Kahviloissa ihan törkeät hinnat nykyään!
Capuchino litku ja croisant 9,50€ Tampereella siis
Säästänpä jatkossa nekin hilut kampaamoon
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette pahastuneet kahviloiden hinnoista, aito kysymys: Riittääkö teille tavallinen kahvi, normimaito ja jauhoihin leivotut leivonnaiset? Vai pitääkö olla erikoistuotteita?
Kyllä minulle ainakin kelpaa ihan tavallinen kahvi ja korvapuusti, mutten sentään korvapuustista 7-8 euroa suostu maksamaan. Kotiin voin ostaa sitten erikoisuuksia jostain konditoriasta jos sellaisia haluan. Hintalaatusuhde pitää toimia. En mieti mitään verotuksia kun haluan juoda kupin kaffetta ja syödä hyvän korvapuustin, en mitään kovaa käppyrää pakasteesta.
Laiha Riitta kirjoitti:
Käväsin tosa paikallisesa kahvilasa ja tilasin lihiksen kahella
nakin pätkyläisellä ja kyytipoijaksi puoli litraa täysmaitua.
Maksoo 5 eurua, aiva kelepo hinta.
Älä juo maitua niin paljo että kasvaa utareet takapuoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette pahastuneet kahviloiden hinnoista, aito kysymys: Riittääkö teille tavallinen kahvi, normimaito ja jauhoihin leivotut leivonnaiset? Vai pitääkö olla erikoistuotteita?
Jos myy kakkuapalaa melkein 10e niin kylla sen pitaa olla jotain muuta halvinta pakastetta.
Olen tämän kysyjä, ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta entä riittääkö tavallinen kahvi vai haluatko erikoiskahvin? Riittääkö normimaito vai haluatko erikois"maidon"? Käykö jauhoilla leivotut tavallisista raaka-aineista tehdyt kakut ja pullat vai pitääkö olla gluteeniton, laktoositon, munaton tai maidoton?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla joku tolkku näissä hinnoissa. Kahvi voi maksaa 2-5e riippuen kupin koosta ja kahvipullat samoi hinnoin riippuen siihen vaaditusta raaka-aineista ja työstä.
En oo itse käynyt pitkään aikaan kahvilla missään ja viimeksi taisi olla huoltamolla, jossa kahvin hinta vielä kohtuullinen 2e-3e muistaakseni. Ymmärrettävää, että kahvilan pitäjän pitää tulla toimeen tuloillaan, mutta asiakkaitakin voisi olla enemmän jos hinnat olisi kohillaan. Liikaa ei ihmiset enää halua maksaa.
Ei aina kannata pyrkiä siihen että asiakkaita olisi vaan mahdollisimman paljon. Helpommalla pääsee kun voitot saa suurina mahdollisimman helposti. Tämä on ehkä yksi alkeellisimmista asioista liiketalouden opinnoissa.
Kauramaito
Soijamaito
Mantelimaito
Laktoositon
Gluuteeniton
Munaton
Maidoton
Kasvisvaihtoehto
Vegaaninen
Vastuullisesti tuotettu
= kaikki hinnat ovat nousseet näiden myötä
Itse olen käynyt läheisessä Fazer-kahvilassa silloin tällöin aina siitä asti, kun se muutama vuosi näille kulmille avattiin. Yleensä tilaan kauralaten ja tällä viikolla, kun kävin ensimmäistä kertaa muutamaan viikkoon, huomasin, että olivat vaihtaneet kupit tilavuudeltaan noin 1 1/2 desiä pienemmiksi, mutta hinta oli pysynyt samana.
Ymmärrän reilun hinnannoston, mutta ovela kuppien vaihtaminen paljon pienempiin haiskahtaa kyllä pahasti kusetukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa kyllä, ettei monellakaan ole kovin kaksista käsitystä liiketoiminnasta, saati sen nykytilasta ravintola- ja kahvila-alalla. Tässäpä elävästä elämästä muutama tosiasia, jotka toivottavasti lisäävät ymmärrystä ja armollisuutta alaa ja sillä työskenteleviä kohtaan.
Raaka-aineet ovat kallistuneet ihan samalla tavalla kuin tavan tallaajallekin. Siitä huolimatta pitäisi olla jokaiselle jotakin sen seitsemää sorttia ja samalla hävikkiä nolla. Mahdollisesti koronavelkakin painaa päälle. Etenkin pienyrityksissä eletään veitsenterällä jatkuvasti.
Henkilöstökulut ovat alalla suuret ja määrittävät paljon. Viimeistään korona-ajan myötä ammattitaitoiset äkkäsivät, että kaupan kassalla saa parempaa liksaa, puolet vähemmän stressiä ja/tai kuraa niskaan asiakkailta sekä suhteellisen inhimilliset työajat ja -määrät. He ovat nyt siis siellä tai kouluttautumassa kokonaan uudelle alalle.
