Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
401/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.

Keskituloisille tiedoksi, että itse olette VALINNEET ottaa lainaa. Ihan itse.

Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.

Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.

Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.

Tyhmät työttömät eivät taas tajua että johonkin rekisteriin pääsy ei ole sama asia kuin että sieltä saa katsoa vapaasti kaikkien tietoja. Jokaisesta katselusta jää merkintä ja sille katselulle pitää olla joku hyvä syy.

Ei työttömät ole tyhmiä ja tuo tiedetään kyllä. Miksi hoitajana katsoit potilaskansiota, missä on kaikkien osaston potilaiden tiedot paperilla eikä jää merkintää. Työtön purkaa osaston potilaskansiot.

No siinä näet vain juuri niiden silloin potilaana olevien tiedot, et kenen tietoja hyvänsä. Esim. minä en ikinä elämäni aikana ole ollut sairaalassa joten et sinä minun tietojani mistään näe.

Ja nykyisin ei taida hirveästi olla enää paperisia potilaskansioita.

Juu ei mullakaan mitään siellä ole, joten saahan sitä katsella mun puolesta ja jos olisikin jotain väärää tuetoa, niin kyllä ne joskus selviää, että on vääriä. Tai vaikka selviä, niin mitä väliä. Ei mitään. Mistä voi edes tietää, että jotain olisi, jos sellaista ei ole omassa tiedossa.

Tietenkin jos jotain rikkomuksia on tehty niin rahalliset korvaukset kiinnostaa, muuten ei.

Potilaskansioista ei jää merkintää kuka niitä on katsonut. Työtön purkaa potilaskansiot, pakosti hän tietoja näkee.

Mutta muuten katsotaan vain sen tietoja kenen asioita hoidetaan. Tosin yksi tehtävä oli postittaa asiakkaille epikriisit.

Tuossahan rikotaan tietosuojalakia!

Vierailija
402/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öhh, kummallisia kommentteja täällä. Näinkö kateellisia ihmiset on keskiluokalle ja kuvittelevat meidän kylpevän rahassa?

Reality check tämän keskiluokkaisen elämään:

Menot ja elintaso on mitotettu tulojen mukaan. Nyt kun hinnat ovat nousseet, en ole halunnut tinkiä elintasosta enkä etenkään säästämisestä. Säästän edelleen kuten ennenkin, mutta kompensoin summaa menoissa nipistämällä sieltä, mikä ei suuresti vaikuta elintasooni. Harvennan hiustenleikkuuta, lopetin siivouspalvelun ja aloitin ostolakon. Omaan talouteeni näillä ei ole suurta merkitystä - saan säästöön kuten ennenkin ja arjen piristyksiä on vähemmän, mutta en koe elintason erityisesti laskeneen. Mutta. Mutta kun huomioidaan kerrannaisvaikutus eli kun keskiluokka kokonaisuudessaan tekee saman kuin minä. Se tarkoittaa sitä, että ennen keskiluokalle siivouspalveluita myynyt yrittäjä menettää asiakkaansa ja yritys menee nurin. Se tarkoittaa sitä, että pienituloinen kampaamoyrittäjä menettää asiakkaansa ja tulonlähteensä. Minä edelleen pystyn vakaan työuran ja hyvän palkan ansiosta ylläpitämään haluamani elintason tuloillani. Jos työpaikka menee alta, niin koulutuksen ja osaamiseni turvin löydän nopeasti uuden työpaikan. Sen sijaan kampaamoyrittäjällä on vaikeampaa, koska hänen alaltaan katosi maksavat asiakkaat. Siksi keskiluokan kulutuksen lopettaminen on kuolinisku tämän maan taloudelle. Meidän rahamme pitää talouden kulutussektorin osalta pyörimässä.

Mutta kun jokainen ei tee kuten sinä. Joku muu säästää eri asiasta kuin sinä koska pitää eri asioita elämässään tärkeinä. Vaikka sinä lopetat hiustenleikuun tai siivouksen niin joku toinen säästää vaikka puutarhaan ostettavista kasveista tai teatterissa käynnistä. Ei mikään ala yksin romahda säästämisen takia vaan eri alat menettävät kaikki jonkin verran.

