Tuista jäi laskujen jälkeen 94 euroa ja niillä pitäisi pärjätä kuun loppuun
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.
Heh, arvasin taman. Noh jos mulle jotain sattuu, mulla oja perheellani on vakuutukset kunnossa, kuulutaan ammattiliittoon ym muuta perusjuttuja joita jokainen voi tehda.
Lisaksi olen saastanyt useamman vuoden palkkani, joten voisin elaa omilla rahoillakin jos vaikka sairastuisin tai loukkaantuisin.
Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.Niin minäkin laitoin säästöön ison summan kun olin töissä. Sitten sairastuin ja säästöistä jäljellä enää 34e.
Kyllä ne sinunkin säästöt hupenee jos tilanne kestää vuosia.
Mulla on saastossa reilusti yli +200k. Tuollasella summalla elaa vuosi-vuosikausia. Jos kituutan vaikka silla 1000e kuussa ja saan asumistuen ym mita mulle kuuluisi, niin en nakisi ikina nalkaa. Ihan turha teidan yhteiskunnan elattien on tulla kitiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.
Heh, arvasin taman. Noh jos mulle jotain sattuu, mulla oja perheellani on vakuutukset kunnossa, kuulutaan ammattiliittoon ym muuta perusjuttuja joita jokainen voi tehda.
Lisaksi olen saastanyt useamman vuoden palkkani, joten voisin elaa omilla rahoillakin jos vaikka sairastuisin tai loukkaantuisin.
Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.Paljastit tyhmyytesi.
Jokainen suomessa paasee kouluun. Nain ei ole jokaisessa muussa maassa. Jokainen voi hakea ilmaiseen ammattikouluun, korkeakouluun, yliopistoon. Nama maksavat muualla, ja ei todellakaan jokainen paase kouluttautumaan kuten haluaa koska lukukausimaksut ovat suuria.
Suomessa jokaisella nuorella on samat lahtokohdat elamassa.
Kokoomus ja persut sekä kepu ovat luvanneet leikata heikoimmilta joten varaudu jo tulevaan. Olet sen jälkeen -300e tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.Niin minäkin laitoin säästöön ison summan kun olin töissä. Sitten sairastuin ja säästöistä jäljellä enää 34e.
Kyllä ne sinunkin säästöt hupenee jos tilanne kestää vuosia.Mulla on saastossa reilusti yli +200k. Tuollasella summalla elaa vuosi-vuosikausia. Jos kituutan vaikka silla 1000e kuussa ja saan asumistuen ym mita mulle kuuluisi, niin en nakisi ikina nalkaa. Ihan turha teidan yhteiskunnan elattien on tulla kitiseen.
Nyt joutuu kyllä komppaamaan, vaikka itsellä ei vielä ole tuosta kuin puolet koossa.
Tosin töitä joutuu tekemään vielä 30 vuotta, joten on tässä aikaa säästää.
Omakotitalokin on maksettu muutaman vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja persut sekä kepu ovat luvanneet leikata heikoimmilta joten varaudu jo tulevaan. Olet sen jälkeen -300e tilanteessa.
Ei vaan, sieltä leikataan, mistä on syytäkin.
Elikkä elintasosurffareilta, sekä elämäntapatyöttömiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne sinunkin säästöt hupenee jos tilanne kestää vuosia.Mulla on saastossa reilusti yli +200k. Tuollasella summalla elaa vuosi-vuosikausia. Jos kituutan vaikka silla 1000e kuussa ja saan asumistuen ym mita mulle kuuluisi, niin en nakisi ikina nalkaa. Ihan turha teidan yhteiskunnan elattien on tulla kitiseen.
Yhteiskunnan elätti kun sairastuin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut rahan kayton ja varautunut kaikkeen. Sinunkin pitaisi, yhteiskunnan elatti. Meilla kaikilla on suomessa samat lahtokohdat.
Jos sairastuu nuorena niin ei sillon ole mitenkään satojen tuhansien säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niilla tuilla ole tarkoitus elella vuosikausia, vaan hatatapauksessa kuukauden tai kaksi korkeintaan, Suomalaisilla on tassa "hieman" opittavaa! Eika taalla edes haveta ihmisia elella valtion tuella mika on ihan omituista. Olenkin vain paatellyt etta suomalaiset ei tunne hapeaa, se nakyy niin monessa muussakin asiassa...
Mutta siis, jos tuesta ei jaa tarpeeksi kateen etta siita pitaa viela valittaa etta on saanut ilmaista rahaa tekematta mitaan (oikeasti, havetkaa, olkaa kiitollisia etta saatte yhtaan mitaan), niin menkaa tienaamaan elantonne. Se voi olla vaikka siivousta, kaupan hyllyjen tayttamista, ei mitaan sen kummempaa jos ei halua.
