Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuista jäi laskujen jälkeen 94 euroa ja niillä pitäisi pärjätä kuun loppuun

Vierailija
02.03.2023 |

On tämä surkeata.

Kommentit (343)

Vierailija
181/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalien jälkeen jäät velkaa -400e

Alla lista jos sensuuri ei iske siis maatalous ja hyvätuloiset jne unohdettiin

Iltalehti kokosi otteita Sipilän hallituksen leikkauslistasta.

Kohde: indeksikorotusten jäädyttäminen (mm. lapsilisät ja valtionosuudet)

Arvioitu säästö vuoden 2019 tasossa: reilu miljardi euroa

Kohde: kehitysyhteistyö

Säästö: 300 miljoonaa

Kohde: ansiosidonnainen työttömyysturva

Säästö: 200 miljoonaa

Kohde: lääkekorvaukset

Säästö: 150 miljoonaa

Kohde: sote-asiakasmaksujen korotukset

(mm. pitkäaikainen laitoshoito)

Säästö: 150 miljoonaa

Kohde: korkeakoulututkinnot

(yliopisto-opiskelijoita kannustetaan siirtymään työelämään jo kandidaatteina)

Säästö: 125 miljoonaa euroa

Kohde: mm. velvoitteiden purkaminen hallinnossa

Säästö: 120 miljoonaa

Kohde: Työvoimapolitiikan määrärahat

Säästö: 110 miljoonaa

Kohde: Tekesin t&k-avustukset

Säästö: 95 miljoonaa

Kohde: vanhuspalvelujen henkilöstömitoitusten väljennykset

Säästö: 70 miljoonaa

Kohde: opintotuki

Säästö: 70 miljoonaa

Kohde: päiväsakkojen korotukset

Säästö: 63 miljoonaa

Kohde: kasvattajamäärien väljennykset yli 3-vuotiaiden päivähoidossa

Säästö: 60 miljoonaa

Kohde: päivähoitomaksut (korotus tai uusi maksuluokka)

Säästö: 54 miljoonaa

Kohde: vuorotteluvapaan rajaaminen

Säästö: 50 miljoonaa

Kohde: max. 2 vuoden vankeuteen johtavat rikosasiat kevennettyyn menettelyyn

Säästö: 40 miljoonaa

Kohde: perusopetuksen ryhmäkokoavustukset

Säästö: 30 miljoonaa

Kohde: subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen puolipäiväiseksi

Säästö: 24 miljoonaa euroa

Kohde: maatalousyrittäjien lomitusoikeus

Säästö: 20 miljoonaa

Kohde: sairasmatkojen omavastuuosuudet

Säästö: 20 miljoonaa

Kohde: ara-asuntojen asukasvalinnat

Säästö: 17 miljoonaa

Kohde: sotilaalliset rauhanturvaoperaatiot

Säästö: 15 miljoonaa

Kohde: joukkoliikennetuen alentaminen

Säästö: 15 miljoonaa

Kohde: ministereiden ja mm. valtiosihteereiden määrän vähentäminen

Säästö: 5 miljoonaa

Vierailija
182/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus ei kerro mitään muuta, kuin että aloittaja elää yli varojensa.

Kertoo lisäksi sen, että elää tuilla, jotka me työssäkäyvät veroissa joudumme maksamaan. Tukien pitäisi olla vieläkin pienemmät, motivoisi menemään töihin.

Työpaikkoja ei ole. Jos on, niihin palkataan niitä, jotka ovat jo ennestään jossakin työssä tai muualta tulleita, jotka tekevät halvalla.

Käyppä uudestaan katsomassa vaikka mollin, tai duunitorin sivuilta, kyllä työpaikkoja on jumalattomasti.

Se että sinua ei huvita tehdä töitä, ei tarkoita, ettei töitä olisi.

Jumalattomasti työpaikkoja?

En nyt tiedä onko 10 paikkaa paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä paskoja vastauksia. Tsemppiä ja koita pärjäillä

Vierailija
184/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on reilu 23 euroa per viikko ja sillähän

elää kuin ruhtinas mitä tulee ruokaan. Itsellä

30 euron viikkobudjetti ruokaan ja sillä saa

kaiken tarvittavan.

Vierailija
185/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaiken tarvittavan.

N. 3 eur / päivä on kyllä todella vähän. Ei sellainen riitä oikeasti mihinkään, jos tarkoitus on saada ruuasta jotain ravinteitakin ja jos olisi tarkoitus, että ei ole koko ajan nälkä.

Vierailija
186/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa miehen keskipituus 180cm ja tämän pituinen 100kg painoinen mies olisi BMIn mukaan ylipainoinen. Köyhät joilla ei ole ruokaan varaa ei tietenkään ole ylipainoisia, mutta.. Lasketaan kuitenkin 100kg ihmisen proteiinin tarpeen eli n. 100g/pv mukaan.

100g soijarouheessa on melkein 50g proteiinia.

500g pussi maksaa n. 3e, mistä 100kg ihminen saa n. 2,5 pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit 100 kiloiselle pelkällä soijarouheella maksaisi siis n. 36€.

100g punaisia linssejä sisältää n. 25g proteiinia. 400g maksaa n. 2e, mistä 100kg ihminen saa n. 1pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit maksaisi siis n. 60e.

100g maapähkinöitä sis. n. 25g proteiinia. 1000g maksaa n. 4e, mistä 100 kiloinen saa n. 2,5pvn proteiinit. Kuukauden proteiinit maksaisi n. 48e.

100g tonnikalaa sisältää reilu 25g proteiinia. 100g tonnikalaa maksaa n. 1,5e, mistä 100 kiloinen saa n. 0,25pvn proteiinit. Kuukauden proteiini maksaisi n. 180e. Tätä ei siis päivittäin voisi ostaa.

1kg kaurahiutaleita maksaa n. 2e. Siitä riittää n. 20 annosta, eli kuukauden aamu-, väli tai iltapalat maksaisi n. 3e.

Nescafe kulta pikakahvi täyttöpussi maksaa n. 8e. Siitä riittää n. 90 annosta, eli kuukauden 1 kupin aamukahvit maksaisi n. 2,5e.

Puoli kiloa vihanneksia päivässä:

Porkkana 1000g n. 1,5e. 500g/pv tekee 22,5e/kk

Parsakaalipakaste 450g n. 1e. 500g/pv n. 33e/kk

Omena 1000g n. 1e. 500g/pv n. 15e/kk.

Kaikki tietää että pastaa, riisiä, vehnäjauhoa ja perunaa saa pienellä rahalla isot kasat.

Eiköhän tuota hengissä pysy. Todennäköisesti nälkää näkevä painaakin noin puolet vähemmän, jolloin proteiinienkin osalta hinnat putoaa puoleen.

Minusta olet kyllä nyt vähän tarkoitushakuisesti tehnyt tuota listaa. Ylipäätään proteiini ei ole kriittinen suomalaisten ruokavaliossa (ja joku puhui makkaran c-vitamiinista, no, joo, sitä askorbiinihappoa käytetään valmistuksen aikana, mutta valitettavasti se hajoaa valmistusprosessin aikana, lopputuotteesssa sitä ei ole kuin pieni jäännös). Proteiinia on lähes kaikissa ruoka-aineissa, joissakin hyvin mitättömiä määriä kyllä, joissakin sitten enemmän. Joku peruspasta sisältää 10-15g valkuaisainetta per 100g (keittämätön), ja pussillinen maksaa 0,40€, niin Myllyn Paras- makaronilla saisi laskennallisesti 24€ kuukauden proteiinin (joo, aminohappokoostumus ei ole paras mahdollinen, sitä kun täydentää palkokasveilla, niin muutahan sitten ei tarvitakkaan... tai sitten ei ihan nyt kuitenkaan niin).

Lisäksi monet tuotteista saa paljon edullisemmin, kun katsoo ostopaikan tarkemmin, eikä käy siellä pikku K-marketissa.

Mutta jos yhdistää soijarouheen ja makaronin, niin sillähän pääsee jo pitkälle...

Joo, en ala tekemään kenellekään ilmaiseksi kaiken kattavaa ruokalistaa. Ihmiset vaan jaksavat aina urputtaa siitä että nälkää joutuu näkemään ja pelkällä makaronilla ei elä, niin siitä pari yksittäistä esimerkkiä vaan. Monipuolisesti syöminen on järkevää ja siihen on köyhälläkin varaa, kun vaan vähän miettii mitä ostaa ja suuhunsa pistää.

Vierailija
187/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian suuret menot vrt tuloihin.

Vierailija
188/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki pakolliset maksettu ja melkein satanen vielä jäljellä? Sillä varmaan ruuat? Kyllähän se hyvin onnistuu. Et vaan tässä kuussa shoppaile muuta turhaa etkä maksa elämyksistä.

No ei se kyllä kovin hyvin onnistu, että saa kaikki päivän ruuat noin 3€/päivä budjetilla. 

No yksineläjän ruokabudjetiksi 90e on jo paljon. Jos aloittaja ei tiedä, mitä on ruuan tekeminen itse, nyt kannattaisi alkaa opiskelemaan. Olemme selvinneet 150e/kk yleensä vähemmälläkin lapsiperhe/2henkeä kun kaiken on tehnyt itse ja asioita ennakoinut sen verran, että on varastossa hiukan hätävaraa. Jos ei osaa ennakoida ja kituuttaa paria viikkoa jotta saa tulevaisuuttaan turvatuksi näillä olemattomilla tuilla, on se vika lähinnä itsessä. 

Jottei mene vain ilkeilyksi, pari vinkkiä ja vaihtoehtoa ,jos ei vielä ole käytössä:

,peruna,makaroni,jauhot,sika-nauta,nakit,tomaattimurska,öljy,broilerinkoivet, puurot, kananmunat, margariini, rahka,pakastekasvis, omenat, kuivatut herneet, linssit, 30-60%tarjoukset,leipäjono/avustukset/ilmaiset maistiaiset ja kahvitarjoilut, seurakuntien tilaisuudet, tapahtumat jne.

.

Parantelin tuosta noita turhia ja kalliita ruoka-aineita pois ja silti tekee tiukkaa pärjätä satasella. Köyhällä ei ole varaa porkkanoihin tai kaaliin. Niissä kun ei ole energiaa yhtään, pelkää vettä. Voi maksaa jo 4€ paketti, niin itsestään selvä valinta on 60% margariini, joka käy kaikkeen.

Porkkana ja kaalit ovat hyvin halpoja eivätkä lainkaan turhia: ne ovat varsinaisia hiven- ja kivennäisaineiden aatelia. Kilo kotimaisia porkkanoita maksaa n 1.50e. Pelkkää vettä ne eivät ole, vaan sisältävät paljon kuituja/pitävät hyvin nälkää.

Vierailija
189/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mulla jää n. 400e. Ei ole velkoja.

Vierailija
190/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100€ saa valtavan kasan syötävää jos yhtään miettii että mitä sillä ostaa. Edellä mainittujen lisäksi kannattaa hyödyntää myös hävikkiruokia myyvät paikat kuten fiksuruoka. Tästä linkistä vielä 5 euron alennus yli 30 euron tilauksiin uusille asiakkaille: https://prz.io/b66G2zohvs9tR3yI8

Olen itse monta kertaa yrittänyt etsiä ruokaa tuolta Fiksuruoka.fi:stä, mutta ei se kyllä mihinkään säästämiseen sovi. Vaikka siellä on jotain yksittäisiä superhalpoja tuotteita, on valtaosa jotain karkkia, keksejä, sipsejä tai jotain pussikeitto-tyylisiä eineksiä, ja postikulujen välttämiseksihän siellä pitäisi ostaa tosi paljon kerrallaan - ja suurin osa varmaan silloin ostelee puoleen hintaan suklaakonvehteja. Tuo sopii lähinnä ruokahävikin vähentämiseen, ei niinkään säästämiseen. Toki jotain juhlia varten voi sieltä ostaa kasan suklaakonvehtirasioita ja siten säästää 50%, mutta kyllä halpa perusruoka Prismasta on halvempaa kuin tuolta erilaisten ketsuppien, valmisruokien, kuivatuotteiden ja herkkujen tilaaminen. 

35 euroa taitaa olla ilmaisen kuljetuksen raja. Ei sieltä kannatakaan kaikkia ruokia ostaa. Jäisi kasvikset vähän vähälle. Mutta jos ostat eurolla suklaata ja toisella valmisaterian mitkä kaupassa maksaisivat pari euroa ja muutaman euron niin pidemmän päälle sillä saa kivasti pudotettua ruokakuluja. Joskus ihan hyviä siivous/hygieniatarjouksiakin.

Toki jos ei herkkuja tai valmisruokia kuluta juurikaan, voi ruokakauppa olla järkevämpi vaihtoehto.

Vierailija
191/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On surkeata. EU on huomauttanut monesti, että Suomen sosiaalituet ovat aivan liian pienet.

Halvemmaksi tulisi, kun purettaisiin nämä tukihimmelit ja laitettaisiin kansalaispalkka.

Samalla poistuisivat erilaiset työllisyyden esteet. Kaikki palkkatyö kannattaisi ottaa vastaan ja tehdä. Työkkäri ja kela eivät estäisi. Nyt ei kannata ottaa töitä millä et elätä iteäsi täysin.

