Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
321/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.

Keskituloisille tiedoksi, että itse olette VALINNEET ottaa lainaa. Ihan itse.

Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.

Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.

Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.

Tyhmät työttömät eivät taas tajua että johonkin rekisteriin pääsy ei ole sama asia kuin että sieltä saa katsoa vapaasti kaikkien tietoja. Jokaisesta katselusta jää merkintä ja sille katselulle pitää olla joku hyvä syy.

Ei työttömät ole tyhmiä ja tuo tiedetään kyllä. Miksi hoitajana katsoit potilaskansiota, missä on kaikkien osaston potilaiden tiedot paperilla eikä jää merkintää. Työtön purkaa osaston potilaskansiot.

Vierailija
322/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samahaan on tapahtunut maailmalla ja siksi rauhaa Ukrainaan on moni alkanut vaatimaan, eikä tätä älytöntä sotimista viimeiseen ukrainalaiseen globalistien puolesta.

No mene vaatimaan sitä Venäjää lopettamaan sotatoimintansa.

Ja jos Venäjä voittaa, niin sehän on jo suunnitellut toisiin maihin hyökkäämistä. Eli eipä se sota lopu, vaikka se loppuisi Ukrainassa. 

Miksi uskot kaiken mitä lukee valtamediassa? He eivät kertoneet sinulle totuutta koronasta mutta luotat että Ukrainasta kertoo?

Niinpä. Jos päättömät hinnat johtuu sodasta, niin miksi ne ampaisivat hillittömään nousuun jo ainakin puoli vuotta ennen sitä sotaa?

Johtuu se nousu pääosin sodasta, mutta se alkunousu perustuu uusiin päästökauppapäätöksiin, jonka yhteydessä energian hinta nousi ennätysmäisesti, juuri niiden päästökauppasäännösten takia. Toinen vaikuttava tekijä energian hinnan nousulle perustuu siihen, aiemmin Nord Pool oli erillään etelä- ja keskieuroopan sähkömarkkinoista ja kevään/kesän 2011 aikana hinnat Nord Pool laajeni pikemminkin Euro Pooliksi eli nyt markkina on Euroopan laajuinen, vaikka Nord Pool alueella energian tarve lämmityskaudella on moninkertainen verrattuna keski-ja eteläeurooppaan. Nord Pool alueella sähkö tuotetaan pääosin vähäpäästöisin menetelmin, nyt me maksetaan keski-ja eteläeurooppan päästöistä jne.

Miettikää tätä. Fortum on tuon päätöksen keskiössä ja on laskenut hyötyvänsä tästä eniten. Katsokaa miten osakkeenomistajia hellittään, tämän seurauksena - huolimatta siitä että tappiot olivat suuret muiden omistukseen liittyvien sekoilujen takia.

Suomessa energian hinta tulisi olla Euroopan halvin, lämmityskustannusten takia. Sitä se ei koskaan ole ollut, mutta nyt, noiden päästökauppapäätösten ja Euro Poolin jälkeen, meistä saatiin nettomaksajia myös energiamarkkinoille. Kannattaisi ehkä muuttaa maahan, joka tästä eniten hyötyy?

Itse asiassa sähkön hinta on Suomessa ollut vuosikymmeniä Euroopan tasolla siinä halvimmassa päässä. Ja on muuten edelleenkin.

Ei ole ollut koskaan halvin, vaikka Nord Pool aikana olikin halvempaa kuin Nord Pool alueen ulkopuolella. Oli Nord Pool aikana aina alueen kalleinta tai kalleimpien joukossa, kun Ruotsissa ja Norjassa se oli lähes aina selvästi halvempaa. Baltian maissa ja Suomessa hinnat olivat usein noin kaksinkertaisia, Ruotsiin ja Norjaan verrattuna. Muualla Euroopassa oli toki vielä kalliimpaa, mutta ne maat eivät vielä tuolloin kuuluneet Nord Pooliin.

Me maksetaan keski-ja eteläeurooppan päästöistä. Fortum nauraa partaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?

Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.

Jos B ei käy töissä ja elätä itseään, hänen pitäisi ymmärtää, että muiden halut ja kyvyt elättää häntä eivät ole kiveen hakattuja. Niitä voidaan aina muuttaa. 

Mutta millä hinnalla? Sitä sinä tai kukaan ei halua olla todistamassa.

Aiemmin syytettiin, että keskiluokkaiset aina uhkailevat. Mites nämä ainaiset köyhien uhkailut? Ette te ole niin arvokkaita kuin luulette. 

Ei se ollut uhkaus, se oli toteamus.

Eikä sekään ole uhkaus, jos todetaan että ehkä köyhimpienkin pitää alkaa kiristämään elintasostaan. 

Minä pystyn siihen kyllä, enkä volise täällä huonoa elintasoa, mutta en voi toki taata, että kaikki muut vähävaraiset pystyisivät ja siitä voi tulla ongelmia. Toisin on sinulla. Et pysty/halua luopua elintasostasi. Mieluummin viettää leivän köyhän suusta. Onnea valitsemallesi tielle.

Jos ei halua luopua elintasostaan niin miten se on leivän viemistä toisen suusta? Itse kun näkisin asian pitkällä tähtäimellä juuri toisin päin...

Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.

Sinähän se melkoinen selvännäkijä olet, kun itse en muista hekumoineeni tukien pienentämisellä. Ihan vinkkinä vaan, että tässä keskustelussa on enemmän kuin 2 henkilöä. Kaikki "vastapuolen" keskustelijat eivät ole keskiluokkaa, en minäkään. Haluaisin vaan kuulla perustelut sille, että miten sellainen keskiluokan edustaja vie leivän köyhän suusta, joka ei halua tinkiä elintasostaan? Kuulisin oikein mielelläni logiikan tämän takana.

Olen eri. Huomautan vain tähän väliin, että ei kaikilla keskiluokan edustajilla ole lainaa. Moni on jo asuntonsa maksanut ja osa on jo ehtinyt hankkia lisäksi muutakin sijoitusvarallisuutta. Joillakin taas lainaa on enää niin vähän jäljellä, että korkojen nousu ei samalla tavalla heitä kirpaise. 

Vierailija
324/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.

Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.

Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.

Tyhmät työttömät eivät taas tajua että johonkin rekisteriin pääsy ei ole sama asia kuin että sieltä saa katsoa vapaasti kaikkien tietoja. Jokaisesta katselusta jää merkintä ja sille katselulle pitää olla joku hyvä syy.

Ei työttömät ole tyhmiä ja tuo tiedetään kyllä. Miksi hoitajana katsoit potilaskansiota, missä on kaikkien osaston potilaiden tiedot paperilla eikä jää merkintää. Työtön purkaa osaston potilaskansiot.

Työttömiä on myös kuntouttavassa työtoiminnassa sairaaloiden arkistoissa.

Vierailija
325/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?

Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.

Jos B ei käy töissä ja elätä itseään, hänen pitäisi ymmärtää, että muiden halut ja kyvyt elättää häntä eivät ole kiveen hakattuja. Niitä voidaan aina muuttaa. 

Mutta millä hinnalla? Sitä sinä tai kukaan ei halua olla todistamassa.

Aiemmin syytettiin, että keskiluokkaiset aina uhkailevat. Mites nämä ainaiset köyhien uhkailut? Ette te ole niin arvokkaita kuin luulette. 

Ei se ollut uhkaus, se oli toteamus.

Eikä sekään ole uhkaus, jos todetaan että ehkä köyhimpienkin pitää alkaa kiristämään elintasostaan. 

Minä pystyn siihen kyllä, enkä volise täällä huonoa elintasoa, mutta en voi toki taata, että kaikki muut vähävaraiset pystyisivät ja siitä voi tulla ongelmia. Toisin on sinulla. Et pysty/halua luopua elintasostasi. Mieluummin viettää leivän köyhän suusta. Onnea valitsemallesi tielle.