Työntekijäkadon vuoksi ja jotta siitä (varsinkin itse tehdystä) kakkupalasta jäisi käteen muutakin kuin tekemisen ilo, asiakkaita kohtelevat nykyään enenevissä määrin nämä työelämään vasta totuttelevat, jotka eivät ole edes kuulleet tesistä. Jäljelle jääneet kehäraakit (jos heitä enää on) koittavat sitten paimentaa näitä sankareita varsinaisen työnsä ohessa. Voi jäädä tällöin pöytä jos toinenkin pyyhkimättä, eikä se valitettavasti ole edes murheista pienin.
Vähän ymmärrystä siis, pyydän.
Tunnen kaksi kahvilan omistajaa Turussa. Kumpikin asuu suuressa ökytalossa niillä kahvilasta saamillaan tuloilla. Ja siitähän elintasosta ei tingitä. Toinen näistä vieläpä on volissut iltapäivälehdessä siitä, kun pitää maksaa palkkaa työntekijöille. Samalla ne työntekijät asuvat kopperoissa niillä roposilla
Mitkä kahvilat niin hyvin tuottaa Turussa?
Äitini omistaa kahvilan ja pitänyt sitä 40 vuotta kohta jää eläkkeelle vaikka eläkeikäinen ollut jo pitkään. Ei meillä ole ollut ökytaloa, ei liioin mitään turhan hienoa. Toimeentulo saatu. Itse en ryhtynyt jatkajaksi koska nähnyt miten raskasta ja sitovaa on työ. Vaikka henkilökuntaa 3-5. Oma panos silti suuri jos haluaa että jotain saa itsekin palkaksi.
Suomijuntit saatte inflaatiosta ja Suomen ankeudesta syyttää paljolti itseänne kun äänestätte aina näitä vihervasuri- ja sdp korruptiopuolueita valtaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa kyllä, ettei monellakaan ole kovin kaksista käsitystä liiketoiminnasta, saati sen nykytilasta ravintola- ja kahvila-alalla. Tässäpä elävästä elämästä muutama tosiasia, jotka toivottavasti lisäävät ymmärrystä ja armollisuutta alaa ja sillä työskenteleviä kohtaan.
Raaka-aineet ovat kallistuneet ihan samalla tavalla kuin tavan tallaajallekin. Siitä huolimatta pitäisi olla jokaiselle jotakin sen seitsemää sorttia ja samalla hävikkiä nolla. Mahdollisesti koronavelkakin painaa päälle. Etenkin pienyrityksissä eletään veitsenterällä jatkuvasti.
Henkilöstökulut ovat alalla suuret ja määrittävät paljon. Viimeistään korona-ajan myötä ammattitaitoiset äkkäsivät, että kaupan kassalla saa parempaa liksaa, puolet vähemmän stressiä ja/tai kuraa niskaan asiakkailta sekä suhteellisen inhimilliset työajat ja -määrät. He ovat nyt siis siellä tai kouluttautumassa kokonaan uudelle alalle.
Työntekijäkadon vuoksi ja jotta siitä (varsinkin itse tehdystä) kakkupalasta jäisi käteen muutakin kuin tekemisen ilo, asiakkaita kohtelevat nykyään enenevissä määrin nämä työelämään vasta totuttelevat, jotka eivät ole edes kuulleet tesistä. Jäljelle jääneet kehäraakit (jos heitä enää on) koittavat sitten paimentaa näitä sankareita varsinaisen työnsä ohessa. Voi jäädä tällöin pöytä jos toinenkin pyyhkimättä, eikä se valitettavasti ole edes murheista pienin.
Vähän ymmärrystä siis, pyydän.
Tunnen kaksi kahvilan omistajaa Turussa. Kumpikin asuu suuressa ökytalossa niillä kahvilasta saamillaan tuloilla. Ja siitähän elintasosta ei tingitä. Toinen näistä vieläpä on volissut iltapäivälehdessä siitä, kun pitää maksaa palkkaa työntekijöille. Samalla ne työntekijät asuvat kopperoissa niillä roposilla
Siitä vaan omaa kahvilaa pystyyn kun se on niin helppoa rahaa. Ihmettelen aina näitä yrittäjistä itkijöitä, mitään eivät saisi tienata, niille ollaan kovin kateellisia mutta sitten ei kuitenkaan moittijoilla rahkeet riitä samaan?
Kyllä saa tienata. Ja tienaavat kun. Se on hieno juttu. Ihmettelen vain sitä, että jos yrittäjällä on jättimäinen lasipalatsi kaikilla herkuilla ja varaa erittäin mukavaan elämään eikä mistään ole puutetta, päinvastoin, niin miksi sen yrittäjän ihmeessä pitää jatkuvasti rutista? Ja miksi se kunnon palkan maksaminen niille omille työntekijöille on niin tajuttoman vaikeaa?
Eikö niiden työntekijöidenkin kannattaisi laittaa omat kahvilat pystyyn kun se on niin helppoa?
