on heille ihan tyypillistä.
Tosi outo ajatusmalli, että kostaa maailmalle sillä, että ei huolehdi omasta terveydestään. Kyllä sinä olet ainoa, joka siitä kärsii. Olisit aikanaan tehnyt hänestä valituksen. Jatka elämää äläkä takerru 20 vuotta vanhoihin typeriin kaunoihin.
Teininä siis kävin viimeksi hammaslääkärissä vähän ennen kun täytin 18 eli neljäkymppinen olen. Tietysti olenhan toki jo vanha, mutta en siis kuitenkaan vielä missään vanhuuseläkeiässä. Noin nuorena ei sitä oikein osaa mitään virallisia valituksia tehdä ja tuskinpa tuolloin ihan 2000-luvun alussa vielä noita valituksia pystyi nykyisellä tavalla netissä tekemään eli todennäköisesti olisi pitänyt soittaa tuon hammaslääkärin pomolle, joka olisi ollut ylivoimaista tai sitten lähettää postissa valituskirje. Siihen olisin kyllä pystynytkin.
Nyt sinun kannattaa soittaa kuntasi hammashoitoon ja pyytää aika. Jos siellä ei ole aikoja, pyydä palveluseteli, niin pääset yksityiselle puolelle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laminaatit ovat kosmeettista hoitoa eikä niitä kuulukkaan kustantaa yhteisistä rahoista. Toisaalta olen kuullut että ne hankittuaan on joku työllistynyt vaikkei aikaisemmin saanut töitä hakiessaan. Eli ne palvelevat tavallaan kyllä isompaakin tarkoitusta kuin vain kosmeettisesti.
Selvästikään et tiedä, mistä nyt kirjoitat. Kun eroosio on päässyt tekemään pahoja vaurioita hampaiden pinnoille, hampaat ovat ihan todella kipeät, niissä on hammasluu paljaana. Vihlonta voi olla niin rajua, että ihan hengittäminen tekee kipeää.
Silloin ainoa keino on peittää paljas hammasluu keramiikalla, esim laminaatein. Sen takia niitä julkisellakin joissain tapauksissa tehdään.
Ihan normaali keino on myös poistattaa vialliset hampaan ja teettää tekarit. Laminaatteillekin tarvitsee suhteellisen terveet hampaat alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tästä apua tapauksessasi mutta minulla on ilmeisesti tapana purra hampaita yhteen nukkuessani ja hyvin todennäköisesti tämän seurauksena alkoi esiintyä silloin tällöin kovaa vihlontaa. Hammaslääkärit eivät löytäneet syytä vihlontaan. Hankin kokeilumielessä itse kiehuvan veden avulla muokattavan hammassuojan, nukun aina sen kanssa ja vihlonta loppui lähes heti eikä ole palannut.
Kannattaa hankkia purentakisko hammaslääkäristä joka on tehty omien hampaidesi mukaan.
Missä tehdään hammaslääkäreitä potilaan omien hampaiden mukaan?
Kävin viimeksi julkisella 25 vuotta sitten, opiskeluaikana. Sen jälkeen en ole päässyt. Kun tulin raskaaksi, ajattelin, josko ne nyt huolisivat julkiselle. Soittaessani aikaa mulle naurettiin luurin toisesta päästä! Jos ei ollut jo julkisen asiakas, saisi kuulemma ajan yli puolen vuoden päähän ja he ottivat varauksia vain puolen vuoden päähän. Eli mahdoton kuvio!
No, jatkoin yksityisellä käymistä. Vähän pännii maksaa muille hammashoidot ja kustantaa itselleen omin rahoin siihen päälle.
Ainakin 40 vuotta on tiedetty, että happo tuhoaa hampaita, jos ei satu olemaan oikein vahva luu synnynnäisesti.
Eli 5 kertaa päivässä voi nauttia ruokailun yhteydessä happamia tuotteita, kuten hedelmiä, marjoa, limsaa, energiajuomaa tms.
Ja hampaita ei saa pestä puoleen tuntiin aterian jälkeen, ennenkuin se happo on neutraloitunut, ettei sitä hierottaisi harjalla hampaaseen.
Xylitol-pastilli ruokailun jälkeen myös laskee ph:ta.
Aika lailla hirvittää, mitä tuo energiajuomavillitys tekee nuorten ja lasten hampaille. Omaltani paikattiin kaksi hammasta ja vaihtoi pulloveteen, kun ei ollut mukavaa se poraaminen.