Jos ei halua luopua elintasostaan niin miten se on leivän viemistä toisen suusta? Itse kun näkisin asian pitkällä tähtäimellä juuri toisin päin...

Sinähän se melkoinen selvännäkijä olet, kun itse en muista hekumoineeni tukien pienentämisellä. Ihan vinkkinä vaan, että tässä keskustelussa on enemmän kuin 2 henkilöä. Kaikki "vastapuolen" keskustelijat eivät ole keskiluokkaa, en minäkään. Haluaisin vaan kuulla perustelut sille, että miten sellainen keskiluokan edustaja vie leivän köyhän suusta, joka ei halua tinkiä elintasostaan? Kuulisin oikein mielelläni logiikan tämän takana.

Olen eri. Huomautan vain tähän väliin, että ei kaikilla keskiluokan edustajilla ole lainaa. Moni on jo asuntonsa maksanut ja osa on jo ehtinyt hankkia lisäksi muutakin sijoitusvarallisuutta. Joillakin taas lainaa on enää niin vähän jäljellä, että korkojen nousu ei samalla tavalla heitä kirpaise. 

Kyllä, mutta taloyhtiön konkurssi kirpaisee ja menetät asuntosi ja olet taas tyhjätasku.

Vierailija
326/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnot ulosottoon vaan, ei ole valtion tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja. Suomi on tyhmä, kun nosti asuntojen hinnat korkeiksi, mutta kyllä hinnat romahtaa, osa menee ulosottoon ja muille uusi alku halvoilla asunnon hinnoilla, myös vuokrat alenee.

Jos näin käy, tulee ymmärtää, että se on se päivä kun toimeentulotuet, asumistuet, työttömyyskorvaukset jne loppuvat kokonaan ja lopullisesti. Ei keskiluokka luovu kodeistaan yksin. 

Keskiluokka ei voi muuttaa perustuslakia 😂

Perustuslaki ei ota mitään kantaa sosiaaliturvan suuruuteen ;)

On siellä minimitulo.

Ei ole määritelty minimitulon suuruutta perustuslaissa. 

Vierailija
327/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnot ulosottoon vaan, ei ole valtion tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja. Suomi on tyhmä, kun nosti asuntojen hinnat korkeiksi, mutta kyllä hinnat romahtaa, osa menee ulosottoon ja muille uusi alku halvoilla asunnon hinnoilla, myös vuokrat alenee.

Jos näin käy, tulee ymmärtää, että se on se päivä kun toimeentulotuet, asumistuet, työttömyyskorvaukset jne loppuvat kokonaan ja lopullisesti. Ei keskiluokka luovu kodeistaan yksin. 

On siellä minimitulo.

Laita ihmeessä pykälä, jossa on euromääräinen minimitulo. Nii-in. Toisekseen, korona-aika osoitti, että perusoikeuksia voidaan käytännössä rajoittaa aika helposti.

Vierailija
328/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä puolue ajattelisi keskiluokkaa?

Perussuomalaiset ja pienpuolueet.

Vierailija
329/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä minimitulo.

Ei ole määritelty minimitulon suuruutta perustuslaissa. 

Kyllä on toimeentulotuki minimi.

Vierailija
330/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä minimitulo.

Laita ihmeessä pykälä, jossa on euromääräinen minimitulo. Nii-in. Toisekseen, korona-aika osoitti, että perusoikeuksia voidaan käytännössä rajoittaa aika helposti.

Ei voida minimitulosta leikata ja jos leikattaisiin niin kuka nukkuisi sen jälkeen yksin omakotitalossa, en minä ainakaan.

Meilläpäin vietiin keskellä päivää kyllä yhdestä asunnosta kalusteet.

Vierailija
331/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?

Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Kuule-yhden kerran poliisin kanssa juttelin ja totesi vain, että tällaisia asioita ei enää lainkaan tutkita ja vaikeaahan se olisikin, kun pyöräkellareihin ei haluta asentaa valvontakameroita. Kotivakuutusko korvaisi? Jopa vitsikäs olet :D

Pyörä saatiin takaisin alussa kaksi kertaa vain hyvällä tuurilla-toisella kerralla tekijä pääsi karkuun(omaksi onnekseen, olisi ollut nenukka poskella jos ei olisi ollut kyllin nopeat kintut) ja toisella kerralla löytyi vain pyörä, varas ei ollut paikalla. Kolmannella kerralla annoin jo olla, irtisanoin asunnon ja muutimme muualle. Nitkutelkoot nistit nyt siellä keskenään ja varastelkoot vaikka mummojen rollaattoreita.

Unohdinpa mainita, että ennen pyörävarkauksia meiltä varastettiin myös lastenvaunut jotka olivat unohtuneet yön ajaksi rappukäytävän oven viereen sekä sisään muuton yhteydessä pöytätiskikone joka odotti kantajaa pari tuntia rappukäytävässä. Omaa huolimattomuutta näissä toki ja perusteetonta sinisilmäisyyttä, mutta on ne kyllä nopeita nykyisin.

Kuten sanottu-kaikki köyhät ängetään näihin rikollisia päihdeongelmaisia täynnä oleviin lähiöihin ja yhteiskunnalliset ongelmat kumuloituvat. Kun kaikki lähitalojen asukkaat on näiden varkaiden toimesta putsattu, siitä sitten siirrytään omakotitaloalueille ja keskiluokan pariin. Sitä varmasti haluatte tekin, joiden mielestä tuet ovat liian suuria? 

Joku jättää tonni lastenvaunut rappuun ja ihmettelee, että ne varastetaan?

Huono provo, mutta kuten sisälukutaitoisimmat ymmärtävät, en missään maininnut vaunujen olevan tuhannen euron arvoiset ja jos univelkainen yh unohtaa lastenvaunut rapun eteen yhdeksi yöksi, ei lähtökohtainen oletus toimivassa yhteiskunnassa todellakaan ole, että varkaus eli omaisuusrikos olisi jotenkin vähemmän rikollista-aivan idioottimainen ajatuskulku.

Mistäköhän sinulle muutonkaan sellainen kuvitelma muodostui, että toimeentulotukiasiakkaalla olisi mitään mahdollisuutta tonnin vaunuihin,aivan absurdi ajatus? Ne taitavat nuo tonnin vaunut olla enemmän keskiluokan, varkaiden ja rik astajien hommia, vai mitä.

Juu ja ei kukaan korvannut mistään mitään enkä sellaista edes tämän valtion osalta odota. Olisin itseasiassa edelleenkin oikeutettu hyvin monenlaisiin harkinnanvaraisiin tukiin, tämä ihan viranomaisten itsensä toteama asia, mutta pelkästä periaatteesta en niitä ole hakenut.

Olen siis säästänyt melkoisen summan keskiluokkaisten verovaroja kitkuttelullani, jotta voitte antaa töidenne hedelmät ja maksaa veronne esimerkiksi näille taparikollisille, rikas tajille ja vaikkapa kunnanvaltuutettujen kahvipulliin, ulkomaanapuun monenlaisista muista jännistä verovaroin maksettavasta himmelistä puhumattakaan-esimerkiksi ulkomainen projekti tupakoimattomuuden tukemiseen jossain banaanivaltiossa (jollainen myös Suomi nykyään on).

Mitäpä vajaakykyinen autoton työtön yh, jolla ei ole tukiverkostoa, sellaisilla asioilla tekisi kuten lapsen harrastukset, uudet vaunut, pyörä, ajokortti, pesukone, lääkkeet, tai satunnainen huvipuistoreissu lapsen iloksi? Joululahjoiksi riittävät sellaiset asiat, jotka varakkaille ovat arkisia hankintoja. Sehän on vain varakkaiden perheiden lasten oikeus saada hyvää elämää ennakoivat perustarpeet täytetyiksi- sellainen ei köyhille kuulu.

