Kahviloissa ihan törkeät hinnat nykyään!
Capuchino litku ja croisant 9,50€ Tampereella siis
Säästänpä jatkossa nekin hilut kampaamoon
Kommentit (493)
Mistä vois johtua ett eri paikoissa on eri hinnat? Ei kyl yhtään voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat täytyisi olla halvemmat ja valikoimaa täytyisi olla laidasta laitaan :D te ootte kyllä uskomattomia.
Minä en valita hinnoista. Käyn kahvilla silloin, kun siihen on varaa ja valikoin kahvilan, jossa on paljon vaihtoehtoja.
Käyn kahvilla vain harvoin ja siihen kuuluu olennaisena osana hyvä kastaminen. Jos kahvilasta ei löydy mieleistäni leivonnaista, niin en mene sinne toista kertaa. Jos mistään kahvilasta ei löytyisi kattavaa valikoimaa, niin en kävisi ikinä kahvilla vaikka kahvi ja pulla maksaisivat euron.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa konditoria kahvilassa croissant 2,5€, muffinssit ja pullat 3 €, kakkupalat 4,5 €, ....
Norjassa ei käytetä euroja. Oslo ainakin on maailma kalleimpia kaupunkeja.
Tämä on sitä vihreää siirtymää. Äänestämällä voit vaikuttaa.
Italiassa on kaikkein kallein kahvi. Teelusikallinen maksaapari eurua. On vielä kitkerää ja sameaa kuravettä. Eikä kyllä pitsassakaan ole täytettä. Juustua ja tomaattia ja se on muka pitsa. pienikin vielä.
Ketjun yrittäjät voivat painua sanonko minne, ketään ei kiinnosta teidän ulinat katteista tai hinnoista ylipäätään. Ne ovat just niitä riskejä joita yrittäjä ottaa- siksi sitä sanotaan YRITTÄMISEKSI. Jos ette osaa laskea etukäteen eikä rahkeet riitä kunnolliseen palkkatasoon, antakaa olla.
Ystävällinen, huomioiva käytös ei maksa mitään; työntekijät voi itsekin pikakouluttaa asenteensa suhteen vartissa, kuinka huomioida erilaiset asiakkaat. Olen ollut töissä aspassa ja oppinut parhaiten juurikin kokeneemmilta esimiehiltä, kuinka vielä parantaa nykytasosta. Tämän tietotaidon olen itse siirtänyt eteenpäin harkkareille ja tettiläisille sitten. Ihan oikeasti, järkeä saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun yrittäjät voivat painua sanonko minne, ketään ei kiinnosta teidän ulinat katteista tai hinnoista ylipäätään. Ne ovat just niitä riskejä joita yrittäjä ottaa- siksi sitä sanotaan YRITTÄMISEKSI. Jos ette osaa laskea etukäteen eikä rahkeet riitä kunnolliseen palkkatasoon, antakaa olla.
Ystävällinen, huomioiva käytös ei maksa mitään; työntekijät voi itsekin pikakouluttaa asenteensa suhteen vartissa, kuinka huomioida erilaiset asiakkaat. Olen ollut töissä aspassa ja oppinut parhaiten juurikin kokeneemmilta esimiehiltä, kuinka vielä parantaa nykytasosta. Tämän tietotaidon olen itse siirtänyt eteenpäin harkkareille ja tettiläisille sitten. Ihan oikeasti, järkeä saa käyttää.
Yrittäjä hinnoittelee tuotteet itse ja sellaisella katteella, millä työ kannattaa. Yrittäminen eroaa aspatöistä juuri siinä, että yrittäjän pitää osata laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama Turussa. Italiassa cappuccino ja croisantti 2,5€.
Sinä (ja minä) maksat EU-tukina italialaisten kahvit ja kroisantitkin.
Älä viitti. Onko Suomi maksanut ja koska ja mitä on millekin maalle maksanut. Antaa tulla lähdetietoa asiasta ja äkkiä. Aivan naurettava kommentti mututietäjältä.
Suomi on EU jäsenenä EU nettomaksaja. Joka vuosi menee Suomalaisten rahaa yhteiseen EU kirstuun josta rahaa jaetaan nettosaajille mm. Italialle. Lisäksi Marin antoi suomalaisten rahaa 6,6 miljardia EU elpymisrahastoon josta Italialle annetaan 200 miljardia tukea ja lainaa.
"Valtion jakama remonttituki on saanut italialaiset laittamaan vimmalla kotinsa uusiksi"
Siellä EU:ssa on muitakin nettomaksajia, Suomi niistä pienin. Nettomaksajia ovat Saksa, Ranska, Alankomaat, Ruotsi, Tanska, ITALIA ja Itävalta. Italia ei ole ikinä Suomelta mitään remonttitukia vastaanottanut. Feikkiuutisia semmoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa Capuchino maksaa 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sama Turussa. Italiassa cappuccino ja croisantti 2,5€.
Olen todella yllättynyt, jos Italiassa olisi hinnat harmonisoitu läpi koko maan. Globalprice.info sivuston mukaan cappucinon hinta Italiassa 2,6-4 euroa. Eri maiden hintoja vertaillessa olisi hyvä katsoa verokantaa, palkkatasoa ja millainen on maan kahvilakulttuuri. Mikäli Suomessa moni ottaa pelkän kahvin, niin siitä kahvistä pitää saada riittävästi katetta kattamaan kulut. Mikäli toisessa maassa moni ottaa kahvin kanssa jonkin lisukkeen, niin yrittäjä voi hinnoitella sen kokonaisuuden kattamaan kulut.
Esim. jos menet Veneziassa tai Firenzessä kahvilaan niin ovat hinnat kyllä niin suolaiset verrattuna muutaman kilometrin päässä kaupungin ulkopuolella. Itse asun pienessä kylässä jossa kolme kahvibaaria ja kaikki kolme aamulla täynnä ihmisiä. Kuppi espressoa maksaa 1,10 ja croissant saman, yht. 2,20, Ennen koronaa olivat tasan kaksi euroa yht. Firenzessä ja Venetziassa hinnant ovat moninkertaiset, varsinkin jos istut pöytään. Maaseudulla voi istua pöytäänkin samaan hintaan, mutta harva kanta-asukas koskaan istuu. Palvelu on kyllä nopeaa eikä tiskin takana juuri koskaan ole kuin yksi henkilö. Käyn kyllä joka päivä aamukahvilla baarissa.
Mä mietin, että miten Italian kahvila ja Suomen kahvila liittyy toisiinsa? Maat ovat Euroopan äärilaidoilla, täysin eri ilmasto, kulttuuri ja kahvilaadut. Mä en löydä yhtään mitään vertailukelpoista näiden kahden maan välillä. Varsinkaan siihen, että antaisi syyn vertailla kahvikupin hintaa. Siis en yhtäkään syytä. Avaisiko joku mulle tätä?
Toinen mitä en ymmärrä on kakkupalojen ja leivoksien koosta marmattaminen. Mihin sä tarvitset sellaisen kolmen ihmisen tarpeen täyttävää palaa kakkua tai muuta leivosta? Ne on tarkoitus nauttia hitaasti ja maistellen, ei hotaista naamaan isolla lusikalla. Välillä noi leivokset on liian isoja jo nykyisellään kun osa todella makeita ja parista lusikallisesta tulee sokerikiintiö ja makean kiintiö täyteen. Ihme kun lihavuus onkin pandemia.
No eivät varmasti olekaan vertailukelpoisia. Vastasin vain kirjoittajalle kun muutamat nyt ovat ottaneet nimenomaan Italian esimerkiksi. Kahvilakulttuurit ovat hyvin erilaisia ja siksi eivät ole ollenkaan vertailukelpoisia. Suomessa ovat kaikki isoja kahvimukista alkaen ja kakut/pullat/munkit taivaankaaren kokoisia. Italiassa ovat pieniä, itselle juuri sopivia kuten se aamuinen täysjyväcroissantti jonka aamuisin kahvibaarissa syön, se on riittävä aamupala minulle. Päälle pieni espresso pienestä kupista. Mitä mahtaa nykyään torikaffeet Suomessa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen kahviloiden suurkuluttaja - enpä ole enää. Laatu on laskenut, hinnat nousseet. Käyn edelleen kahviloissa mutta ulkomailla - siellä on parempi laatu kuin Suomessa ja hinnat ovat alhaiset. Asun myös Treella.
Halvaksi tulee käydä ulkomailla kahvilla.
Kulmakonditoriossa maksaa kakkupala 6 e. Aika kallis hinta kakulla. Joku 4 e olisi kohtuullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen kahviloiden suurkuluttaja - enpä ole enää. Laatu on laskenut, hinnat nousseet. Käyn edelleen kahviloissa mutta ulkomailla - siellä on parempi laatu kuin Suomessa ja hinnat ovat alhaiset. Asun myös Treella.
Tulee sekin kalliiks, kun lähtee ulkomaille asti aamusumpille.
Olen ammatiltani lentoemäntä, ehkä se selittää kahviloissa käynnin ulkomailla. Matkustan joka viikko muihin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on kaikkein kallein kahvi. Teelusikallinen maksaapari eurua. On vielä kitkerää ja sameaa kuravettä. Eikä kyllä pitsassakaan ole täytettä. Juustua ja tomaattia ja se on muka pitsa. pienikin vielä.
Ensi kerralla sitten tilaat amerikkalaisen kaffeen Italiassa niin on riittävästi, se ei maksa enempää kuin espressokaan. Pitsan näkö ja koko on myös eri paikoissa ja paikkakunnilla täysin erilainen. Se siitä, että Italiassa kaikki olisi yhtenäistä kautta ison maan kun Suomen pikkumaassakaan EI ole niin.
Minun ja puolisoni(leipuri-kondiittori) ikuisuusunelma on perustaa pieni leipomokahvila. Ei onnistu Suomessa, ainakaan täällä pk-seudulla, mutta saahan sitä haaveilla. :)
Tarjoaisimme suppean, mutta tuoreen valikoiman erilaisia herkkuja. Voileipäkakkua, pullia, karjalanpiirakoita...jotain sellaista. Lisäksi muutama sesonkituote. Kahvia, haudutettua teetä. Ei mitään keksipohjaisia juustokakkuja, vaan aitoja kermakakkuja. Kaikki leivottu voilla ja täysmaidolla. Kahvin kanssa kermaa ja kevytmaitoa.
Tuskin tuolla rikastuisi, mutta jos nyt saisi elantonsa jotenkin kasaan, se riittäisi. Mutta kuten sanottu, en usko että Suomessa kannattaa nykypäivänä. Katsoin vierestä kun aivan ihana kahvila, jossa tehtiin kaikki mehuista ja hilloista alkaen itse, lopetti muutaman vuoden jälkeen. Asiakkaita oli ihan kivasti kuulemma, mutta todellinen tuotto tuli tilojen vuokraamisesta. Siihen en haluaisi itse ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Keksin ratkaisun teille! Koko Suomeen kiinteät kahvinpullien hinnat, Mynämäellä omistuskiinteistössä ja Tampereen keskustassa vuokralla samat hinnat. Kahvi 1,50 ja pulla 2,00. Ja ai että on asiakas tyytyväinen.
Miksi ne pitäisi olla koko Suomessa kiinteät? Ravintoloissa ja olut-viini-baareissakaan eivät hinnat ole kautta maan samat, miksi juuri kahvipullien ja kahvien hinnat pitäisi olla samat? Älytöntä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette pahastuneet kahviloiden hinnoista, aito kysymys: Riittääkö teille tavallinen kahvi, normimaito ja jauhoihin leivotut leivonnaiset? Vai pitääkö olla erikoistuotteita?
Kyllä, tavallinen kahvi mustana, kiitos. Valitettavasti en pysty vehnää syömään, joten otan gluteenitonta, jos sitä on. Jos ei ole, niin vaikka suklaapatukka kahvin kanssa on ok.
7€ kahvista ja suklaapatukasta. Kiitos. Se siitä pitää saada. Oletko valmis maksamaan.
Junassa maksaa jopa enemmän, joten miksikäs ei olisi. Reissaan useinkin junalla pitkiä matkoja ja just toi kahvi+suklaa on mun vakioeväs (ihan siis perus suodatinkahvi ja pieni Fazerin sininen patukka).
Kaikki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suomen kahvilahinnat ovat niin paljon korkeampia kuin Keski-Euroopassa? Onko meillä korkeammat palkat työntekijöillä? En oikein usko. Korkeammat vuokrat liikytiloilla? Korkeammat raaka-aineet? Kahvin hinta? Verotus? Vai käärivätkö kahvilayrittävät 30 prossaa isompia voittoja kuin muualla Euroopassa. Voisko joku selittää?
Korkeammat kulut, suuremmat verot ja kun kävijöitä on vähemmän, niin kahvilan kiinteät kulut jakautuu pienemmälle joukolla.
Vaikka kahdella kahvilalla on sama vuokra, mutta toisessa käy tuplasti enemmän asiakkaita niin tuosta vuokrasta lasketaan per kävijä eri summat kahviloittain. Keski-Euroopassa aamulla näkee paljon enemmän ihmisiä take-away kahvin kanssa, kun suomalaiset eivät tuota ole koskaan omaksuneet suurin joukoin.
Ovat, mutta hakevat kahvin mukaan Ärrältä eivätkä kahvilasta. Osa toki ei voi hakea Ärrältäkään, jos meinaan aikoo matkustaa julkisella töihin. Busseissa ja sporissa ei saa syödä tai juoda.
Leivon itse, joten en hae kahvilasta mitään arkipäiväistä pullaa, vaan tahdon jotain erikoisempaa. Kalaleipiä olen syönyt viime aikoina, kun en kalan valmistamisesta niin pidä ja muu perhe on allerginen. Samoin otan välillä toastin vuohenjuustolla, joka ei muille meillä maistu. Niin saan välillä herkutella minäkin.