Tiedätkö jo, ketä äänestät?
Itse en vielä tiedä, puolueissa kaksi vaihtoehtoa ja henkilöä en tiedä yhtään.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolue tiedossa (Vapauden liitto), ehdokas vielä hakusessa.
T. Liikkuva äänestäjä, joka ei koskaan nuku.
Olen muuten elämäni aikana äänestänyt melko laidasta laitaan: vihreitä, persuja, vasemmistoa, keskustaa, demaria, pienpuolueita (ainakin itsenäisyyspuoluetta ja kirjavaa puoluetta), sekä valitsijayhdistyksen listalta. Kokoomusta, RKP:tä ja KD:tä en koskaan. Viimeistäkin voisin kyllä nykyään harkita. Jännä homma tässä on, että omat arvoni eivät ole merkittävästi muuttuneet. Vain pientä hienosäätöä on tapahtunut. Sen sijaan koen, että puolueet ovat muuttuneet, osa enemmän ja osa vähemmän. Sopivaa on aina ollut vaikea löytää.
Miten tämä on mahdollista? Esim. Itsenäisyyspuolue ja Vihreät tai PS ja Vasemmisto lähes ääripäissä arvoiltaan. Ajavat täysin erilaisia asioita yhteiskuntaan.
Minähän sanoin, että sopivan löytäminen on aina ollut vaikeaa. Se tarkoittaa sitä, että joissakin sillä hetkellä vähemmän tärkeissä asioissa joutuu tekemään kompromisseja. Tulevissa vaaleissa äänestän puoluetta, joka välittää suomalaisista ja suomalaisten itsemääräämisoikeudesta, ihmisoikeuksista, vapaudesta sekä tavallisen ihmisen mahdollisuuksista elää täällä. Joskus ei ole ollut yhtään hyvää puoluetta, joten olen äänestänyt henkilöä. Myös pressanvaaleissa äänestän henkilöä. Kuntavaaleissa äänestän eri logiikalla kuin eduskuntavaaleissa.
Miten niin Itsenäisyyspuolue ja Vihreät ääripäissä? Ei ollut ainakaan ennen. Itse asiassa vihreillä ja persuillakin oli ennen yllättävän paljon yhteistä, vaikka aina haluttiin korostaa vain eroja. Nykyään ero on suuri. Kumpikin puolue on muuttunut, vihreät huomattavasti enemmän kuin persut. Vihreät kannattivat ennen tasa-arvoa. Nykyään toiset ovat heille tasa-arvoisempia kuin toiset. Myös vasemmisto ja persut ovat erkaantuneet lisää. Kannattaa huomata myös alueelliset erot. Helsinki-keskeisyys ja globalismiaate on pilannut monta puoluetta ja syrjäisemmillä alueilla on vielä niitä perinteisiä ehdokkaita näissäkin puolueissa.
Ei vielä aavistustakaan. En ole puolueuskollinen, joten teoriassa lähes mikä tahansa puolue on mahdollinen. Kunhan nyt ensin perehdyn niiden vaaliteemoihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi jota osaltamme rakennamme
Kolme tärkeintä päämäärää, joihin toiminnassamme tähtäämme, ovat kansan viisauden hyödyntäminen, sydämen ohjaama päätöksenteko ja luontaisten hoitomuotojen tukeminen.
Tiedämme, että nämä asiat tulevat toteutumaan ja että me Suomen kansalaisina päätämme, millä aikataululla tämä kaikki tapahtuu.
Kansan viisauden hyödyntäminen
Me tiedämme, että nykyinen poliittinen päätöksenteko kaipaa suurta parannusta, jotta voimme rakentaa hyvinvoivan Suomen ihan kaikille sen kansalaisille.
Me Kristallipuolueessa esitämme ratkaisuksi edustuksellista kansanäänestystä, jonka avulla kansamme viisaus sekä tahto saadaan esille, meitä kaikkia palvelemaan.
Kristallipuolue hyvällä tuurilla saa yhden ehdokkaan läpi. Sen jälkeen eduskunnassa sitten voi hörhöillä yksin ja pitää puheita, joita ei kukaan kuuntele.
Sydämen ohjaama päätöksenteko
Me tiedämme, että pelkkä materialistiseen yltäkylläisyyteen ja oman edun tavoitteluun keskittyvä elämä jää kokonaisuutena hyvin vajaaksi.
Me Kristallipuolueessa toteamme, että kun jokapäiväisessä toiminnassamme kuuntelemme sydämemme ääntä, se tuo meille todellisen onnellisuuden.
Luontaisten hoitomuotojen tukeminen
Me tiedämme, että nykyinen sairaudenhoitojärjestelmämme on oirekeskeinen, jossa taloudellinen voitto asetetaan usein terveyden edistämisen edelle.
Me Kristallipuolueessa esitämme, että parannamme huomattavasti luontaisten terveydenhoitomenetelmien asemaa tuomalla ne kattavasti julkisten tukijärjestelmien piiriin.
Puoskarilaki mieluummin, kuin nämä hörhöt sekoilemaan.