Ymmärrätkö muuten kuka kantaa esim vastuun siitä kahvilan toiminnasta ja niistä työntekijöistä? Se on se yrittäjä. Hän saa enemmän rahaa kuin rivityöntekijä koska hänellä on paljon vastuullisempi työ. Ja nyt siis en puhu mistään työntekijöiden oikeuksien riistosta mutta jos asiat hoituu lakisääteisesti niin sitten ei luulisi olevan valittamista. Paitsi toki on kun ei palkollisena saakaan sitä lukaalia joka niillä kaikilla ahneilla yrittäjillä tietty on.
Mistä te tiedätte että ne lukaalit on hankittu just niillä kahvilan tuotoilla eikä esim puolison palkalla tai perintörahalla? Miksette itse perusta omaa kahvilaa niin saisitte helposti sen oman lukaalinne?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt läheisessä Fazer-kahvilassa silloin tällöin aina siitä asti, kun se muutama vuosi näille kulmille avattiin. Yleensä tilaan kauralaten ja tällä viikolla, kun kävin ensimmäistä kertaa muutamaan viikkoon, huomasin, että olivat vaihtaneet kupit tilavuudeltaan noin 1 1/2 desiä pienemmiksi, mutta hinta oli pysynyt samana.
Ymmärrän reilun hinnannoston, mutta ovela kuppien vaihtaminen paljon pienempiin haiskahtaa kyllä pahasti kusetukselta.
Itse annan kuitenkin puali pistettä kaffilalle. Ei ole mitään järkee jos ja kun kahven tilaan niin sitä tulee puoli litraa kuten nykyisin joka paikassa. Usein olen puolet kaatanut siihen tiskin altaaseen. Varsinkin jos olen tytölle sanonut et pieni kahvi. Ja mikä se pahvinen kertakäyttö kuppi on? Kahvilassa pitää olla porsliinia.
Koskaan en ole ollut näin köyhä kuin kahvilayrittäjänä, mutta aidosti pidän hommasta. Haaveena oli tyypillisesti se "halpaa mutta herkullista". Herkullista kuulemma on mutta hintoja en pysty pitämään niin pieninä kuin haaveilin. Syyt on ketjussa esitetty: verotus, henkilöstökulut, moninaiset ruokavaliot ja vaatimukset ohi perusraaka-aineiden.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ei edes pöytiintarjoilua. Suomalainen haluaa tehdä kaiken itse ja maksaa ylihintaa. Idioo.......tit.
Ja likaiset astiat pitää kantaa kärryyn. Seuraava vaihe on "pyyhkäisethän pöydän lähtiessäsi".
Vauva.fi:ssä käytävän vihapuheen vuoksi korotamme hintoja +30%
Minkä takia Suomen kahvilahinnat ovat niin paljon korkeampia kuin Keski-Euroopassa? Onko meillä korkeammat palkat työntekijöillä? En oikein usko. Korkeammat vuokrat liikytiloilla? Korkeammat raaka-aineet? Kahvin hinta? Verotus? Vai käärivätkö kahvilayrittävät 30 prossaa isompia voittoja kuin muualla Euroopassa. Voisko joku selittää?
Vierailija kirjoitti:
Sama Turussa. Italiassa cappuccino ja croisantti 2,5€.
Sinä (ja minä) maksat EU-tukina italialaisten kahvit ja kroisantitkin.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin menen vaikka lounasbuffettiin syömään ruokaa, kuin että otan kahvilasta kahvin ja kuivan voileivän lähes samaan hintaa...
Buffetissa saa santsata ja ottaa vaikka joka sorttia niin paljon kuin haluaa. T valas
Vierailija kirjoitti:
Sormenleveydellinen voileipäkakkua seitsemän (7) euroa! Jumalauta! Ja vielä kuivakkaa! Enää ikinä en mene! Teen itse ja pihautan sumppini myös!
Vttu! Paskaa voikkukakkua minipala seitsemällä eurolla. Kyllä on Suomi vajonnut alas!
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suomen kahvilahinnat ovat niin paljon korkeampia kuin Keski-Euroopassa? Onko meillä korkeammat palkat työntekijöillä? En oikein usko. Korkeammat vuokrat liikytiloilla? Korkeammat raaka-aineet? Kahvin hinta? Verotus? Vai käärivätkö kahvilayrittävät 30 prossaa isompia voittoja kuin muualla Euroopassa. Voisko joku selittää?
No verotus on varmasti yksi iso osa. Esim virvoitusjuomaveroa ei ole Italiassa mutta Suomessa on jo 13s/litra. Varmasti näitä spessuveroja on Suomessa muutenkin enemmän. Myös alv on Suomessa korkeampi kuin Italiassa. Italiassa harmaa talous kukoistaa suomea enemmän.
On ollut aina. Ja ne pullat a leivokset ei ole sen kummosempia kuin itse tehdyt.