Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei myönnä, että alkoholi on ongelma

Vierailija
07.03.2023 |

Perustelee sillä, että kykenee töihin jne. Juo n 3-6 tölkkiä joka ilta. Olen ollut idiootti, kun olen sietänyt tätä liian pitkään. Eli 4 vuotta. Ei ole ollut yhtään selvää viikonloppua. Asutaan erillään ja hän juo, koska on tylsää eikä ole tekemistä. Puhumme nyt 50-vuotiaasta "miehestä*. Ilmeisesti joku lapsuudessani koettu trauma roikottaa mua tässä suhteessa.

Mutta en aio kauaa enää katsoa touhua, sillä muutosta ei ole näkyvissä ja jos olisi, tuhlaisin loppuelämäni siihen että olisin toipuvan alkoholistin kanssa tai pahimillaan alkoholistin. Hän pelkää, että jätän hänet mutta silti, ei suostu tekemään muutosta parempaan.

Löysin sivuston hyvakysymys.fi ja siellä olikin jo apuja aiheeseen, mutta täältä varmaan löytyy kokemusta ihan irl?

Mikä oli viimeinen tikkki ja miten elämä on muuttunut, kun jos olet päättänyt suhteen?

Olen itse 48v,taloudellusesyi pärjään yksi. Suurin murhe kai mullakin yksinjääminen, mutta sekin parempi vaihtoehto 😊

Kommentit (563)

Vierailija
441/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei vastannut edellenkään tuohon minun kysymykseeni, vaan vastaus oli käytännössä sama, mitä oli jo yksi vastaus edellisen sivun lopussa. No antaa olla. Ei tähän taaskaan vastausta saa, kuten jo ennalta vähän arvelinkin. En jaksa enää toistaa, että miksi en tätä asiaa kysynyt, mihin nyt on tullut niitä vastauksia. En kysy fyysisestä puolesta, vaan siitä psykologiasta, että miksi ihminen ylipäätään päätyy pitkään ryyppyputkeen.

Alkoholismi on sairaus siinä missä diabetes, masennus, atopia tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Kysytkö diabeetikolta, miksi se on diabeetikko?

Niin.. Mutta alkoholisti voi lopettaa juomisen päättämällä lopettaa juomisen. Daibeetikko tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä ei voi ajatuksen voimalla lopettaa sairauttaan.

Maailmassa kun miljoonia alkoholisteja.. ja miljoonia ex-alkoholisteja, jotka ovat lopettaneet juomisen. Päättämällä lopettaa juomisen. 

On myös ihmisiä, jotka ovat juoneet huvikseen enemmän kuin laki sallii, mutta eivät ole alkoholisteja. Heille lopettaminen on helpompaa. 

Tuo on aivan totta. Vaikka juodulla alkoholin määrällä ja alkoholismilla onkin yhteys, niin eivät ne mene aina yksi yhteen.

Esim. minä olen alkoholisti, vaikka en juokaan yhtään (olen toki aikanaan juonut). Toisaalta en usko, että olin alkoholisti vielä opiskelijana, vaikka joinkin paljon, mutta se liittyi siihen elämän vaiheeseen ja kavereiden kanssa hauskan pitoon. Alkoholi ei kuitenkaan silloin hallinnut elämääni sillä tavalla, kuin myöhempinä vuosina. 

Yksi alkoholistin määritelmähän on, että alkoholistista ei voi koskaan tulla kohtuukäyttäjää. En tiedä, onko tämä ihan universaali totuus, mutta ainakaan omalla kohdallani en todellakaan uskalla lähteä kokeilemaan tätä. Olen kuitenkin monta kertaa miettinyt, että missä vaiheessa homma olisi pitänyt saada kuriin, että olisin vielä voinut palata kohtuukäyttäjäksi ja en kyllä osaa vastata. Olinko sillä tiellä jo 20 vuotta sitten opiskelijana vai tuliko se vasta viimeisinä vuosina ennen lopettamista?

Alkoholismihan on riippuvuussairaus. Ei sitä puhkea kaikille runsaastikaan alkoholia käyttäville. Harva vaan erottaa näitä kahta toisistaan. Juoppoa nimitetään alkoholistiksi vaan yleisnimityksenä. 

Lopputuloksen kannalta ei ole väliä onko alkoholisti vai suurkuluttajajuoppo.

Vierailija
442/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-6 olutta joka ilta, on kyllä kauhea juoppo. jätä se sika, hän on onnellisempi ilman sinua.

Tekee noin 2000 olutta vuodessa ja vuosi on aika lyhyt aika.

Totta, 2000 olutta ei kyllä piisaa mihinkään vuodessa. Vähintään 10 olutta pitäisi ottaa päivässä.

Hyvä, että joku on ylpeä juoppoudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.

Kallista lystiä veronmaksajille.

Vierailija
444/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa vaikka syntyykin toki paljon hitaammin. Harva pääsee alkoholista eroon ennen kuolemaa jos alkoholiriippuvuuteen sairastuu liian juomisen takia. Paras orjuutus- ja ryöstöhuume maailmassa. Halpaa tuottaa ja aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden. Tuhoaa myös eniten aivoja.

Vierailija
445/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa

https://stumppi.fi/viisi-addiktoivinta-ainetta-alkoholi-ja-tupakka-sama…

.

https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html

Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja.

.

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725

Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa.

Vierailija
446/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa.

Taas yksi ap, joka ei itse osaa tehdä päätöksiä elämässään. Pitää tulla vauva foorumille kyselemään, että mitä mä teen?

Vierailija
447/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiriippuvainen voi olla myös ilman alkoholiongelmaa. Näen alkoholiriippuvaiseksi esim henkilön, joka juo vaikkapa viiniä kaksi pulloa tai enemmän viikossa. Hän voi hoitaa työvelvoitteensa sun muut ongelmitta, eli ei ole kyse ongelmasta. Taasen hänelle olisi todennäköisesti todella vaikeaa olla useampi viikko putkeen tarttumatta pulloon ja se vaatisi selkeää mielentaistelua, joka taas osoittaa hänet alkoholiriippuvaiseksi.

Vierailija
448/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholilla on helppo turruttaa itsensä, passivoi kivasti.

Tässä maassa ei saa parempia päihteitä laillisesti käyttää niin moni mies päätyy keittoamaan vuosikaudet.

Kohtuus kaikessa, ihmettelen kyllä miksi nainen joka ei edes asu samassa osoitteessa ottaa mitään lämpöä jos joku omassa kodissaan juo.

Pitäisikö opetella antaa aikuisten ihmisten ne omat valintansa eikä toitottaa jotain terveysmantraa. Jokainen voi etsiä muiden tekemisistä virheitä, mutta peiliin katsoessa sivuuttaa omat virheensä täysin.

Tuntuu olevan kaikkein huonoin itsetunto kaikilla terveyspoliiseilla ja valveutuneilla. Ei osata antaa muiden olla mikäli eivät elä vallitsevien normien mukaan.

Fiksua tekstiä. Suurin osa ei valitettavasti tätä mallia kykene sisäistämään.

Vierailija
449/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa.

Taas yksi ap, joka ei itse osaa tehdä päätöksiä elämässään. Pitää tulla vauva foorumille kyselemään, että mitä mä teen?

Sanos muuta.

Vierailija
450/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on toki pelkkä tyypillinen sukupuolten välistä eripuraa masinoiva provo, mutta tyypillisesti jos joku oikeasti harkitsee eroa noin mitättömän juomisen takia, niin taustalla ovat taatusti ihan muut syyt eli kyseessä on vain tekosyy ja oikeutuksen hakeminen. Naisethan tarvitsevat eroon aina syyllisen, ja se ei koskaan voi olla nainen itse.

Tämä on nimenomaan niin ilmiselvä provo kuin olla, ja Ap:n omat kommentit vain vahvistavat sen. Kuka tahansa tätä palstaa usein lukeva tunnistaa kirjoitusasusta tämän tyypin, joita täällä pyörii muutamakin tehtailemassa mies-nais vastakkainasettelua ja lietsomassa vihaa sukupuolten välille. Osa lienee mt-ongelmaisia, osa omissa epäonnistuneissa suhteissaan katkeroituneita ja osa itänaapurin trolleja yrittämässä jakaa kansaamme kahtia. Kaava on aina sama, mies on tarinan roisto (klassista juopottelua, väkivaltaa, narsismia, valehtelua jne.) ja nainen täysin viaton uhri, ja värikynää käytetty sen verran että palstan yksinkertaisimpiin uppoaa kuin häkä, Ap toki itse kommentoi omaa aloitustaan minkä ehtii muka toisten nimissä.

Hei täällähän on fiksujakin kirjoittelemassa!

Vierailija
451/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin askel on jo otettu, kun asutte erillään. Mitä odotat? Pelkäätkö yksin jäämistä? Jos mies lopettaisi juomisen vuoksesi, olisiko sekään hyvä, sillä silloin tavallaan joutuisit ottamaan vastuun siitä, että hän myös pysyy kaidalla tiellä?

Vierailija
452/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaljat ovat vaan sitä varten, että saa viinan hajun päälle. Sitten voi juoda salaa tiukempaa kaljojen välissä.

Vierailija
453/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule Keski-Euroopan viinimaissa et löytäisi miestä joka juo vähemmän .

Okei, eli tämä on nyt ilmeisesti sitten ihan itseni kehittämä ongelma ja ongelmaa ei todellisuudessa olekaan? Ap

Ja mielestänne on normaalia, että hän juo neljön vuoden ajan joka päivä vähintään kolme tölkkiä. Eikä niin, että joisi esim parin kuukauden välein tai harvemmin? Ap

Parempi, kun on kokonaan juomatta, ei katso juomiin päinkään, ei edes puhu niistä, kuin juoda kahden kuukauden välein tai harvemmin. Se on vain itsensä kiusaamista juoda alkoholijuomia sitä tahtia, masokistihommaa. Verrattavissa mihin muuhun mukavalta tuntuvaan tahansa: juo kahvia joka kolmas kuukausi kupillinen, pistä silloin oikein ranttaliksi ja syö yksi viineri tai korvapuusti sen kera. Mutta muista, vain joka kolmas kuukausi, ja vain viikonloppuiltana, esim perjantai-iltana. Ettei se sulla riistäydy käsistä ja mene liiallisuuksiin.

Vierailija
454/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea kaikki viinan kanssa läträävät tai sen läträämistä todistavat, kovaa tekstiä sivulta https://juhakemppainen.fi päihdeblogista kohdasta alkoholismi:

juhakemppinen.fi/alkoholismin_varhaisvaiheet

juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet

juhakemppinen.fi/alkoholismin_myohaisvaiheet

Vierailija
455/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nyt niin naurettavan pieni määrä ettei sitä voi minusta ongelmaksi sanoa. Who:n määritelmän mukaan alkoholisti kossuksi muutettuna, juo reilun puoli pulloa päivässä. Eikä tuosta määrästä krapulaa saa kuin lapset. Ero teille kuitenkin jossain vaiheessa tulee, mutta tuleeko muutamasta kaljasta vai sinun halustasi hallita toisen tapoja. Jos olisin aikoinaan juonut noin vähän, olisin vieläkin naimisissa.

Vierailija
456/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea kaikki viinan kanssa läträävät tai sen läträämistä todistavat, kovaa tekstiä sivulta https://juhakemppinen.fi päihdeblogista kohdasta alkoholismi:

https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_varhaisvaiheet

https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet

https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_myohaisvaiheet

Päivitys.

Vierailija
457/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea kaikki viinan kanssa läträävät tai sen läträämistä todistavat, kovaa tekstiä sivulta https://juhakemppainen.fi päihdeblogista kohdasta alkoholismi:

juhakemppinen.fi/alkoholismin_varhaisvaiheet

juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet

juhakemppinen.fi/alkoholismin_myohaisvaiheet

eipä näytä kemppinen lainkaan käsittelevän kovia huumeita sivuillaan, vaikka kovien huumeiden käyttö on moninkertaistunut suomessa muutamassa vuodessa, ja eu:n alueella nuoret kuolevat eniten koviin huumeisiin suomessa.

Vierailija
458/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nyt niin naurettavan pieni määrä ettei sitä voi minusta ongelmaksi sanoa. Who:n määritelmän mukaan alkoholisti kossuksi muutettuna, juo reilun puoli pulloa päivässä. Eikä tuosta määrästä krapulaa saa kuin lapset. Ero teille kuitenkin jossain vaiheessa tulee, mutta tuleeko muutamasta kaljasta vai sinun halustasi hallita toisen tapoja. Jos olisin aikoinaan juonut noin vähän, olisin vieläkin naimisissa.

