Yritin elää todella säästeliäästi, ruokakulut noin 300e/hlö/kk.
Tarkalleen ruokaan meni 278,10e, mutta pakastimessa oli tammikuussa ostettua alelappuista lihaa 800g kanaa ja 3x400g jauhelihaa sekä muutama tonnikalapurkki.
Herkkuja 0e ja foodora 0e.
Ruuan lisäksi meni 13.84e ruokakaupan muihin ostoksiin (dödö, pesusieni yms hygienia.)
Näiden lisäksi vaatekauppa 63,95e (ostin yhdet treenishortsit ja 2 treenitoppia)
Harrastukset 122e
Kosmetiikka 17.67e (meikkivoide ja huulirasva)
Muut kulut 82e (mm. bussikortti, apteekki (vitamiineja ja kylmägeeliä)
Näiden lisäksi vuokra, sähkö, sähkönsiirto, puhelin, sekä oli myös vuoden vakuutukset.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka maksaa. Nämä alle 100 euroa/kk syövät ei kummasti ikinä osaa kertoa päivän ruokalistaa, mukaan ei ikinä lasketa pakastimessa olevia lihoja, työpaikkalounaita jne.
Aamulla puuro ja kahvi. Lounaaksi leipää, pähkinöitä ja teetä. Sitten esim. pastaa ja tofua ja juureksia. Iltapalaksi banaania, marjoja ja rahkaa.
Itsellä on jo puuroaamiaisen jälkeen tunnin päästä nälkä, kun ei pelkässä puurossa ole tarpeeksi proteiinia tuomaan kylläisyyttä. Tuolla ruokamäärällä ja proteiinien puutteella ei jaksa tehdä fyysistä työtä eikä harrastaa liikuntaa. Leipää ei voi edes laskea kunnon lounaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on Suomessa kallista. Jo ennen inflaatiota minulla on aina mennyt se 400 euroa kuussa ruokaan. Yhdelle hengelle siis. Ruoka on jo silloin ollut kallista, mutta en ole tinkinyt. Nyt kalliimpana aikana menee vielä enemmän. Ap:n 300 e/kk on varsin napakka summa, itselleni tuottaa haasteita laittaa vain 300-350 euroa kuussa ruokaan. Kokeiltu on. Kokkaan kaiken itse, toisin sanoen en käytä eineksiä. Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja marjoja menee aamuin illoin runsaasti. Parsakaalia, kukkakaalia, paprikoita, chilejä, lehtikaalia, hapankaalia, avokadoa, greippiä, cantaloupemelonia, granaattiomenaa, herukoita, kumkvatteja, mustikkaa, rypäleitä. Siemeniä, viljatonta granolaa, pähkinöitä, versoja ja ituja, avokadoöljyä, hapanjuurileipää leipomosta, kahvi papuina kotiin jauhettavaksi. Laadukasta huokoista pastaa, hyvää irtoteetä, italialaisia juustoja, tuorepuristettuja mehuja (ei tiivisteestä, ja hedelmälihoineen), kreikkalaista jogurttia, piimää, croissantit, hillot, oliivit, poronliha, kalat. Mistään en tinkisi ruuassa. Jostain muualta sitten.
Eikö kokkaamiseen mene kauheasti aikaa? Minulla ei kyllä ole varaa tuohon elintasoon, mutta ehkä tavoitteena kiva ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka maksaa. Nämä alle 100 euroa/kk syövät ei kummasti ikinä osaa kertoa päivän ruokalistaa, mukaan ei ikinä lasketa pakastimessa olevia lihoja, työpaikkalounaita jne.
Aamulla puuro ja kahvi. Lounaaksi leipää, pähkinöitä ja teetä. Sitten esim. pastaa ja tofua ja juureksia. Iltapalaksi banaania, marjoja ja rahkaa.
Itsellä on jo puuroaamiaisen jälkeen tunnin päästä nälkä, kun ei pelkässä puurossa ole tarpeeksi proteiinia tuomaan kylläisyyttä. Tuolla ruokamäärällä ja proteiinien puutteella ei jaksa tehdä fyysistä työtä eikä harrastaa liikuntaa. Leipää ei voi edes laskea kunnon lounaaksi.
Unohdin mainita hamppuproteiinin puuroon ja että syön myös pari kananmunaa päivässä. Totta kai joku iso mies syö enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinin tarpeeni on noin 114g/vrk joten pelkällä kanalla (30g/100g) eläminen vaatisi aika paljon kanaa vuorokaudessa. Lisäksi joudun siis käyttämään raejuustoa ja kasvisproteiineja ja proteiinivälipalaa tyydyttääkseni proteiinintarpeeni. Halvalla toki voi elää mutta terveellistä se ei ole joten pitkällä aikavälillä se on erittäin epäterveellistä. Täällä on aika paljon näitä "eurolla/päivä" ihmisiä joiden mielestä ihminen ei tarvitse muuta kuin pastaa ja ketsuppia.
Syövät hedelminä kaksi omenaa viikossa, ja nekin niitä hailakoita vaaleankeltaisia. Onhan ne halpoja, mutta suojaravinteita saa paremmin värikkäistä hedelmistä ja kasviksista. Ovat myös mauttomia ne keltaiset omenat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiini proteiini proteiini proteiini.
Oletko proteiinihuumassasi huomannut, että JOPA siinä haukkumassasi pastassa JA ketsupissa on proteiinia?
Liika proteiini tuhoaa elimistöä.
Liian vähäinen proteiini tuhoaa elimistöä.Onhan kaurassakin proteiinia.
Tiedän liian proteiinin haitat, mutta en saa sitä liikaa. Tähtään tällä hetkellä 100g päivä ja se on vähän alimitoitettu, en vain saa enempää ravinnosta tällä budjetilla.
Eikö mammat tajua, että paljon urheilevat ja lihaksia kasvattavat tarvitsevat enemmän proteiinia kuin sohvallamakaavat leivänmussuttajat.
Mutta valitettavasti suuri osa noista " olen paljon urheileva ja lihaksia kasvattava" todellisuudessa liikkuu vähemmän kuin moni proteiinin haitoista jankuttavat palstalainen. Saa olla maajoukkuetason aktiiviharjoitteluja, että "tavanomaisella" liikunnalla pääsisi niin yli 2g/painokilo proteiinitarpeisiin. Ja lihasten kasvatus? Siihen käytetään hormoneja, ei ne proteiinia tankkaamalla kasva.
Kananmunat ja vehnäjauhot on kustannustehokkain ruokavalio, jos lasketaan proteiinit+kalorit. Siihen vähän öljyä, niin edelleen halvalla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinin tarpeeni on noin 114g/vrk joten pelkällä kanalla (30g/100g) eläminen vaatisi aika paljon kanaa vuorokaudessa. Lisäksi joudun siis käyttämään raejuustoa ja kasvisproteiineja ja proteiinivälipalaa tyydyttääkseni proteiinintarpeeni. Halvalla toki voi elää mutta terveellistä se ei ole joten pitkällä aikavälillä se on erittäin epäterveellistä. Täällä on aika paljon näitä "eurolla/päivä" ihmisiä joiden mielestä ihminen ei tarvitse muuta kuin pastaa ja ketsuppia.
Syövät hedelminä kaksi omenaa viikossa, ja nekin niitä hailakoita vaaleankeltaisia. Onhan ne halpoja, mutta suojaravinteita saa paremmin värikkäistä hedelmistä ja kasviksista. Ovat myös mauttomia ne keltaiset omenat.
Halvimmat omenat ovat punavihreitä. 0, 59€/kg näytti olevan Citymarketissa, Prismassa oli 0, 69€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Kuuden hengen perheellä on mennyt ruokaan kuukaudessa noin 800€ (keskimäärin viimeisen vuoden ajan). Eli syöt kyllä aika paljon kalliimman kuin mitä meillä syödään. Ja käytät rahaa muutenkin sika reippaasti?
Niin, jos syö pelkkää puuroa ja makarooneja. Et todellakaan ruoki kuuden hengen perhettä tohon hintaan ostamalla lihaa tai kalaa. Älä naurata.
Ihanaa kun parilla edellisellä kommentoijalla menee reilut +300e kk ruokaan. Oma summa on siis ihan ok, jos haluaa panostaa ruuan terveellisyyten :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on ollut ihan sentilleen laskettuna noita kuluja. Ja huomioitu kaikki "ilmainen" ruokakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on Suomessa kallista. Jo ennen inflaatiota minulla on aina mennyt se 400 euroa kuussa ruokaan. Yhdelle hengelle siis. Ruoka on jo silloin ollut kallista, mutta en ole tinkinyt. Nyt kalliimpana aikana menee vielä enemmän. Ap:n 300 e/kk on varsin napakka summa, itselleni tuottaa haasteita laittaa vain 300-350 euroa kuussa ruokaan. Kokeiltu on. Kokkaan kaiken itse, toisin sanoen en käytä eineksiä. Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja marjoja menee aamuin illoin runsaasti. Parsakaalia, kukkakaalia, paprikoita, chilejä, lehtikaalia, hapankaalia, avokadoa, greippiä, cantaloupemelonia, granaattiomenaa, herukoita, kumkvatteja, mustikkaa, rypäleitä. Siemeniä, viljatonta granolaa, pähkinöitä, versoja ja ituja, avokadoöljyä, hapanjuurileipää leipomosta, kahvi papuina kotiin jauhettavaksi. Laadukasta huokoista pastaa, hyvää irtoteetä, italialaisia juustoja, tuorepuristettuja mehuja (ei tiivisteestä, ja hedelmälihoineen), kreikkalaista jogurttia, piimää, croissantit, hillot, oliivit, poronliha, kalat. Mistään en tinkisi ruuassa. Jostain muualta sitten.
Eikö kokkaamiseen mene kauheasti aikaa? Minulla ei kyllä ole varaa tuohon elintasoon, mutta ehkä tavoitteena kiva ajatus.
Ei mitenkään kauheasti. Aamupala 2-5 minuuttia. Lounaan tai illallisen valmistelu pari minuuttia, ruoka kyllä valmistuu sitten itsekseen uunissa tai kattiloissa/pannulla. Ei siinä vieressä tarvitse kovin aktiivisesti päivystää. Pilkkomiset ja huuhtomiset ovat ihan nopeasti hoidettu.
Olen S-uskollinen, joten tosi pitkälle pitänee paikkansa seuraava: helmikuussa s-kaippoihin mennyt 687e, joista 260e löpöön, kissanhiekkaan/ruokaan 70e kuussa ja loput ruokaan. Perheessä minä ja joka toinen viikko kaksi alle kouluikäistä, jotka toki saavat aamiaisen ja lounaan päiväkodissa. Edellämainittujen lisäksi budjetoin 50e kuussa salikorttiin.
Olen opiskelija (monimuoto, koulu kaukana), joten kaupassa on vähän katsottava mitä koriin laittaa. Olemme kasvissyöjiä, joten tuolla 350e tulee syötyä monipuolisesti kasviksia, riisiä tai makaronia, soijaa tai tofua, lapsille raejuustoa, puuroa jne. Ruokavalio on jonkun mielestä tylsä ja ennalta-arvattava, mutta olen laskenut kuitujen ja proteiinien määrät riittäviksi ja voimme hyvin.
250g pussi soijasuikaleita maksaa n. 3e, kun 100g kuivissa suikaleissa on proteiinia 70g ja pussista aikuinen syö 8 ateriaa niiiiiiin... yli 21g proteiinia per annos eikä ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden hengen perheellä on mennyt ruokaan kuukaudessa noin 800€ (keskimäärin viimeisen vuoden ajan). Eli syöt kyllä aika paljon kalliimman kuin mitä meillä syödään. Ja käytät rahaa muutenkin sika reippaasti?
Niin, jos syö pelkkää puuroa ja makarooneja. Et todellakaan ruoki kuuden hengen perhettä tohon hintaan ostamalla lihaa tai kalaa. Älä naurata.
No älä sitten naura. Tuohon pääsee, kun käyttää kauden edullisia kasviksia, kerää ja säilöö kaiken, mitä vaan saa kerättyä ( myös naapurien ilmaiseksi tarjoamat omenat, raparperit, herukat, kurkut jne), kerran viikossa sieniruoka metsäsienistä, peruna kasvatetaan kaikki itse, iso osa juureksista myös, paitsi lantut kun ne ei pärjää. Juon teen 50/50 halpaa mustaa irtoteetä+itsekerärtyjä aineksia, kahvia meillä ei juoda. Puolisi syö eväät töissä, itse olen etätyössä kotiruualla. Lapset saavat koulupäivinä lounaan koulussa, sitä en noihin kustannuksiin sisällytä, koska se kuuluu kaikille koululaisille.
Lihassa ostan vain alle 6€/kg lihaa, kalaa syödään liian harvoin, kananmunia syödään paljon ( ne ostan aina punalaputettuna tai tarjouksesta), ruuat teen pääosin alusta alkaen itse jne.
Se, että sinä et saisi tuolla summalla perhettäsi ruokittua, ei tarkoita, ettenkö minä niin tekisi.
Siitä vaan peukuttakaa alas, mutta te alle 300e kk elävät... eikö ole pokkaa kerota sitä ruokalistaa? Katsotaan yhdessä läpi miten terveellistä ja "halpaa" se on. Kyllä minäkin voin elää alle 100e kk syömällä pelkkää nuudelia, mutta ei taida olla kovin terveellistä.
Ennen koronaa säästin, jolloin tuli seurattua tarkkaan rahankulutusta. Kuukaudessa käytin noin 120e ruokaan+hygieniaan. Nykyisillä hinnoilla en tiedä, paljonko menee, kun ei ole tarvinnut seurata.
Joku sanoi siitä, ettei nämä halvalla eläjät kerto, mitä syövät. Oma ruokalistani saattoi olla viikolta:
Aamupalat: puuroa tai luonnonjug. + Marjat ja hedelmät omasta metsästä/puutarhasta (sitten pakkasesta) kalaa saan vanhemmiltani. Harvoin käyn itsekin kalassa.
Lounas ja päivällinen niin että seuraavan päivän lounas edellisen päivällistä. Joitain ruokia riitti useampia päiviä.
1. Kasvis-linssisosekeitto
2. Riisi + tomaattipapukastike
3. Tofumakaronilaatikko
4. Peruna + haukijauhepyörykät
5. Kanafile + salaatti
Salaatteja syön vähän lisukkeena. Kastikkeet, laatikot ja keitot sisältävät runsaasti kasviksia kuten kaalia, paprikaa, kesäkurpitsaa, porkkanaa
Välipalana halvinta ruisleipää, en syö leivänpäällisiä.
Iltapalalla munia, leipää, rahkaa tai samaa kuin aamupalalla.
En juo teetä tai kahvia. Yrtit kasvatan ja kuivaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten naura. Tuohon pääsee, kun käyttää kauden edullisia kasviksia, kerää ja säilöö kaiken, mitä vaan saa kerättyä ( myös naapurien ilmaiseksi tarjoamat omenat, raparperit, herukat, kurkut jne), kerran viikossa sieniruoka metsäsienistä, peruna kasvatetaan kaikki itse, iso osa juureksista myös, paitsi lantut kun ne ei pärjää. Juon teen 50/50 halpaa mustaa irtoteetä+itsekerärtyjä aineksia, kahvia meillä ei juoda. Puolisi syö eväät töissä, itse olen etätyössä kotiruualla. Lapset saavat koulupäivinä lounaan koulussa, sitä en noihin kustannuksiin sisällytä, koska se kuuluu kaikille koululaisille.
Lihassa ostan vain alle 6€/kg lihaa, kalaa syödään liian harvoin, kananmunia syödään paljon ( ne ostan aina punalaputettuna tai tarjouksesta), ruuat teen pääosin alusta alkaen itse jne.
Se, että sinä et saisi tuolla summalla perhettäsi ruokittua, ei tarkoita, ettenkö minä niin tekisi.
Kutan arvelinkin, et kovainkaan usein käy kaupassa. "peruna kasvatetaan kaikki itse, iso osa juureksista myös" Missä minä voin vuokralla asuva mitään kasvattaa, parvekkeella?? Kiitos naurusta.
Foodorat ja sushit on kallista ja turhaa.
Naiselle on ihan sama syötkö proteiinia 100g vai 200g per vrk.Teillä on niin naurettavat testotasot että mitään lihaksia tai voimaa ette tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko proteiinihuumassasi huomannut, että JOPA siinä haukkumassasi pastassa JA ketsupissa on proteiinia?
Tiedän liian proteiinin haitat, mutta en saa sitä liikaa. Tähtään tällä hetkellä 100g päivä ja se on vähän alimitoitettu, en vain saa enempää ravinnosta tällä budjetilla.
Eikö mammat tajua, että paljon urheilevat ja lihaksia kasvattavat tarvitsevat enemmän proteiinia kuin sohvallamakaavat leivänmussuttajat.
Mutta valitettavasti suuri osa noista " olen paljon urheileva ja lihaksia kasvattava" todellisuudessa liikkuu vähemmän kuin moni proteiinin haitoista jankuttavat palstalainen. Saa olla maajoukkuetason aktiiviharjoitteluja, että "tavanomaisella" liikunnalla pääsisi niin yli 2g/painokilo proteiinitarpeisiin. Ja lihasten kasvatus? Siihen käytetään hormoneja, ei ne proteiinia tankkaamalla kasva.
Kananmunat ja vehnäjauhot on kustannustehokkain ruokavalio, jos lasketaan proteiinit+kalorit. Siihen vähän öljyä, niin edelleen halvalla pääsee.
Joo ei lihakset kasva pelkällä proteiinilla, kyllä niitä pitää käyttää.
Uskallan veikata, että urheilen enemmän kuin 70% palstalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin puhuttiin kuitenkin vain ruuan terveellisyydestä. Mitä terveellistä on syödä yli 100 g proteiinia päivässä ja yrittää kasvattaa lihaksia? Se on harrastus.
Meitä on 4 ja ruokaan 400e/kk.