Päätöksiä ei ikinä pidä perustaa tunteisiin, vaan puhtaisiin perusteltuihin ja tilastollisiin faktoihin ja logiikkaan.
Kukaan sadoista ehdokkaista ei näissäkään vaaleissa aja minun asiaani eikä edusta arvojani joten äänestämättä jää taas, taitaa olla nyt 28 vuotta putkeen.
Om man mot förmodan skulle rösta, röstar jag på någon som lovar att inte höja fastighetsskatten. Lovar någon att avskaffa arvs- och gåvoskatten, röstar jag på den. Då ingen i Finland än så länge har en sådan agenda får det vara.
Skit röstar man inte på men det är det enda som ser ut att vara uppställt av de finska oligarkerna som representeras av 3,5 % av befolkningen.
Lycka till! Ni behöver det mera än någonsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen äänestää näitä hupsuttelupuolueita kuten jotakin eläinoikeuspuoluetta ja kristallipuoluetta?!
Mikä tarkalleen ottaen mielestäsi tekee Kristallipuolueesta hupsuttelupuolueen? Oletko tutustunut heidän vaaliohjelmaansa? Nimi on kyllä typ.erä ja harhaanjohtavakin. Sen vuoksi haksahdin itsekin ensin pitämään puoluetta jonain höpöjuttuna.
Eläinoikeuspuolueesta olen sikäli kanssasi samaa mieltä, että mikään ns. yhden asian puolue ei voi olla kovin vakavasti otettava. Muuten kyllä ymmärrän sellaisenkin tarpeen. Toisaalta ehkä heidän tavoitteenaan ei välttämättä olekaan edes tulla valituksi, vaan päästä vaikuttamaan yleiseen keskusteluun.
Uskontoa ja politiikkaa ei pidä sekoittaa. Ideologia ei saa mennä järjen edelle, esim eutanasia, kirkollisverot, uskonnonopetus jne.
Ei puhuttu KD:stä eli kristillisistä, vaan kristallipuolueesta. Siinäkin mielessä huono nimi, että sekoittuu helposti.
Sdp/vas./Vihr./rkp poissa laskuista. Todennäköisesti Kokoomuksen tai persujen ehdokasta...
Ilman muuta. Samasta puolueesta aina, eli persu.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sadoista ehdokkaista ei näissäkään vaaleissa aja minun asiaani eikä edusta arvojani joten äänestämättä jää taas, taitaa olla nyt 28 vuotta putkeen.
Samoilla linjoilla, mitä tässä pitäisi äänestää että työkkäri lakkaisi kiusaamasta ja saisi perustulon ilman tätä pakkopullaa. Aina jauhavat asiasta mutta tuntuu jäävän puheen tasolle, mitään ei tapahdu.
Eniten mä nautin aina siitä, että hölmöimmät ei äänestä. Se antaa enemmän painoarvoa fiksujen äänille. Sitten hölmöt valittaa, kun kaikki menee pieleen!!!
Ei auta äänestäminen mihinkään kun on puoluekuri ja tulosvastuuttomuus ehdokkailla. Kaikki herrat vehkeilee kulisseissa, meillä on 9 puoluetta kansaa vastaan, mitä luulette voittavanne.
Perussuomalaiset on ottanut käyttöön äärimmäisyydet, joilla poliittiset kilpakumppanit maalataan haastajien sijasta vihollisiksi ja kaikkia päästöksiä vastustetaan.
Haukutaan muita ja heitellään törkeyksiä.
Politiikka on tiimityöskentelyä. Persut on kuin pahaisia kakaroita, jotka kiusaavat hajota ja hallitse menetelmällä.
Mitä vähemmän persuja, sitä parempaa tiimityötä ja nopeampaa päätöksen tekoa.
Olin juuri vaaliväittelyssä. Lulu Ranteella ei ollut mitään muuta sanottavaa mihinkään, kuin että muut olivat tyhmiä ja tehneet huonoja päätöksiä.
Elämäni ensimmäinen protestiääni menee persuille. Lama tulossa ja kaikkeen ei ole varaa. En kannata äärimmäisiä säästöjä vaan kaikki tukeminen mikä ei kotimaata kosketa pitää jättää vähemmälle (pl Ukraina). Toisaalta tuet pitää järkevöittää ja velanotto kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Höh, ei meillä kellään muullakaan ole mitään täydellisen yhteensopivaa ehdokasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei löydy sopivaa ehdokasta ja omatunto tai vakaumus ei salli "pienemmän pahan" äänestämistä, niin sehän on aivan ok. Sen takia kaikki vääristyy, kun ihmiset äänestää usein jotain vähiten huonoa, joka silti on huono valinta.
Perussuomalaisten kannattajakunta sijoittaa itsensä eurooppalaisten oikeistoradikaalipuolueiden kannattajiin.
Radikaali oikeisto painottaa oikeistolaista talouspolitiikkaa, ja sosioekonomisissa kysymyksissä liikkeen sisällä on suurta ajallista ja paikallista vaihtelua.
Moni ei tunnu ymmärtävän mitä äänestävät.
Olet varmaan riittävän varakas äänestääksesi oikeistoa.