Voiko koulu määrätä puhelimet kerättäväksi pois kaikilta oppilailta, kaikilla oppitunneilla?
Kuulin, että tällaista suunnitellaan lapseni koulussa ensi lukuvuodelle? Tietääkö joku, onko tällainen linjaus laillinen ja voiko näin tosiaan tehdä?
Ja ymmärrän siis sen, että puhelinta häiritsevästi käyttävältä se voidaan ottaa tunnin ajaksi pois, mutta voiko näin toimia kategorisesti kaikkien kohdalla?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos oppilas sanoo, että puhelin ei ole mukana? Onko puhelin pakko olla mukana ja jos on, niin millä perusteella? Mitä, jos oppilas sanoo, että puhelin ei ole mukana, mutta se onkin jossain repun pohjalla?
Lapsen ei tarvitse eikä pidäkään valehdella. Opettaja ei voi vaatia ketään jättämään puhelimiaan parkkiin oppitunnin alussa. Opettaja saa ottaa puhelimen pois vain jos joku oppilas häiritsee sillä opetusta. Silloin puhelin täytyy antaa takaisin heti kun oppitunti päättyy, eikä sitä saa ottaa uudestaan pois ellei oppilas häiritse sillä taas opetusta. Ja vaikka häiriö toistuisi joka ikisellä oppitunnilla, oppilaalla on aina oikeus pitää puhelin itsellään tunnin alussa siihen asti, kunnes häiriö alkaa taas...
Saa ottaa päivän loppuun asti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Ei ole koululla oikeutta tutkia kenenkään tavaroita, tai ottaa oppilailta tavaroita. Käytön koulun tiloissa voi kieltää, mutta ei, pois ei voi ottaa. Miten nämä oikeudet on näin hukassa ihmisillä? Tosiaan nostaisin metelin jos minun lapsiltani yritettäisiin kerätä puhelimia johonkin koriin. Osaavat kyllä olla mitä käyttämättä tunnilla ja se on ihan eri asia. Mutta pois niitä ei kerätä.
10 vuotta sitten olin ammattikoulussa, ja siellä jonkun kokeen ajaksi yritettiin kerätä puhelin pois. Olin siis itse jo yli 20v ja äiti, joten lähinnä nauroin sille yritykselle. En minä siinä kokeessa puhelinta käyttänyt tai tarvinnut, mutta höpönhöpön että minä olisin puhelimeni jollekin antanut...
Yliopistoissa tämä on ollut käytäntö jo vuosia ja opiskelijat ovat sinua vanhempia. Nykyään tenttejä suoritetaan examinariumissa, joka on videovalvottu tila ja kännykät ja kaikki muukin pitää itse laittaa lukittavaan kaappiin, muutoin tentti hylätään.
Tentti siis hylätään jos opiskelijalla ei ole kännykkää mukana? Koska ilman kännykkäähän ei kännykkää voi laittaa kaappiin.
Oletko ennen kuullut olevasi näsäviisas?
Oletko joskus kuullut, että varsinkin tärkeissä asioissa sääntöjen olisi syytä olla täsmällisiä eikä mielivaltaisia?
Puhelimet pois, s2 oppilaat pois, kummasti nousisi taso, mutta se ei käy, kaikilla voisi olla kivaa ja mennä liian hyvin, se ei käy.
Se on hyvä vaan, jos puhelimet kerätään pois. Ne on niin koukuttavia ja voimakas keskittymiskyvyn tuhoaja. Kännykkää ei oppitunnilla tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt riippumatta siitä, olisiko kännyköiden kerääminen hyvä asia vai ei, niin on kysyttävä, että mitä laki sanoo? Voiko oppilasta rankaista siitä, että ei anna puhelintaan? Kuka on puhelimista vastuussa, kun ne on kerätty, koulu vai opettaja?
Varmaan sellainen järjestyssääntö voidaan kirjoittaa!
Vai voidaanko kuitenkaan? En tiedä, siksi kysynkin, olisiko/onko tuollainen sääntö laillinen. Koulu ei kuitenkaan voi vain tehdä sääntöjä miten haluaa ja nyt kuitenkin puhutaan oppilaan henkilökohtaisen omaisuuden haltuunotosta.
Voi ju ko liste, just näitä vanhempia riittää valitettavasti.
Kyllä se on ihan laillinen. Ja miksi sinun lapsesi juuri pitää katsella niitä TikoTokkeja sen sijaan että opettelisi lukemaan?
Onko todella laillinen? Ja turha minua on alkaa mistään syyttämään, en minä kännykkäkieltoa edes vastusta, kysyn vaan sellaisen laillisuudesta. Ei tästä ole montaakaan vuotta, kun poliisi ei saanut kaataa alaikäisiltä löydettyjä alkoholeja maahan, joten on vaikea uskoa, että opettajan saa kajota oppilaan omaisuuteen.
Lähdetään siitä liikkeelle, ettei yhdessäkään aidosti PISA-menestyneessä maassa suoraan vittuillaopettajalle, oteta salakuvia, kiusata ja räplätä sitä luuria luokassa.
Muutos pitää saada Suomeen tosiaan heti ilman poikkeuksia ja pitää seurata 10-vuoden kuluttua oppimistuloksia. Puhelimet vie kotitehtäviltä aivan liikaa aikaa ja monella lisäksi harrastukset. Tähän kun lisätään, ettei edes opetushetkelle anneta keskittymisrauhaa, niin on aivan selvä, että osaaminen romahtaa, kun hetkeäkään ei ole nuorella aikaa aidosti kekittyä uuden asian opettelemiseen, kuunteluun ja omaksumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mihin tarttet luuria tunnilla?
Jos joku vaikka soittaa, että mummo on kuollut? Mutta kuka haluaa kuulla tuollaisen uutisen puhelimessa? On se vaikeaa.
Miten ennen onkaan pärjätty, jos mummo onkin kuollut, eikä ala-astelaista saada sillä sekunnilla kiinni. Itse kuulin aikoinani mummon kuolemasta kun tulin koulusta kotiin.
Meidän koulussa on luokissa vanerista tehdyt lokerikot, mihin luurit laitetaan tunnin ajaksi. Ei ongelmaa, mut me asutaankin böndellä eli aika monet muutkin ongelmat loistavat poissaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa on luokissa vanerista tehdyt lokerikot, mihin luurit laitetaan tunnin ajaksi. Ei ongelmaa, mut me asutaankin böndellä eli aika monet muutkin ongelmat loistavat poissaolollaan.
Jos jotain tapahtuu oppilaan puhelimelle, kuka on vastuussa? Tai jos oppilas kieltäytyy laittamasta puhelinta lokerikkoon, saako rangaistuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tapahtuu oppilaan puhelimelle, kuka on vastuussa? Tai jos oppilas kieltäytyy laittamasta puhelinta lokerikkoon, saako rangaistuksen?
Lue viimeinen lause uudelleen.
Ei vissiin voi. Olen sitä ajanut lasteni kouluun. Ei pysty. Siellä ne zombit istuu puhelimilla ja jatkaa koulun jälkeen.
Puhelin syöksee pienen ihmisen aivot kivikaudelle. Kohta ei kukaan osaa mitään, paitsi tuijottaa ja ehkä näyttää tissejä videolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue viimeinen lause uudelleen.
Ei tarkoita, etteikö koulun sääntöjen pidä olla perusteltuja ja selkeitä. Kuka siis on vastuussa ja mitä tapahtuu, jos oppilas ei laita puhelinta lokerikkoon?
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen aikaan jotkut laittoivat kännykkäparkkiin jonkun rupupuhelimen ja pitivät käyttöpuhelimensa itsellään, mutta jäivät sitten kiinni sen käytöstä tunnin aikana.
Tekisin varmaan itse näin, jos olisin nykyteini. En tosin käyttäisi puhelinta tunnin aikana, mutta olin niin ylitarkka tavaroistani, etten ehkä kykenisi myöskään luovuttamaan omaani.
Kun aloitin uudessa työssä, jätin oman puhelimeni automaattisesti pukukaappiin, kunnes huomasin todellakin olevani ainut. Otin sen sitten jossain vaiheessa taskuun, mutta kyllä se jotenkin tuppaa viemään osan läsnäolosta, pakko myöntää. Silti vaikkei sitä mielestään edes käytä juurikaan.
Voi ellei tarvitse puhelinta esim. verensokerin seurantaan.
No, minusta on vähän kyseenalaista, että monen sadan euron arvoisia laitteita kerätään johonkin kasaan. Kuka korvaa, jos näissä tilanteissa menee jonkun puhelin rikki tai luokkakaveri varastaa puhelimen siinä vaiheessa, kun ne saa takaisin tms.? Ennemmin jokaisella pitäisi olla oma lukittava kaappi, johon puhelimen saisi koulun/oppitunnin ajaksi.
Miksi juuri ap.n lapsella pitäisi olla oikeus pitää kännykkää tunnilla? Tietysti se pitää kieltää juuri kategorisesti kaikilta oppilailta. En voi käsittää mihin nykyajan oppilas tarvitsee kännykkää koulutunnilla. Eikö tunneilla ole tarkoitus kuunnella opettajaa ja opiskella, eikä touhuta jonkun puhelimen kanssa? Ihan sama jos olisin lukenut koulutunnilla aku ankkaa silloin 80-90 luvuilla, niin olisihan se ollut selvä että se otetaan tunnin ajaksi pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän koulu voi määrätä moista mutta kantaako vastuun, jos niille puhelimille tapahtuu jotain sillä välin kun ovat koulun hallussa ?
Rohkenen epäillä että ei.
Ja enemmistö kuitenkin pitää puhelimensa laukussaan, suljettuna, joten heitä kohtaan kohtuutonta.
Pitää puhelimen laukussaan suljettuna niin voi hyvällä omallatunnolla olla luovuttamatta luuriaan.
Tai jättää sen koulupäiväksi kotiin.
Lähes jokainen yläkoulun oppilas pitää puhelimen esillä ja käyttää sitä tunneilla. Jos puhelimet ovat pöydällä tai hyllyllä, miten ne voivat rikkoutua? Kyllä opettaja saa vaatia puhelimet säilöön tunnin ajaksi. Tunnin loputtua saavat oppilaat ottaa omansa. Näin meidän koulussa tehdään ihan laillisesti.
Oletko ennen kuullut olevasi näsäviisas?