Puhuin kerrannaisvaikutuksesta: kun keskiluokka priorisoi rahan käytön, se näkyy laaja-alaisesti kaikilla aloilla. Ei jonkin verran, vaan erittäin paljon. Pienituloiset joutuvat jo nyt tinkimään menoissaan perusasioistakin, joten ylimääräinen kulutus on tällä hetkellä pitkälti keskiluokan harteilla. Kun keskiluokka lopettaa kuluttamisen: hiustenleikkuun, siivouspalvelut, teatterikäynnit, kasvien oston, kuntosalijäsenyyden, kotimaanmatkailun, ravintolassa käymisen yms. niin keiden ajattelet edelleen kuluttavan näitä palveluita? Jokainen priorisoi omalla tavallaan koska pidämme tärkeänä eri asioita - silti nykyisessä markkinatilanteessa markkinoille ei yhtäkkiä ilmesty kuluttajia, jotka kompensoivat minun lopettamat hiustenleikkuut tai naapurin Saaran lopettamat kasviostokset. Markkinoilta katoaa valtavat määrät rahaa, joka tulee näkymään työttömyytenä, matalina verotuloina ja valtion kasvavilla menoilla.

EKP nostaa korkoja, jotta löysä raha saadaan markkinoilta ja inflaatio kahteen prosenttiin. Se tarkoittaa sitä, että ihmiset kuluttavat vähemmän ja kysyntä laskee. Seurauksena yrityksiä kaatuu, työttömyys lisääntyy, verotulot vähenee ja valtion menot kasvaa. Tilanne tasottuu, kun inflaatio tasoittuu. Kerrannaisvaikutukset tavallisiin ihmisiin ovat suuret, kun kysytään siltä, joka menetti työpaikan. Keskiluokkaan ahdinko ei osu yhtä pahasti, koska voimme tinkiä kulutuksesta. Paljon on silti heitä, jotka eivät voi tinkiä kulutuksesta ja kärsivät siitä, kun keskiluokan rahat menevät nousseiden lainakustannusten maksuun ja säästöön yleisenä varotoimenpiteenä.

Ei mitään kuluttamisen lopettamista ole näkyvissä. Ihmiset aina dramatisoivat näitä asioita. Kun taloudessa menee hyvin niin matkustellaan ja elellään kun viimeistä päivää mutta kun tulot tippuvat muutaman satasen kuussa niin äkkiä ei muka ole kellään varaa edes hiustenleikkuuseen. Ei se nyt ihan niin mene. Toki kulutus laskee jonkin verraan mutta ei todellakaan lopu.

Tässäkin ajassa on paljon keskiluokkaisia ihmisiä joiden kulutusmahdollisuudet eivät ole laskeneet mitenkään erityisesti.

Enemmän on huolissaan siitä, että 5000 ihmistä kuolee kuukaudessa eikä työkokeilijat osta heidän asuntoja eikä mene heidän tilalle asiakkaiksi.

Noita eläkeläisten asuntoja on myynnissä eikä kukaan osta esim. 4 h + k 130 000. No, ei nuoremmat halua remontteja maksaa noin isoon asuntoon. Putkiremontti järkyn kallis.

Perikuntia käy sääliksi, vastike täytyy maksaa joka kuukausi ja he sen putkiremontin joutuu maksamaan. Ei auta, vaikka on itsellä uusi omakotitalo. Eikä noista saa vuokraa. Ei perhe maksa 1000 euroa vuokraa, sillä maksaisi jo omaa.

Perikunnat ovat vain liian ahneita. Ajatellaan että kyllä sitä perintöä pitää tulla joten hintaa ei haluta laskea riittävästi. On toki olemassa asuntoja jotka eivät mene kaupaksi millään hinnalla mutta niitä on lopulta aika vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2019 tuli uudistus, että yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Vierailija
404/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.

Keskituloisille tiedoksi, että itse olette VALINNEET ottaa lainaa. Ihan itse.

Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.

Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.

Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.

Tyhmät työttömät eivät taas tajua että johonkin rekisteriin pääsy ei ole sama asia kuin että sieltä saa katsoa vapaasti kaikkien tietoja. Jokaisesta katselusta jää merkintä ja sille katselulle pitää olla joku hyvä syy.

Ei työttömät ole tyhmiä ja tuo tiedetään kyllä. Miksi hoitajana katsoit potilaskansiota, missä on kaikkien osaston potilaiden tiedot paperilla eikä jää merkintää. Työtön purkaa osaston potilaskansiot.

No siinä näet vain juuri niiden silloin potilaana olevien tiedot, et kenen tietoja hyvänsä. Esim. minä en ikinä elämäni aikana ole ollut sairaalassa joten et sinä minun tietojani mistään näe.

Ja nykyisin ei taida hirveästi olla enää paperisia potilaskansioita.

