Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
441/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on, auto on, lounaat arkisin ravintolassa, käyn kampaajalla ja jalkahoidossa joka kuukausi, vähintään kaksi kertaa vuodessa ulkomaille jne. Mihin ihmeseen teidän rahanne menee? Ai niin ikäni 51v. jos se jotenkin vaikuttaa.

Meidän 4 hengen tulot on yhteensa 2500 netto, vaikka toinen tekee 40 tuntia viikossa työtä ja tuossa on lapsilisät mukana.

Onko vaan toinen vanhempi töissä?

Vierailija
442/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on, auto on, lounaat arkisin ravintolassa, käyn kampaajalla ja jalkahoidossa joka kuukausi, vähintään kaksi kertaa vuodessa ulkomaille jne. Mihin ihmeseen teidän rahanne menee? Ai niin ikäni 51v. jos se jotenkin vaikuttaa.

Meidän 4 hengen tulot on yhteensa 2500 netto, vaikka toinen tekee 40 tuntia viikossa työtä ja tuossa on lapsilisät mukana.

Onko vaan toinen vanhempi töissä?

Kyllä. Tosin toinen on aina myös töissä kun pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?

Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.

Ja monelle tulee vielä se muuttotappiokaupungin osake eli 6000 vastikkeita vuodessa maksettavaksi, kunhan oma vanhempi kuolee.

Siinä tapauksessa asunto on myytävä sillä hinnalla, minkä joku on siitä valmis maksamaan, vaikka se kirvelisikin.

Niin, jos joku ostaa.

No jos hinta on riittävän halpa niin kyllä useimmat asunnot ovat myytävissä. Ongelma on vain se että niin moni myyjä ajattelee että hänen olisi saatava siitä ainakin tietyn verran kun se asunto on muka vähintään sen arvoinen. Mutta ei ole. Asunto on aina sen arvoinen mitä joku siitä on valmis maksamaan. 

Mahdatko tietää, että pankki ei myönnä enää ongelma asuntoihin ollenkaan lainaa eli mustapekka eli purkukustannukset jää sulle.

Vierailija
444/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Entä, jos on rajoittuneesti työkykyinen, sillä tavalla, ettei kykene juuri niille aloille, joilla on työvoimapula? 

Vierailija
445/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Entä, jos on rajoittuneesti työkykyinen, sillä tavalla, ettei kykene juuri niille aloille, joilla on työvoimapula? 

Niin? Miten tämä liittyy veronalennustarpeisiin keskiluokkaisille?

Vierailija
446/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samahaan on tapahtunut maailmalla ja siksi rauhaa Ukrainaan on moni alkanut vaatimaan, eikä tätä älytöntä sotimista viimeiseen ukrainalaiseen globalistien puolesta.

No mene vaatimaan sitä Venäjää lopettamaan sotatoimintansa.

Ja jos Venäjä voittaa, niin sehän on jo suunnitellut toisiin maihin hyökkäämistä. Eli eipä se sota lopu, vaikka se loppuisi Ukrainassa. 

Miksi uskot kaiken mitä lukee valtamediassa? He eivät kertoneet sinulle totuutta koronasta mutta luotat että Ukrainasta kertoo?

Niinpä. Jos päättömät hinnat johtuu sodasta, niin miksi ne ampaisivat hillittömään nousuun jo ainakin puoli vuotta ennen sitä sotaa?

Koska ne johtuvat muustakin kuin sodasta. Aina kun joku kertoo miten valtamedia valehtelee niin käy ilmi että tuo henkilö ei itse ole lukenut lainkaan mitä se valtamedia oikeasti kertoo vaan vain luulee sen väittävän asioiden olevan jollain tavalla.

