Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua on aina syyllistetty huonosta hampaiden hoidosta. Nyt kävin palvelusetelillä yksityisellä...

Vierailija
07.03.2023 |

...ja lääkäri sanoi, että mulla on ollut refluksia varmaan ainakin 10 vuotta, koska on niin paljon eroosiota. Sen lisäksi narskuttelen hampaita, mistä ongelmat johtuu osittain.
Hitto vie! Olen panostanut hampaiden hoitoon aina, kun on tullut joka vuosi reikiä ja ollut ientulehdusta. Pesen kaksi kertaa päivässä vähintään, lankaan joka ilta ja pesen kielen. Että ottaa päähän, että julkisella on syyllistetty vaan vuodesta toiseen eikä sanottu mitään mistään muista vaihtoehdoista!

Nyt yksityinen lääkäri sanoi, että ei voi esim. valkaista, koska kiille on niin ohut ja halkeileva. Pitäisi tehdä takahampaisiin korotus ja sen jälkeen laittaa kuoret. Hintalappu vähintään kymppitonnin ja julkisella pitäisi antaa mennä tosi huonoon kuntoon, että alkaisivat tehdä. Ei mulla ole varaa, joten joudun olemaan edelleen huonon julkisen hammashoidon varassa syyllistettävänä.

Ottaa niin pirusti päähän!!! No, menen nyt tavalliseen lääkäriin refluksin takia. Tai siis yritän saada ajan, senkään saaminen ei ole mitenkään varmaa.

Miksi täällä on julkinen terveydenhoito näin p4skaa!?!?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia myös purentakisko. Sellaisen saa myös julkiselta ainakin sitkeän jankutuksen jälkeen. Tosin yksityisellä tehty on paljon kestävämpi ainakin oman kokemukseni mukaan.

Jos liian kallis niin apteekista saa purentasuojia myös.

Vierailija
62/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yleensä läynyt julkisen puolen hammaslääkärillä. Opin vanhemmiltani käymään yksityisellä, koska sieltä saa sopivia aikoja helpommin. Kerran vuodessa on ollut itselle sopiva käyntiväli ja nyt vanhempana pitäisi käydä vielä hammashygienistillä kahdesti vuodessa. Syljen koostumus kun muuttuu iän myötä.

Vein lasta julkisen puolen hammaslääkärille, kun hän oli pieni, mutta sieltä ei oikein saanut riittävästi apua ja neuvoja. En tiedä miksi. Mm. fluoritablettien käyttö neuvottiin väärin.

Miten sen voi neuvoa väärin?

Neuvoa ottamaan huonoon aikaan. En enää muista sitä tarkkaan, koska siitä on melkein 20 vuotta aikaa, mutta muistaakseni yksityinen hammaslääkäri neuvoi ottamaan fluoritabletin illalla hammaspesun jälkeen.

Julkisella puolella neuvottiin monta kertaa eri tavalla, mutta en enää muista, pitikö se julkisen puolen mukaan ottaa ennen hampaiden harjausta vai ruokailun yhteydessä. Joka tapauksessa yksityinen lasten hammaslääkäri antoi siihen ihan erilaiset ohjeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laminaatit ovat kosmeettista hoitoa eikä niitä kuulukkaan kustantaa yhteisistä rahoista. Toisaalta olen kuullut että ne hankittuaan on joku työllistynyt vaikkei aikaisemmin saanut töitä hakiessaan. Eli ne palvelevat tavallaan kyllä isompaakin tarkoitusta kuin vain kosmeettisesti.

Tuskin tässä on puhe laminaateista ollut, vaan hampaan kruunutuksesta. Eri asia.

Vierailija
64/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluoritabletteja voi ottaa aina ruuan jälkeen. Ei se niin justiisa.

Purentakisko on hyvä apuväline,  samat labrat ne tekee ,kävit sitte julkisella tai yksityisellä, mutta niitä voi tehdä monenlaisia,esim pehmeempää materiaalia toisella puolen yms.

Vierailija
65/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen sanomisiin sietää aina suhtautua vähän varauksella. Mielellään tekevät isoja, kalliita remontteja, jotka eivät aina ole ihan tarpeellisia.

Vierailija
66/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko tuota, että lääkäri on tahallaan kovakourainen. Väitän että äärimmäisen harvinaista.

Minä taas uskon. Hll oli kylmästi isälleni poskihampaan paikkauksesta todennut että "ei lapset puudutusta tarvitse" kun sitä oli mulle pyytänyt.

Siitä on nyt reilut 40v aikaa.

