Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oppilas soitti suutaan, ope tarttui kyynärvarteen. Potkut 40 v uran jälkeen. Pidetty ope

Vierailija
03.03.2023 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009431374.html

Aivan kohtuutonta. Lapsi tarkastettiin terveydenhoitajalla. Ei vammoja.

Kommentit (1178)

Vierailija
781/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun aikana( alkupään milleniaali) kunnioitettiin opettajia ja osaa jopa "pelättiin", voittaa se silti nykyisen oppilas voi käydä muiden päälle ja muut ihailee vieressä kulttuurin.

Yläasteella ollessani oli ainakin neljä opettajaa joita hiukan pelättiin. Yksi niistä oli sellainen joka saattoi käydä fyysisesti kiinni jos oppilas ei totellut. Se oli iso nöyryytys pelleilevälle oppilaalle kun ensiksi ollaan kovaa poikaa ja uhotaan opettajillekin sen minkä ehtii, mutta seuraavassa hetkessä ollaankin maassa puoli-istuvassa asennossa opettajan pidellessä kaksin käsin kovaa kaulasta kiinni ja pää punaisena huutaen. Minulle nimittäin kävi noin. Nykyään kyseinen opettaja saisi potkut ja varmaankin myös rikossyytteen.

Minä en ollut koulun ainoa pelle. Pieni pelko tiettyjä opettajia kohtaan sai meidät kuitenkin pysymään suurimman osan ajasta aisoissa. Jos meidän olisi tunneilla annettu häiriköidä miten halusimme, niin eihän opetuksesta olisi tullut hevon v*ttua. Voin kuvitella millainen kaaos luokkahuoneissa nykyään vallitsee.

Ei lapsi opi pelolla vaan kunnioituksella.

Kunnioitusta ei synny jos pahantekijät pääsevät teostaan kuin koira veräjästä.

Vierailija
782/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lasta pitäisi pieksää jotta oppisi käyttäytymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla opettaja iski hermostuessaan karttakepin kahtia pulpetin kanteen. Se nuori, joka oli hänet hermostuttanut, sai korjata puisen karttakepin käsityötunnilla.

Ei hypitty opettajien silmille.

Jos ei oltu ihmisiksi, niin luokasta poistettiin. Käytävillä ei ollut avustajia vaan ihan sai itsekseen istua. Ilman kännykkää.

Meillä sama juttu. Karttakeppiä ope hakkasi pöytään. Se oli hänen juttunsa. Kerran myös nosti yhden kundin rinnuksista seinälle ja kerran kaatoi yhden kundin pulpetin sisällön lattialle.

Oli muuten paras opettaja, joka mulla on ollut. Oli reilu, kun toimittiin ohjeiden mukaan. Oli myös hauska eli ei kuitenkaan mikään tiukkapipo. Tunneilla oli oppimisrauha. Jokainen tiesi, että perseilystä kärsii.

Vierailija
784/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisaa miten aikuiset puolustelevat väkivallan käyttöä lasta kohtaan. Saako teidän työpaikalla käydä pomo teihin kiinni, jos kutsutte häntä pakastimen pistorasiaksi? Ilmeisesti saa?

Vierailija
785/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiintoisaa miten aikuiset puolustelevat väkivallan käyttöä lasta kohtaan. Saako teidän työpaikalla käydä pomo teihin kiinni, jos kutsutte häntä pakastimen pistorasiaksi? Ilmeisesti saa?

Pitäisikö siis koulussa ja työpaikalla olla samat säännöt? Eli vaikka jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin ensimmäinen ja usein ainoa seuraus on pysyvä erottaminen koulusta? Ja totta kai sitten lapselle olisi myös voitava antaa sakkoja ja laittaa lapsi vankilaan, kun kerran samojen sääntöjen mukaan mennään kuin aikuisten kohdalla.

Vierailija
786/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siis koulussa ja työpaikalla olla samat säännöt? Eli vaikka jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin ensimmäinen ja usein ainoa seuraus on pysyvä erottaminen koulusta? Ja totta kai sitten lapselle olisi myös voitava antaa sakkoja ja laittaa lapsi vankilaan, kun kerran samojen sääntöjen mukaan mennään kuin aikuisten kohdalla.

Lapsella on täysin sana oikeus fyysiseen koskemattomuuteen kuin aikuisellakin. Siitä on kyse.

Vierailija
787/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän nämä nykyiset murkut tulevat pärjäämään omien lällättävien murkkujensa kanssa? Kertokaa sitten.

Vierailija
788/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun aikana( alkupään milleniaali) kunnioitettiin opettajia ja osaa jopa "pelättiin", voittaa se silti nykyisen oppilas voi käydä muiden päälle ja muut ihailee vieressä kulttuurin.

Yläasteella ollessani oli ainakin neljä opettajaa joita hiukan pelättiin. Yksi niistä oli sellainen joka saattoi käydä fyysisesti kiinni jos oppilas ei totellut. Se oli iso nöyryytys pelleilevälle oppilaalle kun ensiksi ollaan kovaa poikaa ja uhotaan opettajillekin sen minkä ehtii, mutta seuraavassa hetkessä ollaankin maassa puoli-istuvassa asennossa opettajan pidellessä kaksin käsin kovaa kaulasta kiinni ja pää punaisena huutaen. Minulle nimittäin kävi noin. Nykyään kyseinen opettaja saisi potkut ja varmaankin myös rikossyytteen.

Minä en ollut koulun ainoa pelle. Pieni pelko tiettyjä opettajia kohtaan sai meidät kuitenkin pysymään suurimman osan ajasta aisoissa. Jos meidän olisi tunneilla annettu häiriköidä miten halusimme, niin eihän opetuksesta olisi tullut hevon v*ttua. Voin kuvitella millainen kaaos luokkahuoneissa nykyään vallitsee.

Jos oppilas pelkää opettajaa, hänen on vaikea oppia tältä mitään.

Vierailija
789/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja sit muut oppilaatkin saa hakata näiden lapsia, kun hehän vaan opettavat olemaan.

Vierailija
790/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä häiriköivä nuori. Saiko hän tästä nyt vain ajatuksen, että häiriköimällä, härnäämällä saa muut häiriköinnin kohdettaan vastaan, mikäli kohde vähänkin ylireagoi. Ei ihme, vaikka nykynuoret ja häiriköt ovatkin ylimielisiä. Opettajaa ei olisi saanut irtisanoa. Tietenkään hän ei olisi saanut ylireagoida, kuitenkin huomautus olisi riittänyt. Opettajien ja muiden irtisanomisilla lisääntyy häiriköiden määrä. Häiriköt käyttävät samaa toimintaa myöhemminkin omilla työpaikoillaan jne. Ylimielistä porukkaa.

Sinulla ei ole kykyä asettua tämän nuoren asemaan. Hän on sinulle "toinen", ei edes ihminen. Lisänä tietty sama kuin muilla ketjun kukkahatuilla eli nykyajan nuoret on toki pahempia kuin koskaan. Mihin tämä maailma oikein on menossa,??

Tämä maailma on jo mennyt siihen, että aikuiset ihmiset eivät edes yritä ymmärtää toistensa kantoja, vaan osoitetaan pidäkkeetöntä halveksuntaa. Sinäkin teet niin. Ei voi samaan aikaan vedota siihen, että aina nuorisoa on taivasteltu kun itse taivastelee aikuisia, ihmisiä hekin ovat. Jos on mahdollista, että aikuisuus on jotenkin rappeutunut, sama koskee nuorisoakin.

On oikeasti mahdollista, että tilanne heikkenee ja yhteiskunta rappeutuu. Jos ei ole, vapautetaan sitten lapset täysin ikävästä koulusta ja tulkoot osoittamaan osaamisensa 18-vuotiaana. Jos kerran ei ole mahdollista, että lapsilta jää tarvittavat asiat oppimatta sillä välin kun kaikenlainen huomion hakeminen ja jakaminen täyttää koulupäivät, niin päästetään vapaaksi kokonaan. Miksi tällainen turha puolitila? 

Vierailija
791/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat tekevät nykyään opettajille ansoja ihan tarkoituksella. Ärsytetään ope räjähtämään, kuvataan ja kannellaan rehtorille. Opettajan kiusaaminenen voi kestää päiviä. Tälläinen käytös on yleistä.

Aina opettajille on tehty jäyniä koulussa. Jos et niitä kestä, et ole opettajana.

Tämä on vähän eri asia kuin jäynä, kun tilanne kuvataan jne.

Vierailija
792/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitusta ei synny jos pahantekijät pääsevät teostaan kuin koira veräjästä.

Pahantekijät?

Vierailija
793/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja sit muut oppilaatkin saa hakata näiden lapsia, kun hehän vaan opettavat olemaan.

Niinhän ne saavat, ja siihen asiaan pitäisi nyt saada joku roti. 

Vierailija
794/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on täysin sana oikeus fyysiseen koskemattomuuteen kuin aikuisellakin. Siitä on kyse.

Ei pitäisi olla, koska se johtaa siihen, että lapsia ei saada kuriin. Aikuisten osalta on sitten muita keinoja olemassa, mutta ne keinot eivät ole lapsille sopivia.

Vierailija
795/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne saavat, ja siihen asiaan pitäisi nyt saada joku roti. 

Haluatteko opettajan joka näyttää lapsille, että sinänsä aika huvittavaan nimittelyyn vastataan muksimalla ja tönimällä vai sellaisen, jonka vastaa siihen jollain aikuismaisemmalla tavalla?

Vierailija
796/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aiheen ohi mutta Suomessa on muuten yleisesti ottaen todella huonosti käyttäytyvät teinit. Olen asunut nyt useampia vuosia muutamassa eri Euroopan maassa, enkä ole vielä nähnyt huonosti käyttäytyviä nuoria. Sveitsissä ovat peräti erittäin hyväkäytöksisiä millä tahansa mittapuulla. Varmasti poikkeuksiakin löytyy maasta kuin maasta mutta valitettavasti vaikutelmani on, että Suomessa nuorten sallitaan käyttäytyä huonosti niin kodin, koulun kuin koko yhteiskunnankin taholta ja, että huono käytös nuorilla on sen johdosta enemmän sääntö kuin poikkeus.

Erikoista. Itse olen paljon nuorten kanssa ssa tekemisissä ja pääosa on erittäin hyväkäytöksistä.. Paljon parempikäytöjsisiä kuin me 80-luvulla teineinä oltiin.

Itse olen ollut yläkoulun opena 35 vuotta enkä muista, että ennen nuoret pojat olisivat hokeneet v-sanaa kaiken aikaa, se alkaa tuntua vähän puuduttavalta ja loukkaa tyttöjen itsekunnioitusta. V-sanaa ei siis huudeta opelle vaan juttu menee näin: "olipa vi tun hyvä peli" tai muuta vastaavaa. Yleensä kommentoin tällaiselle 14-vuotiaalle v-sanan hokijalle, että sinä et vielä vi tun hyvyydestä mitään tiedä, olethan vasta hiljattain tullut sieltä ulos.

Vierailija
797/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat tekevät nykyään opettajille ansoja ihan tarkoituksella. Ärsytetään ope räjähtämään, kuvataan ja kannellaan rehtorille. Opettajan kiusaaminenen voi kestää päiviä. Tälläinen käytös on yleistä.

Aina opettajille on tehty jäyniä koulussa. Jos et niitä kestä, et ole opettajana.

Tämä on vähän eri asia kuin jäynä, kun tilanne kuvataan jne.

Miten kuvaaminen muuttaa asiaa? Tietenkin kuvata ei saa, mutta ei se jätnää miksikään muuta.

Vierailija
798/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla, koska se johtaa siihen, että lapsia ei saada kuriin. Aikuisten osalta on sitten muita keinoja olemassa, mutta ne keinot eivät ole lapsille sopivia.

Todellako? Lapsella ei pitäisi sinusta olla lähtökohtaista oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen? Ymmärrätköhän mitä tämä tarkoittaa?

Vierailija
799/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän nämä nykyiset murkut tulevat pärjäämään omien lällättävien murkkujensa kanssa? Kertokaa sitten.

Eiköhän siihen aikaan taas ole otettu kasvatuksessa järki käteen. Eli lasut on poistettu ja remmi heiluu.

Vierailija
800/1178 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aiheen ohi mutta Suomessa on muuten yleisesti ottaen todella huonosti käyttäytyvät teinit. Olen asunut nyt useampia vuosia muutamassa eri Euroopan maassa, enkä ole vielä nähnyt huonosti käyttäytyviä nuoria. Sveitsissä ovat peräti erittäin hyväkäytöksisiä millä tahansa mittapuulla. Varmasti poikkeuksiakin löytyy maasta kuin maasta mutta valitettavasti vaikutelmani on, että Suomessa nuorten sallitaan käyttäytyä huonosti niin kodin, koulun kuin koko yhteiskunnankin taholta ja, että huono käytös nuorilla on sen johdosta enemmän sääntö kuin poikkeus.

Erikoista. Itse olen paljon nuorten kanssa ssa tekemisissä ja pääosa on erittäin hyväkäytöksistä.. Paljon parempikäytöjsisiä kuin me 80-luvulla teineinä oltiin.

Itse olen ollut yläkoulun opena 35 vuotta enkä muista, että ennen nuoret pojat olisivat hokeneet v-sanaa kaiken aikaa, se alkaa tuntua vähän puuduttavalta ja loukkaa tyttöjen itsekunnioitusta. V-sanaa ei siis huudeta opelle vaan juttu menee näin: "olipa vi tun hyvä peli" tai muuta vastaavaa. Yleensä kommentoin tällaiselle 14-vuotiaalle v-sanan hokijalle, että sinä et vielä vi tun hyvyydestä mitään tiedä, olethan vasta hiljattain tullut sieltä ulos.

80-luvulla kiroilu oli aivan yhtä yleistä kuin nyt.