Sota on vaikuttanut joihinkin asioihin. Samoin pandemian pitkän ajan vaikutukset, meillä tietenkin kaupan väheneminen naapurimaan kanssa jne.  Myös Britanniassa pohditaan usein näitä syy-ja-seuraus -suhteita. Siellä vaikeuksia on selitetty Brexitillä, pandemialla, sääilmiöillä (maanviljely), työvoimapulalla ja viimeiset 12 kk myös sodan vaikutuksilla. Lehtien palstoilla käydään Britanniassa jatkuvasti väittelyä siitä kuinka suuri osa ongelmista johtuu Brexitistä, kuinka suuri pandemiasta tai pääministeristä tai sodasta.

Vierailija
447/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Ja ne kaikkein pienituloisimmat ei oikein voi karsia enää mistään. Kaikki raha ennenkin mennyt peruselämiseen. No itse yritän vielä tinkiä ruokakuluissa ja esim pesuaineissa. Laimenna vedellä jne. Kyllä on köyhän elämä ihanaa.

Vierailija
448/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle. Tätini oli 44 vuotta eläkkeellä. Nykyään ei pääse eli itselläkin työkkärissä merkintä, että pelkät toimistotyöt käy.

Vierailija
449/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne kaikkein pienituloisimmat ei oikein voi karsia enää mistään. Kaikki raha ennenkin mennyt peruselämiseen. No itse yritän vielä tinkiä ruokakuluissa ja esim pesuaineissa. Laimenna vedellä jne. Kyllä on köyhän elämä ihanaa.

Miksi keskiluokan pitäisi joutua karsimaan omia menojaan? Riittää, että keskiluokan ei tarvitse niin raskaalla kädellä maksaa niitä muitten menoja. 

Vierailija
450/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?

Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.

Ja monelle tulee vielä se muuttotappiokaupungin osake eli 6000 vastikkeita vuodessa maksettavaksi, kunhan oma vanhempi kuolee.

Siinä tapauksessa asunto on myytävä sillä hinnalla, minkä joku on siitä valmis maksamaan, vaikka se kirvelisikin.

Niin, jos joku ostaa.

No jos hinta on riittävän halpa niin kyllä useimmat asunnot ovat myytävissä. Ongelma on vain se että niin moni myyjä ajattelee että hänen olisi saatava siitä ainakin tietyn verran kun se asunto on muka vähintään sen arvoinen. Mutta ei ole. Asunto on aina sen arvoinen mitä joku siitä on valmis maksamaan. 

Mahdatko tietää, että pankki ei myönnä enää ongelma asuntoihin ollenkaan lainaa eli mustapekka eli purkukustannukset jää sulle.

Ei jokainen kauppa tapahdu lainalla. Esim. iso ostajaryhmä kesrrostaloasunnoille ovat eläkeläiset jotka haluavat muuttaa lähelle palveluita.

Lisäksi ns. ongelma-asunnot ovat jo valmiiksi äärettömän halpoja. Jos hintataso on lähelle sataa tuhatta niin kyse ei ole ongelma-asunnosta vaan jos se ei mene kaupaksi niin syynä on väärä hinta.

Vierailija
451/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putoaako verotus sillä että kaikki yksityistetään hyvin tuottavaksi uusille omistajilleen? Posti, vesiosuuskunnat ym välttämättömät palvelut. Ehkä pääomatulo veroa "täytyy" laskea ja perintöveroa.

Ansiotuloveron keventäminen hyödyttäisi vain hyväosaisia.

Keskiluokka maksaa roheen kolmanneksen tuloistaa veroa. Kyllä se meidän taakkaamme helpottaisi, jos verotusta kevennettäisiin. Saataisiin ehkä maksettua sillä sen lapsemme harrastusta. 

Kaikkea autolla ajamiseen ja asumiseen liittyvää verotusta voisi keventää.

Lähes kaikkialla, ruoan arvonlisävero on selvästi alemmalla tasolla kuin Suomessa. Suomessa verotetaan elämän pakollisia tarpeita paljon rankemmin kuin keskimäärin missään. Pitäisi määritellä perustarpeet, joiden verotusta voisi vähentää ja keskittyä ylellisyys tarvikkeiden ja ylellisyys palveluiden korotettuun verotukseen. Ruoka ja perusasumiseen+liikkumiseen liittyvät hankinnat ovat harvoin ylellisyystuotteita tai -palveluja.