Edelleenkään en mielellään mene hammaslääkäriin, vaikka nykyään en tarvitse siihen enää lääkitystä.

Eikä muuten ollut harvinaista, vielä vuosia myöhemminkään. Nykyään onneksi on fiksujakin hammaslääkäreitä.

Vierailija
67/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purentakisko on hyvä apuväline,  samat labrat ne tekee ,kävit sitte julkisella tai yksityisellä, mutta niitä voi tehdä monenlaisia,esim pehmeempää materiaalia toisella puolen yms.

Tarkoitat varmaan xylitolpastilleja? Fluorista voi saada yliannostuksen, jos sitä noin napsii.

Vierailija
68/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan xylitolpastilleja? Fluorista voi saada yliannostuksen, jos sitä noin napsii.

Aikuiset ja yli 12-vuotiaat: 3-6 tablettia

Ois pitäny muistaa että voimikset syö vartin välein ...

Vierailija
69/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksin hoito on tosi vaikeaa. Lääkitystä ei saisi käyttää liian kauan, kaikille ei sovi alkuunkaan. Leikkaushoito on niin järeä keino että siihen lähdetään vain ääritapauksissa. Refluksia on nykyään jo teini-ikäisillä. Yksi ikävimmistä vaivoista mitä voi olla, eikä vähiten juuri siksi, että tuhoaa hampaat, tekee pahan maun suuhun miltei pysyvästi, ja tekee hengityksestä pahanhajuisen. :(

Mistä tuollainen refluksi oikein johtuu? Liiallinen syöminen, ylipaino, vääränlainen ruokavalio?

Vierailija
70/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole minkäänlaista luottamusta julkisen puolen hammaslääkäreihin.

Olin 6-7 vuotias ja alaposkihampaassa oli tosi iso reikä (tiedän, vanhemmat eivät huolehtineet hampaiden riittävästä hoidosta) ja se paikattiin ilman puudutusta. Sattui ihan hirveästi ja itkin ja huusin ja kaksi hoitajaa piti väkisin kiinni. Tapahtui 2000-luvun alkupuolella ja kyllähän silloin oli jo puudutteet keksitty.

Sen jälkeen useampi epämiellyttävä käynti julkisella, mm. paikattu taas liian vähäisellä puudutuksella ja kerran taas yritettiin ehdotella paikkausta ilman puudutusta koska aika oli lyhyt, mutta onneksi olin jo aikuinen ja osasin pitää puoleni niin ei sitten paikattu ollenkaan.

Viimeiset kolme hammaslääkärikäyntiä olen käynyt yksityisellä, ja kokemukset ovat olleet tuhat kertaa parempia. Hammaslääkärit ovat olleet ystävällisiä ja kärsivällisiä, kukaan ei ole muodon vuoksi nalkuttanut harjauksesta ja lankauksesta, ja puudutteita on aina annettu runsaasti. Viime käynnillä taas paikattiin reikä ja se oli niin miellyttävää kuin hammaslääkärissä käynti voi vain olla, en tuntenut laisinkaan kipua.

Miksihän nuo julkisen puolen hammaslääkärit näyttävät niin kovasti säästelevän noissa puudutteissa?

Vierailija
71/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Refluksin hoito on tosi vaikeaa. Lääkitystä ei saisi käyttää liian kauan, kaikille ei sovi alkuunkaan. Leikkaushoito on niin järeä keino että siihen lähdetään vain ääritapauksissa. Refluksia on nykyään jo teini-ikäisillä. Yksi ikävimmistä vaivoista mitä voi olla, eikä vähiten juuri siksi, että tuhoaa hampaat, tekee pahan maun suuhun miltei pysyvästi, ja tekee hengityksestä pahanhajuisen. :(

Mistä tuollainen refluksi oikein johtuu? Liiallinen syöminen, ylipaino, vääränlainen ruokavalio?

Niin, mistähän sairaudet johtuu, sen kun tietäis. Eräiden mielestä tietysti kaikki johtuu ylipainosta, vaikka ei ylipainoa edes olisi.

Vierailija
72/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu tämä ylipainon ja liiallisen syömisen syyttely kaikesta? Mulla on ainakin hoikkana ihmisenä suvun perintönä tullut refluksi ja välillä se kiusaa mystisesti joistain ruoka-aineista joita toisinaan siedän leikiten.

Kala, riisi ja vihreät kasvikset eivät tunnu itselläni ainakaan triggeröivän tuota ja joku pastaruoka yhdistettynä salamiin ja tomaattikastikkeeseen on ehkä pahin muttei sekään välillä tee mitään. Joskus iskee vain muutenkin esim. illalla nukkumaan mennessä närästys.

Eli sairaus elää omaa elämäänsä ja mitä itse teen niin on se, että syön harvemmin päivän aikana ettei ole ainakaan jatkuvia happohyökkäyksiä suussa. Vettä juon paljon kun se tuntuu myös vähän auttavan.

Vierailija
73/86 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu tämä ylipainon ja liiallisen syömisen syyttely kaikesta? Mulla on ainakin hoikkana ihmisenä suvun perintönä tullut refluksi ja välillä se kiusaa mystisesti joistain ruoka-aineista joita toisinaan siedän leikiten.

Kala, riisi ja vihreät kasvikset eivät tunnu itselläni ainakaan triggeröivän tuota ja joku pastaruoka yhdistettynä salamiin ja tomaattikastikkeeseen on ehkä pahin muttei sekään välillä tee mitään. Joskus iskee vain muutenkin esim. illalla nukkumaan mennessä närästys.

Eli sairaus elää omaa elämäänsä ja mitä itse teen niin on se, että syön harvemmin päivän aikana ettei ole ainakaan jatkuvia happohyökkäyksiä suussa. Vettä juon paljon kun se tuntuu myös vähän auttavan.

Mulle hammaslääkäri sanoi, että happoa voi nousta silloinkin, jos ruokailuväli on liian pitkä.

Damned if you do, damned if you don't...

Vierailija
74/86 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistähän sairaudet johtuu, sen kun tietäis. Eräiden mielestä tietysti kaikki johtuu ylipainosta, vaikka ei ylipainoa edes olisi.

"Koska ylipaino lisää refluksia ja närästystä, laihduttamalla voidaan selvästi ehkäistä ja hoitaa oireita." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00072#s2

Vierailija
75/86 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttakaa ja lopettakaa syöminen iltaisin klo 18, niin refluksi ei yöllä vaivaa. Säästätte loput hampaat.

Vierailija
76/86 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Refluksiin on lääke. Joku Somac tyylinen.

Sitä ei omin neuvoin kyllä kannata alkaa napsimaan eikä sovi jatkuvaan käyttöön ilman lääkärin määräystä. Voi joillain vaurioittaa maksaa.

Juu ja estää esim. raudan imeytymisen. Ei saisi käyttää pitkiä aikoja kerrallaan ja moni joutuu silti käyttämään vuosikausia.

Vierailija
77/86 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laminaatit ovat kosmeettista hoitoa eikä niitä kuulukkaan kustantaa yhteisistä rahoista. Toisaalta olen kuullut että ne hankittuaan on joku työllistynyt vaikkei aikaisemmin saanut töitä hakiessaan. Eli ne palvelevat tavallaan kyllä isompaakin tarkoitusta kuin vain kosmeettisesti.

Palkkaisitko sinä firmasi asiakaspalveluun, respaan, asiakaskäynneille henkilön, jolla on risat ja lohkeilleet epäsiistit hampaat? Jos muitakin vaihtoehtoja on. Niinpä.

Suomi on varmaan maailman ainoa maa, jossa teeskennellään, ettei hampaiden ulkonäkö muka vaikuta mihinkään.

Hampaiden ulkonäkö ei oikeasti vaikuta yhtään mihinkään, ellet sitten ole joku esiintyvä taiteilija, missi, malli tai vastaava, jossa teet työtä kasvoillasi. Ihan typerää ajattelua, että valkoinen, suora hammasrivistö = hyvä työntekijä.

Vierailija
78/86 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa ole julkista hammashoitoa.

Nyt kun KELA-korvaus poistettiin mätänevät veronmaksajien hampaat suuhun.

Suomen hyvinvointivaltion on vain paperilla. Kovan verotuksen vastineeksi ei saa mitään. Jos veroja alennettaisiin olisi ihmisillä varaa hoitaa itsensä kuntoon yksityisellä puolella.

Ei ole julkista, ei. Lapseni tarvitsee oikomishoitoa pahan virheen takia, mutta hoitoon pääsee vain sitä mukaa kun toisesta päästä saadaan hoitoputki loppuun. Jonossa on kuulemma SATOJA lapsia, siis SATOJA. Tätä menoa lapsi on 18-vuotias ja pois julkisen hammashoidon piiristä ennen kuin pääsee oikomishoitoon.

Vierailija
79/86 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin on erittäin julmia hammaslääkäreitä jotka ihan raivoaa potilailleen siitä jos niiden suu on huonossa kunnossa. 

Vierailija
80/86 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä haluaisin erittäin kovakouraista ja ilkeää kohtelua.