Olen elänyt tukien varassa viimeiset 20 vuotta.
Joo tuossa jos linkki aukeaa eli koko, kepu, persut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että pärjäät niillä säästöilläsi 16 vuotta kituuttamalla, jos saat tukia. Ei tuo sinunkaan tilanne nyt niin hyvältä kuulosta mitä äsken mainostit. Tai ehkä jos olet joku 70v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhat velat painavat eikä työttömyyden tai muun seikan takia maksukykyä löydy, niin velkaneuvonta on oikea osoite. Vaikka tarvitsisit sitä sun tätä, niin vähävaraisen ei kyllä pitäisi ostella osamaksulla yhtään mitään. Jos et pysty kuukausittain tuloistasi säästämään yhtään, niin et selviä ilman vaikeuksia niistä osamaksueristäkään. Käytettyjä pesukoneita saattaa löytyä melkein ilmaiseksi vaikka Spr:n kirpputorilta ja puhelimia ja läppäreitä saa suhteellisen edullisesti käytettynä. Kouluissa saisi olla kyllä sellainen oppiaine kuin oman elämän hallinta ja siihen pitäisi sisällyttää myös omien raha-asioiden järkevä hoito, niin ei tarvitsisi aikuisena ihmetellä miten ne rahat saa riittämään.
Käytetyn pesukoneen kuljetus omalle asunnolle maksaa aika paljon ja siitä käytetystäkin joutuu usein maksamaan jotain. Ja sitten ne käytetyt ei välttämättä kestä yhtään mitään, mikä tarkoittaa että uuden käytetyn koneen tarvitsee taas jossain vaiheessa.
Olen itse köyhänä huomannut, että uuden ostaminen osamaksulla tulee paljon halvemmaksi, kuin käytettyjen ostaminen, koska niissä käytetyissä ei ole mitään takuuta, joten ne voi hajota vaikka puolenkin vuoden sisällä.
Osamaksu on köyhyyden vihkisormus. Ei koskaan osarilla, ennemmin vaikka perseellä.
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta joissain tuotteissa, kuten pesukone, voi osamaksu olla järkevämpi vaihtoehto kuin säästää kyseinen summa. Säästäessä on kuitenkin pyykättävä jossain, ja pesulakulut ne vasta kalliiksi tulevat, eli voi olla halvempaa maksaa osamaksulla pesukonetta kuin säästää pesukoneeseen rahaa ja samaan aikaan laittaa kymppejä kuukaudessa pesulaan.
Sinänsä osamaksulla en juuri mitään muuta ostaisikaan kuin jotain pesukoneen tapaisia ehdottoman välttämättömiä asioita - käytännössä itse voisin ostaa osamaksulla pyykkikoneen, kännykän ja tietokoneen. Mitään muuta en. Tosin ikinä en ole oikeasti osamaksulla mitään hankkinut, ja jos niin tekisinkin, ostaisin sen verran halpoja, ettei osamaksusopimus kestäisi kauaa eikä kaataisi taloutta. Kaikkein halvimmaksi toki tulee taloyhtiön pesutupa, jos siitä ei mene lisämaksuja.
Itse elän toimeentulotuella ja minulla on runsaasti osamaksuja. Lyhennyksiin menee valtaosa tuista ja ruokaan ei paljon jää rahaa. Koskaan en ole kuitenkaan nälkää nähnyt vaikka joskus meneekin tili nollille tai joutuu jättämään kalleimmat tuotteet kauppaan. Löytyy vaatetta, harrastusvälinettä, kodinkonetta ja elektroniikkaa. Mistään ei ole pulaa. En voi valittaa, enkä koe siihen tarvettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa miehen keskipituus 180cm ja tämän pituinen 100kg painoinen mies olisi BMIn mukaan ylipainoinen. Köyhät joilla ei ole ruokaan varaa ei tietenkään ole ylipainoisia, mutta.. Lasketaan kuitenkin 100kg ihmisen proteiinin tarpeen eli n. 100g/pv mukaan.
100g soijarouheessa on melkein 50g proteiinia.
500g pussi maksaa n. 3e, mistä 100kg ihminen saa n. 2,5 pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit 100 kiloiselle pelkällä soijarouheella maksaisi siis n. 36€.100g punaisia linssejä sisältää n. 25g proteiinia. 400g maksaa n. 2e, mistä 100kg ihminen saa n. 1pvn proteiinitarpeet. Kuukauden proteiinit maksaisi siis n. 60e.
