Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sofi Oksanen arvostelee Käärijää kovin sanoin Venäjä-kannanotosta

Vierailija
03.03.2023 |

https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/592aaf2b-6dd3-4201-af75-6b5a0aa88efd

Mistä lähtien Suomi on ollut joku Pohjois-Korea, jossa ei saa seurata, mitä muut tekevät? Itsekin seuraan propaganda-kanavia, osittain huvin vuoksi ja osittain sen takia, että tiedän mitä valheita kulloinkin siellä kiertää.

Kommentit (990)

Vierailija
301/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sofi on puolivirolaisena ymmärrettävästikin hyvin allerginen Venäjälle mutta nyt meni vähän överiksi. Miettikää nyt itse, Käärijä on julkisuuteen tottumaton, suurimmalle osalle ihan uusi artisti. Ei siinä osaa kaikkea ajatella etukäteen ja poistaa joidenkin loukkaaviksi kokemia asioita. Mun mielestä artistien ei vaan tarvitse ottaa kantaa päivän tapahtumiin vaan esiintyä ja tuoda hyvää mieltä.

Osa ei tajua. Ihan sama mitä ajattelisi artistina. Mutta on valittu edustamaan Suomea Ukrainan euroviisuihin.

Ja nyt tämä nousi esille.

Siinä se on, kun hän ei ole julkisesti edes sanonut ajattelevansa mitään. Sofi Oksanen on omassa päässään keksinyt mitä Käärijä ajattelee ja perustelee sen sillä, että tämä seuraa yhtä Twitter tiliä.

Vierailija
302/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärijällä ei ole enää suo lta. Kai sen p*z kan pitää sitten jostain pursuta.

Ei jatkoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että asia tuli nyt ilmi. On sitä mieltä, että tää asia olis ennen pitkää tullu Ilmi. Vaikka viisujen pressissä. Ja jos artisti ei ota kantaa, nii viimeistään pressissä ottaa.

Vierailija
304/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä suora lainaus Hesarin uutisesta:

-----------------

"Mutta on julkisuudessa ollut myös yksi puoli, joka on onnistunut yllättämään Pöyhösen. Sosiaalisessa mediassa on kaiveltu esiin muun muassa, keitä Pöyhönen seuraa Instagramissa.

Esimerkiksi Jodelissa on päivitelty sitä, miten Käärijän tilillä seurataan Kreml-mielistä ja koronatoimia vastustavaa Valta kuuluu kansalle -puoluetta. Aiheesta seuranneen kohun ja UMK-voiton jälkeen VKK poistui Käärijän seurattavien listalta.

”En ollut varautunut, että ihmisillä on aikaa stalkata, mitä Instagram-tilejä seuraan. Tai että sen perusteella tehdään päätelmiä mun poliittisista aatteistani. Kun tämä tapahtui, tuli sellainen olo, että olenko oikeasti näin kiinnostava. Onko teillä tähän aikaa?” Pöyhönen sanoo.

”Lopulta mulle on ihan sama, mitä musta puhutaan. Mä tiedän totuuden ajatuksistani enkä ole tilivelvollinen kenellekään.”

---------

Tuon lisäksi asiaa ei sivuta lainkaan. Eli artistilta ei ole ainakaan HS:n jutussa suoraan kysytty, tuomitseeko hän Venäjän hyökkäyssodan.

Tämä voi olla melko tajunnanräjäyttävä ajatus, mutta sama henkilö saattaa SEKÄ olla sotaa ja diktatuureja vastaan ETTÄ pitää some-stalkkausta älyttömänä. 

Hölynpölyä, olen päättänyt kantani, älä sotke päätäni suorilla sitaateilla, taidat olla itsekin Putte-possun trolli huutomerkki.

Vierailija
305/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sofi on puolivirolaisena ymmärrettävästikin hyvin allerginen Venäjälle mutta nyt meni vähän överiksi. Miettikää nyt itse, Käärijä on julkisuuteen tottumaton, suurimmalle osalle ihan uusi artisti. Ei siinä osaa kaikkea ajatella etukäteen ja poistaa joidenkin loukkaaviksi kokemia asioita. Mun mielestä artistien ei vaan tarvitse ottaa kantaa päivän tapahtumiin vaan esiintyä ja tuoda hyvää mieltä.

Niin. Pitää poistaa ennen julkisesti seuraamiaan juttuja. Edelleen, jos kyse on "monipuolisesta" tiedonhalusta, niin kremlin ja vkkn vastapainoksi löytyisi muutakin. Mutta ei löydy. Ei puttefania Suomea edustamaan. Ei Ukrainan viisuihin!

Vierailija
306/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole cancelöinnistä. Esimerkiksi itse olen jakanut juttuja kansainvälisille viisufaneille ja nyt en suomalaisena kehtaa siellä edes naamaani näyttää. En todellakaan aloita kampanjaa. Mutta en myöskään fanita, kuuntele tai seuraa ihmistä, jonka arvomaailmaa en hyväksy lainkaan. Saattaa löytyä Ukrainan euroviisujen katselijoista jokunen muukin samalla tavalla ajatteleva.

Mikä arvomaailma? Olet vetänyt todella pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, että joku seuraa muutamaa twittertiliä. Minä vedän johtopäätökset, että olet sekä typerä, että ahdasmielinen ja ilkeä. Siinä vaiheessa kun hän oikeasti sanoo kannattavansa venäjää voit tuomita, muussa vaiheessa vainota ihmistä, joka on seurannut täysin laillisia tilejä ihan mistä tahansa ei kerrotusta syystä.

Onko se vainoamista, jos aiheesta keskustelee ja omia tuntojaan tuulettelee täällä anonyymillä keskustelupalstalla?

Kommentoija ei ole sanonut Käärijälle päin naamaa hänelle kohdistaen, että Käärijä on "typerä, ahdasmielinen ja ilkeä". Sen sijaan sinä teit sen nyt tuossa kommentoijalle.

Tosi nättiä, tosi nättiä.

Niin tein, enkä perusta väitettäni mihinkään muuhun kun siihen, että hän kirjoittaa vauvalle ja tähän ketjuun. Se on samaa tasoa, kun mihin Sofi Oksanen perustaa väitteensä. Seuraat Kremlin tiliä ja se riittää.

Vierailija
307/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että asia tuli nyt ilmi. On sitä mieltä, että tää asia olis ennen pitkää tullu Ilmi. Vaikka viisujen pressissä. Ja jos artisti ei ota kantaa, nii viimeistään pressissä ottaa.

Eli miksi seuraa kremliä ja vkk

Vierailija
308/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ollut vuosi aikaa muodostaa mielipiteensä Venäjän sotimisesta. Eikö ylellä tai levy-yhtiöllä ole mitään PR-väkeä ja kriisiviestintätukea? Tai sitten jää vaihtoehdoksi, että Suomessa elänyt ihminen on samalla tavalla passiivinen kuin tuon persläpivaltion asukkaat. Fanitus loppui kuin seinään kun tästä luin.

Turha esittää että fanitus loppui kun et ole mikään fani ollutkaan vaan alusta asti haukkumassa.

Siinä luulet väärin. Mutta jos tämä PR-katastrofi jatkuu tällaisena, niin näet ettei rallienglanti ole todellakaan suurin ongelma median kanssa. Olisikin ollut joku PB kyseessä ennemmin. Äärimmäisen noloa tietysti sekin olisi ollut. Todella paska fiilis nyt, kun oli viisukevättä odottanut innolla.

Vierailija
309/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika vaikea uskoa että Käärijä seuraisi kremliä siinä mielessä että pyrkisi ymmärtämään enemmän Venäjän käyttämästä propagandasta ja valeuutisista. Ymmärtäisin tämän paremmin joltakin politiikan tai sodan tutkijalta, jonka työhön liittyy olennaisesti erilaisten medioiden seuraaminen. Mutta joku Käärijä... kyllä tuo haiskahtaa enemmän venäjämielisyydeltä minun nokkaani. Sitten vielä se VKK:n seuraaminen tähän päälle! :D täytyy sanoa että aika erikoinen jätkä.

Vierailija
310/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi alkaa olla orwelmaisessa tilassa. Tuntuu suorastaan koomisen säälittävältä että jokaisessa tuppukylässäkin kuuluu nostaa Ukrainan lippu salkoon sodan vuosipäivänä, tätä kun on kuntaliitto ohjeistanut tekemään. Kaikissa kouluissa sitten tätä poliittista kannanottoa noudatetaan ja sirkeäsilmäiset pikkulapset osallistuvat Ukrainan lipun nostoon. Lapset eivät pian tiedä millainen se Suomen lippu onkaan.

Vierailija
311/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Pitää poistaa ennen julkisesti seuraamiaan juttuja. Edelleen, jos kyse on "monipuolisesta" tiedonhalusta, niin kremlin ja vkkn vastapainoksi löytyisi muutakin. Mutta ei löydy. Ei puttefania Suomea edustamaan. Ei Ukrainan viisuihin!

Kyse voi olla myös aivan yksipuolisesta tiedon halusta. Mistä sinä voit tietää, jos joku seuraisi vain ja ainoastaan Trumpin tiliä? Olisko se siksi, että hän on vastaan ja haluaa tietää mitä sammakkoa Trump päästää suustaan vai koska hän kannattaa?

Vierailija
312/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole cancelöinnistä. Esimerkiksi itse olen jakanut juttuja kansainvälisille viisufaneille ja nyt en suomalaisena kehtaa siellä edes naamaani näyttää. En todellakaan aloita kampanjaa. Mutta en myöskään fanita, kuuntele tai seuraa ihmistä, jonka arvomaailmaa en hyväksy lainkaan. Saattaa löytyä Ukrainan euroviisujen katselijoista jokunen muukin samalla tavalla ajatteleva.

Mikä arvomaailma? Olet vetänyt todella pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, että joku seuraa muutamaa twittertiliä. Minä vedän johtopäätökset, että olet sekä typerä, että ahdasmielinen ja ilkeä. Siinä vaiheessa kun hän oikeasti sanoo kannattavansa venäjää voit tuomita, muussa vaiheessa vainota ihmistä, joka on seurannut täysin laillisia tilejä ihan mistä tahansa ei kerrotusta syystä.