Joku refluksi ei tietenkään ole oma valinta, ja voi tehdä sitten tuhoja myöskin. Kun ajattelee, että mahahapossa sulaa lihamöykky muutamassa tunnissa, niin siellä on todella voimallista happoa.
Ja jotkut vielä hampaanpesun jälkeen pilaavat pesemistyönsä käyttämällä jotain happamia listeriinejä, joita yksikään hammaslääkäri ei suosittele (ellei saa siitä mainostuloja).
Sokeri ei ole läheskään niin paha hampaille, kuin happo, vaikka sitäkin pitäisi varoa ainkin happama yhteydessä, kuten limsat, monet mehut jne.
Toisilla toki on vahvemmat hampaat tai parempi hapon kesto. Toisilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tästä apua tapauksessasi mutta minulla on ilmeisesti tapana purra hampaita yhteen nukkuessani ja hyvin todennäköisesti tämän seurauksena alkoi esiintyä silloin tällöin kovaa vihlontaa. Hammaslääkärit eivät löytäneet syytä vihlontaan. Hankin kokeilumielessä itse kiehuvan veden avulla muokattavan hammassuojan, nukun aina sen kanssa ja vihlonta loppui lähes heti eikä ole palannut.
Kannattaa hankkia purentakisko hammaslääkäristä joka on tehty omien hampaidesi mukaan.
Sellainen hammaslääkäri tulee varmaan kauhean kalliiksi.
Eikö niitä saa ihan tavallisilta, yleiseen käyttöön olevilta hammaslääkäreiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella olen käynyt koko ikäni eikä muuta valittamista ole kuin pitkät odotusajat. Samana päivänä kyllä on päässyt päivystykseen tarvittaessa.
Sulle ei ole vielä kerrottu sitä oikeaa diagnoosia. :) Ap:han olis voinut sanoa ihan samaa ennen tätä uusinta hammaslääkärikäyntiään.
Olen saanut purentakiskon julkisella puolella, takahampaita on jo pienenä oiottu, hammaslääkäri puhui jo aikoja sitten tuosta, että mahdollisesti pitäisi laittaa kuoret hampaisiin, koska alaetuhampaat hieman ohutta liukseista materiaalia, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut, hampaanpoistossa sai puudutusta ihan reilusti, aukko tikattiin ompeleilla... enpä tiedä mitä yksityinen olisi tehnyt paremmin. Paikkauksessa puudutusta tarjotaan aina, mutta en ota koska ei se poraus pitkään tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä saa ihan tavallisilta, yleiseen käyttöön olevilta hammaslääkäreiltä?
Julkisella vuosia sitten taisi maksaa jotain vajaat parisataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä saa ihan tavallisilta, yleiseen käyttöön olevilta hammaslääkäreiltä?Julkisella vuosia sitten taisi maksaa jotain vajaat parisataa.
Ja julkisella otettiin muotit hampaista ja kisko tehtiin omien hampaiden mukaan. Myöhemmin kiskoani on myös muokattu julkisen puolen hammaslääkärillä sopivammaksi.
En ole yleensä läynyt julkisen puolen hammaslääkärillä. Opin vanhemmiltani käymään yksityisellä, koska sieltä saa sopivia aikoja helpommin. Kerran vuodessa on ollut itselle sopiva käyntiväli ja nyt vanhempana pitäisi käydä vielä hammashygienistillä kahdesti vuodessa. Syljen koostumus kun muuttuu iän myötä.
Vein lasta julkisen puolen hammaslääkärille, kun hän oli pieni, mutta sieltä ei oikein saanut riittävästi apua ja neuvoja. En tiedä miksi. Mm. fluoritablettien käyttö neuvottiin väärin.
Vierailija kirjoitti:
En ole yleensä läynyt julkisen puolen hammaslääkärillä. Opin vanhemmiltani käymään yksityisellä, koska sieltä saa sopivia aikoja helpommin. Kerran vuodessa on ollut itselle sopiva käyntiväli ja nyt vanhempana pitäisi käydä vielä hammashygienistillä kahdesti vuodessa. Syljen koostumus kun muuttuu iän myötä.
Vein lasta julkisen puolen hammaslääkärille, kun hän oli pieni, mutta sieltä ei oikein saanut riittävästi apua ja neuvoja. En tiedä miksi. Mm. fluoritablettien käyttö neuvottiin väärin.
Miten sen voi neuvoa väärin?