Eläkeläisten terveydenhoito maksaa 6500/vuodessa 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on 1 600 000.

Pitäisikö lopettaa julkinen terveydenhoito kokonaan ja laskea veroja?

Mietipä sitä.

Olen maksanut yli 40 vuotta kaikenlaisia sairaanhoitomaksuja verojen muodossa/veroluonteisesti. Sairaalassa olen ollut kerran, armeijan aikana, itseni takia. Hammashoitoa olen saanut muutaman paikkauksen muodossa, mutta niistäkin suurimman osan yksityisellä. En käytä lääkkeitä, en ole juuri koskaan tarvinnut - pari kertaa antibioottikuuri ja joskus harvoin joitakin rokotteita. Särkylääkkeet vanhenevat kaappiin, kun niitä joutuu joskus ostamaan ja pienetkin pakkaukset jäävät pääosin käyttämättä.

Nyt muutaman vuoden jo eläkkeellä ja olen taatusti nettomaksaja, edelleen veroluonteisten maksujen takia, kuin myös huomioiden jo ne aiemmin, yli 40 vuoden aikana maksetut. Olisi todella kohtuutonta, jos tuo velka kuitattaisiin ehdottamallasi tavalla. Suomi on jo nyt kehitysmaa, moniin muihin Euroopan maihin verrattuna - häpeäisit edes vähän.

Vierailija
452/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiluokan pitäisi joutua karsimaan omia menojaan? Riittää, että keskiluokan ei tarvitse niin raskaalla kädellä maksaa niitä muitten menoja. 

Myy asuntosi, jos ei rahasi riitä.

Vierailija
453/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keskiluokan kodit vasaran alle, että pummit saavat jatkaa asumistaan ilmaiseksi meidän kustannuksellamme?

Vierailija
454/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keskiluokan kodit vasaran alle, että pummit saavat jatkaa asumistaan ilmaiseksi meidän kustannuksellamme?

Kyllä me käydään työmarkkinatukitöissä senkin ahne paska.

Vierailija
455/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä siinä on, että asunto myydään alihinnalla, josta jää pahimmillaan velkaa ja veroja maksava työssäkäyvä siirtyy tukien saajaksi? Tämä siis pahin skenaario. Ja kun tällaisia tulee paljon, nousee vuokrat ja tuet laskee.

Vierailija
456/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putoaako verotus sillä että kaikki yksityistetään hyvin tuottavaksi uusille omistajilleen? Posti, vesiosuuskunnat ym välttämättömät palvelut. Ehkä pääomatulo veroa "täytyy" laskea ja perintöveroa.

Ansiotuloveron keventäminen hyödyttäisi vain hyväosaisia.

Keskiluokka maksaa roheen kolmanneksen tuloistaa veroa. Kyllä se meidän taakkaamme helpottaisi, jos verotusta kevennettäisiin. Saataisiin ehkä maksettua sillä sen lapsemme harrastusta. 

Kaikkea autolla ajamiseen ja asumiseen liittyvää verotusta voisi keventää.

Lähes kaikkialla, ruoan arvonlisävero on selvästi alemmalla tasolla kuin Suomessa. Suomessa verotetaan elämän pakollisia tarpeita paljon rankemmin kuin keskimäärin missään. Pitäisi määritellä perustarpeet, joiden verotusta voisi vähentää ja keskittyä ylellisyys tarvikkeiden ja ylellisyys palveluiden korotettuun verotukseen. Ruoka ja perusasumiseen+liikkumiseen liittyvät hankinnat ovat harvoin ylellisyystuotteita tai -palveluja.

Eläkeläisten terveydenhoito maksaa 6500/vuodessa 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on 1 600 000.

Pitäisikö lopettaa julkinen terveydenhoito kokonaan ja laskea veroja?

