Keskiluokan kulut räjähtäneet
Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.
Kommentit (1432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.
T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.
Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle.
Viimeksi kun kokoomus oli hallituksessa, säästöt kohdistuivat koulutukseen ja tutkimukseen. Se kosahti aika pahasti myös keskiluokkaan. Mieluummin maksaisin veroja kuin säästäisin koulutuksesta ja tutkimuksesta.
Tällä hetkellä meillä on suurista ikäluokista johtuva eläkeläisporukka, jonka hoitaminen vie paljon rahaa, siitä ei minusta myöskään sovi säästää. Otetaan mieluummin vaikka lainaa ja maksetaan myöhemmin, mutta suuret ikäluokat pitää hoitaa kunnialla loppuun saakka.
Säästöjä voi tehdä näistä:
- asumistuki pois kokonaan, kaikilta
- poliittisilta järjestöiltä tuet pois, kaikilta
- työttömyystuen peruspäiväraha ja työmarkkinatuki pois, kokonaan
- toimeentulotuki pois, kokonaan
- erilaisten asumisperusteisten tukien tilalle kansalaisperusteinen perustulo, kaikille Suomen kansalaisille (työttömille rahana ja palkansaajille verovähennyksenä)
Tämän luulisi vähentävän kiinnostusta erilaisten tukien perässä shoppailevien kansanryhmien keskuudessa. Toisaalta tänne töihin tuleville tämä olisi hyvä asia ja voisi vaikuttaa sitouttavasti.
200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea.
Toimeentulotukea menee myös eläkeläisille, mutta moni työtön ei saa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?
Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.
Jos B ei käy töissä ja elätä itseään, hänen pitäisi ymmärtää, että muiden halut ja kyvyt elättää häntä eivät ole kiveen hakattuja. Niitä voidaan aina muuttaa.
Mutta millä hinnalla? Sitä sinä tai kukaan ei halua olla todistamassa.
Aiemmin syytettiin, että keskiluokkaiset aina uhkailevat. Mites nämä ainaiset köyhien uhkailut? Ette te ole niin arvokkaita kuin luulette.
Ei se ollut uhkaus, se oli toteamus.
Eikä sekään ole uhkaus, jos todetaan että ehkä köyhimpienkin pitää alkaa kiristämään elintasostaan.
Minä pystyn siihen kyllä, enkä volise täällä huonoa elintasoa, mutta en voi toki taata, että kaikki muut vähävaraiset pystyisivät ja siitä voi tulla ongelmia. Toisin on sinulla. Et pysty/halua luopua elintasostasi. Mieluummin viettää leivän köyhän suusta. Onnea valitsemallesi tielle.
Jos ei halua luopua elintasostaan niin miten se on leivän viemistä toisen suusta? Itse kun näkisin asian pitkällä tähtäimellä juuri toisin päin...
Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.
Keskituloisille tiedoksi, että itse olette VALINNEET ottaa lainaa. Ihan itse.
Niin katsos kun rahaa ei ole ollut ostaa käteisellä. Miksi köyhien pitäisi saada ilmaista rahaa, kun muut elävät velaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.
Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.
Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ulosottoon vaan, ei ole valtion tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja. Suomi on tyhmä, kun nosti asuntojen hinnat korkeiksi, mutta kyllä hinnat romahtaa, osa menee ulosottoon ja muille uusi alku halvoilla asunnon hinnoilla, myös vuokrat alenee.
Jos näin käy, tulee ymmärtää, että se on se päivä kun toimeentulotuet, asumistuet, työttömyyskorvaukset jne loppuvat kokonaan ja lopullisesti. Ei keskiluokka luovu kodeistaan yksin.
Keskiluokka ei voi muuttaa perustuslakia 😂
Perustuslaki ei ota mitään kantaa sosiaaliturvan suuruuteen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.
Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle.
Viimeksi kun kokoomus oli hallituksessa, säästöt kohdistuivat koulutukseen ja tutkimukseen. Se kosahti aika pahasti myös keskiluokkaan. Mieluummin maksaisin veroja kuin säästäisin koulutuksesta ja tutkimuksesta.
Tällä hetkellä meillä on suurista ikäluokista johtuva eläkeläisporukka, jonka hoitaminen vie paljon rahaa, siitä ei minusta myöskään sovi säästää. Otetaan mieluummin vaikka lainaa ja maksetaan myöhemmin, mutta suuret ikäluokat pitää hoitaa kunnialla loppuun saakka.
- erilaisten asumisperusteisten tukien tilalle kansalaisperusteinen perustulo, kaikille Suomen kansalaisille (työttömille rahana ja palkansaajille verovähennyksenä)
Tämän luulisi vähentävän kiinnostusta erilaisten tukien perässä shoppailevien kansanryhmien keskuudessa. Toisaalta tänne töihin tuleville tämä olisi hyvä asia ja voisi vaikuttaa sitouttavasti.
Eläke jankkaajalta jankutusta riittää 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ulosottoon vaan, ei ole valtion tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja. Suomi on tyhmä, kun nosti asuntojen hinnat korkeiksi, mutta kyllä hinnat romahtaa, osa menee ulosottoon ja muille uusi alku halvoilla asunnon hinnoilla, myös vuokrat alenee.
Jos näin käy, tulee ymmärtää, että se on se päivä kun toimeentulotuet, asumistuet, työttömyyskorvaukset jne loppuvat kokonaan ja lopullisesti. Ei keskiluokka luovu kodeistaan yksin.
Riippuu ihan siitä mitä kansa äänestää. On siellä muuten perustuslaissa omaisuudenkin suoja. Siitä me pidämme kiinni aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.
Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.
Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki valitsisivat sen alan jossa on eniten töitä niin kohta sielläkin alalla olisi kova työttömyys ja muilla aloilla kova työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.
Serkun vaimo on 3 vuotta nuorempi näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? - Tilalle perustulo, kaikille. Joko rahana tai tuloverosta tehtävänä vähennyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä kansa äänestää. On siellä muuten perustuslaissa omaisuudenkin suoja. Siitä me pidämme kiinni aina.
Omaisuuden suoja on eläkkeissä, ei työssäkäyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa se niin että sen pitää käytännössä riittää ihmisarvoiseen elämään. Ei se voi olla miten pieni tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?
Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.
Jos B ei käy töissä ja elätä itseään, hänen pitäisi ymmärtää, että muiden halut ja kyvyt elättää häntä eivät ole kiveen hakattuja. Niitä voidaan aina muuttaa.
Mutta millä hinnalla? Sitä sinä tai kukaan ei halua olla todistamassa.
Aiemmin syytettiin, että keskiluokkaiset aina uhkailevat. Mites nämä ainaiset köyhien uhkailut? Ette te ole niin arvokkaita kuin luulette.
Ei se ollut uhkaus, se oli toteamus.
Eikä sekään ole uhkaus, jos todetaan että ehkä köyhimpienkin pitää alkaa kiristämään elintasostaan.
Minä pystyn siihen kyllä, enkä volise täällä huonoa elintasoa, mutta en voi toki taata, että kaikki muut vähävaraiset pystyisivät ja siitä voi tulla ongelmia. Toisin on sinulla. Et pysty/halua luopua elintasostasi. Mieluummin viettää leivän köyhän suusta. Onnea valitsemallesi tielle.
Jos ei halua luopua elintasostaan niin miten se on leivän viemistä toisen suusta? Itse kun näkisin asian pitkällä tähtäimellä juuri toisin päin...
Sinähän se melkoinen selvännäkijä olet, kun itse en muista hekumoineeni tukien pienentämisellä. Ihan vinkkinä vaan, että tässä keskustelussa on enemmän kuin 2 henkilöä. Kaikki "vastapuolen" keskustelijat eivät ole keskiluokkaa, en minäkään. Haluaisin vaan kuulla perustelut sille, että miten sellainen keskiluokan edustaja vie leivän köyhän suusta, joka ei halua tinkiä elintasostaan? Kuulisin oikein mielelläni logiikan tämän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät työttömät eivät taas tajua että johonkin rekisteriin pääsy ei ole sama asia kuin että sieltä saa katsoa vapaasti kaikkien tietoja. Jokaisesta katselusta jää merkintä ja sille katselulle pitää olla joku hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.
Toki. Sitten vaan ei kuluteta enää. Ei osteta palveluja jne. Yrityksiä menee nurin, ihmisiä jää työttömäksi. Verorahat vähenee, valtion kulut nousee.
No sellaista se on. Täältä päin ei sääliä.
Miksi keskiluokan pitäisi saada kiristää ja uhkailla, jos muutkaan eivät saa? Ihan turhaan luulette olevanne maailman napa.
Mitä sä oikein sössötät? Vuosikymmenien ajan nimenomaan tuilla elävät ovat vinkuneet ja vonkuneet. Olen ihmetellyt sitä miten pitkään keskiluokka on ollut hiljaa. Minä EN ole keskiluokkaa. Siitä huolimattani ymmärrän taloudesta jotain ja näen tämän isomman merkityksen talouteen. Keskiluokka on elättänyt iät ajat tuilla eläviä ja pitänyt hyvinvointiyhteiskuntaa (josta myös sinä hyödyt!) pystyssä. Kiitokseksi he saavat vahingoniloa ja naljuilua. Mietin tässä, että millaisessahan tilanteessa itse elät, kun kuvittelet, ettei keskiluokan vaikeudet heijastu sinuun. Kun yrityksiä menee nurin, verotulot vähenee ja kulut nousee, myös tukia tullaan karsimaan. Oikeastaan ainoa suojassa oleva taitaa olla suuren ikäluokan eläkeläinen, joka saanut maksimaaliset hyödyt yhteiskunnalta. Heidän eläkkeet ovat varmaan koskemattomat. Keskiluokka ja nykynuoriso kärsii niistäkin tulevaisuudessa.
Hei i feel for you. Kyllä v..rutti käydä töissä ja saada vain himpun enemmän kun työtön naapuri. Lisäksi monilla sossun asiakjailka oli uudemmat ja tilavammat asunnot kun pienituloisilla työssäkäyvillä kun sillä vuokralla oli väliä.
Taas se iänikuinen naapurikateus. Miksei voi olla kiitollinen siitä mitä on eikä katkera siitä mistä jää paitsi? Minä ainakin pienituloisena työssäkäyvänä olen kiitollinen että olen ylipäänsä henkisesti ja fyysisesti työkykyinen ja minulla on resurssit pitää elämäni kasassa. Jos se työttömän elämä vaikuttaa niin herkulliselta ja helpolta niin helppohan se on toteuttaa. Itseäni ei ainakaan houkuttele, vaan ennemmin ansaitsen elämässäni olevat asiat, kun minulla on siihen myös mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä minimitulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissäkäyvä ilman lainaa ja pärjään todella hyvin. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa se niin että sen pitää käytännössä riittää ihmisarvoiseen elämään. Ei se voi olla miten pieni tahansa.
Vastaanotto keskuksissa se ihmisarvoinen elämä on sänky ja keskuskeittiön hernekeitto. Mitä ihmeen muuta ihminen tarvitsisi ilmaiseksi?