Minkä ikäinen olet ja mikä on isoin ongelmasi tällä hetkellä?
Olisi mielenkiintoista nähdä, miten ikä vaikuttaa (vai vaikuttaako) ihmisten ongelmiin. Olkoon ongelma sitten iso tai pieni.
38 vuotta. Isoin ongelmani tällä hetkellä liittyy rakennusluvan saamiseen Espoossa.
Kommentit (1905)
Seuraan tunkevat eläkeikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se, että viikonloppuna tulin erääseen naiseen. Nyt sitten jänskättää, et tulikse tiineeksi.
Lehmät tulee tiineiksi. Oletko varma, ettet ollut vahingossa jonkun navetassa...?
37v mies.
Parisuhde ja sosiaaliset ongelmat ovat ehkä suurimmat ns. "ongelmat". Parisuhdetta ei ole ollut koskaan, mutta koulut on käytynä, töissä olen ollut aina ja kunnostakin pidän ihan ok huolta, kuntosali&lenkkeily, BMI ollut aina alle 25 ja tälläkin hetkellä 23-24. Kaverit on per...aukisia tai sit tekevät jotain oman kuppikunnan juttuja enemmän nyt. En pysty tutustumaan uusiin ihmisiin. Töissäkin teen etää, niin en "oikeasti" tunne ketään paremmin, paitsi ehkä oman tiimin pienen porukan. Pikkujouluissakin 2022 käväsin vaan nopsaa, kun rupesi ärsyttämään se kun siellä oli satoja ihmisiä ja ei tietenkään yhtään niitä tyyppejä jotka tunnen ennestään, paitsi yksi tai pari ja nekin sitten menivät sinne sun tänne/olivat omassa kuppikunnassa. Lähdin hetken olemisen jälkeen sieltäkin pois. En ehtinyt käyttämään yhtäkään drinkkilippuakaan kun tuolla oleminen oli niin ärsyttävää/ahdistavaa. Vastapainoksi, käväsin tänä vuonna kaverin kanssa prätkämessuilla ja ei siellä ahdistanut ollenkaan. Riittää että olisi yksikin kaveri, jonka kanssa hengailla. Ja sellaisia, jotka itsekin olisivat enemmän joko aloitekyvykkäämpiä ja/tai halukkaampia tekemään jotain jos kysyy. Kelpaisi toki myös uusia kavereita ihan uudesta sosiaalisesta piiristä, jotten olisi tuon vanhan kaveripiirin "panttivankina" ja jotta olisi välillä muitakin vaihtoehtoja. Tämän vuoksi joutuu sitten tekemään paljon kaikkea harrastelua yksin, elikä keskittymään kaikkiin omiin projekteihin ja sen sellaisiin. Naisia on ollut yhden yön jutuissa hieman nuorempana, lähinnä 2010-luvulla ja nyt ei juurikaan yhtään. Ei silloinkaan paljon, mutta joka vuosi oli jotain pientä. Eivät halua seurustella. Eipä tässä sitten mitään muuta voi tehdä kuin töitä, sijoittaa, harrastella, ryypiskellä vkl (laivalta ostettua halpaa kaljaa) ja vanheta. Mutta menee se aika hyvin näinkin.
49 v., suurin haaste äidin muistisairaus ja murhe hänestä
Vierailija kirjoitti:
53 vuotias.
Viimeinen lapsi muuttaa pois kotoa. Pesä on tyhjä😢
Otan osaa tuohon. Olen jo valmistautunut kokemaan tuon vaiheen, vaikka meidän kolmesta lapsesta nuorin asuu vielä kotona. Omat lapset ovat olleet minulle elämän ilo ja valo. Muistan kun tulin raskaaksi ensimmäistä kertaa ja mietin, uskallanko alkaa äidiksi ja onko minusta siihen. Hurahdin äitiyteen ja vauvaani täysin joka solua myöten. Sama tapahtui jokaisen lapseni kohdalla. Olen kokenut 3 keskenmenoa ja suren välillä salaa niitäkin menetyksiä. Omista lapsista irti päästäminen on aivan todella raskasta ollut minulle. En tarkoita, että heidän kuuluisi pysyä ikuisesti äidin helmoissa, mutta mitä minulle jää, kun he lähtevät kotoa ja vielä kuopuksenikin lähtee.
Vierailija kirjoitti:
16, koulu on perseestä.
Siinä iässähän jo päästään pakollisesta peruskoulusta.
Vai tuliko sihen oppivelvollisuusikään jo joku pidennys...?
Oppia voi myös oppisopimuksella, ettei tarvi koulussa olla kuin joskus piipahtaa.
Ja opiskeluaikaansa voi keventää, suunnittelemalla ja haaveilemalla jo siinä ohessa, mitä haluaa tehdä sitten, kun opiskelut on ohi. Ota se tähtäimeesi ja haaveile tästä tulevaisuudestasi aina, kun opsikelu alkaa jurppimaan.
Olen vasta 82 vuotias, mutta aina ei ota eteen.
Velkaantuminen, ei minkäänlaista omaisuutta autosta tai asunnosta puhumattakaan.
Lapsen vakavat mielenterveysongelmat.
N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16, koulu on perseestä.
Siinä iässähän jo päästään pakollisesta peruskoulusta.
Vai tuliko sihen oppivelvollisuusikään jo joku pidennys...?
Oppivelvollisuuden laajennus astui voimaan vuonna 2021 ikäluokka kerrallaan. Uusi oppivelvollisuuslaki tuli voimaan 1.8.2021, mutta oppivelvollisuuteen liittyvä hakeutumisvelvoite tuli voimaan heti vuoden 2021 alusta lukien. Velvoite hakeutua ja jatkaa toisen asteen koulutuksessa vaikuttaa käytännössä niihin nuoriin, jotka keväällä 2021 olivat perusopetuksen 9. luokalla (pääosin vuonna 2005 syntyneet). Tästä ikäluokasta alkaen oppivelvollisuuden laajentaminen koskee kaikkia peruskoulusta toiselle asteelle siirtyviä nuoria.
https://okm.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-oppivelvollisuudesta
No olen sen ikäinen, että ikäni on se ongelma tai ehkä olenkin jo sen ikäinen, että ikäni ei enää ole ongelma.
Tuntuu että samat asiat ovat ongelmia ja eivät ole ongelmia. Olen sen ikäinen.
45 v., tai juuri 46 v. täyttämässä.
Suurin murheeni on terveys ja suurin ongelmani köyhyys. Nämä liittyvät yhteen. On ollut häikkää veriarvoissa, pelkään syöpää tai vastaavaa, vaikka mitään ei ole löytynyt vielä. Kuumetta oli 6 viikkoa, epäiltiin long covidia, en tiedä miksi, koska mielestäni korona oli ollut lieväoireinen ja parantunut. Tutkimuksiin pääsy on Suomessa mahdotonta, jos ei ole rahaa.
Polvi on rikki, siinä kulumat ja nivelrikko. Se häiritsee joka päivä elämää. En saa tekonivelleikkaukseen lähetettä, kun olen näin nuori. Jumppaa ja särkylääkettä vaan. Polvi häiritsee autoa ajaessa, portaita noustessa, joskus se kipuilee ihan paikallaan ollessa. Olkapäähän tuli samanlainen kipu. Tulehdusta vaan, sanoi lääkäri. Antoi särkylääkettä ja lähetti työfysioterapeutille. Nukuin 4 kuukautta vasemmalla kyljellä, kun oikealla ei pystynyt. Kelan sairauspäivärahat tehneet mielenkin jo hulluksi. Olen ostanut akupunktiota ja hierontaa ja kylmä- ja lämpöhoitoja, maksanut polven kuvauksista yksityisellä, kun julkisella annettiin vaan särkylääkettä tutkimatta. Olen jättänyt elämättä, kun rahat olleet tiukilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44 vuotta. Rahat meinaa perheen kohtuullisista tuloista huolimatta loppua. Elämä on kallista kolmen teinin ja heidän harrastusten myötä. Ei meillä onneksi mitään oikeaa hätää ole, mutta ei voi ihan huolettomastikaan rallatella.
54v
Eipä oikein muuta ongelmaa paitsi 20 kg ylipaino ja parisuhteen puute. Olen ollut todella kauan yksi.
Muuten elämä aika hyvin mallillaan.
Mun koko elämäni on yksi iso ongelma. N46
29 v
Arjen yksitoikkoisuus/tylsyys ja yhteisen ajan puute miesystävän kanssa
25 vuotta. Suurimpia ongelmia tyhjyys ja yksinäisyys katkaistuani välit päihde- ja mielenterveysongelmaiseen vanhempaan, joka ei hakenut itselleen apua vuosien jälkeenkään. Samalla meni se puoli suvusta. Myös nuorempien sisarusten mt-ongelmat ja työkyvyttömyys painavat (meillä kaikilla takana haastava lapsuus vanhempien alkoholismin ja todella riitaisan avioeron myötä.) Kuitenkin toive siitä, että saisin rakentaa omaa elämää tästä kaikesta huolimatta.
55-v. Työpaikalla konflikteja ym., joita ei enää jaksa. Vain 10 v. enää työikää jäljellä, mutta on mietittävä, että mistä helkkarista parempaa tilalle.