Yritin elää todella säästeliäästi, ruokakulut noin 300e/hlö/kk.
Tarkalleen ruokaan meni 278,10e, mutta pakastimessa oli tammikuussa ostettua alelappuista lihaa 800g kanaa ja 3x400g jauhelihaa sekä muutama tonnikalapurkki.
Herkkuja 0e ja foodora 0e.
Ruuan lisäksi meni 13.84e ruokakaupan muihin ostoksiin (dödö, pesusieni yms hygienia.)
Näiden lisäksi vaatekauppa 63,95e (ostin yhdet treenishortsit ja 2 treenitoppia)
Harrastukset 122e
Kosmetiikka 17.67e (meikkivoide ja huulirasva)
Muut kulut 82e (mm. bussikortti, apteekki (vitamiineja ja kylmägeeliä)
Näiden lisäksi vuokra, sähkö, sähkönsiirto, puhelin, sekä oli myös vuoden vakuutukset.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostoksiin menee minulla noin 170 euroa kuukaudessa, tuolloin en juuri pihistele. Kun kokeilen miten halvalla voisin ostaa kuukauden ruoat, voin helposti ostaa kaiken 100-120 eurolla. Tuostakin voisi vielä pihistellä, jos suunnittelisi kunnolla syömiset, mutta se ei minua kiinnosta. Kaverimi ostaa kuukauden ruokatarvikkeet keskimäärin 83 eurolla.
Syöt pelkkää riisiä ja kaurapuuroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostoksiin menee minulla noin 170 euroa kuukaudessa, tuolloin en juuri pihistele. Kun kokeilen miten halvalla voisin ostaa kuukauden ruoat, voin helposti ostaa kaiken 100-120 eurolla. Tuostakin voisi vielä pihistellä, jos suunnittelisi kunnolla syömiset, mutta se ei minua kiinnosta. Kaverimi ostaa kuukauden ruokatarvikkeet keskimäärin 83 eurolla.
No sinä oletkin suht normipainon, ap on läski. Läskit puputtaa huvikseen tankkiinsa ylimääräistä polttoainetta.
Jaa-a millä mittarilla oon läski :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö Ap syö ollenkaan opiskelijaravintoloissa, joissa saisit hyvän ja maittavan lounaan edullisesti?
278,1€ kuukaudessa ruokaan on summa, josta on perusterveen päätöoimisen opiskelijan, jonka opintoja sponsoroi merkittävästi suomalainen yhteiskunta on varaa tinkiä huomattavasti. Mutta toki pientä viitseliäisyyttä saattaa osalta vaatia.
Yliopisto-opiskelija
En syö. Eväät tule edullisemmaksi kuin 3e/25 päivää. Lisäksi ruoka on luokattoman huonoa, ei proteiinia lainkaan.
Tossa 278e oli siis koko kuukauden aamupalat, lounaat, päivälliset ja muutama välipala.
Missä kumman paikassa sinäkin mahdat opiskella. - Oman kokemukseni perusteellä lähes poikkeuksetta saamani ruoka on ollut hinta laatusuhteeltaan hyvää. Ja mikä on erityisen merkille pantavaa, niin se että aina on ollut valittavana useampi kuin yksi vaihtoehto ja kuinka myös erityisruokavaliot (, kuten gluteenittomat, laktoosittomat) on huomioitu ja erityisesti kasvissyöjille on aina myös löytynyt erityinen kasvisruoka vaihtoehto.
Yliopisto-opiskelija
Proteiinin tarpeeni on noin 114g/vrk joten pelkällä kanalla (30g/100g) eläminen vaatisi aika paljon kanaa vuorokaudessa. Lisäksi joudun siis käyttämään raejuustoa ja kasvisproteiineja ja proteiinivälipalaa tyydyttääkseni proteiinintarpeeni. Halvalla toki voi elää mutta terveellistä se ei ole joten pitkällä aikavälillä se on erittäin epäterveellistä. Täällä on aika paljon näitä "eurolla/päivä" ihmisiä joiden mielestä ihminen ei tarvitse muuta kuin pastaa ja ketsuppia.
