Vielä 70-luvulla Suomessa oli ns. sinkkuvero eli naimattomat&lapsettomat maksoivat enemmän veroa
Tämä olisi hyvä nytkin kun syntyvyys on alhaista.
Kommentit (51)
Huvittavia nämä keskustelut, kun aloittaja ei edes ymmärrä, mistä haluaa keskustella.
Sinkkuverolla haluttiin kompensoida lapsellisten ja lapsettomien kulurakennetta.
Luulen, suuren osan sinkkujen taputtelevan käsiään ja maksavan suosiolla vanhanpiian ja pojan veroa, kun lapsellisten vanhemmat itse maksaisivat lapsesta aiheutuneet kulut, eikä maksettaisi niitä yhteiskunnalla.
70-luvulla ei ollut kunnallista päivähoitoa ja toisen vanhemman palkka saattoi mennä yksityisen päivähoitomaksuihin, samoin lapsilta perittiin terveydenhoidosta jne.
Nyt kunnallinen päivähoito ja kustannuksia kompensoidaan lapsilisillä jne.
Ihanko oikeasti ap. haluaisi paluun 70-luvulle ja maksaa itse lastensa päivähoidon esim. 1200€/kk/lapsi tai maksetaan lapsilisää 1/3 osa, sillä 70-luvulla lapsilisät maksettiin neljännes vuosittain.
Veroja pitäisi alentaa ja tukia pienentää. Näin se oikea kansanosa saisi lapsia, eikä vain somalit jotka elävät Kelan rahavuoren päällä kunhan puskevat ulos kakaroita kuin liukuhihnalta. Yhden somalin nettohinta Suomelle on elinaikanaan noin miljoonan verran miinusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinani maksanut tuota vanhapiika veroa...
Kuulostaa aika epäreilulta, kun kuitenkin joudut yksin maksamaan kaikesta.
Ei se periaatteessa ollut epäreilu, kun kokonaisveroaste on alhaisempi.
Nyt lapselliset maksattavat lapsesta aiheuttaneet kulut esim. kunnallinen päivähoito, hammashoito, terv.hoito jne. myös lapsettomilla, toisin kuin ennen, ne joutuivat maksamaan vanhemmat itse.
Ja itsekin olin maksanut sinkkuveroa, mutta nyt joudun maksamaan veroa kaksinkertaisesti, kun lapsellisilla niin paljon etuja, jotka maksetaan verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuisi naisten "voimaantuminen" varmaan hyvin pian :D
Tuskin, ennemmin maksaisin veroa kuin olisin jonkun luuserin kanssa saman katon alla.
Yksinäinen nainen on luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö keksiä ratkaisua alhaiseen syntyvyyteen?
Sinkkuveron sijaan ongelmaan auttaisi lapsiperheiden vahvempi tukeminen. Vanhempainvapaat niin hyviksi, että sekä äiti että isä voisivat tasapuolisesti jäädä kotiin lapsen kanssa. Tukijärjestelmät kuntoon, niin että perheet voisivat saada taloudellista ja toiminnallista apua sitä tarvitessaan.
Yhteiskunta lapsimyönteisemmäksi, niin ettei lapsen kanssa liikkuva kokisi olevansa muille haitaksi. Synnytystarinoihin mukaan myös hyviä kokemuksia.
Ai että mä inhoan sunlaisia sönköttäjiä, joilta riittää listaa siihen mitä sinä haluat, mutta et puolella sanallakaan ota kantaa siihen, miten ihan konkretian tasolla listasi toteutetaan. Älä jaksa toistella papukaijana noita hesarista oppimiasi juttuja, vaan pysähdy hetkeksi miettimään, miten ihan konkreettisesti nämä esittämäsi asiat voi toteuttaa. Olen samaa mieltä lapsiperheiden lisätuesta, mutta on ihan täysin älyvapaata vaan kailottaa vaatimuslistaansa ilman että ehdottaa toimia vaatimuslistan toteuttamiseksi. Kuulostat aivan vihervasemmistolaiselta kaikille kaikkea kivaa heti-poliitikolta.