Onko se vainoamista, jos aiheesta keskustelee ja omia tuntojaan tuulettelee täällä anonyymillä keskustelupalstalla?

Kommentoija ei ole sanonut Käärijälle päin naamaa hänelle kohdistaen, että Käärijä on "typerä, ahdasmielinen ja ilkeä". Sen sijaan sinä teit sen nyt tuossa kommentoijalle.

Tosi nättiä, tosi nättiä.

Niin tein, enkä perusta väitettäni mihinkään muuhun kun siihen, että hän kirjoittaa vauvalle ja tähän ketjuun. Se on samaa tasoa, kun mihin Sofi Oksanen perustaa väitteensä. Seuraat Kremlin tiliä ja se riittää.

Sillä tavallahan se keskustelun laatu paranee, kun mennään alimman yhteisen nimittäjän mukaan ja itse aletaan kirjoittaa sellaisella tavalla kuin kritisoimansa ihmiset.

Vierailija
313/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ei tajua. Ihan sama mitä ajattelisi artistina. Mutta on valittu edustamaan Suomea Ukrainan euroviisuihin.

Ja nyt tämä nousi esille.

Englannissahan ne viisut pidetään.

Prkl! Kun niitä ei voi sattuneesta syystä pitää Ukrainassa! Urpo!

Vierailija
314/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika vaikea uskoa että Käärijä seuraisi kremliä siinä mielessä että pyrkisi ymmärtämään enemmän Venäjän käyttämästä propagandasta ja valeuutisista. Ymmärtäisin tämän paremmin joltakin politiikan tai sodan tutkijalta, jonka työhön liittyy olennaisesti erilaisten medioiden seuraaminen. Mutta joku Käärijä... kyllä tuo haiskahtaa enemmän venäjämielisyydeltä minun nokkaani. Sitten vielä se VKK:n seuraaminen tähän päälle! :D täytyy sanoa että aika erikoinen jätkä.

Samaa mieltä. Myös tuo hänen suhtautuminen näiden juttujen paljastumiseen kertoo aika paljon. Kyllä noilla vaan on väliä vaikka kuinka hänen mielestään ne olisivat yhdentekeviä asioita. Kreml kun ei ole itsessään mikään yhdentekevä instituutio😁

Vierailija
315/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on älykkö ja toinen selkeästi ei. Käärijä olisi voinut hetken miettiä, miten perustelee Kremlin sivujen seuraamisen. Itsekin saattaisin seurata heitä ihan vain siksi, että olisi kiinnostavaa nähdä, mitä tuubaa ja valhetta he suoltavat pimeyden ytimestään. Nauraisin niille jutuille räkäisesti. Emme tiedä edelleenkään, mikä motiivi Käärijällä on. Jos on joku VKK:n kannattaja, uskoisin, että fanikanta hupenee iloisesti. Tuskin on. 

Tuohon, että on niitä sotia muitakin: se on tietenkin aivan totta. Ei ole silti mielestäni liioiteltua korostaa tätä sotaa juuri nyt ja näin vahvasti, koska se koputtelee ihan oven takana. Joudumme tekemään massiivisia muutoksia puolustuspolitiikkaamme esimerkiksi, mikä ei ole ihan pikkujuttu. Vaikka "ystävyyskansamme" ei ikinä tulisikaan rajojemme yli halaamaan meitä kuin veljiään ja rusentamaan hengen pois naisilta ja lapsilta, emme voi vain odotella ja toivoa parasta. 

Vierailija
316/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miksi seuraa kremliä ja vkk

Me emme tiedä. Eikä hän halua sitä edes sanoa ja sekin on hänen oikeutensa vapaassa maassa. Haluammeko nyt jo oikeasti alkaa päättämään, kuka saa ja miksi seurata mitäkin Twitter tiliä?

Vierailija
317/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä velvoittaa Käärijän ottamaan kantaa sotiin? Edellytetäänkö tätä myös muilta artisteilta?

Jos näin, niin miksi?

Vierailija
318/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kremlin sontakanavan seuraaminen ei ole mitenkään tavallista vaan selvästi tietoinen valinta. Ei tämä Käärijän hahmoa tuhoa mutta on erikoista.

Jos osaisin venäjää, luultavasti seuraisin Kremlin tiedotteita itsekin. Nyt joudun turvautumaan Meduzaan, joka kääntää artikkelinsa englanniksi. 

Tästä tuskin on kyse.

Vierailija
319/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofi Oksanen voisi nyt tulla julkisuuteen ja esittää julkisen anteeksipyynnön. Hän voisi edes kerran myöntää olevansa itsekin joskus typerys.

Vierailija
320/990 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo poskettomat valheet ovat hauskoja. Olisi hauska olla joskus kärpäsenä katossa näkemässä, kuinka törkeimpiä vedätyksiä ideoidaan. Kukaanhan noita ei usko, mutta kaikki teeskentelevät, ettei satu vahinkoja ikkunoiden tai portaiden lähellä. Tai lastensuojelu vie mukuloita, miliisi aviomiestä tai vanhempia jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi