Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joitakin ihmisiä kiusataan ja käytetään hyväksi niin että masentuvat lopullisesti?

Vierailija
02.03.2023 |

Mikä ajaa tälläisen käytökseen? Puhun nyt suvusta, lapsuuden perheestä,luokkakavereistä,työkavereista.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keksit vastauksen, kerro minullekin...

Vierailija
2/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilaudalta kannattaa kysyä. Siellä kiusaajat kokoontuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Jostain syystä kilttien kimppuun usein käydään -ja jos se alkaa jo lapsuuskodista kasvaa näistä täysin puolustuskyvyttömiä, helppoja kohteita kiusaajille.

Vaikka oikeasti ne ovat heikkoja jotka "pienempiensä" kiusaavat.

Vierailija
4/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on se, että kun heitä on kiusattu kehitysvaiheessa, niin heidän itsetuntonsa ja sosiaaliset reaktiot ja pelkääminen on viety sellaiseen tasoon, että he eivät pääse oppimaan miten sieltä tullaan ylös, etenkin jos sama jatkuu lastentarhasta seuraavaan asteeseen jne, se on reitti, mikä pitäisi katkaista alkuunsa. Heistä on tehty entistä arempia ja traumatisoituminen ei auta asioita, siis kun he siirtyvät paikasta  toiseen, he saattavat joutua taas hyljeksityiksi, koska "predatorit" näkevät heistä että he ovat heikoilla. Tämä on samantyyppistä hommaa, kuin miten rikolliset ihan tutkimusten mukaan bongaavat uhreja, he katsovat heikkoja ja itseään pienempiä uhreja.

Jotta kiusaamisen uhri pääsee uudistumaan, hänen tulisi saada positiivisia kokemuksia, luotettavia ihmisiä ja ympäristöjä, hänen tulisi saada elää ihan erilainen vaihe kuin mitä hänellä on aiemmin ollut, jotta hän huomaa että hän ei ole sellainen, mitä hänestä yritettiin tehdä. Hänen omakuvansa ja suhteensa muihin, kykynsä elää menee terveempiin uomiin. Hän oppii taas nauramaan ja huomaamaan, että hänestä tykätään ja elämä ei ole itkemistä itkemisen jälkeen, hän näkee että on erilaisia kokemuksia ja hän ei ole kiinni siinä, mitä muut löivät häneen. 

(puhun kokemuksesta, koska rankan koulukiusaamisvaiheen jälkeen lähdin eri seudulle kouluun ja sain elää ja uudistua, kaikki olikin eri lailla, se oli ratkaisevaa ja pääsin ikäänkuin eheytymään, sinuun suhtauduttiin ok, maailma oli ihan erilaista ja asiat asettuivat uomiinsa)

On ihmisiä, jotka ovat enemmän alttiina tai haavoittuvaisia hyväksikäytölle ja kiusaamiselle. Siis ihan luonteeltaan, mutta traumatisoitumisen myötä he saattavat olla entistä hauraampia, osa taas vahvistuu taikka samalla kantaa sekä haurauden että vahvuuden.

Se on tosi ikävää, että nimenomaan predator-tyyppiset ihmiset (kyllä, näitä on) bongaavat nämä, kun päinvastoin olisi hyvä, jos arempia, naiiveja ja sen sellaisia rohkaistaisiin ja suhtauduttaisiin hyvällä eikä tuholla. 

Vierailija
5/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja on yleensä itse ollut jossainvaiheessa kiusattu, tän olen huomannut ja todennut myös omalta kohdalta. Mä muistan lapsena lähiössä mua hakattiin ja mun rahoja varastettiin koska olin pieni ja hiljanen poika... Siitä se sitte lähti, mä varmaan huomasin että tämä on se keino millä saa huomiota ja aloin tekemään sitä myös itse. Nyt yhtäkkiä musta olikin tullut se mitä mä inhosin itse eniten. Tätä kesti vuosia mikä johti myös teini-iän varasteluihin ja myöhemmän aikuisiän laittomuuksiin. Mä olin arka pieni poika joka teki mitä täytyi. Nyt myöhemmällä iällä olen tajunnut sen kuinka iso vaikutus kasvuympäristöllä on ihmiseen. Se on loppumaton oravanpyörä ja se ei tule häviämään mihinkään vaikka mitä tehtäisi. 

Vierailija
6/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuyhteiskunta. Yksilökeskeisyys. Sinun pitää joko olla parempi kuin muut, tai saada muut näyttämään huonommalta kuin itse olet.

Vierailija
7/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi katsoa peiliin, jos joka puolella "kiusataan".

Vierailija
8/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-in, näin ne kiusaajat juuri vastaavat.

Vierailija
9/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, kertoo ehkä myös siitä että on suhteellisen normaalit sosiaaliset taidot eikä ole kohdannut vakavaa kiusaamista koulussa tai työpaikalla. Mutta: Jos lapsi saa leikki-ikäisestä asti kuulla olevansa hankala, ilkeä, itsekäs, läski, kiusaaja, valehtelija, pimittäjä, siskonkiusaaja, isän suvun luonteinen ja näköinen, määrätään kenen kanssa hän saa olla koulussa kaveri, minkälaisia numeroita hän tuo kotiin, mitä hänen pitää opiskella, miten hänen pitää asua. Jos äiti ja sisko nauravat hänelle yhdessä, pilkkaavat yhdessä, isä lyö ja huutaa. Niin jos ihminen kysyy että miksi on paha olla, miksi te kiusaatte ja perhe sanoo: Katso peiliin! Niin onko se perhe oikeassa?

Vierailija
10/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma elämänsä ja kasvatuksensa. Jotkut eivät osaa käsitellä ongelmiaan vaan oireilevat negatiivisesti ja kohdistavat pahoinvointinsa muihin. Tyypillistä toimintaa jota näkee ihmisten harjoittavan.

Vierailija
11/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvuympäristö ja kasvatus vaikuttaa tosiaan olennaisesti. Mulla olisi ollut luonteen puolesta eväät puolustautumiseen ja pärjäämiseen, mutta vanhemmat neuvoivat tiukan ankarasti aivan väärin.  :D Totaalisen väärin. Siis tämä on oikeasti sketsimateriaalia... vanhemmat kasvattivat olemaan kuin kynnysmatto. Nähdäkseni kyse oli siitä, että he halusivat lapsesta koituvan mahdollisimman vähän sanottavaa. Kun olin pieni lapsi, äiti opetti että ikinä ei saa sanoa takaisin, ei saa sanoa rumasti, ei saa olla mitenkään päin kuin niin, ettei vaan tule moitteita. Ei saa pitää puoliaan, pitää olla kuin ei olisikaan. Minulle ei opetettu eväitä, jotka olisivat olleet kovasti tarpeen, päinvastoin iskostettiin eväät, joilla en kyennyt vastaamaan koulukiusaamiseen enkä päässyt siitä ulos. Kun koulukiusaamisessa käytiin fyysisesti kimppuun, koin jopa huojennusta, reagoin omimmalla energialla ja pistin vastaan, se oli helpompaa. Mutta päivittäinen henkinen kiusaaminen, eristäminen, ilkeys, en osannut kuin kärsiä. Ainoa hyvä juttu siitä oli se, että kiusaajat eivät voineet vedota "toi itsekin teki sitten ja sanoi näin"- vääntelyyn, koska sellaista ei ollut. Jälkeenpäin ymmärrän, miten olisi kannattanut toimia ja olla. Ensinnäkin, minun olisi pitänyt lapsena käsittää kuunnella luonnollisia reaktioitani ja sitä mikä tuntuu oikealta, eikä luulla aikuisten tietävän maailmasta ollenkaan enempää. :D 

Vierailija
12/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyötyä lyödään ja pyritään eliminoimaan, koska hän on hyödytön ja rasite (aikoinaan jopa vaaraksi) yhteisölle? Vähän niin kuin kanalaumassa heikot geenit omaava yksilö voidaan nokkia hengiltä??

Vierailija
13/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma elämänsä ja kasvatuksensa. Jotkut eivät osaa käsitellä ongelmiaan vaan oireilevat negatiivisesti ja kohdistavat pahoinvointinsa muihin. Tyypillistä toimintaa jota näkee ihmisten harjoittavan.

Pahoinvoinnin kohdistaminen itseensä katsotaan olevan tuhoisampaa. Tämä lienee syy sille miksi kiusaajia tulisi ymmärtää.

Vierailija
14/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyötyä lyödään ja pyritään eliminoimaan, koska hän on hyödytön ja rasite (aikoinaan jopa vaaraksi) yhteisölle? Vähän niin kuin kanalaumassa heikot geenit omaava yksilö voidaan nokkia hengiltä??

Tai koska kohde on lyöjille jonkinlainen uhka tai kateuden kohde. Lyöjät näkevät kohteessa jotakin, mitä heiltä puuttuu tai mitä he eivät siedä, he ovat heikkoja ihmisinä. Sitten voi olla myös niin, että lyöjät tai osa heistä on pahuudenperäisiä/k usipäitä (syitä on eri lähtöihin) tai pers.häiriöisiä ja he vain haluavat nauttia sadistisesta vallankäytöstä ja kohteen tuhoamisesta. Niin ja lyöjät jotka toimivat klikissä/joukkona, ovat nimenomaan "kanoja", he tarvitsevat joukon voiman taakseen. 

Massa ei tarkoita laatua. Yleensä hyvää on harvassa.

Vierailija
15/15 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvoinnin kohdistaminen itseensä katsotaan olevan tuhoisampaa. Tämä lienee syy sille miksi kiusaajia tulisi ymmärtää.

Sivusta. Trollaatko. On ilman muuta parempi että kiusaaja kohdistaa pahoinvointinsa mieluummin itseensä (ja tietenkin on toivottavaa että kiusaaja älyää hakea apua, niin häntä ymmärretään ja autetaan ilman muihin kohdistuvaa satuttamista ja hän pääsee itsekin parempaan olemiseen) , kuin muihin. Muu on suurta itsekkyyttä, narsistista toimintaa. Tästä on muuten jotain tutkimusta, ryhmädynamiikka, kiusaajien piirteet joissa on narsismia ja halu valtaan muiden kustannuksella, alhaista.