1) miten muutat vanhempainvapaat niin hyviksi että äiti ja isä voivat tasapuolisesti jäädä kotiin lapsen kanssa, kun äidit ja isät eivät lähtökohtaisesti halua jäädä kotiin tasapuolisesti? Miehet nimittäin eivät oikeasti vain monet halua jäädä, ja naiset ovat useasti mieluummin kotona. Mitä muutoksia ehdotat vanh.vapaisiin, että ne ovat niin hyvät, että äiti ja isä voivat tasapuolisesti jäädä kotiin?
2) mitä tarkoitat konkreettisesti sillä, kun haluat tukijärjestelmät kuntoon jotta lapsiperheet voivat saada taloudellista ja toiminnallista apua? Mistä rahat? Mikä lasketaan avun tarpeeksi? Mikä toiminnallinen apu? Mitä ajattelit tehdä sen suhteen, että näitä taloudelliset avut valuvat isoissa kaupungeissa enenevissä määrin ja kiihtyvällä tahdilla maahanmuuttajaperheille, jotka eivät kasvata mitään muuta kuin laumaa uusia nettosaajia?
3) millä konkreettisella toimenpiteillä muutat yhteiskuntaa lapsimyönteisemmäksi?
4) mitä positiiviset synnytystarinat auttavat? Jokainen tietää ettei kaikki synnytykset ole hirveitä, mutta valtaosa on synnyttäjille ihan jo synnytyksen luonteesta johtuen kamala kokemus. Miten positiiviset löpinät onnekkaiden yksilöiden onnekkaista synnytyksistä muuttaa asiaa? Ei naiset ole tyhmiä.
70-lvuulla oli niin paha abortti-aika menossa ettätäytyi rankaista lapsensa abortoinnistaa niitä jotka eivät itse olleet lapsentuotannossa mukana
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on liian hauskaa – huvivero takaisin
Ehdotan hyvin vakavasti huviveron palauttamista koskevaksi kaikkeen hauskanpitoon. Näin saadaan myös valtion talous tasapainoon.
Mä kyllä maksan veroja siitä, että käyn huvipuistossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuisi naisten "voimaantuminen" varmaan hyvin pian :D
Tuskin, ennemmin maksaisin veroa kuin olisin jonkun luuserin kanssa saman katon alla.
Yksinäinen nainen on luuseri.
Ihan tilastollinen faktahan on se, että yksinäinen nainen monesti on koulutukseltaan, elämäntavaltaan, terveydellään ja eliniältään saman tasoinen, kuin muutkin naiset. Yksinäiset miehet puolestaan tilastollisestikin katsottuna ovat puhtaita luusereita. Että inkkeli on ihan hiljaa ja nöyrästi menee käyttämään aikaansa vaikka tilastojen tutkailuun, eihän sulla ole töitä, kumppania, lapsia eikä yhtään mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen minäkin. Systeemi muuttui vasta 80-luvun loppupuolella.
Alapeukuttajille tiedoksi: Kokonaisverouudistus tuli voimaan v 1989. Jokunen vuosi ennen tuota tiesin kyllä maksavani veroja pienestä palkasta ihan toden perästä. Tuli ihan ihmetys v 1989 jälkeen käteen jäävästä suremmasta netosta vaikka palkka ei ollut ihmeemmin noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen minäkin. Systeemi muuttui vasta 80-luvun loppupuolella.
Alapeukuttajille tiedoksi: Kokonaisverouudistus tuli voimaan v 1989. Jokunen vuosi ennen tuota tiesin kyllä maksavani veroja pienestä palkasta ihan toden perästä. Tuli ihan ihmetys v 1989 jälkeen käteen jäävästä suremmasta netosta vaikka palkka ei ollut ihmeemmin noussut.
Alapeukuttajalta tiedoksi: Henkilöverotuksen kokonaisuudistus tuli voimaan v. 1975. Silloin poistui perheverotus ja vanhanpojan/-piian vero.
Vuoden 1989 uudistus ei liity noihin mitenkään - sait enemmän palkkaa, koska ansiotulon progressiivisuutta alennettiin karsimalla verovähennysjärjestelmää.