Juu ei mullakaan mitään siellä ole, joten saahan sitä katsella mun puolesta ja jos olisikin jotain väärää tuetoa, niin kyllä ne joskus selviää, että on vääriä. Tai vaikka selviä, niin mitä väliä. Ei mitään. Mistä voi edes tietää, että jotain olisi, jos sellaista ei ole omassa tiedossa.

Tietenkin jos jotain rikkomuksia on tehty niin rahalliset korvaukset kiinnostaa, muuten ei.

Potilaskansioista ei jää merkintää kuka niitä on katsonut. Työtön purkaa potilaskansiot, pakosti hän tietoja näkee.

Mutta muuten katsotaan vain sen tietoja kenen asioita hoidetaan. Tosin yksi tehtävä oli postittaa asiakkaille epikriisit.

Tuossahan rikotaan tietosuojalakia!

No, niin tuo on sairaaloissa tehty. Siellä on kyllä johtajat ja esimehet jotka johtaa.

Vierailija
405/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, perheellisenä tämän kyllä huomaa. Rahaa ei ole enää mihinkään ylimääräiseen. Tammikuu ja helmikuu olivat meidän perheessä todella tiukat. Ruokaa saatiin ja vähän vaatetta lapsille mutta oli kuun lopussa tili melkein tyhjänä. Säästöjä ei ole enää. Nyt kun sähkölaskut alkavat tippua niin toivottavasti pääsee lapset kesällä lomalle. 

Ottakaa mallia työttömistä perheistä tai toinen vakituisessa työssä. Asutaan vuokrakolmiossa, ei lemmikkiä, ei saunavuoroa, ei parturia, ei tupakkaa, ei alkoholia, ruoat tehdään itse, vaatteet kirppikseltä.

Kun eläkeläiset kuolee niin Suomi on pulassa, sillä he palveluita pyörittää.

Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 2400 brutto niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Tosin Kokoomuksen ansiosidonnaisleikkauksella myös asfalttimiehet tippuu työmarkkinatuelle, kun keräysaika 12 kuukautta eikä asfalttia vedetä talvella.

Ei eläkeläiset mitään kuluta. Omatkin vanhemmat asuvat kotona, kilpailevat miten voisivat syödä halvemmin. Missään ei käydä, kampaajallakin kerran vuodessa. 

Riippuu eläkeläisestä ja hänen tuloistaan.  Jotkut ostavat ruokakaupassakin vain minimin tyyliin leipä, margariinipaketti, pesupulveri, perunapussi, puuroryynit, muutama halpa omena. Silloin ei luonnollisestikaan ole varaa tukea kampaamoita ja muita.  Toiset eläkeläiset ostavat iloisesti ja kassahihnalla on kalliita ruokatarvikkeita eikä mistään tarvitse säästellä. Ostosten loppusumma voi olla 150 €. Käydään oopperassa tai teatterissa, on varaa tavata ystäviä ja antaa lahjoja läheisille.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Vierailija
406/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öhh, kummallisia kommentteja täällä. Näinkö kateellisia ihmiset on keskiluokalle ja kuvittelevat meidän kylpevän rahassa?

Reality check tämän keskiluokkaisen elämään:

Menot ja elintaso on mitotettu tulojen mukaan. Nyt kun hinnat ovat nousseet, en ole halunnut tinkiä elintasosta enkä etenkään säästämisestä. Säästän edelleen kuten ennenkin, mutta kompensoin summaa menoissa nipistämällä sieltä, mikä ei suuresti vaikuta elintasooni. Harvennan hiustenleikkuuta, lopetin siivouspalvelun ja aloitin ostolakon. Omaan talouteeni näillä ei ole suurta merkitystä - saan säästöön kuten ennenkin ja arjen piristyksiä on vähemmän, mutta en koe elintason erityisesti laskeneen. Mutta. Mutta kun huomioidaan kerrannaisvaikutus eli kun keskiluokka kokonaisuudessaan tekee saman kuin minä. Se tarkoittaa sitä, että ennen keskiluokalle siivouspalveluita myynyt yrittäjä menettää asiakkaansa ja yritys menee nurin. Se tarkoittaa sitä, että pienituloinen kampaamoyrittäjä menettää asiakkaansa ja tulonlähteensä. Minä edelleen pystyn vakaan työuran ja hyvän palkan ansiosta ylläpitämään haluamani elintason tuloillani. Jos työpaikka menee alta, niin koulutuksen ja osaamiseni turvin löydän nopeasti uuden työpaikan. Sen sijaan kampaamoyrittäjällä on vaikeampaa, koska hänen alaltaan katosi maksavat asiakkaat. Siksi keskiluokan kulutuksen lopettaminen on kuolinisku tämän maan taloudelle. Meidän rahamme pitää talouden kulutussektorin osalta pyörimässä.