Sehän ei ole työssäkäyvien vika, että sinä et ota vastaan sellaisia hankintoja, jotka sinulle tarjottaisiin. Kuten itsekin myönsit, köyhille ja "köyhille" on monia tahoja (kunnan ja kolmannen sektorin), jotka tarjoavat yhtä jos toista. Kuulostan varmasti kylmältä, mutta ei tuilla eläville uudet pyörät, vaunut, pesukoneet, saatikka ajokortit kuulukaan. Pesukone tietty, jos ei pesutupaa ole. Lääkkeethän sossu maksaa. Ikään kuin "köyhät" kuvittelisi, että työssäkäyville kaikki on mahdollista. Meilläkin on saatu pesukone, ei kuivausrumpua. Kauniillakin säästetään monta kuukautta. Lapsi hankki säästöillään puolet ajokortista, me kiristeltiin toinen puolikas jne. Ei kukaan edes halua mennä töihin, jos kotiinkin tarjotaan sama elintaso.

Kauniillakin=kodinkoneisiin

Jokainen joka tietää jotain sosiaali etuisuuksista tietää, että ei edellämainittuja kustanneta sossusta pääsääntöisesti. Ainakin tuen saajat itse tietää ja osa muistakin. Moni ei edes lähde ruinaamaan mitään ylimääräistä, koska kokee sen nolona ja ehkä saa apua (esim. kuten astian- vaatteiden pesukone) kodinkoneisiin läheisiltä. Pesukone taitaa olla ainoa minkä saattaa saada sossun piikkiin. Usea tuen saaja asuu kyllä vuokra-asunnossa, jolloin esim. tietyt kodinkoneet kuuluvat kyllä vuokranantajan vastuulle. Naurettavaa ajatus, että jotkut ajattelisivat jonkun tietyn elintason ihan kuuluvan tuen saajille. Ei ainakaan tuen saajat itse kaikki näin ajattele.

Kuitenkin harkinnanvaraisena voi kuulemma saada jotain, jos oikein perustelee esim. polkupyörät lapsille ja esim. lasten maltilliset harrastus kulut kuuluu ihan tt tukeen, eikä ole mikään itkuruinaus extra.

Vierailija
332/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä näet vain juuri niiden silloin potilaana olevien tiedot, et kenen tietoja hyvänsä. Esim. minä en ikinä elämäni aikana ole ollut sairaalassa joten et sinä minun tietojani mistään näe.

Ja nykyisin ei taida hirveästi olla enää paperisia potilaskansioita.

Vierailija
333/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä minimitulo.

Ei voida minimitulosta leikata ja jos leikattaisiin niin kuka nukkuisi sen jälkeen yksin omakotitalossa, en minä ainakaan.

Meilläpäin vietiin keskellä päivää kyllä yhdestä asunnosta kalusteet.

Muut ihmiset luulivat, että joku tekee muuttoa. Oikeat asukkaat oli töissä.

Vierailija
334/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista keskiluokkaa edustaa duunarit ja valkokaulus "köyhälistö", kuten putkimiehet, palomiehet, hoitajat, kirjanpitäjät, poliisit, sihteerit, palkanlaskijat. He tienaavat keskimäärin mediaanin (3000-3300/kk bruttona) tai jonkin verran sen alle tai yli.

Ylemmän keskiluokan nimityksen taas voisi muuttaa rehellisesti varakkaiksi, sillä hehän tienaavat nykyisin yleensä 4000 - 12 000/kk, kuten monet kunnallishallintojen asiantuntijat ja johtajat, valtion virkamiehet ja johtajat, lääkärit, juristit.

Mielenkiintoinen näkemys. Kuulun siis varakkaisiin kun bruttotuloni ylittää nipin napin tuon 4000€/kk. 

Isäni on taas köyhä eläkeläinen kun bruttoeläke on 2500€/kk. Mutta kun verrattiin nettotuloja verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen niin tienasin nettona vain 500€/kk enemmän kuin pienituloiseksi laskettava eläkeläinen. Multa varmaan voisi nipistää  kuitenkin  vielä lisää koska kuulun hyvätuloisiin?