Ruoka+ hygienia tarvikkeet n. 100€ /viikko
Sinkkutalous. Kahden, kolmen jne.talouksissa summat on paljon isommat.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinin tarpeeni on noin 114g/vrk joten pelkällä kanalla (30g/100g) eläminen vaatisi aika paljon kanaa vuorokaudessa. Lisäksi joudun siis käyttämään raejuustoa ja kasvisproteiineja ja proteiinivälipalaa tyydyttääkseni proteiinintarpeeni. Halvalla toki voi elää mutta terveellistä se ei ole joten pitkällä aikavälillä se on erittäin epäterveellistä. Täällä on aika paljon näitä "eurolla/päivä" ihmisiä joiden mielestä ihminen ei tarvitse muuta kuin pastaa ja ketsuppia.
Mä tähtään 100g proteiini/päivä, vaikka se on hieman alakanttiin. Oon maidolle allerginen, niin proteiinia on vaikea saada "helposti", kun just raejuusto, rahka tai useammat protskujauheet. Myös vatsa tulee kipeäksi esim. soijarouheesta.
Terveellinen ja monipuolinen ruoka 300e/kk on itselleni hyvä saavutus, yllätyin saamistani alapeukuista. Olit eka positiivinen kommentoija!
Proteiini proteiini proteiini proteiini.
Oletko proteiinihuumassasi huomannut, että JOPA siinä haukkumassasi pastassa JA ketsupissa on proteiinia?
Liika proteiini tuhoaa elimistöä.
Liian vähäinen proteiini tuhoaa elimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko proteiinihuumassasi huomannut, että JOPA siinä haukkumassasi pastassa JA ketsupissa on proteiinia?
Pastassa proteiinia on ihan ok määrä, ketsupissa varmaan joku 0,3g per annos eli aivan mitätön määrä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan kaurassakin proteiinia.
Tiedän liian proteiinin haitat, mutta en saa sitä liikaa. Tähtään tällä hetkellä 100g päivä ja se on vähän alimitoitettu, en vain saa enempää ravinnosta tällä budjetilla.
Eikö mammat tajua, että paljon urheilevat ja lihaksia kasvattavat tarvitsevat enemmän proteiinia kuin sohvallamakaavat leivänmussuttajat.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkutalous. Kahden, kolmen jne.talouksissa summat on paljon isommat.
Suhteellsiesti on edullisempaa hankkia ja jakaa ruokakulut, jonkun toisen kanssa kuin yksin. Mutta, jotta tällainen olisi mahdollista, niin toisella tulisi olla samantapainen käsitys siitä mitä hankitaan ja syödään kuin itsellä.
Yliopisto-opiskelija
Makaronin proteiini 13g/100g. Eli jos käytät pelkkää makaronia proteiinin lähteenä saat syödä sitä aika paljon vuorokaudessa. Samalla saat hiilihydraatteja varmasti enemmän kuin tarpeeksi 👌🤣. Pitäisi ymmärtää että yhdistelemällä monipuolisesti erilaisia ravintoaineita saadaan sellainen koostumus joka on ihmiselle terveellinen. Vatsan saa täyteen varmasti millä tahansa mutta pitäisi ymmärtää se kokonaisuus. Halvalla saat kyllä vatsasi täyteen mutta olosi ei välttämättä ole kovin hyvä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Makaronin proteiini 13g/100g. Eli jos käytät pelkkää makaronia proteiinin lähteenä saat syödä sitä aika paljon vuorokaudessa. Samalla saat hiilihydraatteja varmasti enemmän kuin tarpeeksi 👌🤣. Pitäisi ymmärtää että yhdistelemällä monipuolisesti erilaisia ravintoaineita saadaan sellainen koostumus joka on ihmiselle terveellinen. Vatsan saa täyteen varmasti millä tahansa mutta pitäisi ymmärtää se kokonaisuus. Halvalla saat kyllä vatsasi täyteen mutta olosi ei välttämättä ole kovin hyvä sen jälkeen.
Pasta kerää nesteitä turvottaa vatsaa (ainakin itselläni) ja oon sen verran pinnallinen, etten halua pastapömppistä... Harrastukseni ovat liikuntaa ja treenaan niitä ilon vuoksi, en ulkonäon vuoksi, mutta koitan ruualla vaikuttaa ulkonäköön.
Terveellinen ruoka maksaa. Nämä alle 100 euroa/kk syövät ei kummasti ikinä osaa kertoa päivän ruokalistaa, mukaan ei ikinä lasketa pakastimessa olevia lihoja, työpaikkalounaita jne.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka maksaa. Nämä alle 100 euroa/kk syövät ei kummasti ikinä osaa kertoa päivän ruokalistaa, mukaan ei ikinä lasketa pakastimessa olevia lihoja, työpaikkalounaita jne.
Alapeukkumäärä ihmetytti... Herkkuja 0e ja söin terveellisesti ja itse tein ruuat.
Ehkä ens kuussa koitan ihan vähän vähentää kasviksia ja lisätä riisiä tilalle.
Oon siis opiskelija ja tulot tosi pienet.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuro ja kahvi. Lounaaksi leipää, pähkinöitä ja teetä. Sitten esim. pastaa ja tofua ja juureksia. Iltapalaksi banaania, marjoja ja rahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni tekee ruokakaupassa valintoja ihan lompakon mukaan. Ei siinä mietitä terveellisyyttä ja ravintoaineita vaan sitä, että tulisi kylläinen olo mahdollisimman halvalla. Kun usein mollataan hampurilaisia ja vastaavia ruokapaikkoja ym, niin sinne saisi helposti terveellisemmän trendin. Jos sämpylöihin pantaisiin 30% kokojyväjauhoja nykyisten sijaan, niin ateria olisi selvästi terveellisempi.
Ruoka on Suomessa kallista. Jo ennen inflaatiota minulla on aina mennyt se 400 euroa kuussa ruokaan. Yhdelle hengelle siis. Ruoka on jo silloin ollut kallista, mutta en ole tinkinyt. Nyt kalliimpana aikana menee vielä enemmän. Ap:n 300 e/kk on varsin napakka summa, itselleni tuottaa haasteita laittaa vain 300-350 euroa kuussa ruokaan. Kokeiltu on. Kokkaan kaiken itse, toisin sanoen en käytä eineksiä. Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja marjoja menee aamuin illoin runsaasti. Parsakaalia, kukkakaalia, paprikoita, chilejä, lehtikaalia, hapankaalia, avokadoa, greippiä, cantaloupemelonia, granaattiomenaa, herukoita, kumkvatteja, mustikkaa, rypäleitä. Siemeniä, viljatonta granolaa, pähkinöitä, versoja ja ituja, avokadoöljyä, hapanjuurileipää leipomosta, kahvi papuina kotiin jauhettavaksi. Laadukasta huokoista pastaa, hyvää irtoteetä, italialaisia juustoja, tuorepuristettuja mehuja (ei tiivisteestä, ja hedelmälihoineen), kreikkalaista jogurttia, piimää, croissantit, hillot, oliivit, poronliha, kalat. Mistään en tinkisi ruuassa. Jostain muualta sitten.
Minä päätin etten enää säästele ruokakuluissa vaan ostan mitä haluan. Kuitenkin kohtuuden rajoissa. Tammikuun osalta n. 600€/kk kauppaan. Aiemmin noin 450€on riittänyt hyvään ravintoon. Ero ei ole hirveän iso kun ruoka on muutenkin niin kallista. Tuntuu että tällä tyylillä saisi enemmän vastinetta rahoille.
No sinä oletkin suht normipainon, ap on läski. Läskit puputtaa huvikseen tankkiinsa ylimääräistä polttoainetta.