Mietipä sitä.

Olen maksanut yli 40 vuotta kaikenlaisia sairaanhoitomaksuja verojen muodossa/veroluonteisesti. Sairaalassa olen ollut kerran, armeijan aikana, itseni takia. Hammashoitoa olen saanut muutaman paikkauksen muodossa, mutta niistäkin suurimman osan yksityisellä. En käytä lääkkeitä, en ole juuri koskaan tarvinnut - pari kertaa antibioottikuuri ja joskus harvoin joitakin rokotteita. Särkylääkkeet vanhenevat kaappiin, kun niitä joutuu joskus ostamaan ja pienetkin pakkaukset jäävät pääosin käyttämättä.

Nyt muutaman vuoden jo eläkkeellä ja olen taatusti nettomaksaja, edelleen veroluonteisten maksujen takia, kuin myös huomioiden jo ne aiemmin, yli 40 vuoden aikana maksetut. Olisi todella kohtuutonta, jos tuo velka kuitattaisiin ehdottamallasi tavalla. Suomi on jo nyt kehitysmaa, moniin muihin Euroopan maihin verrattuna - häpeäisit edes vähän.

Häpeäisit edes itse vähän. Työttömiltä lapsiperheiltä olisit leikkaamassa, mutta ottamassa kuitenkin tänne muualta tulleita perheitä. Olet tekopyhä.

Minäkin menen ostamaan meikkejä markettiin ja sitten leipäjonoon niinkuin eräät.

Vierailija
457/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumisesta sen verran että täällä on koko nukkumalähiö täynnä identtisiä rivareita joista osa on aso-asuntoja, muutama kaupungin vuorka-asuntoja ja osa asunto-osakkeita.

aso-asunnoissa on vastikkeet niin korkealla kuten myös omistusosakkeissa, että ihmiset ovat ruvenneet muuttamaan muualle. Kaupungin asunnoissa istuskellaan rauhassa takapihalla tupakilla kun töissäkään ei tarvitse käydä...

ja siis keskiluokalla ei ole oikeutta asua kohtuukokisissa "isoissa" asunnoissa mutta naapurin pummeilla on?

Vierailija
458/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä siinä on, että asunto myydään alihinnalla, josta jää pahimmillaan velkaa ja veroja maksava työssäkäyvä siirtyy tukien saajaksi? Tämä siis pahin skenaario. Ja kun tällaisia tulee paljon, nousee vuokrat ja tuet laskee.

Itse asiassa, kun asuntojen hinnat romahtaa niin vuokrat laskee, koska silloin siirrytään vuokralta omistusasuntoon. Olisit nyt edes tradenomiksi opiskellut ja käynyt talouskurssit.

Vierailija
459/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me käydään työmarkkinatukitöissä senkin ahne paska.

Tällaisia ihmisiä "rikas" keskiluokka elättää. Noh, tuollainen ihminen ei muuta työtä tuukaan saamaan. Nautihan nyt siellä urasi huipulla :D

Vierailija
460/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?

Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Kuule-yhden kerran poliisin kanssa juttelin ja totesi vain, että tällaisia asioita ei enää lainkaan tutkita ja vaikeaahan se olisikin, kun pyöräkellareihin ei haluta asentaa valvontakameroita. Kotivakuutusko korvaisi? Jopa vitsikäs olet :D

Pyörä saatiin takaisin alussa kaksi kertaa vain hyvällä tuurilla-toisella kerralla tekijä pääsi karkuun(omaksi onnekseen, olisi ollut nenukka poskella jos ei olisi ollut kyllin nopeat kintut) ja toisella kerralla löytyi vain pyörä, varas ei ollut paikalla. Kolmannella kerralla annoin jo olla, irtisanoin asunnon ja muutimme muualle. Nitkutelkoot nistit nyt siellä keskenään ja varastelkoot vaikka mummojen rollaattoreita.

Unohdinpa mainita, että ennen pyörävarkauksia meiltä varastettiin myös lastenvaunut jotka olivat unohtuneet yön ajaksi rappukäytävän oven viereen sekä sisään muuton yhteydessä pöytätiskikone joka odotti kantajaa pari tuntia rappukäytävässä. Omaa huolimattomuutta näissä toki ja perusteetonta sinisilmäisyyttä, mutta on ne kyllä nopeita nykyisin.

Kuten sanottu-kaikki köyhät ängetään näihin rikollisia päihdeongelmaisia täynnä oleviin lähiöihin ja yhteiskunnalliset ongelmat kumuloituvat. Kun kaikki lähitalojen asukkaat on näiden varkaiden toimesta putsattu, siitä sitten siirrytään omakotitaloalueille ja keskiluokan pariin. Sitä varmasti haluatte tekin, joiden mielestä tuet ovat liian suuria? 

Joku jättää tonni lastenvaunut rappuun ja ihmettelee, että ne varastetaan?

Huono provo, mutta kuten sisälukutaitoisimmat ymmärtävät, en missään maininnut vaunujen olevan tuhannen euron arvoiset ja jos univelkainen yh unohtaa lastenvaunut rapun eteen yhdeksi yöksi, ei lähtökohtainen oletus toimivassa yhteiskunnassa todellakaan ole, että varkaus eli omaisuusrikos olisi jotenkin vähemmän rikollista-aivan idioottimainen ajatuskulku.

Mistäköhän sinulle muutonkaan sellainen kuvitelma muodostui, että toimeentulotukiasiakkaalla olisi mitään mahdollisuutta tonnin vaunuihin,aivan absurdi ajatus? Ne taitavat nuo tonnin vaunut olla enemmän keskiluokan, varkaiden ja rik astajien hommia, vai mitä.

Juu ja ei kukaan korvannut mistään mitään enkä sellaista edes tämän valtion osalta odota. Olisin itseasiassa edelleenkin oikeutettu hyvin monenlaisiin harkinnanvaraisiin tukiin, tämä ihan viranomaisten itsensä toteama asia, mutta pelkästä periaatteesta en niitä ole hakenut.

Olen siis säästänyt melkoisen summan keskiluokkaisten verovaroja kitkuttelullani, jotta voitte antaa töidenne hedelmät ja maksaa veronne esimerkiksi näille taparikollisille, rikas tajille ja vaikkapa kunnanvaltuutettujen kahvipulliin, ulkomaanapuun monenlaisista muista jännistä verovaroin maksettavasta himmelistä puhumattakaan-esimerkiksi ulkomainen projekti tupakoimattomuuden tukemiseen jossain banaanivaltiossa (jollainen myös Suomi nykyään on).

Mitäpä vajaakykyinen autoton työtön yh, jolla ei ole tukiverkostoa, sellaisilla asioilla tekisi kuten lapsen harrastukset, uudet vaunut, pyörä, ajokortti, pesukone, lääkkeet, tai satunnainen huvipuistoreissu lapsen iloksi? Joululahjoiksi riittävät sellaiset asiat, jotka varakkaille ovat arkisia hankintoja. Sehän on vain varakkaiden perheiden lasten oikeus saada hyvää elämää ennakoivat perustarpeet täytetyiksi- sellainen ei köyhille kuulu.

Suomessa ei kuulu varastaa toisen omaisuutta. Se on yksi asia, joka ennen teki maastamme niin mukavan paikan asua. Ikävää, että tämä on muuttunut.  Joitakin vuosia sitten uutisoitiin miten Helsingin keskustassa esiintyvä ulkomaalainen katusoittaja oli unohtanut instrumenttinsa soittopaikalle. Hän sanoi pienessä sanomalehdessä, että jos sen on löytänyt  joku  suomalainen, hän saa sen takaisin.  Jos löytäjä on ulkomaalainen, takaisinsaaminen ei ole varmaa. Hän taisi saada sen takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi