Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työvoimapula-alalla. Miksi työnantajat ei silti jousta mistään?

Vierailija
19.12.2022 |

Ymmärrän, että kovin paljon lisää palkkaa he ei välttämättä vain pysty tarjoamaan. Enkä edes välttämättä ole juuri rahan perään tämän hetkisessä elämäntilanteessa. Vaan tarvisin joustoja työaikoihin, mielellään vain 60 % työajalla työviikon ja joustoa työnkuvaan. Näiden kaikkien ehdotusten kohdalla työnantajat tuntuvat suorastaan hermostuvan ja kireänä sanovat aina, että ei missään nimessä käy. Kyse ei kuitenkaan ole siitä etteikö minua haluttaisi töihin, olisin saanut jokaisen hakemani paikan, jos olisin suostunut täyteen työaikaan ja siihen, että työaikajoustoja ei ole vaan työ alkaa ja loppuu juuri silloin kuin työnantaja päättää määrätä. Jäävät mieluummin kokonaan ilman työntekijää kuin suostuvat joustamaan yhtään, mitä en ymmärrä. Olen usein ollut ainoa hakija ja kyseisen työpaikan henkilöstöpula akuutti.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko joustoa työpäivän pituuteen vai työpäivien määrään? 

Vierailija
2/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne haluavat orjatyövoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) helpompi järjestellä työt jos useampi tekee samaa (vuorot tms)

2) ei onnistu jos asiakaspalvelua

3) et vaan ole niin priima työnantajien mielestä kuin omastasi

4) joku muu mikä vaikuttaa asiaan mitä me muut emme tiedä

Vierailija
4/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempiin. Mutta sillä ei pitäisi olla väliä, koska en ole vuorotyöalalla. Ap

Vierailija
5/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutakin alkavat vaatia joustoja kun sinä kerran sait sellaisen. Nettona miinusta tehdyistä työtunneista pian, varsinkin jos on naisvaltainen ala kyseessä.

Vierailija
6/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa olen itse ihmetellyt. onko tämä joku verotusasia, kun työnantajille ei kelpaa vajaata viikkoa tekevä työntekijä

Vierailija
7/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sillä kuitenkin sille työnantajalle on/voi olla väliä. 

Vierailija
8/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä tarve on kokoaikainen ja on vaikea saada joku muu vajaata aikaa tekevä hoitamaan loput

Vierailija
9/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä henkilöstä koituvat (sivu)kulut jää pienemmäksi ja vakituisen henkilön 100 % työajalla ei tarvitse suunnitella korvaavia vuoroja. Osa-aikaiselle tarvitsee työsuhteeseen paikkaavan jos tarve on kokoaikaiselle, kokoaikaista sijaistamassa voi ehkä käyttää vuokratyövoimaa. Oletan, että tässä on kyse suhteellisen matala-palkkaisesta alasta, kun sen aloitusviestissäsoi nostit esiin.

Varsinkin jos tarvitset joustoja sekä työnkuvan että työaikojen suhteen, niin ymmärrät varmasti itsekin, miksi potentiaaliset ta:t näkee tässä riskiä.

Vierailija
10/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) helpompi järjestellä työt jos useampi tekee samaa (vuorot tms)

2) ei onnistu jos asiakaspalvelua

3) et vaan ole niin priima työnantajien mielestä kuin omastasi

4) joku muu mikä vaikuttaa asiaan mitä me muut emme tiedä

1) Työ ei ole vuorotyötä eikä työssä tarvitse olla koko ajan tiettyä miehitystä.

2) On asiakaspalvelua, mutta sen ei pitäisi olla joustojen suhteen ongelma. 

3) En väitä olevani erityisen priima. Olen kuitenkin työni osaava ja usein ainoa hakija.

4) Sehän tässä kiinnostaisi minuakin.

Ap

Vierailija
11/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yleensä tarve on kokoaikainen ja on vaikea saada joku muu vajaata aikaa tekevä hoitamaan loput

Mutta kun alallani on niin kova pula, että niitä kokoaikaisiakaan ei oikein saa tekijäksi mistään. Monesti paikkoihin ei ole yhtään hakijaa. Miksi siis minä puolikkaana en olisi parempi kuin ei ketään ollenkaan?

Ap

Vierailija
12/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä henkilöstä koituvat (sivu)kulut jää pienemmäksi ja vakituisen henkilön 100 % työajalla ei tarvitse suunnitella korvaavia vuoroja. Osa-aikaiselle tarvitsee työsuhteeseen paikkaavan jos tarve on kokoaikaiselle, kokoaikaista sijaistamassa voi ehkä käyttää vuokratyövoimaa. Oletan, että tässä on kyse suhteellisen matala-palkkaisesta alasta, kun sen aloitusviestissäsoi nostit esiin.

Varsinkin jos tarvitset joustoja sekä työnkuvan että työaikojen suhteen, niin ymmärrät varmasti itsekin, miksi potentiaaliset ta:t näkee tässä riskiä.

Täyden työajan palkka bruttona pyörii noin neljän tonnin kieppeillä. Eli ei ole matalapalkka-ala. Mutta jostain syystä palkasta ei juuri kukaan juuri yhtään pysty neuvottelemaan eli työnantajat ei tule siinä oikein koskaan ketään vastaan. Ymmärrän miksi minun kohdalla nähdään riskejä kun pyydän joustoja sekä työaikaan että työnkuvaan (pyydän siis mielekkäämpää kokonaistyönkuvaa kuin mitä yleensä tarjoavat, en helpompaa tai vähemmän vastuullista). Meidän alalla ei ole vuokratyövoimaa eikä sijaisia saa mistään eikä oikein vakiväkeäkään. Eli ihmettelen vain miksi minä (riskityyppinä sitten vaikka) kelpaan kyllä täydelle työajalle mutta en puolikkaalle. Mieluummin ovat kokonaan ilman ketään. Ap

Vierailija
13/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyri lusia neidoksi sinulla kun on jo sädekehä  pääsi ympärillä

Vierailija
14/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoima on ehtymätön luonnonvara.

Vierailija
15/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä on väliä, esimerkikisi asiakaspalvelussa.

Jotkut kellonajat ja vkonpäivät ovat ruuhkaisempia.

Ja tuohon vaikuttaa työpaikan oma kulttuurikin.

Jos kaikki vaativat lyhennettyä työaikaa, niin kuka ne tekee, ne lyhennetyn työajan työt.

Kuka tekee sinun työsi ap, kun olet joustossa? Tai useampi vakituinen ihminen on jousto työajassa.

Se että tuolle ajalle palkattaisiin uusi/ uusia työntekijöitä, tulee työntekijälle kalliiksi.

Palkan lisäksi, työnantaja joutuu uudestakin työntekijästä maksamaan eläkemaksut ja muut sos.maksut. Ja vakuutuksen.

Ja lyhyet sairaslomat.

Vierailija
16/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

samaa olen itse ihmetellyt. onko tämä joku verotusasia, kun työnantajille ei kelpaa vajaata viikkoa tekevä työntekijä

Mikä helvetin verotisasia muka?

Jos et tuon vertaa tiedä etkä käsitä, niin totisesti en ihmettele, että et koskaan ole ollut töissä.i

Vierailija
17/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä on väliä, esimerkikisi asiakaspalvelussa.

Jotkut kellonajat ja vkonpäivät ovat ruuhkaisempia.

Ja tuohon vaikuttaa työpaikan oma kulttuurikin.

Jos kaikki vaativat lyhennettyä työaikaa, niin kuka ne tekee, ne lyhennetyn työajan työt.

Kuka tekee sinun työsi ap, kun olet joustossa? Tai useampi vakituinen ihminen on jousto työajassa.

Se että tuolle ajalle palkattaisiin uusi/ uusia työntekijöitä, tulee työntekijälle kalliiksi.

Palkan lisäksi, työnantaja joutuu uudestakin työntekijästä maksamaan eläkemaksut ja muut sos.maksut. Ja vakuutuksen.

Ja lyhyet sairaslomat.

Ymmärrän näkökulmasi. Mutta kun koko pointti on se, että yleensä se olisin joko minä puolikkaana eli joustojen kera tai ei yhtään ketään. Kun on niin kova työvoimapula, että yleensä ei saada yhtään ketään. Eli näkökulmasi ei oikeastaan päde tilanteeseen. Ap

Vierailija
18/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima on ehtymätön luonnonvara.

Niinkö luulet?

Mutta työpaikat ovat sen sijaan ehtyviä luonnonvaroja.

Digitalisaation on ennustettu lopettavan kymmeniä tuhansia työpaikkoja.

Eikä uusia työpaikkoja ole tarjolla.

Ennenkuin tulee uusia innovaatioita ja niiden pohjalta ihmisiä koulutetaan uusiin töihin.

Vierailija
19/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun alallani on niin kova pula, että niitä kokoaikaisiakaan ei oikein saa tekijäksi mistään. Monesti paikkoihin ei ole yhtään hakijaa. Miksi siis minä puolikkaana en olisi parempi kuin ei ketään ollenkaan?

Ap

Just siksi et joustoihin et pääse, jos alalla on työvoimapula.

Silloin tarvitaan jokaisen työpainos viimeiseen hikipisaraan asti.

Ja oikeastaanhan tarkoitat osa-aikatyötä.

Ainahan on mahdollisuus vaihtaa työnantajaa ja alaa ja ammattia.

Vierailija
20/75 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten suomalaisia harmittaa jos joku muu on onnellisempi, pääsee vähemmällä jne.