Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkitys

Vierailija
02.03.2023 |

Mulla on lääkityksenä Olanzapin 10 mg (ennen nukkumaan menoa) ja Ketipinor 75 mg (ilta ja nukkumaan meno). Aamulla mulla on Sepram 30 mg. Opamox 15 mg on 1-3 kertaa päivässä.

Olen alkanut jo pelkäämään sitä, kun lääkkeillä ei enää ole vaikutusta. Tällä hetkellä lääkkeet auttavat jonkin verran, mutta jossain vaiheessa ei enää. Annoksia ei voi enää kauheasti nostaa. Miten toimisitte minun tapauksessani?
Onko täällä muita kroonisesta unettomuudesta kärsiviä paikalla tai ihmisiä, jotka tuntevat unettomia ihmisiä? Millaisia kokemuksia teillä on?
Unettomuus on hirveä taakka niin henkisesti kuin fyysisestikin, miten jaksatte kantaa taakan?
Vertaistukea siis lähinnä haen <3. Miten olette pärjäilleet (lääkkeelliset ja lääkkeettömät vinkit).
En kaipaa ilkeitä kommentteja lääkityksen määrästä tai muusta.

Mulla on alttiutta ylivireyteen ja maniaan. Päänsisäinen ajattelu on vilkasta. Luonteeltani olen asperger-tyyppinen ihminen, jolla on skitsoidityyppisiä taipumuksia. Lievä masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko sekä pakko-oireisuutta on diagnosoitu. Olen persoonaltani estynyt.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohessa lääkkeettömiä keinoja, joita olen kokeillut:

-piikkimatto (olen yleensä iltasella tunnin piikkimatolla, raajat, selkä, niska jne.)

-kylmän ja kuuman veden vuorottelu suihkussa

-lenkkeily ulkona

-kirjojen lukeminen

-maalaus- ja askarteluvideoiden katsominen, eläinvideoiden katsominen jne.

-musiikin kuuntelu (trance jne.)

-arkiaskareiden tekeminen kuten lumenluonti jne.

-mindfulness -harjoitteet

Ap.

Vierailija
2/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tällä hetkellä työelämässä, mutta pyrkimys on kyllä siirtyä työelämään. Pitää vain vielä "kohottaa" kuntoa niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohessa lääkkeettömiä keinoja, joita olen kokeillut:

-piikkimatto (olen yleensä iltasella tunnin piikkimatolla, raajat, selkä, niska jne.)

-kylmän ja kuuman veden vuorottelu suihkussa

-lenkkeily ulkona

-kirjojen lukeminen

-maalaus- ja askarteluvideoiden katsominen, eläinvideoiden katsominen jne.

-musiikin kuuntelu (trance jne.)

-arkiaskareiden tekeminen kuten lumenluonti jne.

-mindfulness -harjoitteet

Ap.

-vagushermon rentouttaminen unohtui sekä muut hengitysharjoitteet

-huolihetki

Ap.

Vierailija
4/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vain kiva tietää, onko täällä muita samojen ajatusten kanssa kamppailevia ihmisiä. Suurin pelko mulla on siitä, että menetän elämänhallintani täysin, eikä ahdistukselle näy loppua.

Ap.

Vierailija
5/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein 19 vuoden ajan vuoro- ja pääasiassa yötöitä, ja niiden loputtua en ole nukkunut öisin enää koskaan hyvin. Sen verran aikaistettua olen saanut nukkumaan menoa että useimmiten 04:00 asti valvon joka yö, kun mies alkaa heräilemään töihin niin minä menen nukkumaan. Aamuisin saan nukuttua sen 3-4 tuntia, ja koko päivän olen aivan nuutunut ja poikki. Olen osa-aika sairaseläkkeellä.

N52

Vierailija
6/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina välillä nostamassa ketjua (tai lisään jotain, jos mieleen tulee jotain), jos täältä löytyisi vertaistukea. Eikä välttämättä tarvitse liittyä unettomuuteen, vaan mihin tahansa aloituksessa mainittuun saa ottaa kantaa. Haasteita riittää mulla.

Ap.

Vierailija
7/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein 19 vuoden ajan vuoro- ja pääasiassa yötöitä, ja niiden loputtua en ole nukkunut öisin enää koskaan hyvin. Sen verran aikaistettua olen saanut nukkumaan menoa että useimmiten 04:00 asti valvon joka yö, kun mies alkaa heräilemään töihin niin minä menen nukkumaan. Aamuisin saan nukuttua sen 3-4 tuntia, ja koko päivän olen aivan nuutunut ja poikki. Olen osa-aika sairaseläkkeellä.

N52

Mulla on haasteena tuo sama. Ilman lääkkeitä (fyysisen sairastumisen jälkeen) nukuin vasta aamulla 2-4 tuntia, (noin klo 6-7 aamulla). Ja sitä kohti tässä varmasti taas ollaan menossa, kun lääkityksen vaikutus heikentyy. Nukun sitten siis taas joko 2-4 tuntia tai sitten en ollenkaan. Ahdistavaa.

Oletko pärjännyt ilman lääkitystä? Tiedän, että kaikista paras olisi olla ilman lääkitystä.

Ap.

Vierailija
8/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N52

Piti vielä kysyä, että minkätyyppistä työtä jaksat tehdä osa-aikaisesti? Itse en vielä oikein tiedä, millainen työ olisi itselleni sopiva. Olen alle 30-vuotias nainen.

Ap.

Vierailija
9/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Ap.

Vierailija
10/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis mulla on myös vähän sellaista haastetta, että en osaa tulkita milloin minun kannattaisi mennä nukkumaan ja milloin kannattaisi tehdä jotain muuta. Ehkä se liittyy jotenkin tuohon maanis-taipumukseen. Tuntuu, että voisi valvoa miten paljon tahansa ja elimistö on pelottavan ylivireä. Lääkitys hieman suitsii tuota taipumusta. Tiedän, ettei pitäisi painehtia, mutta painehdin herkkänä silti.

Ap.

Vierailija
11/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kaksi antipsykoottia, masennuslääke sekä rauhoittava (ihmettelen kyllä, miten jopa 3 opamoxia päivässä, nykyään niitä ei meinaa saada millään).

Siis mitkä sun diagnoosit on?

Mä olisin täysi zombi tuolla satsilla.

Vierailija
12/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kaksi antipsykoottia, masennuslääke sekä rauhoittava (ihmettelen kyllä, miten jopa 3 opamoxia päivässä, nykyään niitä ei meinaa saada millään).

Keskimäärin otan päivässä 2 opamoxia. En tunne oloani yhtään zombiksi lääkitykselläni. Johtuu varmaankin toleranssista 😔.

Mulla on lievää/keskivaikeaa masennusta, asperger-tyyppisyyttä, skitsoidi-tyyppisyyttä, pakko-oireisuutta, estyneisyyttä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistuneisuushäiriötä (paniikkihäiriöitä), taipumusta traumatisoitumiseen jne.

Varsinaiset diagnoosit: masennus, asperger-piirteisyys, sosiaalisten tilanteiden pelko

haavainen paksusuolen tulehdus

Vierailija
13/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin otan päivässä 2 opamoxia. En tunne oloani yhtään zombiksi lääkitykselläni. Johtuu varmaankin toleranssista 😔.

Mulla on lievää/keskivaikeaa masennusta, asperger-tyyppisyyttä, skitsoidi-tyyppisyyttä, pakko-oireisuutta, estyneisyyttä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistuneisuushäiriötä (paniikkihäiriöitä), taipumusta traumatisoitumiseen jne.

Varsinaiset diagnoosit: masennus, asperger-piirteisyys, sosiaalisten tilanteiden pelko

En kyllä oikeastaan ollut zombie edes lääkitystä aloittaessa. En siis ole kovinkaan herkkä lääkityksille. Vasta ajan kanssa toleranssi vaikuttaa tietysti myös.

Ap.

Vierailija
14/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi mulla on maanis-taipumusta ja taipumusta ylivireyteen. Unohtui mainita.

Ap.

Vierailija
15/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi kahvin juonnin lopettaminen? Vaikutus voimistuu viikoissa ja kuukausissa lopettamisesta. Minulla uni tulee nyt herkästi.

Vierailija
16/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ilmeisesti ole ollut lääkkeet pitkään käytössä vai miksi huolehdit niin paljon? Onko haittavaikutuksia?

Koittaisin vaan luottaa lääkitykseen ja olemaan stressaamatta. Sulla selvästi käy kova vilske pään sisällä jatkuvasti.

Opamoxia en ottaisi kuin vain jos todella ahdistaa ja panikoi. Ihan vaan sen takia, kun lääkäreiden linjaus tuntuu nykyään olevan, että kaikki bentsot pois kaikilta ja reseptiä ei uusita loputtomiin.

Itsellä siis 15mg max kerran päivässä ja mäkin joudun siitä taistelemaan vaikka olisi oikea tarve isommalle määrälle kun pelkotilat on oikeasti niin lamaavia.

Ketipinoriahan nykyään tyrkytetään joka vaivaan. Miten se sulla auttaa unettomuuteen?

Itse otin joskus illalla ja jos heräsin yöllä niin vielä toisen.

Vierailija
17/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kahvin juonnin lopettaminen? Vaikutus voimistuu viikoissa ja kuukausissa lopettamisesta. Minulla uni tulee nyt herkästi.

En juo kahvia ollenkaan.

Ap.

Vierailija
18/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat vähän siltä, että saattaisit olla kaksisuuntainen/epävakaa.

Oletko koettanut noita antipsykootteja isommalla annostuksella?

Vierailija
19/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ilmeisesti ole ollut lääkkeet pitkään käytössä vai miksi huolehdit niin paljon? Onko haittavaikutuksia?

Koittaisin vaan luottaa lääkitykseen ja olemaan stressaamatta. Sulla selvästi käy kova vilske pään sisällä jatkuvasti.

Opamoxia en ottaisi kuin vain jos todella ahdistaa ja panikoi. Ihan vaan sen takia, kun lääkäreiden linjaus tuntuu nykyään olevan, että kaikki bentsot pois kaikilta ja reseptiä ei uusita loputtomiin.

Itsellä siis 15mg max kerran päivässä ja mäkin joudun siitä taistelemaan vaikka olisi oikea tarve isommalle määrälle kun pelkotilat on oikeasti niin lamaavia.

Ketipinoriahan nykyään tyrkytetään joka vaivaan. Miten se sulla auttaa unettomuuteen?

Itse otin joskus illalla ja jos heräsin yöllä niin vielä toisen.

Mä yritän luottaa lääkitykseen, mutta välillä tuntuu, että ahdistus lyö yli 😔. Yritän aina ottaa Opamoxia niin vähän kuin mahdollista. Ketipinor ei oikeastaan enää auta unettomuuteen ja siksi mulla aloitettiin Olantsapiini-lääkitys.

Ap.

Vierailija
20/64 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lääkkeet pitkällä tähtäimellä tuommonen kasa lääkkeitä vaan pahentaa sun tilannetta. Kannattaa miettiä vieroitus suunnitelmaa näistä soosseista.