Ikävä kyllä isohko osa on sellaisia että menot nousevat sen mukaan mitä tulot nousevat joten käytännössä ei tule muutosta vaikka saisi 1500€/kk käteen tukia.

Vierailija
192/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.

Heh, arvasin taman. Noh jos mulle jotain sattuu, mulla oja perheellani on vakuutukset kunnossa, kuulutaan ammattiliittoon ym muuta perusjuttuja joita jokainen voi tehda.

Lisaksi olen saastanyt useamman vuoden palkkani, joten voisin elaa omilla rahoillakin jos vaikka sairastuisin tai loukkaantuisin.

Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.

Niin minäkin laitoin säästöön ison summan kun olin töissä. Sitten sairastuin ja säästöistä jäljellä enää 34e.

Kyllä ne sinunkin säästöt hupenee jos tilanne kestää vuosia.

Mulla on saastossa reilusti yli +200k. Tuollasella summalla elaa vuosi-vuosikausia. Jos kituutan vaikka silla 1000e kuussa ja saan asumistuen ym mita mulle kuuluisi, niin en nakisi ikina nalkaa. Ihan turha teidan yhteiskunnan elattien on tulla kitiseen.

Niin että pärjäät niillä säästöilläsi 16 vuotta kituuttamalla, jos saat tukia. Ei tuo sinunkaan tilanne nyt niin hyvältä kuulosta mitä äsken mainostit. Tai ehkä jos olet joku 70v.

16 vuotta? 200t osakesalkulla saat vuodessa nettona jo osinkoja sen 11t.

Kirjoittaja itse sanoi että jos kituuttaisi tonnilla kuussa. Sen kun kituuttaa jos elämä joskus potkii päähän.

Vierailija
193/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ap sun tulot on?

Entä menot?

Vierailija
194/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.

Ihminen ei tarvitse kahvia ja suodatinpusseja elämiseen.

Vierailija
195/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT alkoi hintojen nousu todella tympimään. Katsoin sattumalta muutaman tunnin välein netistä erään pakasteen hintaa, kun mietin missä kaupassa käyn huomenna. Toisella kerralla menin samalle sivustolle katsomaan jonkun toisen tuotteen hintaa ja menin sivulle aiemmin katsomani tuotteen tuotesivun kautta. Kahden aikaan tuotteen hinta oli 2,15 euroa. Neljän jälkeen sama tuote samassa kaupassa maksoi jo 2,25! Minulla on jopa kuvakaappaukset molemmista hinnoista joten tämä on varma havainto. Kymmenen sentin eli noin viiden prosentin hinnannousu parissa tunnissa! Ei naurata enää. Jos olisin käynyt kaupassa tänään, olisin säästänyt monta prosenttia.

Vierailija
196/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaiken tarvittavan.

Mitä syöt?

Vierailija
197/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.

Heh, arvasin taman. Noh jos mulle jotain sattuu, mulla oja perheellani on vakuutukset kunnossa, kuulutaan ammattiliittoon ym muuta perusjuttuja joita jokainen voi tehda.

Lisaksi olen saastanyt useamman vuoden palkkani, joten voisin elaa omilla rahoillakin jos vaikka sairastuisin tai loukkaantuisin.

Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.

Niin minäkin laitoin säästöön ison summan kun olin töissä. Sitten sairastuin ja säästöistä jäljellä enää 34e.

Mulla on saastossa reilusti yli +200k. Tuollasella summalla elaa vuosi-vuosikausia. Jos kituutan vaikka silla 1000e kuussa ja saan asumistuen ym mita mulle kuuluisi, niin en nakisi ikina nalkaa. Ihan turha teidan yhteiskunnan elattien on tulla kitiseen.

Niin että pärjäät niillä säästöilläsi 16 vuotta kituuttamalla, jos saat tukia. Ei tuo sinunkaan tilanne nyt niin hyvältä kuulosta mitä äsken mainostit. Tai ehkä jos olet joku 70v.

Jos se 200t on osakesalkussa kiinni niin sitten ei jäisi kuin ne 11t osingot, eli rapiat 900e kuussa elämiseen.

Vierailija
198/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaja itse sanoi että jos kituuttaisi tonnilla kuussa. Sen kun kituuttaa jos elämä joskus potkii päähän.

Millä matikalla reilu 200t osinkoineen kestää vain 16 vuotta?

Vierailija
199/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se 200t on osakesalkussa kiinni niin sitten ei jäisi kuin ne 11t osingot, eli rapiat 900e kuussa elämiseen.

Paitsi että voit syödä salkkua samaan tahtiin. Summasummarun kestää paljon kauemmin kuin 16 vuotta.

Vierailija
200/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa miehen keskipituus 180cm ja tämän pituinen 100kg painoinen mies olisi BMIn mukaan ylipainoinen. Köyhät joilla ei ole ruokaan varaa ei tietenkään ole ylipainoisia, mutta.. Lasketaan kuitenkin 100kg ihmisen proteiinin tarpeen eli n. 100g/pv mukaan.

100g soijarouheessa on melkein 50g proteiinia.

500g pussi maksaa n. 3e, mistä 100kg ihminen saa n. 2,5 pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit 100 kiloiselle pelkällä soijarouheella maksaisi siis n. 36€.

100g punaisia linssejä sisältää n. 25g proteiinia. 400g maksaa n. 2e, mistä 100kg ihminen saa n. 1pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit maksaisi siis n. 60e.

100g maapähkinöitä sis. n. 25g proteiinia. 1000g maksaa n. 4e, mistä 100 kiloinen saa n. 2,5pvn proteiinit. Kuukauden proteiinit maksaisi n. 48e.

100g tonnikalaa sisältää reilu 25g proteiinia. 100g tonnikalaa maksaa n. 1,5e, mistä 100 kiloinen saa n. 0,25pvn proteiinit. Kuukauden proteiini maksaisi n. 180e. Tätä ei siis päivittäin voisi ostaa.

1kg kaurahiutaleita maksaa n. 2e. Siitä riittää n. 20 annosta, eli kuukauden aamu-, väli tai iltapalat maksaisi n. 3e.

Nescafe kulta pikakahvi täyttöpussi maksaa n. 8e. Siitä riittää n. 90 annosta, eli kuukauden 1 kupin aamukahvit maksaisi n. 2,5e.

Puoli kiloa vihanneksia päivässä:

Porkkana 1000g n. 1,5e. 500g/pv tekee 22,5e/kk

Parsakaalipakaste 450g n. 1e. 500g/pv n. 33e/kk

Omena 1000g n. 1e. 500g/pv n. 15e/kk.

Kaikki tietää että pastaa, riisiä, vehnäjauhoa ja perunaa saa pienellä rahalla isot kasat.

Eiköhän tuota hengissä pysy. Todennäköisesti nälkää näkevä painaakin noin puolet vähemmän, jolloin proteiinienkin osalta hinnat putoaa puoleen.

Minusta olet kyllä nyt vähän tarkoitushakuisesti tehnyt tuota listaa. Ylipäätään proteiini ei ole kriittinen suomalaisten ruokavaliossa (ja joku puhui makkaran c-vitamiinista, no, joo, sitä askorbiinihappoa käytetään valmistuksen aikana, mutta valitettavasti se hajoaa valmistusprosessin aikana, lopputuotteesssa sitä ei ole kuin pieni jäännös). Proteiinia on lähes kaikissa ruoka-aineissa, joissakin hyvin mitättömiä määriä kyllä, joissakin sitten enemmän. Joku peruspasta sisältää 10-15g valkuaisainetta per 100g (keittämätön), ja pussillinen maksaa 0,40€, niin Myllyn Paras- makaronilla saisi laskennallisesti 24€ kuukauden proteiinin (joo, aminohappokoostumus ei ole paras mahdollinen, sitä kun täydentää palkokasveilla, niin muutahan sitten ei tarvitakkaan... tai sitten ei ihan nyt kuitenkaan niin).

Lisäksi monet tuotteista saa paljon edullisemmin, kun katsoo ostopaikan tarkemmin, eikä käy siellä pikku K-marketissa.

Mutta jos yhdistää soijarouheen ja makaronin, niin sillähän pääsee jo pitkälle...

Joo, en ala tekemään kenellekään ilmaiseksi kaiken kattavaa ruokalistaa. Ihmiset vaan jaksavat aina urputtaa siitä että nälkää joutuu näkemään ja pelkällä makaronilla ei elä, niin siitä pari yksittäistä esimerkkiä vaan. Monipuolisesti syöminen on järkevää ja siihen on köyhälläkin varaa, kun vaan vähän miettii mitä ostaa ja suuhunsa pistää.

Niinhän se on.

Vaivaa joutuu näkemään, jos ei muuta, niin suunnittelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän