Ärsyttää kun miesystävällä on aina jotain pientä huomauttamista tekemiini ruokiin
Milloin voisi olla jotain maustetta enemmän tai vähemmän... Eilen tein pizzaa ja mainitsin kyllä etten tee kovin ohutta pohjaa nyt, kun kastike ja täytteetkin olivat niin kosteita.
No nyt suvaitsi maistaa aamukahvilla, ja heti alkoi. "Mitä sä tähän pohjaan laitoit, kun on niin... pehmeetä. Olen tottunut vähän toisenlaisiin."
Kyselin että jaa, semmoisiin pakastekorppuihin, niin kuulemma pizzerioiden pizzapohjiin.
Itse ei ole mitään ruokaa minulle laittanut, tai no kerran sen pakastepizzan, ja senkin mikrossa.
Kommentit (160)
Miksi sinä teet ruokaa tuollaiselle urpolle joka ei sun ruuasta tykkää. En minä ainakaan tekisi.
Mene itse ravintolaan syömään ja sano miehelle että tekee itse sitten parempaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ap:n mies valittanut pizzasta, sanoi vain pohjan olevan erilaisen kuin mihin oli tottunut.
Ja kyllä, makuaistimukset ovat ihmisillä erilaisia, joskus joku kaipaa ruokaansa lisää suolaa tai pippuria tms.
Kyllä se kuulosti että olisi pitänyt olla pizzerian pizzaa. Ihmettelen tuotakin että tottunut siihen, kun varmaan vuosia sitten syönyt ulkona, työtön kun on.
Enemmän varmaan niitä pakastepizzoja syönyt viime vuosina.
Suolan suhteen olen usein sanonutkin että voi lisätä lautaselle, kun en ole enää osannut maustaa. Itse tykkään suolaisesta, mutta jos se sitten menee pieleen, niin maustan hieman varovaisemmin, ja sitä voi kukin lisätä.Mutta ei koske vain suolaa, vaan sieltä tulee aina jotain että tähän olisi voinut laittaa valkosipulia ym. Vastailen vain kiltisti että en nyt tällä kertaa ajatellut, kun on tuo valkosipulikastike salaatin kanssa jne.
ApTuo on ihan selvää alistamista ja vallanhimoa. Hyvä että mies avaa suunsa, näet millaisen tyypin kanssa seurustelet. Huomaatko, tuo on jo vaikuttanut itsetuntoosi "kun en ole enää osannut maustaa". Kritisoiko tyyppi ulkonäköäsi/painoasi/vaatteitasi/kotiasi/läheisiäsi/työtäsi/harrastuksiasi/koulutustasi/tv-ohjelmavalintojasi...? Kritisoiko seksiasioita? Miten mies oikeuttaa sen, että esim. ruoka pitäisi tehdä juuri hänen makunsa mukaan? Mielestäni mies koittaa saada sinut hakemaan hänen hyväksyntäänsä. Tuo on loputon suo, jos tuohon lähdet. Nyt jo ruuissa mikään ei kelpaa kunnolla miehelle. Jätä tuo mies, ansaitset parempaa. Kyse ei ole "vain" ruuasta ja "vain" ruokien arvostelusta, vaan tuon tyypin luonteesta ja tavasta kohdella muita ihmisiä.
Hahahah! Miten he levetissä tuosta saa alistamisen ja vallanhimon??? Kaikki tuntuu olevan alistamista, vallankäyttöä, jopa ihan tavallinen hölmö käytös.
HERRANJUMALA!
Tää on kuule red flag!
En kyllä kestäisi sellaista herkkähipiäisyyttä, että missään ei saisi neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sun neuvoa joku 5 kertaa viikossa että tämä olisi tehty paremmin näin ja näin? Olisit tehnyt pizzerian pizzan, olisit voinut laittaa valkosipulia, olisit laittanut sitä ja tätä mutta et tuota... ja neuvoja tyypiltä joka ei itse tee koskaan ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Ällistyttävän moni nainen on huono kokki. Ihmetyttää kun se on oikein ylpeilyn aihe nykyään. Mutta eipä toisen tekemiä safkoja silti kehtaa moittia. Itseäkin potuttaa jos vähänkään omia sotkuja joku moittii.
No en minä koe laittavani pahaa ruokaa, toki en ole kokki ammatiltanikaan.
Sitä mietin myös, että jos mies odottaa saavansa huippukokin, niin mitä hän itse suhteeseen tuo, sellaista huipputason ammattitaitoa tms?
Ap
Ota se lautanen ruokineen ja hiero ruokaa sen ukon naamaaa. Sitteen vaan jatkat hiljaa muinamaunoina syömistäsi. Jep, jep.