Eläkeläinen ei ole köyhä 2500e/kk bruttotuloilla. Saadakseen sen verran eläkettä on myös ansainnut varsin mukavasti työelämässä.

Olen mielestäni hyvin toimeentuleva eläkeläinen (bruttoeläke 2124 euroa/kk ja netto 1700). Elän yksin, itse maksamassani asunnossa.

Hintojen nousu ei ole vielä vaikuttanut elämiseeni.

Ehkä syy on siinä että olen aina pitänyt menot suhteessa tuloihin. Ns. pakolliset maksut koostuvat eri ihmisillä osittain eri asioista.

Tässä hyvä esimerkki, että miksi korkeimmista eläkkeistä tulisi leikata. 

Olen tuo 2124 / 1700 euron eläkeläinen. Eli tarkoitukseni oli verrata aiempaan viestiin, jossa joku piti 2500 euron eläkkeellä olevaa isäänsä pienituloisena.

Olen elämässäni kokenut monenlaisia vaiheita, maksanut asuntolainaa pienipalkkaisena yksinhuoltajana niin, että ruokaan ei aina ollut tarpeeksi rahaa, piti tehdä tosi vähistä aineksista.

Tein ihan sairaasti töitä, että sain asunnon maksetuksi, mutta viimein olen tyytyväinen eläkeläinen, jolla ei ole enää työmatkakuluja, lasten hoitomaksuja jne.

Eläkkeissä pitäisi olla jokin kohtuullinen yläraja. Tosin verotus tasoittaa reaalitulojen eroja.

Myötätuntoni on nuorten, pienituloisten perheiden puolella, ja muistan hyvin sen ahdistuksen ja katkeruuden, jonka pitkään jatkuva puute aiheutti.

Vierailija
335/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ajatelleen että keskiluokalla on aina asuntolainaa, lapsia ja omakotitalo. No ei ole. Keskiluokassa on paljon ihmisiä joilla on asuntolainat maksettuna, ei lapsia tai lapset lähteneet kotoa ja jotka asuvat kerrostalossa.

Toki ymmärrä sen tuskan jos nyt kaikki korotukset iskevät juuri siihen omaan talouteen mutta on turha kuvitella että edustaisi silloin sitä ainoaa oikeaa keskiluokkaa.

Ja on myös näitä keskituloisia, jotka ovat ostaneet ihan liian kalliin omakotitalon ja ottaneet liian isot lainat ja täällä sitten huutavat, miten köyhien pitää siitä kärsiä, että heidän elämää helpotetaan.

Se on erikoista. Keskituloinen voi itkeä kun 3000e nettotulosta viedään 50e, että ei pärjää. Hän kuolee nälkään, viluun, sairauksiin. Mutta sen 50e voi viedä ihmiseltä minkä tulot on 500e ja se on ihan ok. Häneltä viedään raha mikä ei oikeasti merkitse tuon taivaallista, se menee turhaan roskaan joka kuukausi ihan huomaamatta, kun taas toiselle se 50e on kirjaimellisesti elintärkeä koska se on hänen ainoa rahansa. Köyhällä ei ole tuhansia tai kymmeniä tuhansa puskuria vaan se raha on  juuri se mikä hänellä nyt on. Hänen taloutensa ei jousta.

Kiitos.

Vierailija
336/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä näet vain juuri niiden silloin potilaana olevien tiedot, et kenen tietoja hyvänsä. Esim. minä en ikinä elämäni aikana ole ollut sairaalassa joten et sinä minun tietojani mistään näe.

Juu, aika hyvin kyllä on tietoja huonekartassakin. Ja on vielä potilaskansioitakin.

Vierailija
337/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä minimitulo.

Ei kai sitä mihinkään lakiin kirjata koska se muuttuu koko ajan. Mutta kyllä perustoimeentuloon vaadittava vähimmäissumma määritellään jatkuvasti elinkustannusten mukaan. Ei se voi olla mikä vain vaan sen pitää vastata elinkustannuksia.

Vierailija
338/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista keskiluokkaa edustaa duunarit ja valkokaulus "köyhälistö", kuten putkimiehet, palomiehet, hoitajat, kirjanpitäjät, poliisit, sihteerit, palkanlaskijat. He tienaavat keskimäärin mediaanin (3000-3300/kk bruttona) tai jonkin verran sen alle tai yli.

Ylemmän keskiluokan nimityksen taas voisi muuttaa rehellisesti varakkaiksi, sillä hehän tienaavat nykyisin yleensä 4000 - 12 000/kk, kuten monet kunnallishallintojen asiantuntijat ja johtajat, valtion virkamiehet ja johtajat, lääkärit, juristit.

Mielenkiintoinen näkemys. Kuulun siis varakkaisiin kun bruttotuloni ylittää nipin napin tuon 4000€/kk. 

Isäni on taas köyhä eläkeläinen kun bruttoeläke on 2500€/kk. Mutta kun verrattiin nettotuloja verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen niin tienasin nettona vain 500€/kk enemmän kuin pienituloiseksi laskettava eläkeläinen. Multa varmaan voisi nipistää  kuitenkin  vielä lisää koska kuulun hyvätuloisiin?

Eläkeläinen ei ole köyhä 2500e/kk bruttotuloilla. Saadakseen sen verran eläkettä on myös ansainnut varsin mukavasti työelämässä.

Olen mielestäni hyvin toimeentuleva eläkeläinen (bruttoeläke 2124 euroa/kk ja netto 1700). Elän yksin, itse maksamassani asunnossa.

Ehkä syy on siinä että olen aina pitänyt menot suhteessa tuloihin. Ns. pakolliset maksut koostuvat eri ihmisillä osittain eri asioista.

Tuo on ihan hyvä netto yksinelävälle olettaen että asumiskustannukset eit ole hulppeat. Jopa pikku tuhlareille ihan ok tulot nuo jos vain omaan kulutukseen varattu.

Miten se että aina olet käyttänyt rahaa järkevästi liittyy siihen, että eläkkeesi on nyt 1700 netto?

Oletan tämän henkilön olevan nainen. Jos hän saa bruttona eläkettä 2124 € niin hänen palkkansa on ollut n. 3600€/kk, naiselle tuo on hyvä palkka vieläkin. Hän on ostanut ja maksanut asuntonsa, ja nyt makselee vain pientä vastiketta. Eli mielestäni hän on elänyt järkevästi taloudellisesti.

Vierailija
339/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, aika hyvin kyllä on tietoja huonekartassakin. Ja on vielä potilaskansioitakin.

Edelleen sairaalassa on joku promillen osa kaikista ihmisistä. Et sinä mitään laajoja massoja ihmisten tietoja siellä näe.

Vierailija
340/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki, että miksi korkeimmista eläkkeistä tulisi leikata. 

Olen tuo 2124 / 1700 euron eläkeläinen. Eli tarkoitukseni oli verrata aiempaan viestiin, jossa joku piti 2500 euron eläkkeellä olevaa isäänsä pienituloisena.

Olen elämässäni kokenut monenlaisia vaiheita, maksanut asuntolainaa pienipalkkaisena yksinhuoltajana niin, että ruokaan ei aina ollut tarpeeksi rahaa, piti tehdä tosi vähistä aineksista.

Tein ihan sairaasti töitä, että sain asunnon maksetuksi, mutta viimein olen tyytyväinen eläkeläinen, jolla ei ole enää työmatkakuluja, lasten hoitomaksuja jne.

Eläkkeissä pitäisi olla jokin kohtuullinen yläraja. Tosin verotus tasoittaa reaalitulojen eroja.

Myötätuntoni on nuorten, pienituloisten perheiden puolella, ja muistan hyvin sen ahdistuksen ja katkeruuden, jonka pitkään jatkuva puute aiheutti.

Kaupan alalla tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kun tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä ja on esimies. Muut saa yleensä vain 30 työtuntia viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan