Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?
Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956
Kommentit (218)
Meilläpäin kohdattaessa asia selvitetään klassisen kivi-paperi-sakset-pelin avulla. 2/3 hävinnyt väistää.
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi väistää
Totta, tämä on kyllä yksi helpoimmista älykkyystesteistä.
Myös tuo on tapa osoittaa paikkansa ravintoketjussa. Oletus on siis se, että "heikompi" väistää.
Tyypillisesti mies ei väistä. Heidän kanssaan on syntynyt hauskoja tilanteita, kun minä, nainen, en väistele.
Vierailija kirjoitti:
se väistää, ketä pelkää. vanha viidakon sanonta pätee kaikkialla.
Täysin käsittämätön lause josta ei tule selväksi mitään.
Kävelen oikeaa puolta enkä siten väistä, etenkään lapsia. Heidän pitää oppia säännöt, eivätkä opi niitä ikinä jos aikuiset väistelevät väärää puolta kulkevaa kersaa. Sama hyökkäysvaunujen kanssa, ovat jo valmiiksi kaikkien tiellä, ei niille tarte antaa yhtään lisää luuloja siitä että voivat jyrätä etuajo-oikeudella.
Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Suomessa on oikean puoleinen liikenne ja se pätee myös kävelykadulla. Kävelet oikealla ja jos joku tulee vastaan niin se väistää, myös koiran kusettajat.
Molemmat väistää.
V*mäisintä on ihmiset jotka kävelee keskellä tietä, pysy prkl siellä vasemmalla stan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.
Jos kyseessä on julkinen kävelytie, niin eikö oikeudenmukaisinta olisi, että väistöhierarkia pohjautuisi maksettuihin veroihin? Onhan muutenkin enemmän veroja maksavalla todennäköisesti tärkeämpää tekemistä, kuin vähemmän maksavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/
"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama vaikka alapeukutat, näin se on ollet aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/
"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."
Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.
Oon ajatellut niin, että se väistää, jolle se on helpompi. Jos esim. vastaan tulee vanhempi koiran, vaunujen ja pikkulapsen kanssa, tai vaikka huonosti liikkuva vanhus, niin tottakai väistän.
Fiksumpi väistää