Ei kunnollista pitsaa voi tehdä kotona, jollei ole kaasukäyttöistä pitsauunia. Pohja jää löysäksi.
Ymmärrän, että sinua ärsyttää tilanne, jossa miesystäväsi arvostelee ruokia, joita teet hänelle. On tärkeää muistaa, että jokaisella on oma mieltymyksensä ruokien suhteen, ja tämä saattaa johtaa eroihin siinä, miten eri ihmiset pitävät ruoasta.
On tärkeää kommunikoida avoimesti miesystäväsi kanssa, jotta voit selventää hänelle, että arvostat hänen mielipiteitään, mutta samalla haluat myös kunnioitusta omia mieltymyksiäsi kohtaan. Voisit kysyä häneltä, mitä hän haluaisi muuttaa tai lisätä ruoassa seuraavan kerran, ja samalla esittää hänelle omia toiveitasi. On myös hyvä muistaa, että vaikka miesystäväsi on kehitysvammainen, hänelläkin on oikeus ilmaista mielipiteensä ja makumieltymyksensä.
Jos tilanne jatkuu häiritsevänä, voit myös harkita ammattilaisen, kuten terapeutin, puheille käymistä, joka voi auttaa sinua löytämään keinoja käsittelemään tilannetta ja kommunikoida paremmin miesystäväsi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen mielelläni ruokaa toisille, mutta tuossa tapauksessa en tekisi. Ruoasta kiitetään kauniisti ei arvostella, jos toinen ei erityisesti arvostelua pyydä. ( Jos esim. kokeilee/kehittää uutta reseptiä, niin voi haluta kovempaakin kritiikkiä.)
Nösdöily pois. Teet vain itsellesi ruokaa siihen asti, kunnes ukkeli on sulle kokannut. Ja sen jälkeen jatkat vuorottelua.
En voisi seurustella kokin kanssa, koska mielestäni teen hyvää ruokaa ja jos toinen arvostelisi sitä niin suhde menisi piloille.
Olen itse kokki, tuo on joidenkin ihmisten kanssa taakka. Olen itse tosi hyvällä asenteella, jos joku muu tekee ruokaa ja usein "maallikot" ovatkin superhyviä tekemään! Silti tuo että olen kokki herättää epävarmuutta monissa ja joka asiaan "sähän oot kokki", "no ku sä oot kokki".
Tässä on varmaan vähän sama kun siinä, että kampaajilta odotetaan ihan ihmeitä ja ajatustenlukutaitoa, kun "on kuitenkin kampaaja".
Mulle on oltu suu mutrulla, että ei mun mummi näitä lihapullia näin tee, sä oot kuitenkin kokki! Olen alkanut ennakoimaan näitä niin, että kysyn etukäteen että onko jotain mieltymyksiä niin heti tulee "... mut sähän oot.." ei voi voittaa.
Samaten en osaa ulkoa jokaisen mökin grillin tai sähkösavustimen käyttöä, vaikka oonkin kokki :)
Mutta joo, ap:n aloitukseen. Älä nyt enää tee ruokaa sille. Itse seurustelin joskus yhden ääliön kanssa, kenen mielestä kukaan muu kuin hän ei osaa valmistaa lohta. Pyysi sitten minua kokkaamaan ja v*ttu sitä nälvimistä ja ilkkumista, tökkimistä haarukalla ja valitusta, että ei hän tee näin.
Ei tykännyt valkosipulista (kyseessä ei ollut allergia, oli vaan lapsellinen) ja kun oli syönyt luonani ja sanoin tuosta valkosipulista,niin sanoi semmoisella ilmeellä,kuin olisi paska haissut nenän alla "olisit sanonu niin mä en olis syöny"
En myöskään hänestä osannut keittää vettä oikein!! Jep!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sun neuvoa joku 5 kertaa viikossa että tämä olisi tehty paremmin näin ja näin? Olisit tehnyt pizzerian pizzan, olisit voinut laittaa valkosipulia, olisit laittanut sitä ja tätä mutta et tuota... ja neuvoja tyypiltä joka ei itse tee koskaan ruokaa?
Älä nyt suutu!
Kommentoin ihan yleisesti, koska täällä ollaan liian tiukkoja tuossa asenteessa. Raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että sinua ärsyttää tilanne, jossa miesystäväsi arvostelee ruokia, joita teet hänelle. On tärkeää muistaa, että jokaisella on oma mieltymyksensä ruokien suhteen, ja tämä saattaa johtaa eroihin siinä, miten eri ihmiset pitävät ruoasta.
On tärkeää kommunikoida avoimesti miesystäväsi kanssa, jotta voit selventää hänelle, että arvostat hänen mielipiteitään, mutta samalla haluat myös kunnioitusta omia mieltymyksiäsi kohtaan. Voisit kysyä häneltä, mitä hän haluaisi muuttaa tai lisätä ruoassa seuraavan kerran, ja samalla esittää hänelle omia toiveitasi. On myös hyvä muistaa, että vaikka miesystäväsi on kehitysvammainen, hänelläkin on oikeus ilmaista mielipiteensä ja makumieltymyksensä.
Jos tilanne jatkuu häiritsevänä, voit myös harkita ammattilaisen, kuten terapeutin, puheille käymistä, joka voi auttaa sinua löytämään keinoja käsittelemään tilannetta ja kommunikoida paremmin miesystäväsi kanssa.
Ei tarvitse ruveta tuollaiseen. Jos toinen tekee ruuan, niin se ei ole ehkä just prikulleen oman suun mukaista, mutta sillä mennään. Jos haluaa muuttaa tai lisätä jotain, niin tekee itse.
Tuollainen nyppiminen ja nirsoilu on myös yleensä syvällä perusluonteessa, jos antaa pikkusormen tuolle että pomppii toisen pillin mukaan niin koko käsi menee.
Vierailija kirjoitti:
Miten tumpula neuvoo tumpulaa? Sun pitäs tehdä parempaa ruokaa?
Siis mikä ihmeen k.sipää tuo "mies" on? Sylkee ruokaa pois suusta, haukkuu, eikä itse tee mitään. En olisi katsonut tuollaista kertaa kauemmin.
Sano nyt vielä että sinä maksat hänen ruokansa.
Onko hänessä jotain hyviä puolia?
"Syö takkoos parempaa" totesi edesmennyt avolainen anoppini ruuasta nirsoileville. Hyvä neuvo kqikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään herkkähipiäisyyttä, jos toinen on epäkohtelias ja kertoo sille tyypille, että mun raja menee tässä. Ja asiat voi esittää aika monella tapaa. Tuossa voi olla kyse siitä, että toinen on havainnut jonkun asian missä pääsee kyykyttämään, kun huomaa että kumppani on epävarma. Enemmän tulosta tulisi sillä, että tehtäisiin vaikka yhdessä ja kommunikoitaisiin, että hei mä tykkäisin tehä näin, miten sä tykkäät. Ei valmiiseen pöytään tulla louskuttamaan leukojaan et nönönönööö ei noin en tykkää!!
Ja jos se asia on vaikka että salaattiin on kurkut leikattu liian isoiksi, niin ehdottomasti tuollainen poikki heti.
Kuule ap. Mä olen vähän yli 50 v ja ollut nykyisen mieheni kanssa vajaat 5 vuotta. En ikinä osaisi kuvitella sen päästävän tuollaista suustaan. Älä ole sen kanssa vain siksi kun luulet että olet jo siinä iässä ettet ketään muutakaan löydä äläkä ajattele että ei se nyt niin paha ole. Sun mies on täysi kus1pää. Parempi yksin kun tuollaisen kanssa.
Kysy mieheltä iloisesti että "hei josko kokkaillaan vuoroviikoin? Parittomina sinä kokkailet ja minä v1ttuilen ja parillisina toisinpäin? Ihan vaan siksi että alkaa tympimään tuo sun asenteesi". Ja kun tämä ei sovi niin voit jättää sen ja viettää tyttöjen illan tai ostat itsellesi jotain hyvää syötävää ja katsot jonkun leffan ja sulla on varmasti kivempaa kun sen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kelpaa aina, ja on sylkenyt, "liian sitkasta lihaa" tms.
Usein syönkin sitten lihat yksin, naudan keittolihasta en saanut aikaan syötävää kastiketta nähtävästi, en myöskään broikan tai possun sisäfileestä...
Joskus muka olen tehnyt jotain erikoisempaa mitä ei ole maistanut koskaan, (esim. tortillat) mutta kylläpä tuota jo välttelee kun niin monesta valitetaan.
Olemme yli viisikymppisiä, tuossa kun joku epäili nuoriksi.
Miehesi kuulosta oikein kunnon peräkammarin aikamiespojalta, jolta aikuisten tavat ovat jääneet oppimatta.
Jotenkin ihmetyttää, minkälaista näillä miehillä on ollut kotona. Vanhemmat eivät kokanneet koskaan? Kotipöydän ääreltä opitaan myös perussääntö, että toisen tekemästä ruoasta ei puhuta rumasti.