Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkitys

Vierailija
02.03.2023 |

Mulla on lääkityksenä Olanzapin 10 mg (ennen nukkumaan menoa) ja Ketipinor 75 mg (ilta ja nukkumaan meno). Aamulla mulla on Sepram 30 mg. Opamox 15 mg on 1-3 kertaa päivässä.

Olen alkanut jo pelkäämään sitä, kun lääkkeillä ei enää ole vaikutusta. Tällä hetkellä lääkkeet auttavat jonkin verran, mutta jossain vaiheessa ei enää. Annoksia ei voi enää kauheasti nostaa. Miten toimisitte minun tapauksessani?
Onko täällä muita kroonisesta unettomuudesta kärsiviä paikalla tai ihmisiä, jotka tuntevat unettomia ihmisiä? Millaisia kokemuksia teillä on?
Unettomuus on hirveä taakka niin henkisesti kuin fyysisestikin, miten jaksatte kantaa taakan?
Vertaistukea siis lähinnä haen <3. Miten olette pärjäilleet (lääkkeelliset ja lääkkeettömät vinkit).
En kaipaa ilkeitä kommentteja lääkityksen määrästä tai muusta.

Mulla on alttiutta ylivireyteen ja maniaan. Päänsisäinen ajattelu on vilkasta. Luonteeltani olen asperger-tyyppinen ihminen, jolla on skitsoidityyppisiä taipumuksia. Lievä masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko sekä pakko-oireisuutta on diagnosoitu. Olen persoonaltani estynyt.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat vähän siltä, että saattaisit olla kaksisuuntainen/epävakaa.

Oletko koettanut noita antipsykootteja isommalla annostuksella?

En tiedä kuinka suuri annostukseni on parhaillaan verraten? Mikä sinusta on iso annos antipsykootteja?

Ap.

Siis olisin itse aivan tillintallin koko ajan noilla sun annostuksilla. Mulla itsellä riittää nukkumiseen puolikas siitä 25mg tabletista ja oon aivan kohmeessa pitkälle asti seuraavaa päivää. Unettomuuteen siis määrätty.

Ex oli epävakaa ja söi tota olantsapiinia, jolla oli selkeästi tasaisempi, annostusta en muista. Aiemmin oli syönyt ketipinoria jopa 600mg annostuksella tuohon epävakauteen. Joskus otti multa sen 100mg iltasella että sai nukuttua. Ei mitään sivuoireita, itsehän olisin nukkunut varmaan kaksi päivää sillä satsilla.

Siis tuota sun maniataipumusta ajattelin, että onko annos riittävä kun jo teksteistäsi huomaa, että käyt ylikierroksilla.

Joillekin ne sopii mainiosti tasaamaan ja joillekin ei yhtään.

Hienoa, että yrität myös itse hoitaa itseäsi etkä turvaudu pelkästään lääkkeisiin.

Nyt keväällä olen huomannut, että kierrokset alkavat taas nousemaan. 😔. Onhan tämä aika omituista, että olen kierroksilla, vaikka lääkitystäkin löytyy jo aika tavalla. Kiitos <3

Mä yritän parhaani.

Ap.

Tästäkin piti mainita,että keväisin tuolla exällä iski mania päälle ja alkoi menemään liian lujaa, lääkityskin sit unohtui ja kohta oltiin osastolla. Älä nyt ainakaan lopeta ominpäin lääkkeitä.

Itsellä myös mt-ongelmat tuppaa pahenemaan valon lisääntyessä ja ahdistaa ja masentaa tauotta, sitä on hyvin vaikea sietää, jatkuva ylivireisyys mutta mitään ei kuitenkaan jaksa.

Syksyisin tuntuu, kuin joku rauha laskeutuisi maan päälle.

Onkohan joku hormonijuttu mihin valo vaikuttaa. Kaikille tää kevät ja kesä ei vaan sovi.

Sinua kokeilisin lisätä noita tasaavia ja katsella hetken miten auttaa.

Mua alkoi itkettämään, kun kirjoitit noin kiltisti mulle. Syksy on mun lemppari kuukausi.

Ap.

Vierailija
42/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon lisääntyminen vaikuttaa serotoniiniaineenvaihduntaan.

Toivottavasti ap olet saanut hoitokontaktille sanottua suoraan tuon tilanteesi. Hyvä, että sulla on muitakin keinoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valon lisääntyminen vaikuttaa serotoniiniaineenvaihduntaan.

Toivottavasti ap olet saanut hoitokontaktille sanottua suoraan tuon tilanteesi. Hyvä, että sulla on muitakin keinoja.

Valo pimeyden jälkeen tuntuu tosi kirkkaalle ja räikeälle.

Ap.

Vierailija
44/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa tästä lähteä hieman ulkoilemaan, vaikka tuo auringon valo ahdistaa ihan hirveästi. Ei ole sentään niin kylmä kuin aiemmin. Kiitos kaikille vastanneille. Käyn vielä illalla katsomassa, jos joku olisi vielä kommentoinut aloitusta.

Ap.

Vierailija
45/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sulle ap, yritetään jaksaa..Pakotan itseni nyt myös ulos kun aurinko paistaa.

Vierailija
46/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sulle ap, yritetään jaksaa..Pakotan itseni nyt myös ulos kun aurinko paistaa.

Ap.

Vierailija
47/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos pudottaisit Ketipinorin pois ja Sepramin pois?

Mitä jos käyttäisit vain Opamoxia tarvittaessa ja Olanzapinia iltaisin?

Oireiletko psykoottisesti, kun lääkityksenä on olantsapiinia? Mikäli et, niin mitä jos pudottaisit Olanzapinin myös pois? Mikäli oireilet psykoottisesti, niin psykoosia estäville lääkkeille on tarvetta.

Mielialalääkkeistä ei pitkäaikaisesti käytettynä ole usein enemmän hyötyä kuin haittaa. Lopettamisesta aiheutuu oireita, joskus hankaliakin, mutta ne menevät useimmiten muutamissa kuukausissa ohi. Niihin täytyy varautua. Unettomuus voi lisääntyä, päässä voi tuntua sähköiskun kaltaisia tuntemuksia, tuntoherkkyydessä voi tapahtua muutoksia, ruokahalussa voi tapahtua muutoksia. Ajoittaista ahdistusta voi opetella sietämään. Lopulta oireiden mentyä ohi olo usein muuttuu selkeämmäksi.

Mikäli olo on sietämättömän huono, kannattaa lääkitystä ja hoidon tavoitteita ja tuloksia silloinkin tarkistaa. Sietämättömän huonoa oloa voi joutua hoitamaan lääkkeillä.

Unettomuutta voi hoitaa rauhoittamalla arjen, hankkimalla mielekästä tekemistä arkipäiviksi, jolloin iltaisin tulee luonnollinen väsymys, syömällä säännöllisesti, liikkumalla tarpeeksi ja hoitamalla mieltä, mm. kirjoittamalla ja puhumalla mieltä painavia asioita pois. Kannattaa tutustua itseensä, todellisiin omiin arvoihin, haluihin ja toiveisiin. Kannattaa järjestää asioitaan omia arvojaan ja toiveitaan ja itseään kunnioittaen.

Vierailija
48/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kaksi antipsykoottia, masennuslääke sekä rauhoittava (ihmettelen kyllä, miten jopa 3 opamoxia päivässä, nykyään niitä ei meinaa saada millään).

Siis mitkä sun diagnoosit on?

Mä olisin täysi zombi tuolla satsilla.

Keskimäärin otan päivässä 2 opamoxia. En tunne oloani yhtään zombiksi lääkitykselläni. Johtuu varmaankin toleranssista 😔.

Mulla on lievää/keskivaikeaa masennusta, asperger-tyyppisyyttä, skitsoidi-tyyppisyyttä, pakko-oireisuutta, estyneisyyttä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistuneisuushäiriötä (paniikkihäiriöitä), taipumusta traumatisoitumiseen jne.

Varsinaiset diagnoosit: masennus, asperger-piirteisyys, sosiaalisten tilanteiden pelko

haavainen paksusuolen tulehdus

Lisäksi mulla on maanis-taipumusta ja taipumusta ylivireyteen. Unohtui mainita.

Ap.

Olisin huolissani vain suolistostasi. Muut ovat persoonaan liittyviä jossain määrin normaaleja asioita, mutta luultavasti ylikorostuvat, koska suolistosi on rikki. Suolisto vaikuttaa myös aivoihin. Keskittyisin hoitamaan suolistoa js unohtaisin muun.

Vierailija
49/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pudottaisit Ketipinorin pois ja Sepramin pois?

Mitä jos käyttäisit vain Opamoxia tarvittaessa ja Olanzapinia iltaisin?

Oireiletko psykoottisesti, kun lääkityksenä on olantsapiinia? Mikäli et, niin mitä jos pudottaisit Olanzapinin myös pois? Mikäli oireilet psykoottisesti, niin psykoosia estäville lääkkeille on tarvetta.

Mielialalääkkeistä ei pitkäaikaisesti käytettynä ole usein enemmän hyötyä kuin haittaa. Lopettamisesta aiheutuu oireita, joskus hankaliakin, mutta ne menevät useimmiten muutamissa kuukausissa ohi. Niihin täytyy varautua. Unettomuus voi lisääntyä, päässä voi tuntua sähköiskun kaltaisia tuntemuksia, tuntoherkkyydessä voi tapahtua muutoksia, ruokahalussa voi tapahtua muutoksia. Ajoittaista ahdistusta voi opetella sietämään. Lopulta oireiden mentyä ohi olo usein muuttuu selkeämmäksi.

Mikäli olo on sietämättömän huono, kannattaa lääkitystä ja hoidon tavoitteita ja tuloksia silloinkin tarkistaa. Sietämättömän huonoa oloa voi joutua hoitamaan lääkkeillä.

Unettomuutta voi hoitaa rauhoittamalla arjen, hankkimalla mielekästä tekemistä arkipäiviksi, jolloin iltaisin tulee luonnollinen väsymys, syömällä säännöllisesti, liikkumalla tarpeeksi ja hoitamalla mieltä, mm. kirjoittamalla ja puhumalla mieltä painavia asioita pois. Kannattaa tutustua itseensä, todellisiin omiin arvoihin, haluihin ja toiveisiin. Kannattaa järjestää asioitaan omia arvojaan ja toiveitaan ja itseään kunnioittaen.

AP kertoi, että on maniataipumusta niin en ainakaan omatoimisesti lähtisi pudottamaan mitään pois. Ja itsehoidolla (kertoo ensimmäisellä sivulla) ei ole tullut tuloksia vaikka yritetty on. Pikemminkin annostuksen nostoa kannattaisi koittaa.

Vierailija
50/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö sulla AP sosiaalista mediaa tai mitään missä voisi ottaa yhteyttä? 

Mulla voisi löytyä jotain hyvää sun tilanteeseen. 

Mulla on ainoastaan Gmail ja sähköposti.

Ap.

Kerrotko sen gmailin, otan yhteyttä. 

Vierailija
51/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kaksi antipsykoottia, masennuslääke sekä rauhoittava (ihmettelen kyllä, miten jopa 3 opamoxia päivässä, nykyään niitä ei meinaa saada millään).

Keskimäärin otan päivässä 2 opamoxia. En tunne oloani yhtään zombiksi lääkitykselläni. Johtuu varmaankin toleranssista 😔.

Mulla on lievää/keskivaikeaa masennusta, asperger-tyyppisyyttä, skitsoidi-tyyppisyyttä, pakko-oireisuutta, estyneisyyttä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistuneisuushäiriötä (paniikkihäiriöitä), taipumusta traumatisoitumiseen jne.

Varsinaiset diagnoosit: masennus, asperger-piirteisyys, sosiaalisten tilanteiden pelko

Lisäksi mulla on maanis-taipumusta ja taipumusta ylivireyteen. Unohtui mainita.

Ap.

Olisin huolissani vain suolistostasi. Muut ovat persoonaan liittyviä jossain määrin normaaleja asioita, mutta luultavasti ylikorostuvat, koska suolistosi on rikki. Suolisto vaikuttaa myös aivoihin. Keskittyisin hoitamaan suolistoa js unohtaisin muun.

Suolistoa ja aivoja pitäisi hoitaa. Ei pelkästään suolisto ole huonossa kunnossa vaan myös aivokemiat on päin häränpyllyä noiden huumeiden käytön takia. 

Vierailija
52/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida kokonaisvaltaisesti itseä. Nyt eka lopetat ne lääkkeet jos haluat parantua. Luuletko että noilla mömmöillä sää paranisit?

Vierailija
53/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö sulla AP sosiaalista mediaa tai mitään missä voisi ottaa yhteyttä? 

Mulla voisi löytyä jotain hyvää sun tilanteeseen. 

Mulla on ainoastaan Gmail ja sähköposti.

Ap.

Kerrotko sen gmailin, otan yhteyttä. 

koi4ra3@gmail.com

Ap.

Vierailija
54/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä... Älä vaan mene ostamaan tuolta sähköpostityypiltä mitään. "Mulla voisi löytyä jotain hyvää sun tilanteeseen" kuulostaa aika himskatin epäilyttävältä. Juuri siltä, että sinulle ollaan kohta kauppaamassa jotain laitonta.

Vierailija
55/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hyvä... Älä vaan mene ostamaan tuolta sähköpostityypiltä mitään. "Mulla voisi löytyä jotain hyvää sun tilanteeseen" kuulostaa aika himskatin epäilyttävältä. Juuri siltä, että sinulle ollaan kohta kauppaamassa jotain laitonta.

Sinähän sen tiedät.

Vierailija
56/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän sen tiedät.

Miksi ei voi kertoa suoraan tässä ehdotustaan ap:lle, ellei ole kauppaamassa jotain? Itse olisin varuillani.

Vierailija
57/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän sen tiedät.

Miksi ei voi kertoa suoraan tässä ehdotustaan ap:lle, ellei ole kauppaamassa jotain? Itse olisin varuillani.

Ei mulle lähetetty mitään pahaa. Ainoastaan linkki äänitaajuushoitoon.

Ap.

Vierailija
58/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoida kokonaisvaltaisesti itseä. Nyt eka lopetat ne lääkkeet jos haluat parantua. Luuletko että noilla mömmöillä sää paranisit?

Ei missään nimessä mitään ominpäin seinään lopetusta!!! Maniapäissään sitä voi tehdä mitä vaan ja hommata pahoja ongelmia!

AP, onko sun olo muuttunut mihin suuntaan kun vertaat lääkkeiden kanssa ja ilman?

Vierailija
59/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaanko tuota paksusuolen tulehdusta yhtään millään? Miten ravitsemus? Entä alkoholin ja päihteiden käyttö?

Vierailija
60/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä mitään ominpäin seinään lopetusta!!! Maniapäissään sitä voi tehdä mitä vaan ja hommata pahoja ongelmia!

AP, onko sun olo muuttunut mihin suuntaan kun vertaat lääkkeiden kanssa ja ilman?

Lääkkeiden kanssa olen hieman rauhoittunut pahimmasta ylivireydestä, mutta siltikin ylivireys tuppaa menemään yli. Täällä on aika kahtiajakautuneita mielipiteitä. Ehkä mun pitää vielä katsoa lääkkeiden kanssa, miten tämä kevät lähtee menemään. Kun ei lääkkeistä ole hirveästi tullut haittojakaan (mitä nyt vaikutus luonnollisesti hieman heikentynyt). Ehkä tämä mun tilanne on liian käsillä vielä, jotta kannattaisi tehdä mitään radikaaleja muutoksia. Tai en mä tiedä. Olenkohan mä nyt hajalla lopullisesti. Ahdistavaa.

Ap.