Eksä pystyy olemaan vaikka puoli vuotta juomatta ja silti on vaikea alkoholisti. Että ei se niistä määristä ole aina kiinni. 

Vierailija
459/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä saanut vastausta keneltäkään alkoholiriippuvaiselta siihen, että miksi joku juo päivittäin, tai vähintäänkin monta kertaa viikossa. Mitä siitä juomisesta saa enää irti tuossa vaiheessa? Ja jos juo enemmän, niin siitähän tulee sellainen toleranssikin, ettei sitä kunnon fiilistä nostattavaa nousuhumalaa edes tule enää seuraavana päivänä.

Ymmärrän senkin logiikan, jos vaikka joku peliriippuvainen pelaa rahansa, koska määränpäänä oli voittaa rahaa, tai ainakin hävityt takaisin. Esim tuossa on edes jokin pointti, mutta tuota alkoholihommaan en ymmärrä. Ymmärrän jos vaikka kerran viikkoon vetää kunnon kännit, niin itsekin tein nuorempana. Silloin siitä vielä saa sitä iloa irti ja ei kehity sitä toleranssia, joka vie sen fiiliksen, kuten tapahtuu jos juo useamman päivän putkeen.

Jos juomista jatkaa tarpeeksi kauan, elimistö alkaa vaatia sitä. Alkoholisti ei enää nauti siitä vaan elimistö menee "shokkiin" kun alkoholi alkaa haihtua verestä.

Väännätkö rautalangasta, miten toi shokki näkyy/tuntuu ihmisessä?

No minä sain viinakrampin oltuani päivän juomatta. Se on hengenvaarallinen epilepsian kaltainen kohtaus. Minä selvisin siitä viikolla Jorvin tehotarkkailussa ja löysin siitä rock bottomini, jolta ponnistin takaisin elävien kirjoihin raittiina. 

Omin päin yhtäkkinen alkoholin käytön lopettaminen on muuten oikeasti tosi vaarallista. Se, että kroppa tai pää sekoaa, ei vaadi mitään vuosien rapakierrettä.

Joillekuille on, toisille ei.

Itse lopetin kerrasta. En suosittele, jos kroppa menee alta.

(pidempi versio tarinastani luettavissa pari viestiä yläspäin.)

Kukaan ei kuitenkaan tiedä omaa reaktiotaan etukäteen, eli siinä mielessä se on ihan kaikille vaarallista vähän samaan tapaan kuin vaikka turvavöittä ajelu (ei tiedä, joutuuko onnettomuuteen ja kuinka paha se onnettomuus on, jos siihen joutuu).

Vierailija
460/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on toki pelkkä tyypillinen sukupuolten välistä eripuraa masinoiva provo, mutta tyypillisesti jos joku oikeasti harkitsee eroa noin mitättömän juomisen takia, niin taustalla ovat taatusti ihan muut syyt eli kyseessä on vain tekosyy ja oikeutuksen hakeminen. Naisethan tarvitsevat eroon aina syyllisen, ja se ei koskaan voi olla nainen itse.

Tämä on nimenomaan niin ilmiselvä provo kuin olla, ja Ap:n omat kommentit vain vahvistavat sen. Kuka tahansa tätä palstaa usein lukeva tunnistaa kirjoitusasusta tämän tyypin, joita täällä pyörii muutamakin tehtailemassa mies-nais vastakkainasettelua ja lietsomassa vihaa sukupuolten välille. Osa lienee mt-ongelmaisia, osa omissa epäonnistuneissa suhteissaan katkeroituneita ja osa itänaapurin trolleja yrittämässä jakaa kansaamme kahtia. Kaava on aina sama, mies on tarinan roisto (klassista juopottelua, väkivaltaa, narsismia, valehtelua jne.) ja nainen täysin viaton uhri, ja värikynää käytetty sen verran että palstan yksinkertaisimpiin uppoaa kuin häkä, Ap toki itse kommentoi omaa aloitustaan minkä ehtii muka toisten nimissä.

Hei täällähän on fiksujakin kirjoittelemassa!

On noloa kehua omaa kommenttiaan.