Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten älypuhelimen käyttö on lähtenyt täysin käsistä. Jotain on tehtävä

Vierailija
02.03.2023 |

Olen järkyttyneenä seurannut julkisilla paikoilla, miten nykyvanhemmat tunkevat älypuhelimen jopa pikkulapsille. Jopa ravintoloissa raikaavat nykyään videot ja pelit lasten älypuhelimista, eivätkä lasten vanhemmat puutu mitenkään. Olen jopa nähnyt joidenkin vanhempien ostaneen lapsensa puhelimelle telineen, jotta lapsi voi tuijottaa puhelinta syödessäänkin.

Koska suomalaiset nykyvanhemmat ovat täysin kykenemättömiä toimimaan lastensa parhaaksi, tarvitaan jotain järeämpiä toimia. Rajataan lasten ruutuaika lailla tai kielletään älypuhelimet kokonaan alakouluikäisiltä? Vanhemmat on saatava kuriin.

Kommentit (145)

Vierailija
141/145 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina mietin, kun näitä perheitä näkee, että missä iässä ja vaiheessa lapselle sitten sanotaan, että nyt ei enää oteta ravintolassa älypuhelinta esiin. Vai tuleeko se aika koskaan, ettö aletaan harjoitella ravintolaköytöstä muiden kanssa jutellen ja yhdessä syöden?

Se riippuu varmaan lapsesta ja iästä, mutta nuo 11- ja 10-vuotiaat eivät ole enää vuosiin katsoneet ravintolassa puhelinta. 5 v katsoo vielä silloin kun on syönyt paljon muita nopeammin, mutta lopettanee kouluikään mennessä.

- Kolmen mutsi.

Vierailija
142/145 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ihmisten älypuhelimella oleminen on lähtenyt käsistä tai no nimenomaa se kännykkä ei lähde pois kädestä missään tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/145 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä, kun he ostavat älypuhelimen, ettei tarvitsisi itse viihdyttää lasta ja viettää aikaa hänen kanssaan. Sillä aikaa kun lapsi on puhelimella se ei ole koko ajan vaatimassa huomiota äidiltä/isältä ja näin vanhempikin saa keskittyä muihin juttuihin. Itseähän tuossa ajatellaan Todella typerää.

Tuo on tosi surullista. En itsekään tästä nykyhullutuksesta puhelinten kanssa pidä, ja aion säästää oman lapseni siltä niin hyvin kuin mahdollista. Minulla on siis puolivuotias tytär. Harmittaa jo se, kun mies tyttäremme kanssa ollessaan (esim. syöttäessä) selailee puhelinta, ja tyttö yrittää jutella ja ottaa katsekontaktia, mutta mies ei katsettaan nosta puhelimesta :/ Itse pyrin jättämään puhelimen käytön vain niihin hetkiin, kun vauva nukkuu tai sillä on jotain omaa tekemistä.

Vierailija
144/145 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin junassa, kun lapsi (n. 6 v.) halusi isän huomiota ja oli tylsistynyt. Isällä oli älypuhelin ja kuulokkeet. Hän keskittyi ruutuunsa ja kädellä vähän rauhoitteli ja silitteli levotonta lastaan. Lapsi kyseli kaikkea, mutta ei saanut isältään kuin 30% huomiosta. Hän olisi ansainnut 100%. Jotenkin kävi sääliksi :( Eli aikuiset kuin lapsetkin syyllistyvät älylaitteiden käyttöön ja unohtavat normaaliin kommunikoinnin. Tämän tytön sisar käytti myös puhelinta, joten seuraa vaatinut tyttö jäi ilman sosiaalista kanssakäymistä!

Vierailija
145/145 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten aina nämä jotka kauhistelevat lasten älylaitteiden käyttöä ovat itse nenä kiinni ruudussa 24/7