100g maapähkinöitä sis. n. 25g proteiinia. 1000g maksaa n. 4e, mistä 100 kiloinen saa n. 2,5pvn proteiinit. Kuukauden proteiinit maksaisi n. 48e.
100g tonnikalaa sisältää reilu 25g proteiinia. 100g tonnikalaa maksaa n. 1,5e, mistä 100 kiloinen saa n. 0,25pvn proteiinit. Kuukauden proteiini maksaisi n. 180e. Tätä ei siis päivittäin voisi ostaa.
1kg kaurahiutaleita maksaa n. 2e. Siitä riittää n. 20 annosta, eli kuukauden aamu-, väli tai iltapalat maksaisi n. 3e.
Nescafe kulta pikakahvi täyttöpussi maksaa n. 8e. Siitä riittää n. 90 annosta, eli kuukauden 1 kupin aamukahvit maksaisi n. 2,5e.
Puoli kiloa vihanneksia päivässä:
Porkkana 1000g n. 1,5e. 500g/pv tekee 22,5e/kk
Parsakaalipakaste 450g n. 1e. 500g/pv n. 33e/kk
Omena 1000g n. 1e. 500g/pv n. 15e/kk.Kaikki tietää että pastaa, riisiä, vehnäjauhoa ja perunaa saa pienellä rahalla isot kasat.
Eiköhän tuota hengissä pysy. Todennäköisesti nälkää näkevä painaakin noin puolet vähemmän, jolloin proteiinienkin osalta hinnat putoaa puoleen.
Minusta olet kyllä nyt vähän tarkoitushakuisesti tehnyt tuota listaa. Ylipäätään proteiini ei ole kriittinen suomalaisten ruokavaliossa (ja joku puhui makkaran c-vitamiinista, no, joo, sitä askorbiinihappoa käytetään valmistuksen aikana, mutta valitettavasti se hajoaa valmistusprosessin aikana, lopputuotteesssa sitä ei ole kuin pieni jäännös). Proteiinia on lähes kaikissa ruoka-aineissa, joissakin hyvin mitättömiä määriä kyllä, joissakin sitten enemmän. Joku peruspasta sisältää 10-15g valkuaisainetta per 100g (keittämätön), ja pussillinen maksaa 0,40€, niin Myllyn Paras- makaronilla saisi laskennallisesti 24€ kuukauden proteiinin (joo, aminohappokoostumus ei ole paras mahdollinen, sitä kun täydentää palkokasveilla, niin muutahan sitten ei tarvitakkaan... tai sitten ei ihan nyt kuitenkaan niin).
Lisäksi monet tuotteista saa paljon edullisemmin, kun katsoo ostopaikan tarkemmin, eikä käy siellä pikku K-marketissa.
Mutta jos yhdistää soijarouheen ja makaronin, niin sillähän pääsee jo pitkälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhat velat painavat eikä työttömyyden tai muun seikan takia maksukykyä löydy, niin velkaneuvonta on oikea osoite. Vaikka tarvitsisit sitä sun tätä, niin vähävaraisen ei kyllä pitäisi ostella osamaksulla yhtään mitään. Jos et pysty kuukausittain tuloistasi säästämään yhtään, niin et selviä ilman vaikeuksia niistä osamaksueristäkään. Käytettyjä pesukoneita saattaa löytyä melkein ilmaiseksi vaikka Spr:n kirpputorilta ja puhelimia ja läppäreitä saa suhteellisen edullisesti käytettynä. Kouluissa saisi olla kyllä sellainen oppiaine kuin oman elämän hallinta ja siihen pitäisi sisällyttää myös omien raha-asioiden järkevä hoito, niin ei tarvitsisi aikuisena ihmetellä miten ne rahat saa riittämään.
Käytetyn pesukoneen kuljetus omalle asunnolle maksaa aika paljon ja siitä käytetystäkin joutuu usein maksamaan jotain. Ja sitten ne käytetyt ei välttämättä kestä yhtään mitään, mikä tarkoittaa että uuden käytetyn koneen tarvitsee taas jossain vaiheessa.
Olen itse köyhänä huomannut, että uuden ostaminen osamaksulla tulee paljon halvemmaksi, kuin käytettyjen ostaminen, koska niissä käytetyissä ei ole mitään takuuta, joten ne voi hajota vaikka puolenkin vuoden sisällä.
Osamaksu on köyhyyden vihkisormus. Ei koskaan osarilla, ennemmin vaikka perseellä.
Itsensä myyminen varmasti vie loputkin mielenterveydet mennessään.
Itse olen ostanut osamaksulla. Piti vaan opetella budjetointi ennen osamaksun tekoa niin ongelmaa ei ilmennyt.
Minä ymmärsin niin, että tuo itsensä myyminen havainnollistaa osamaksuvaihtoehdon huonouden. Pyykit voi pestä käsinkin ja säästää koneen hinnan, tai sen aikaa, että se ilmainen tulee vastaan. En ole koskaan ostanut uutta kodinkonetta. Vuoden vanhan pesukoneen saa satasella ja osarikone maksaa 800 euroa.
Osamaksulla saa kyllä halpojakin koneita. En itse ole ikinä ostanut mitään osamaksulla, mutta todella usein kodinkoneita ostaessa on maksuvaihtoehtoina ollut osamaksu, usein vieläpä koroton sellainen. En lähtisi itse mihinkään vuosikausien käsin pyykkäämiseen - etenkin jotain pussilakanoita ja farkkuja on täysin mahdoton saada puhtaaksi nyrkkipyykillä kerrostaloasunnon vessan lavuaarissa, eikä oikein taida sillä lailla mitkään vaatteet kunnolla puhdistua. Pesuainejäämiä myös hankala saada huuhdeltua pois. Sanoisin, että pesukoneen ostaminen osamaksulla on kyllä pienempi vaiva ja riesa kuin vuosien nyrkkipyykki jotain "ilmaista konetta" kytätessä - etenkin, kun ilmaiseen koneeseen useimmite liittyy se, että ovat elinkaarensa loppupäässä, eli aika pian siitä joutuisi maksamaan sortti-maksun.
Vierailija kirjoitti:
100€ saa valtavan kasan syötävää jos yhtään miettii että mitä sillä ostaa. Edellä mainittujen lisäksi kannattaa hyödyntää myös hävikkiruokia myyvät paikat kuten fiksuruoka. Tästä linkistä vielä 5 euron alennus yli 30 euron tilauksiin uusille asiakkaille: https://prz.io/b66G2zohvs9tR3yI8
Olen itse monta kertaa yrittänyt etsiä ruokaa tuolta Fiksuruoka.fi:stä, mutta ei se kyllä mihinkään säästämiseen sovi. Vaikka siellä on jotain yksittäisiä superhalpoja tuotteita, on valtaosa jotain karkkia, keksejä, sipsejä tai jotain pussikeitto-tyylisiä eineksiä, ja postikulujen välttämiseksihän siellä pitäisi ostaa tosi paljon kerrallaan - ja suurin osa varmaan silloin ostelee puoleen hintaan suklaakonvehteja. Tuo sopii lähinnä ruokahävikin vähentämiseen, ei niinkään säästämiseen. Toki jotain juhlia varten voi sieltä ostaa kasan suklaakonvehtirasioita ja siten säästää 50%, mutta kyllä halpa perusruoka Prismasta on halvempaa kuin tuolta erilaisten ketsuppien, valmisruokien, kuivatuotteiden ja herkkujen tilaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla saa kilon juustoa, paljon pakastevihanneksia, riisiä ja makaronia sekä tonnikalaa. Niiden lisäksi voi vielä ostaa vähän leipääkin. Kananmunia ja jauhoja niin herkuksi voi tehdä pannukakkua. Siihen vähän hilloa ja vaniljajäätelöä, jos pitää makeasta. Jää muutama kymppi vielä muuhun tarpeelliseen.
Kyllä, mutta eihän sillä kuukautta pärjää. Mainitsemillasi tuotteilla pärjää ehkä viikon.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.
Onko kahvi välttämätöntä?
Oon pärjännyt 50v ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.
Onko kahvi välttämätöntä?
Oon pärjännyt 50v ilman.
Käytännössä jokaisesta yksittäisestä tuotteesta voidaan sanoa, että se ei ole välttämätön, joten lopulta ostoskorista olisi karsittu pois kaikki jotain terveyssiteitä lukuunottamatta. Kunnes joku mies tai vaihdevuodet ylittänyt nainen tulee huomauttamaan, että ilman niitäkin pärjää. Ja kaikki ruoka-aineethan voi aina korvata kraanavedellä, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että pärjäät niillä säästöilläsi 16 vuotta kituuttamalla, jos saat tukia. Ei tuo sinunkaan tilanne nyt niin hyvältä kuulosta mitä äsken mainostit. Tai ehkä jos olet joku 70v.
16 vuotta? 200t osakesalkulla saat vuodessa nettona jo osinkoja sen 11t.
Ja miten se estää yksittäistä ihmistä olla hakematta työpaikkaa?
Tuo on kyllä aivan järjetön selitys, mitä elämäntapatyöttömät viljelee, "työpaikkoja ei riitä kaikille". Sillä perusteella jättää hakematta yhtäkään paikkaa.