Mies ei myönnä, että alkoholi on ongelma
Perustelee sillä, että kykenee töihin jne. Juo n 3-6 tölkkiä joka ilta. Olen ollut idiootti, kun olen sietänyt tätä liian pitkään. Eli 4 vuotta. Ei ole ollut yhtään selvää viikonloppua. Asutaan erillään ja hän juo, koska on tylsää eikä ole tekemistä. Puhumme nyt 50-vuotiaasta "miehestä*. Ilmeisesti joku lapsuudessani koettu trauma roikottaa mua tässä suhteessa.
Mutta en aio kauaa enää katsoa touhua, sillä muutosta ei ole näkyvissä ja jos olisi, tuhlaisin loppuelämäni siihen että olisin toipuvan alkoholistin kanssa tai pahimillaan alkoholistin. Hän pelkää, että jätän hänet mutta silti, ei suostu tekemään muutosta parempaan.
Löysin sivuston hyvakysymys.fi ja siellä olikin jo apuja aiheeseen, mutta täältä varmaan löytyy kokemusta ihan irl?
Mikä oli viimeinen tikkki ja miten elämä on muuttunut, kun jos olet päättänyt suhteen?
Olen itse 48v,taloudellusesyi pärjään yksi. Suurin murhe kai mullakin yksinjääminen, mutta sekin parempi vaihtoehto 😊
Kommentit (563)
Yksi selkeimpiä alko-ongelman ensimerkkejä on juuri tuo aloituksen eka lause, jossa tissuttelija perustelee sekä itselleen että muille, että "kykenee töihin joten ei ole mitään ongelmaa". Joo, ei ehkä olekaan vielä, mutta hyvällä tiellä ongelmiin ollaan jo. Nimittäin tuosta se alamäki vaan kiihtyy hiljalleen, eksponentiaalisesti. Ei aikaakaan, kun valehtelee jo kaikille, että eheii en mä viikolla mitään juo jne. Ellei jo valehtele itse sitä huomaamattaan. Alkoholi kun alkaa salakavalasti viedä, niin se on vähän kuin yrittäjän liiketoiminta. Sitä mennään joko ylös tai alas päin, mutta tasaisena se ei koskaan pysy, sellaista vaihtoehtoa ei kertakaikkiaan ole olemassakaan. Juojan tapauksessa käyrän trendi on aina alas päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 kaljaa joka päivä tekee 180 kaljaa kuukaudessa. Ihan hirvee määrä, mies on varmaan tosi huonokuntoinen ja sairas.
Eihän tuo ole kuin noin seitsemän lootaa, jos ei mene myös teräviä, niin ei paha.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja, eikä alkoholiveron tuotto riitä lähellekään kattamaan laillisen tappo- ja orjuutushuumeen haittoja.
Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.
Kallista lystiä veronmaksajille.
Hesarin päälikannessa oli alkoholilobbyn mainos, jossa ajettiin viinejä ruokakauppoihin. Olivat kuulemma "vastuullisesti" onnistuneet tuomaan vahvemmat alkoholit jo aiemmin kauppaan ja keppanan käyttökin on kivasti kasvanut. Vaan missä tämä laillisen huumeen valmistajien ja myyjien "vastuullisuus" mahtaa näkyä?
Vierailija kirjoitti:
Hesarin päälikannessa oli alkoholilobbyn mainos, jossa ajettiin viinejä ruokakauppoihin. Olivat kuulemma "vastuullisesti" onnistuneet tuomaan vahvemmat alkoholit jo aiemmin kauppaan ja keppanan käyttökin on kivasti kasvanut. Vaan missä tämä laillisen huumeen valmistajien ja myyjien "vastuullisuus" mahtaa näkyä?
Alkoholi on jo nyt merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja, joten eiköhän sen saatavuus ole jo ollut riittävän hyvä pitkänkin ajan.
Jos ei kossupulloa päivässä kestä, se ei ole mies eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kossupulloa päivässä kestä, se ei ole mies eikä mikään.
Tutun lapsi kesti muutaman vuoden päivittäistä juopottelua, mutta sitten kuoli alkoholiin. Onko hän kovakin mies ollut?
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä saanut vastausta keneltäkään alkoholiriippuvaiselta siihen, että miksi joku juo päivittäin, tai vähintäänkin monta kertaa viikossa. Mitä siitä juomisesta saa enää irti tuossa vaiheessa? Ja jos juo enemmän, niin siitähän tulee sellainen toleranssikin, ettei sitä kunnon fiilistä nostattavaa nousuhumalaa edes tule enää seuraavana päivänä.
Ymmärrän senkin logiikan, jos vaikka joku peliriippuvainen pelaa rahansa, koska määränpäänä oli voittaa rahaa, tai ainakin hävityt takaisin. Esim tuossa on edes jokin pointti, mutta tuota alkoholihommaan en ymmärrä. Ymmärrän jos vaikka kerran viikkoon vetää kunnon kännit, niin itsekin tein nuorempana. Silloin siitä vielä saa sitä iloa irti ja ei kehity sitä toleranssia, joka vie sen fiiliksen, kuten tapahtuu jos juo useamman päivän putkeen.
Välittäjäaineista ja erityisesti dopamiinista kaikissa riippuvuuksissa yleensä on enemmän tai vähemmän kyse. Aivojen normaalista "palkitsemisjärjestelmästä", joka dopamiinia vapauttavilla tai sitä imitoivilla kemikaaleilla saatetaan epätasapainoon. Uhkapelaaja hakee huippuja, tissuttelijalle taas "normaali olo" vaatii siitä tissuttelua.
Vierailija kirjoitti:
PM Marin juo tuon verran päivittäin. Miksi PM Marin "juhlii" mutta miehesi on "alkoholisti" ?
Lähde?
Ei se olekaan mikään ongelma. Kaikki käy, ja uppoaa. Missä ongelma?
Onko miehen etunimi Mika, ja onko hän ministeri?
Voi älä pilaa omaa elämääsi tuollaisen vuoksi. Se ei tapojaan muuta jos ei itse halua, siihen ei auta mikään. Mieluummin yksin kun huonon kanssa. Minä lähdin enkä ole katunut päivääkään, muutakun sitä etten lähteny aiemmin. Nukuinpa sitten kaksi viikkoa stressiä pois, olo oli kuin eri ihmisellä, nyt nautin omasta elämästä ilman stressiä. Alkoholia ei voi voittaa kun siihen on toinen jäänyt kiinni, se liitto on ja pysyy.
Onnellinen sinkku kirjoitti:
Voi älä pilaa omaa elämääsi tuollaisen vuoksi. Se ei tapojaan muuta jos ei itse halua, siihen ei auta mikään. Mieluummin yksin kun huonon kanssa. Minä lähdin enkä ole katunut päivääkään, muutakun sitä etten lähteny aiemmin. Nukuinpa sitten kaksi viikkoa stressiä pois, olo oli kuin eri ihmisellä, nyt nautin omasta elämästä ilman stressiä. Alkoholia ei voi voittaa kun siihen on toinen jäänyt kiinni, se liitto on ja pysyy.
Alkoholiriippuvuus on heroiinin luokkaa, mutta toki syntyy hitaammin. Alkoholiriippuvaiseksi tullaan käyttämällä riittävästi alkoholia. Sen vaikeampaa se ei ole.
Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa
https://stumppi.fi/viisi-addiktoivinta-ainetta-alkoholi-ja-tupakka-sama…
Vierailija kirjoitti:
Ap. Miehesi on ihminen. Sinäkin olet ihminen. Sinunkin pitäisi ratkaista oma ongelmasi ja ratkaisu ei ole toisen hylkääminen, vaan se, että miksi sinä olet närkästynyt parista kaljasta, kun ette edes asu yhdessä. Ymmärrä hyvä ihminen, että sinun ongelmasi on megaluokkaa. Et tule koskaan menestymään parisuhteessasi, jos loukkaantunut toisen tekemisistä.
Mikä oikein luulet olevasi?? JOS ihminen kärsii eikä hänen ole hyvä olla suhteessa, silloin kuuluu ottaa etäisyyttä. Oletko todella niin yksinkertainen että mielestäsi ihmisen pitäisi tuhlata oma ainoa elämänsä kärsimykseen jotta joku MUU saisi kitata kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule Keski-Euroopan viinimaissa et löytäisi miestä joka juo vähemmän .
Okei, eli tämä on nyt ilmeisesti sitten ihan itseni kehittämä ongelma ja ongelmaa ei todellisuudessa olekaan? Ap
Ja mielestänne on normaalia, että hän juo neljön vuoden ajan joka päivä vähintään kolme tölkkiä. Eikä niin, että joisi esim parin kuukauden välein tai harvemmin? Ap
Niin ja hei, vaikka "ongelma" olisikin "sinulla" kuten jotkut täällä mussuttavat, niin mitä sitten? Pointtihan on se että SINÄ et joka tapauksessa voi hyvin suhteessa. Vain sillä on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Miehesi on ihminen. Sinäkin olet ihminen. Sinunkin pitäisi ratkaista oma ongelmasi ja ratkaisu ei ole toisen hylkääminen, vaan se, että miksi sinä olet närkästynyt parista kaljasta, kun ette edes asu yhdessä. Ymmärrä hyvä ihminen, että sinun ongelmasi on megaluokkaa. Et tule koskaan menestymään parisuhteessasi, jos loukkaantunut toisen tekemisistä.
Niin se on kuule ihminen AP:kin. Ja kyseessä on nyt HÄNEN elämänsä. Miksi miehen ihmisyys menisi Ap:n ihmisyyden yläpuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen sinkku kirjoitti:
Alkoholiriippuvuus on heroiinin luokkaa, mutta toki syntyy hitaammin. Alkoholiriippuvaiseksi tullaan käyttämällä riittävästi alkoholia. Sen vaikeampaa se ei ole.
Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa
https://stumppi.fi/viisi-addiktoivinta-ainetta-alkoholi-ja-tupakka-sama…
"Pitkässä juoksussa" alkoholi tuhoaa noin viidenneksen kokeilijoistaan. Se on iso määrä ihmisiä, ja paljon tulee tienestejä laillisen murhamehun valmistajille ja kauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Hyvää pohdittavaa tästä mulle työpäivän iloksi. Ihana kuulla, että on myös raittiita miehiä. Mies on ollut kerran 5v päivää juomatta antabuksen voimalla. Mutta on myöntänyt, että alkoholista tulee hyvä olo ja tykkää juoda sitä. Se tietysti kirpasee, että hyvä olo ei tule mun seurassa.
Hän myös tahtoisi muuttaa yhteen, koska on tylsää olla yksin. Eli olisin vain hönen viihdyttäjänsä. En usko, että juominen edes siihen loppuisi, vousi käydä päinvastoin. Ap
Hienoa että sinulla on rohkeutta harkita eroa. Kuulostaa siltä että miehesi on todella tylsää ja puuduttavaa seuraa. Hän ei pysty tarjoamaan minkäänlaista henkistä substanssia. Taidatte olla aivan täysin eri tasolla, koska miehesi on täysi juntti.
Jos alkoholia pitää käyttää joka päivä, kyseessä on jo alkoholiongelma. Ja harvoin käytetyt määrät vähenevät, mutta suurella osalla lisääntyvät kun vuodet kuluvat.