Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu määrätä puhelimet kerättäväksi pois kaikilta oppilailta, kaikilla oppitunneilla?

Vierailija
03.03.2023 |

Kuulin, että tällaista suunnitellaan lapseni koulussa ensi lukuvuodelle? Tietääkö joku, onko tällainen linjaus laillinen ja voiko näin tosiaan tehdä?

Ja ymmärrän siis sen, että puhelinta häiritsevästi käyttävältä se voidaan ottaa tunnin ajaksi pois, mutta voiko näin toimia kategorisesti kaikkien kohdalla?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehdottomasti tällaisen kannalla, voi kun saisimmekin kerätä oppilailta puhelimet pois. Mutta ei, ei ole lainsäädännön nojalla mahdollista. T. Ope

Vierailija
42/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ei ole koululla oikeutta tutkia kenenkään tavaroita, tai ottaa oppilailta tavaroita. Käytön koulun tiloissa voi kieltää, mutta ei, pois ei voi ottaa. Miten nämä oikeudet on näin hukassa ihmisillä? Tosiaan nostaisin metelin jos minun lapsiltani yritettäisiin kerätä puhelimia johonkin koriin. Osaavat kyllä olla mitä käyttämättä tunnilla ja se on ihan eri asia. Mutta pois niitä ei kerätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emc-jammereita käytetään joissain maissa julkisissa tiloissa, kuten koulut, kirjastot, museot ja teatterit. Käyttö on luvanvaraista ja kattaa vain kriittisen osan kiinteistöstä. Jos on tarve pälpättää, sen voi tehdä esim. kirjaston eteisaulassa.

Suomessa voitaisiin harkita samaa koululuokissa. Opettaja saapuu luokkaan, kääntää kytkimen päälle ja verkko katoaa oppilaiden puhelimista. Turha kiistellä oppilaiden ja vanhempien kanssa kännyköistä, kun siihen kuitenkin ajaudutaan. Ilman verkkoa älykännykät ovat melko hyödyttömiä kapistuksia.

Vierailija
44/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysäännöillä voi ottaa luurin pois vain, jos sen käyttö "häiritsee opetusta". No mitenpä se opetusta häiritsisi. Pitäisi olla häiritsee "oppimista".

Vierailija
45/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Ei ole koululla oikeutta tutkia kenenkään tavaroita, tai ottaa oppilailta tavaroita. Käytön koulun tiloissa voi kieltää, mutta ei, pois ei voi ottaa. Miten nämä oikeudet on näin hukassa ihmisillä? Tosiaan nostaisin metelin jos minun lapsiltani yritettäisiin kerätä puhelimia johonkin koriin. Osaavat kyllä olla mitä käyttämättä tunnilla ja se on ihan eri asia. Mutta pois niitä ei kerätä.

Kyllä on oikeus tutkia, jos on syytä epäillä esim. vaaran aiheuttamista tai jotain muuta laitonta, ja voidaan ottaa pois esim. kännykkä, jos se häiritsee opetusta. Ota asioista selvää, ennen kuin höliset.

Vierailija
46/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta sitten olin ammattikoulussa, ja siellä jonkun kokeen ajaksi yritettiin kerätä puhelin pois. Olin siis itse jo yli 20v ja äiti, joten lähinnä nauroin sille yritykselle. En minä siinä kokeessa puhelinta käyttänyt tai tarvinnut, mutta höpönhöpön että minä olisin puhelimeni jollekin antanut...

Vierailija
47/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on oikeus tutkia, jos on syytä epäillä esim. vaaran aiheuttamista tai jotain muuta laitonta, ja voidaan ottaa pois esim. kännykkä, jos se häiritsee opetusta. Ota asioista selvää, ennen kuin höliset.

Poliisi on oikeus kutsua paikalle tekemään tutkinta.

Kuten sanottua, ei ole oikeutta kerätä puhelimia mihinkään koriin. Tai voi sinne koriin omansa laittaa, mutta ei ole pakko. Ei se siellä repussa häiritse opetusta.

Vierailija
48/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ei ole oikeutta, koska noista tapauksista seuraa hyvin usein oikeusjuttu eikä se ole mitenkään itsestään selvää, että opettaja voittaa sen jutun. Myös negatiivisen julkisuuden mahdollisuus pitää ottaa huomioon, eli lapsen vanhemmat saattavat esim. ottaa yhteyttä mediaan tai tehdä aloituksen fb-puskaradioon.

Vierailija
49/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi voida tuoda puhelimia ollenkaan kaupungin tonttien työpaikoille, oli sitten kyse oppilaista, opettajista tai muista kuin koululaitoksistakin.

Vierailija
50/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on niin sehän olisi vallan mainiota!! Mitä ne oppilaat sillä kännykällä tunnilla tekee?

Muutama vuosi sitten, kenelläkään ei ollut puhelinta koulussa tai töissä, eihän koko älypuhelin ole edes kovin vanha keksintö, ja ennen joka paikassa pärjättiin jopa paljon paremmin kuin nykyään, vaikka tuonhan pitäisi olla apuväline?

Vierailija
51/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut ku mää haluun..

Sanoi Jammu Siltavuori, sopii hyvin tähän koulumaailmaan.

Vierailija
52/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voisi helposti estää puhelimen ottamisen kouluun mukaan tai jättää sen kokonaan liian pienelle hankkimatta.

Vierailija
53/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voisi helposti estää puhelimen ottamisen kouluun mukaan tai jättää sen kokonaan liian pienelle hankkimatta.

Kurinpitoa kouluissa ei voi jättää sen varaan, että mitä vanhemmat tekevät tai ovat tekemättä.

Vierailija
54/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos oppilas sanoo, että puhelin ei ole mukana? Onko puhelin pakko olla mukana ja jos on, niin millä perusteella? Mitä, jos oppilas sanoo, että puhelin ei ole mukana, mutta se onkin jossain repun pohjalla?

Vierailija
55/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten omaisuutta ei saa kerätä pois. Koulu saa kieltää kännykän käytön oppitunneilla ja rangaista kännykkä käyttäviä oppilaita esim. jälki-istunnolla, mutta lapsilla on oikeus pitää kännyköitään esim. repussa tai housujen taskussa.

Vierailija
56/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta sitten olin ammattikoulussa, ja siellä jonkun kokeen ajaksi yritettiin kerätä puhelin pois. Olin siis itse jo yli 20v ja äiti, joten lähinnä nauroin sille yritykselle. En minä siinä kokeessa puhelinta käyttänyt tai tarvinnut, mutta höpönhöpön että minä olisin puhelimeni jollekin antanut...

Yliopistoissa tämä on ollut käytäntö jo vuosia ja opiskelijat ovat sinua vanhempia. Nykyään tenttejä suoritetaan examinariumissa, joka on videovalvottu tila ja kännykät ja kaikki muukin pitää itse laittaa lukittavaan kaappiin, muutoin tentti hylätään.

Vierailija
57/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten omaisuutta ei saa kerätä pois. Koulu saa kieltää kännykän käytön oppitunneilla ja rangaista kännykkä käyttäviä oppilaita esim. jälki-istunnolla, mutta lapsilla on oikeus pitää kännyköitään esim. repussa tai housujen taskussa.

Mitä puoluetta kannattaisi äänestää jotta lapsilta saataisiin mm. tämä oikeus pois? Ei voi olla niin, että kurinpito estyy, koska koko ajan lapsilla on joku oikeus.

Vierailija
58/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa tämä on ollut käytäntö jo vuosia ja opiskelijat ovat sinua vanhempia. Nykyään tenttejä suoritetaan examinariumissa, joka on videovalvottu tila ja kännykät ja kaikki muukin pitää itse laittaa lukittavaan kaappiin, muutoin tentti hylätään.

Tentti siis hylätään jos opiskelijalla ei ole kännykkää mukana? Koska ilman kännykkäähän ei kännykkää voi laittaa kaappiin.

Vierailija
59/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen koulussa opettajat eivät halua viestejä lapsen hammaslääkäriin menosta vaan vanhempien pitää lähettää viesti lapsen kännykkään hetki ennen aikaa. Huoh. Välitunnilla lapset eivät tee muuta kuin istuvat sisällä puhelimet kourassa, koska "laki kieltää puuuttumasta asiaan". Yritä siinä sitten saada ruuturiippuvuutta vähenemään. Ulos ei löydy kavereita välitunnille.

Vierailija
60/121 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos oppilas sanoo, että puhelin ei ole mukana? Onko puhelin pakko olla mukana ja jos on, niin millä perusteella? Mitä, jos oppilas sanoo, että puhelin ei ole mukana, mutta se onkin jossain repun pohjalla?

Lapsen ei tarvitse eikä pidäkään valehdella. Opettaja ei voi vaatia ketään jättämään puhelimiaan parkkiin oppitunnin alussa. Opettaja saa ottaa puhelimen pois vain jos joku oppilas häiritsee sillä opetusta. Silloin puhelin täytyy antaa takaisin heti kun oppitunti päättyy, eikä sitä saa ottaa uudestaan pois ellei oppilas häiritse sillä taas opetusta. Ja vaikka häiriö toistuisi joka ikisellä oppitunnilla, oppilaalla on aina oikeus pitää puhelin itsellään tunnin alussa siihen asti, kunnes häiriö alkaa taas...