Tuista jäi laskujen jälkeen 94 euroa ja niillä pitäisi pärjätä kuun loppuun
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.
Just ostin n. 3,50€ maksavan pikakahvipurkin josta riittää 50 kuppia kahvia ja mustana kun juon sen kupin päivässä niin kuukauden kahveille tulee hintaa sen reilut 2€. Valintoja, valintoja.
Ennen kun halusin käyttää maitoa kahviin, ostin maitojauhetta. Se tuli halvemmaksi koska maitoa käytin ainoastaan kahviin ja tarvitsin vain lorauksen, enkä koko purkkia, eikä koko purkki säily avattuna pitkään.
Kahvia menee 6 mukia päivässä, kun se on ainoa harrastus. Maitoineen menisi minulla yli 15€ kuussa sinunkin halpakahviisi. Joo ja vastaus ei ole, että juo vähemmän. En juo. Tosin en ole köyhäkään ja minulla on varaa juoda niin paljon kuin huvittaa. En vaan anna köyhille katteettomia neuvoja, että syö kaalia ja juo murukahvia. Kaalissa on kallis kalori-hintasuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki pakolliset maksettu ja melkein satanen vielä jäljellä? Sillä varmaan ruuat? Kyllähän se hyvin onnistuu. Et vaan tässä kuussa shoppaile muuta turhaa etkä maksa elämyksistä.
No ei se kyllä kovin hyvin onnistu, että saa kaikki päivän ruuat noin 3€/päivä budjetilla.
Puuroa, perunoita, makaronia, linssejä, kaikkein halvinta tomaattimurskaa, leipää, hyvin halpaa juustoa, tonnikalaa tai sardiinisäilyke, jauhelihaa, jos Ap:llä on mahdollisuus paistaa se ja pakastaa pienissä erissä. Juomaksi johtovettä ja kahvin kanssa maitoa. Mutta riittääkö satanen kuukaudeksi?
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Alkukuussa pitäisi pihistää jotta rahaa olisi loppukuussa. Loppukuun rahapulasta ruikuttavat lähinnä etovat.
Kuulun itsekin viimeksimainittuun joukkoon. Kun saan rahaa, maksan heti pois kaikki saapuneet laskut. Sitten käydään apteekissa ja ostetaan bussilippu. Sen jälkeen mietitään mihin loppuraha riittää. Totta, sorrun joskus heräteostoksiin, mutta ne ovat hintatasoa 2-30 €. En osta alkoholia tai tupakkaa, en pullojuomia tai hienoja ruokia. Ruokakaupan kassajonossa olen tajunnu olevani vähävarainen. Ostokseni näyttävät surkeilta, kun toisilla on kärryt täynnä hienoja ruokia, hedelmiä, kasviksia, eksoottisia kastikkeita ja "värjättyä vettä". Heidän ostostensa loppusumma on helposti satasen tai yli.
Jos olet työssäkäyvä niin sitten kannattaisi vaihtaa parempipalkkaiseen työhön, niin ei tarvitsisi surra toisten ostoksia.
Ja selittelijöille, kyllä niitä parempipalkkaisia töitä on vaikka kuinka paljon.
Ei välttämättä juuri siltä haluamaltaan alalta, mutta kyllä niitä löytyy.
Se, ettei niitä riitä kaikille, ei ole mikään selitys olla itse hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki pakolliset maksettu ja melkein satanen vielä jäljellä? Sillä varmaan ruuat? Kyllähän se hyvin onnistuu. Et vaan tässä kuussa shoppaile muuta turhaa etkä maksa elämyksistä.
No ei se kyllä kovin hyvin onnistu, että saa kaikki päivän ruuat noin 3€/päivä budjetilla.
Puuroa, perunoita, makaronia, linssejä, kaikkein halvinta tomaattimurskaa, leipää, hyvin halpaa juustoa, tonnikalaa tai sardiinisäilyke, jauhelihaa, jos Ap:llä on mahdollisuus paistaa se ja pakastaa pienissä erissä. Juomaksi johtovettä ja kahvin kanssa maitoa. Mutta riittääkö satanen kuukaudeksi?
Lohi olisi puolet halvempaa kuin tonnikala tai etenkään sardiinit. Sitä saa alelapulla alle vitosen kilo. Tonnikalan nettokilohinta on yli 50€. Kalliimpaa taitaa olla sisäfile ja ruukkuyrtit ja -salaatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus ei kerro mitään muuta, kuin että aloittaja elää yli varojensa.
Kertoo lisäksi sen, että elää tuilla, jotka me työssäkäyvät veroissa joudumme maksamaan. Tukien pitäisi olla vieläkin pienemmät, motivoisi menemään töihin.
Työpaikkoja ei ole. Jos on, niihin palkataan niitä, jotka ovat jo ennestään jossakin työssä tai muualta tulleita, jotka tekevät halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
MAKSA PALKKAA!
Tullaan kaikki heti töihin, kun sinä vain hoidat sen palkanmaksupuolen.
Miell
Mielelläni maksaisin ellet haisisi 5 metrin päähän röökiltä ja vanhalta viskiltä.Se haju tulee kuule ihan sinusta itsestäsi. Minä en voi haista röökiltä ja vanhalta viskiltä, kun en ikipäivänä ole yhtään röökiä polttanut ja viskikin on niin pahaa, ettei sitä yhden maistamisen jälkeen ole tullut nautittua. Eli sinulla ei ole mitään syytä olla maksamatta palkkaa.
Tässä oiva esimerkki tyypillisestä kaksinaismoralismista; huudellaan helppoa mene töihin -fraasia, mutta samalla sanotaan ettei palkkaisi henkilöä jonka haluaa menevän töihin. Kyse on siis vain siitä, että haetaan epätoivoisesti ylemmyydentuntoa jostain paikkaansapitämättömästä stereotypiasta.
Hyvin sanottu.
Ole kiitollinen tuista. Kannattaa toivoa yritysten , viennin kasvua, että riittäisi jaettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo lisäksi sen, että elää tuilla, jotka me työssäkäyvät veroissa joudumme maksamaan. Tukien pitäisi olla vieläkin pienemmät, motivoisi menemään töihin.
Työpaikkoja ei ole. Jos on, niihin palkataan niitä, jotka ovat jo ennestään jossakin työssä tai muualta tulleita, jotka tekevät halvalla.
Käyppä uudestaan katsomassa vaikka mollin, tai duunitorin sivuilta, kyllä työpaikkoja on jumalattomasti.
Se että sinua ei huvita tehdä töitä, ei tarkoita, ettei töitä olisi.
Eläkeläiset eivät ole köyhiä, vaan rikkaita verrattuna opiskelijoihin ja työikäisiin. Ei jää edes palkasta käteen niinpaljon kuin eläkeiläisillä täällä.
Suuret ikäluokat ahnein ja etuoikeutetuin ryhmä, myös valittavat eniten kaikesta.
Suomessa miehen keskipituus 180cm ja tämän pituinen 100kg painoinen mies olisi BMIn mukaan ylipainoinen. Köyhät joilla ei ole ruokaan varaa ei tietenkään ole ylipainoisia, mutta.. Lasketaan kuitenkin 100kg ihmisen proteiinin tarpeen eli n. 100g/pv mukaan.
100g soijarouheessa on melkein 50g proteiinia.
500g pussi maksaa n. 3e, mistä 100kg ihminen saa n. 2,5 pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit 100 kiloiselle pelkällä soijarouheella maksaisi siis n. 36€.
100g punaisia linssejä sisältää n. 25g proteiinia. 400g maksaa n. 2e, mistä 100kg ihminen saa n. 1pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit maksaisi siis n. 60e.
100g maapähkinöitä sis. n. 25g proteiinia. 1000g maksaa n. 4e, mistä 100 kiloinen saa n. 2,5pvn proteiinit. Kuukauden proteiinit maksaisi n. 48e.
100g tonnikalaa sisältää reilu 25g proteiinia. 100g tonnikalaa maksaa n. 1,5e, mistä 100 kiloinen saa n. 0,25pvn proteiinit. Kuukauden proteiini maksaisi n. 180e. Tätä ei siis päivittäin voisi ostaa.
1kg kaurahiutaleita maksaa n. 2e. Siitä riittää n. 20 annosta, eli kuukauden aamu-, väli tai iltapalat maksaisi n. 3e.
Nescafe kulta pikakahvi täyttöpussi maksaa n. 8e. Siitä riittää n. 90 annosta, eli kuukauden 1 kupin aamukahvit maksaisi n. 2,5e.
Puoli kiloa vihanneksia päivässä:
Porkkana 1000g n. 1,5e. 500g/pv tekee 22,5e/kk
Parsakaalipakaste 450g n. 1e. 500g/pv n. 33e/kk
Omena 1000g n. 1e. 500g/pv n. 15e/kk.
Kaikki tietää että pastaa, riisiä, vehnäjauhoa ja perunaa saa pienellä rahalla isot kasat.
Eiköhän tuota hengissä pysy. Todennäköisesti nälkää näkevä painaakin noin puolet vähemmän, jolloin proteiinienkin osalta hinnat putoaa puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.
Heh, arvasin taman. Noh jos mulle jotain sattuu, mulla oja perheellani on vakuutukset kunnossa, kuulutaan ammattiliittoon ym muuta perusjuttuja joita jokainen voi tehda.
Lisaksi olen saastanyt useamman vuoden palkkani, joten voisin elaa omilla rahoillakin jos vaikka sairastuisin tai loukkaantuisin.
Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyppä uudestaan katsomassa vaikka mollin, tai duunitorin sivuilta, kyllä työpaikkoja on jumalattomasti.
Se että sinua ei huvita tehdä töitä, ei tarkoita, ettei töitä olisi.
Olen eri, kävin katsomassa mol.fi 33 000 työpaikkaa joissa moni 0-soppari tai osa-aikainen, eli +-0 tulot joudut silti hakemaan tukia. Työttömiä on noin 300 000, teeppä huviksesi pieni matematiikan tehtävä ja selitä miten 300 000 työtöntä tungetaan noihin 33 000 työpaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset eivät ole köyhiä, vaan rikkaita verrattuna opiskelijoihin ja työikäisiin. Ei jää edes palkasta käteen niinpaljon kuin eläkeiläisillä täällä.
Suuret ikäluokat ahnein ja etuoikeutetuin ryhmä, myös valittavat eniten kaikesta.
Tottakai eläkeläisillä on enemmän rahaa käytettäväksi, työuran aikana asunnot hankittu ja eläkkeellä ei enää asuntolainaa. Usealla vielä sijoituksissa rahaa pahan päivän varalle.
Ei tietenkään kaikilla ole, mutta se on jokaisen oma henkilökohtainen valinta ollut, joko on ollut fiksumpi raha-asioissa, tai sitten ei.
Tällöin on turha valittaa, ettei rahaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.
Heh, arvasin taman. Noh jos mulle jotain sattuu, mulla oja perheellani on vakuutukset kunnossa, kuulutaan ammattiliittoon ym muuta perusjuttuja joita jokainen voi tehda.
Lisaksi olen saastanyt useamman vuoden palkkani, joten voisin elaa omilla rahoillakin jos vaikka sairastuisin tai loukkaantuisin.
Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.
Paljastit tyhmyytesi.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki 470 e
Vuokra 314 e sis sähkön ja veden
Puhelinliittymä 6 eLoput ruokaan, dödöön ym. Koulussa aina keittolounas 1,85 e, muuhun ei ollut varaa.
Kotivakuutuksen, vaatteet ja kirjat maksoin kesätyörahoista.
Ei pennin jeniä opintolainaa.
Terkuin,
parjattu "nykynuori"
Kyllä minun oli pakko ottaa täydet määrät opintolainaa. Opintotukea oli 200 markkaa lukukaudessa. Miksi sinä et ota lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa miehen keskipituus 180cm ja tämän pituinen 100kg painoinen mies olisi BMIn mukaan ylipainoinen. Köyhät joilla ei ole ruokaan varaa ei tietenkään ole ylipainoisia, mutta.. Lasketaan kuitenkin 100kg ihmisen proteiinin tarpeen eli n. 100g/pv mukaan.
100g soijarouheessa on melkein 50g proteiinia.
500g pussi maksaa n. 3e, mistä 100kg ihminen saa n. 2,5 pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit 100 kiloiselle pelkällä soijarouheella maksaisi siis n. 36€.100g punaisia linssejä sisältää n. 25g proteiinia. 400g maksaa n. 2e, mistä 100kg ihminen saa n. 1pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit maksaisi siis n. 60e.
100g maapähkinöitä sis. n. 25g proteiinia. 1000g maksaa n. 4e, mistä 100 kiloinen saa n. 2,5pvn proteiinit. Kuukauden proteiinit maksaisi n. 48e.
100g tonnikalaa sisältää reilu 25g proteiinia. 100g tonnikalaa maksaa n. 1,5e, mistä 100 kiloinen saa n. 0,25pvn proteiinit. Kuukauden proteiini maksaisi n. 180e. Tätä ei siis päivittäin voisi ostaa.
1kg kaurahiutaleita maksaa n. 2e. Siitä riittää n. 20 annosta, eli kuukauden aamu-, väli tai iltapalat maksaisi n. 3e.
Nescafe kulta pikakahvi täyttöpussi maksaa n. 8e. Siitä riittää n. 90 annosta, eli kuukauden 1 kupin aamukahvit maksaisi n. 2,5e.
Puoli kiloa vihanneksia päivässä:
Porkkana 1000g n. 1,5e. 500g/pv tekee 22,5e/kk
Parsakaalipakaste 450g n. 1e. 500g/pv n. 33e/kk
Omena 1000g n. 1e. 500g/pv n. 15e/kk.Kaikki tietää että pastaa, riisiä, vehnäjauhoa ja perunaa saa pienellä rahalla isot kasat.
Eiköhän tuota hengissä pysy. Todennäköisesti nälkää näkevä painaakin noin puolet vähemmän, jolloin proteiinienkin osalta hinnat putoaa puoleen.
Kerrankin joku laittaa jotain konkreettista laskelmaa, eikä tyydy tekemään parinsadan kilokalorin sosekeittoa ja pakastavansa loput.
Mulla jäi sossun tuilla eläessä 50e säästöön joka kuukausi ja se oli sitä aikaa, kun toimeentulotuen perusosa oli jotain 480e. Ei ollut maksullisia harrastuksia, ei netflixejä, ei ylisuuria vuokria. Oli halpa autonromu (tosin seisomassa) ja lemmikkejäkin (2 koiraa), mutta elin todella pihisti silloin, kaikki oikeasti ylimääräinen pois pl auto ja koirat. Nyt varmaan menisi +-0, koska ruoka kallistunut.
Että jos jää alle satanen kuussa, niin johonkin ne rahat menee perusosasta. Mihin? Se selittää, miksi käteen jäi niin vähän.
On helppo päräjät satasella kuussa ruokiin, JOS pakastin ja kuivaruokahylly on jo valmiiksi täynnä. Mut jos pitäs kaikki lähteä ostamaan tuolla satasella, niin tuskin ilman eu-kasseja ja diakonin apuja pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin laitoin säästöön ison summan kun olin töissä. Sitten sairastuin ja säästöistä jäljellä enää 34e.
Kyllä ne sinunkin säästöt hupenee jos tilanne kestää vuosia.
Niin ja tuo ruokajakelu toimii vain suuremmissa kaupungeissa ja kaikki eivät asu siellä. Enpä muuten ole pulloihin ja tölkkeihin törmännyt vuosikausiin joten niiden kerääminen ei taida olla nykyään mikään vaihtoehto.