Mutta kun jokainen ei tee kuten sinä. Joku muu säästää eri asiasta kuin sinä koska pitää eri asioita elämässään tärkeinä. Vaikka sinä lopetat hiustenleikuun tai siivouksen niin joku toinen säästää vaikka puutarhaan ostettavista kasveista tai teatterissa käynnistä. Ei mikään ala yksin romahda säästämisen takia vaan eri alat menettävät kaikki jonkin verran.

Puhuin kerrannaisvaikutuksesta: kun keskiluokka priorisoi rahan käytön, se näkyy laaja-alaisesti kaikilla aloilla. Ei jonkin verran, vaan erittäin paljon. Pienituloiset joutuvat jo nyt tinkimään menoissaan perusasioistakin, joten ylimääräinen kulutus on tällä hetkellä pitkälti keskiluokan harteilla. Kun keskiluokka lopettaa kuluttamisen: hiustenleikkuun, siivouspalvelut, teatterikäynnit, kasvien oston, kuntosalijäsenyyden, kotimaanmatkailun, ravintolassa käymisen yms. niin keiden ajattelet edelleen kuluttavan näitä palveluita? Jokainen priorisoi omalla tavallaan koska pidämme tärkeänä eri asioita - silti nykyisessä markkinatilanteessa markkinoille ei yhtäkkiä ilmesty kuluttajia, jotka kompensoivat minun lopettamat hiustenleikkuut tai naapurin Saaran lopettamat kasviostokset. Markkinoilta katoaa valtavat määrät rahaa, joka tulee näkymään työttömyytenä, matalina verotuloina ja valtion kasvavilla menoilla.

EKP nostaa korkoja, jotta löysä raha saadaan markkinoilta ja inflaatio kahteen prosenttiin. Se tarkoittaa sitä, että ihmiset kuluttavat vähemmän ja kysyntä laskee. Seurauksena yrityksiä kaatuu, työttömyys lisääntyy, verotulot vähenee ja valtion menot kasvaa. Tilanne tasottuu, kun inflaatio tasoittuu. Kerrannaisvaikutukset tavallisiin ihmisiin ovat suuret, kun kysytään siltä, joka menetti työpaikan. Keskiluokkaan ahdinko ei osu yhtä pahasti, koska voimme tinkiä kulutuksesta. Paljon on silti heitä, jotka eivät voi tinkiä kulutuksesta ja kärsivät siitä, kun keskiluokan rahat menevät nousseiden lainakustannusten maksuun ja säästöön yleisenä varotoimenpiteenä.

Ei mitään kuluttamisen lopettamista ole näkyvissä. Ihmiset aina dramatisoivat näitä asioita. Kun taloudessa menee hyvin niin matkustellaan ja elellään kun viimeistä päivää mutta kun tulot tippuvat muutaman satasen kuussa niin äkkiä ei muka ole kellään varaa edes hiustenleikkuuseen. Ei se nyt ihan niin mene. Toki kulutus laskee jonkin verraan mutta ei todellakaan lopu.

Tässäkin ajassa on paljon keskiluokkaisia ihmisiä joiden kulutusmahdollisuudet eivät ole laskeneet mitenkään erityisesti.

Enemmän on huolissaan siitä, että 5000 ihmistä kuolee kuukaudessa eikä työkokeilijat osta heidän asuntoja eikä mene heidän tilalle asiakkaiksi.

Noita eläkeläisten asuntoja on myynnissä eikä kukaan osta esim. 4 h + k 130 000. No, ei nuoremmat halua remontteja maksaa noin isoon asuntoon. Putkiremontti järkyn kallis.

Asunto menee kaupaksi kun hinta on kohdallaan. On ihan oma vika jos haluaa siitä liikaa.

Me juuri myimme iäkkään sukulaisen kerrostaloasunnon. Hintapyyntö oli useamman kymmpitonnin halvempi kuin samassa talossa olevassa huonokuntoisemmassa asunnossa. Kummasti meidän myymämme meni kaupaksi reilussa viikossa mutta tuo toinen on edelleen kuukausien päästä myynnissä.

Teitte järkevästi, kun likvidoitte arvoa nousemattoman asunnon pois nopeasti.

Vierailija
407/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille ei kukaan käy kaupassa. Kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Ei tuo. Työeläkettä saava laskee tarkasti jäljelläolevat rahat, kun vukra ja laskut on maksettu. Sitten hän  suunnistaa useaan eri kauppaan etsimään halpoja tuotteita. Sillä lailla elävä ei tilaa mitään kaupasta kotiin. Vai toisiko kauppa vähän yli euron maksavan leivän kotiin ilman lisäkuluja?

Niin, mutta jos sinulta murtuu jalka ja käsi niin pakko sinun on silloin tilata. Voit elää 100 vuotiaaksi.

Vierailija
408/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Putoaako verotus sillä että kaikki yksityistetään hyvin tuottavaksi uusille omistajilleen? Posti, vesiosuuskunnat ym välttämättömät palvelut. Ehkä pääomatulo veroa "täytyy" laskea ja perintöveroa.

Ansiotuloveron keventäminen hyödyttäisi vain hyväosaisia.

Vierailija
409/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Putoaako verotus sillä että kaikki yksityistetään hyvin tuottavaksi uusille omistajilleen? Posti, vesiosuuskunnat ym välttämättömät palvelut. Ehkä pääomatulo veroa "täytyy" laskea ja perintöveroa.

Keskiluokka maksaa roheen kolmanneksen tuloistaa veroa. Kyllä se meidän taakkaamme helpottaisi, jos verotusta kevennettäisiin. Saataisiin ehkä maksettua sillä sen lapsemme harrastusta. 

Vierailija
410/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, perheellisenä tämän kyllä huomaa. Rahaa ei ole enää mihinkään ylimääräiseen. Tammikuu ja helmikuu olivat meidän perheessä todella tiukat. Ruokaa saatiin ja vähän vaatetta lapsille mutta oli kuun lopussa tili melkein tyhjänä. Säästöjä ei ole enää. Nyt kun sähkölaskut alkavat tippua niin toivottavasti pääsee lapset kesällä lomalle. 

Ottakaa mallia työttömistä perheistä tai toinen vakituisessa työssä. Asutaan vuokrakolmiossa, ei lemmikkiä, ei saunavuoroa, ei parturia, ei tupakkaa, ei alkoholia, ruoat tehdään itse, vaatteet kirppikseltä.

Kun eläkeläiset kuolee niin Suomi on pulassa, sillä he palveluita pyörittää.

Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 2400 brutto niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Tosin Kokoomuksen ansiosidonnaisleikkauksella myös asfalttimiehet tippuu työmarkkinatuelle, kun keräysaika 12 kuukautta eikä asfalttia vedetä talvella.

Ei eläkeläiset mitään kuluta. Omatkin vanhemmat asuvat kotona, kilpailevat miten voisivat syödä halvemmin. Missään ei käydä, kampaajallakin kerran vuodessa. 

Riippuu eläkeläisestä ja hänen tuloistaan.  Jotkut ostavat ruokakaupassakin vain minimin tyyliin leipä, margariinipaketti, pesupulveri, perunapussi, puuroryynit, muutama halpa omena. Silloin ei luonnollisestikaan ole varaa tukea kampaamoita ja muita.  Toiset eläkeläiset ostavat iloisesti ja kassahihnalla on kalliita ruokatarvikkeita eikä mistään tarvitse säästellä. Ostosten loppusumma voi olla 150 €. Käydään oopperassa tai teatterissa, on varaa tavata ystäviä ja antaa lahjoja läheisille.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Eläkeläisiä on 1 600 000, kun työttömiä 300 000.

Ja eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Eli eläkkeitä maksetaan yli 6 kertaa enemmän kuin työttömyystukia.

Vierailija
411/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka maksaa roheen kolmanneksen tuloistaa veroa. Kyllä se meidän taakkaamme helpottaisi, jos verotusta kevennettäisiin. Saataisiin ehkä maksettua sillä sen lapsemme harrastusta. 

Jos ei makseta enää lääkkeitä verorahoista. Lääkekatto on 600 vuodessa. Yksi lääke voi maksaa 2000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
412/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään selkeästi tulotasoa korottava verojen lasku ei ole realistista. Sen sijaan on kyllä realistista että palkat nousevat nyt nopeammin kun infaatiokin on noussut.

Vierailija
413/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei makseta enää lääkkeitä verorahoista. Lääkekatto on 600 vuodessa. Yksi lääke voi maksaa 2000 euroa kuukaudessa.

Noin kalliita hoitoja ei pitäisi verorahoista myöntää. 

Vierailija
414/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?

Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Kuule-yhden kerran poliisin kanssa juttelin ja totesi vain, että tällaisia asioita ei enää lainkaan tutkita ja vaikeaahan se olisikin, kun pyöräkellareihin ei haluta asentaa valvontakameroita. Kotivakuutusko korvaisi? Jopa vitsikäs olet :D

Pyörä saatiin takaisin alussa kaksi kertaa vain hyvällä tuurilla-toisella kerralla tekijä pääsi karkuun(omaksi onnekseen, olisi ollut nenukka poskella jos ei olisi ollut kyllin nopeat kintut) ja toisella kerralla löytyi vain pyörä, varas ei ollut paikalla. Kolmannella kerralla annoin jo olla, irtisanoin asunnon ja muutimme muualle. Nitkutelkoot nistit nyt siellä keskenään ja varastelkoot vaikka mummojen rollaattoreita.

Unohdinpa mainita, että ennen pyörävarkauksia meiltä varastettiin myös lastenvaunut jotka olivat unohtuneet yön ajaksi rappukäytävän oven viereen sekä sisään muuton yhteydessä pöytätiskikone joka odotti kantajaa pari tuntia rappukäytävässä. Omaa huolimattomuutta näissä toki ja perusteetonta sinisilmäisyyttä, mutta on ne kyllä nopeita nykyisin.

Kuten sanottu-kaikki köyhät ängetään näihin rikollisia päihdeongelmaisia täynnä oleviin lähiöihin ja yhteiskunnalliset ongelmat kumuloituvat. Kun kaikki lähitalojen asukkaat on näiden varkaiden toimesta putsattu, siitä sitten siirrytään omakotitaloalueille ja keskiluokan pariin. Sitä varmasti haluatte tekin, joiden mielestä tuet ovat liian suuria? 

Joku jättää tonni lastenvaunut rappuun ja ihmettelee, että ne varastetaan?

Huono provo, mutta kuten sisälukutaitoisimmat ymmärtävät, en missään maininnut vaunujen olevan tuhannen euron arvoiset ja jos univelkainen yh unohtaa lastenvaunut rapun eteen yhdeksi yöksi, ei lähtökohtainen oletus toimivassa yhteiskunnassa todellakaan ole, että varkaus eli omaisuusrikos olisi jotenkin vähemmän rikollista-aivan idioottimainen ajatuskulku.

Mistäköhän sinulle muutonkaan sellainen kuvitelma muodostui, että toimeentulotukiasiakkaalla olisi mitään mahdollisuutta tonnin vaunuihin,aivan absurdi ajatus? Ne taitavat nuo tonnin vaunut olla enemmän keskiluokan, varkaiden ja rik astajien hommia, vai mitä.

Juu ja ei kukaan korvannut mistään mitään enkä sellaista edes tämän valtion osalta odota. Olisin itseasiassa edelleenkin oikeutettu hyvin monenlaisiin harkinnanvaraisiin tukiin, tämä ihan viranomaisten itsensä toteama asia, mutta pelkästä periaatteesta en niitä ole hakenut.

Olen siis säästänyt melkoisen summan keskiluokkaisten verovaroja kitkuttelullani, jotta voitte antaa töidenne hedelmät ja maksaa veronne esimerkiksi näille taparikollisille, rikas tajille ja vaikkapa kunnanvaltuutettujen kahvipulliin, ulkomaanapuun monenlaisista muista jännistä verovaroin maksettavasta himmelistä puhumattakaan-esimerkiksi ulkomainen projekti tupakoimattomuuden tukemiseen jossain banaanivaltiossa (jollainen myös Suomi nykyään on).

Mitäpä vajaakykyinen autoton työtön yh, jolla ei ole tukiverkostoa, sellaisilla asioilla tekisi kuten lapsen harrastukset, uudet vaunut, pyörä, ajokortti, pesukone, lääkkeet, tai satunnainen huvipuistoreissu lapsen iloksi? Joululahjoiksi riittävät sellaiset asiat, jotka varakkaille ovat arkisia hankintoja. Sehän on vain varakkaiden perheiden lasten oikeus saada hyvää elämää ennakoivat perustarpeet täytetyiksi- sellainen ei köyhille kuulu.

Sehän ei ole työssäkäyvien vika, että sinä et ota vastaan sellaisia hankintoja, jotka sinulle tarjottaisiin. Kuten itsekin myönsit, köyhille ja "köyhille" on monia tahoja (kunnan ja kolmannen sektorin), jotka tarjoavat yhtä jos toista. Kuulostan varmasti kylmältä, mutta ei tuilla eläville uudet pyörät, vaunut, pesukoneet, saatikka ajokortit kuulukaan. Pesukone tietty, jos ei pesutupaa ole. Lääkkeethän sossu maksaa. Ikään kuin "köyhät" kuvittelisi, että työssäkäyville kaikki on mahdollista. Meilläkin on saatu pesukone, ei kuivausrumpua. Kauniillakin säästetään monta kuukautta. Lapsi hankki säästöillään puolet ajokortista, me kiristeltiin toinen puolikas jne. Ei kukaan edes halua mennä töihin, jos kotiinkin tarjotaan sama elintaso.

Luetun tekstin ymärtämisen heikkous Suomessa on yllättävän yleistä. Missä sanoin haluavani lapselleni saman elintason kuin esim. keskituloisilla? Minä puhun perustarpeista, mihin sisältyy myös psyykkinen hyvinvointi pelkän ruokakaupan lisäksi. Perustarpeita on nykyisillä kustannusten nousuilla hyvin vaikeaa pitää yllä, minkä seurauksena myös mielenterveysongelmat räjähtävät käsiin, nuorten ja perheiden pahoinvointi lisääntyy ja syhtyy ylisukupolvinen kierre, joka synnyttää mm.mainitsemiani nisti-gettoja moniongelmaisine asukkaineen ja jälkipolvineen. Montako päivää olet itse elänyt sellaisessa maailmassa ja ympäristössä, millä kokemuksella tulet arvostelemaan niitä,joille se on jokapäiväistä ei-ihmisarvoista elämää?

Voin toki hakea niitä harkinnanvaraisiakin muiden tukien päälle,mutta miksi te sitten täällä itkette,kuinka työttömät kuppaavat teidät kuiviin,vaikka ne kuppaajat ovat jossain aivan muualla, kuten hallituksessa,keskon,fortumin,alkon,kunnanhallitusten ym.johdossa? Haukkukaa edes joskus niitä tahoja,jotka ovat oikeasti vastuussa tämän yhteiskunnan järjettömästä tulonsiirtopolitiikasta.

Tulen sinulle vaikka heti töihin,jos maksamallasi palkalla oikeasti elää ja kelpuutat vajaatyökykyisen hommiin. Jos ei ole antaa kättä pidempää kaikkensa jo muutenkin pärjätäkseen yrittävälle, parempi olla hiljaa ja iloita omasta paremmasta osastaan ylenkatseen ja idioottimaisen mutkien suoraksi vetämisen sijaan.

Olen lähtöisin sellaisista oloista, että moni menettää mielenterveyden loppuelämäkseen. Olen kuntouttanut itseäni vuosia, hakenut ja vaatinut apua, jotta olen kuntoutunut työkykyiseksi. Edelleen lapsuus vaikuttaa. Olen elänyt tuilla, olen elänyt yksinhuoltajana ja hämmästyin miten _suuria_ ne tuet oli. Nykypäivää lukuun ottamatta elintasoni oli tuolloin korkeimmillaan. Toimeentulotukea en edes saanut, koska olin (hölmönä) säästänyt. Olen tehnyt vuosikymmenen pas#atöitä surkealla palkalla ja lukenut täältäkin lukuisia kertoja, kuinka eivät ikinä tekisi sellaista, kun tuillakin elää. Olen opiskellut perheellisenä aikuisiällä viisi vuotta putkeen, jotta sain uuden ammatin. Ja kyllä, teki taloudellisesti tiukkaa. Nyt tienataan perheenä ihan ok, mutta keskiluokkaa ei olla. Työnantaja en ole, mutta en antaisi töitä "ilmaiseksi" kelle tahansa. En varmasti olisi itsekään työllistynyt, jos cv:ssä olisi ollut tyhjää. Kannatti tehdä niitä pas#atöitä. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että esimerkiksi pesukone, saatikka ajokortti eivät kuulu perustarpeisiin. Haluatko vielä tietää, että paljonko omat tuloni olivat silloin, kun maksoin omista rahoistani autokouluni?

Vierailija
415/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea autolla ajamiseen ja asumiseen liittyvää verotusta voisi keventää.

Vierailija
416/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?

Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.

Ja monelle tulee vielä se muuttotappiokaupungin osake eli 6000 vastikkeita vuodessa maksettavaksi, kunhan oma vanhempi kuolee.

Siinä tapauksessa asunto on myytävä sillä hinnalla, minkä joku on siitä valmis maksamaan, vaikka se kirvelisikin.

Niin, jos joku ostaa.

Vierailija
417/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei mitään kuluttamisen lopettamista ole näkyvissä. Ihmiset aina dramatisoivat näitä asioita. Kun taloudessa menee hyvin niin matkustellaan ja elellään kun viimeistä päivää mutta kun tulot tippuvat muutaman satasen kuussa niin äkkiä ei muka ole kellään varaa edes hiustenleikkuuseen. Ei se nyt ihan niin mene. Toki kulutus laskee jonkin verraan mutta ei todellakaan lopu.

Tässäkin ajassa on paljon keskiluokkaisia ihmisiä joiden kulutusmahdollisuudet eivät ole laskeneet mitenkään erityisesti."

Sinulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Keskiluokalla nimenomaan on edelleen varaa leikat hiuksia, matkustella ja kuluttaa kuten ennen. Useimmilla keskiluokkaisilla on kuitenkin mm. asuntolainaa, joten kasvaneita korkomenoja kompensoidaan ennemmin kulutuksesta kuin säästöistä. Menoja ei voi olla enempää kuin tuloja, eikä keskiluokankaan raha kasva puussa. Säästöjen sijaan tingitään kulutuksesta. Säästöillä tarkoitan sitä, että keskiluokka ei edelleenkään koske säästöihin tai pienennä säännöllistä kuukausittain säästettävää summaa. Varaa on edelleen, mutta rahankäyttöä priorisoidaan ja se näkyy suhdanneherkillä aloilla (mm. kampaamot, kuntosalit, ravintolat) kun keskiluokka ennemmin säästää kuin kuluttaa epävarmassa tilanteessa. Kulutusmahdollisuudet säilyvät samana, mutta kulutustapoja sopeutetaan eikä tingitä esim. kuukausittaisista säästöistä. Edelleen keskiluokka on se, johon talouden huonot ajat vaikuttavat vähemmän kuin pienituloisempaan väestöön.

Vierailija
418/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kalliita hoitoja ei pitäisi verorahoista myöntää. 

On yleensä halvempaa lääkitä ihmistä niin että hän pysyy toimintakykyisenä kuin että hän ei saa lääkettä ja menee huonompaan kuntoon. 

Vierailija
419/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihmeen "määpä pääsen lukemaan työssäkäyvien terveystiedot ja osoitteet" -vouhotus täällä on? Olen valtiolla töissä ja näen työssäni todella arkaluonteisia asioita. Mutta arvatkaapa mitä. Ei kiinnosta pätkääkään. Ei jää nimet tai muukaan mieleen, saatikka, että lukisin sellaisia asioita, jotka ei mulle kuulu. Pitääkin tilata omat lokitiedot, kun täällä on noin kiinnostunutta ja moraalitonta porukkaa...

Vierailija
420/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mitään kuluttamisen lopettamista ole näkyvissä. Ihmiset aina dramatisoivat näitä asioita. Kun taloudessa menee hyvin niin matkustellaan ja elellään kun viimeistä päivää mutta kun tulot tippuvat muutaman satasen kuussa niin äkkiä ei muka ole kellään varaa edes hiustenleikkuuseen. Ei se nyt ihan niin mene. Toki kulutus laskee jonkin verraan mutta ei todellakaan lopu.

Tässäkin ajassa on paljon keskiluokkaisia ihmisiä joiden kulutusmahdollisuudet eivät ole laskeneet mitenkään erityisesti."

Sinulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Keskiluokalla nimenomaan on edelleen varaa leikat hiuksia, matkustella ja kuluttaa kuten ennen. Useimmilla keskiluokkaisilla on kuitenkin mm. asuntolainaa, joten kasvaneita korkomenoja kompensoidaan ennemmin kulutuksesta kuin säästöistä. Menoja ei voi olla enempää kuin tuloja, eikä keskiluokankaan raha kasva puussa. Säästöjen sijaan tingitään kulutuksesta. Säästöillä tarkoitan sitä, että keskiluokka ei edelleenkään koske säästöihin tai pienennä säännöllistä kuukausittain säästettävää summaa. Varaa on edelleen, mutta rahankäyttöä priorisoidaan ja se näkyy suhdanneherkillä aloilla (mm. kampaamot, kuntosalit, ravintolat) kun keskiluokka ennemmin säästää kuin kuluttaa epävarmassa tilanteessa. Kulutusmahdollisuudet säilyvät samana, mutta kulutustapoja sopeutetaan eikä tingitä esim. kuukausittaisista säästöistä. Edelleen keskiluokka on se, johon talouden huonot ajat vaikuttavat vähemmän kuin pienituloisempaan väestöön.

Tietenkin kulutus laskee jonkin verran, joillakin enemmän ja joillain vähemmän riippuen siitä miten haluaa niitä menoja sopeuttaa. En minä ole muuta missään väittänyt. Mutta alkupäräinen väite johon vastasin oli se että keskiluokka lopettaisi kuluttamasta kokonaan ja se kaataisi käytännössä kaikki kampaamot yms. palvelut. Ja se on melkoista liioittelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän