Tiedätkö, mitä eroa on jos sanoo "maistuu Matille" tai "maistuu Matilta"?

Vierailija

Käsittämättömän usein törmään siihen, että ihmiset käyttävät noita väärin.

Jos ruoka maistuu Matille, se tarkoittaa sitä, että ruoka on Matin mielestä hyvää. Jos ruoka maistuu Matilta, se maistuu samalta kuin söisi itse Mattia. 

Miksi siis käytätte näitä muotoja väärin? Maistuu hyvälle? Maistuu pahalle? Näyttää kiinnostavalle? Ne olisi oikein sanoa hyvältä, pahalta ja kiinnostavalta.

Koulutustasonne, jotka teette hyväLLE maistuvaa ruokaa? 

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Tämä jostain syystä ärsyttää minuakin! Aiemmin olen kuitenkin kuullut että molemmat olisivat oikein, miten asia siis oikeasti menee? Te jotka sanotte että ruoka maistuu hyväLLE, kirjoittaisitteko noin myös johonkin viralliseen tekstiin, esim äidinkielen yo-kirjoituksiin?

Vierailija

Samanlainen parivertailu kuin "tulla tehtyä" vs. "tulla tehdyksi". Molemmat ovat korrektia  suomea. Tosin sanapari "tuli syötyä" voi tarkoittaa myös sitä, että jostakin tuli jotakin, joka oli jo syöty.

Vierailija

Vaikka molemmat olisivat yleiskielellisesti katsottuna oikein, niin -lta-pääte on kuitenkin yksiselitteisempi ja enemmän oikein. 

Maistuu sialta ja maistuu sialle, onko eroa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhan vitsin mukaan Marja-Liisa otti Harrilta suihin ja Harri kysyi miltä se maistui.

"Miedolta", vastasi Marja-Liisa :D

Aika vanha vitsi, eikös Marja-Liisa ja Harri ole eronneetkin jo kauan aikaa sitten?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan vitsin mukaan Marja-Liisa otti Harrilta suihin ja Harri kysyi miltä se maistui.

Aika vanha vitsi, eikös Marja-Liisa ja Harri ole eronneetkin jo kauan aikaa sitten?

Marja-Liisa Holkeri on nykyään leski, Harri kuoli kesällä 2011.

Vierailija

Olen myls suomen kielen opiskelija ja ajattelen näin: Jos joku sanoo "maistuu omenalle" on silloin kyseessä omenan kaltainen maku. "Omenalta" taas viittaa siihen että kyseessä on todennäköisimmin juuri omena.

Ei täysin aukoton selitys, mutta tuntuu oikei malta minulle.

Samoin "maistuu Matilta" olisi siis Matin kaltainen maku... vaikka se tuntuukin hassulta :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen myls suomen kielen opiskelija ja ajattelen näin: Jos joku sanoo "maistuu omenalle" on silloin kyseessä omenan kaltainen maku. "Omenalta" taas viittaa siihen että kyseessä on todennäköisimmin juuri omena.

Samoin "maistuu Matilta" olisi siis Matin kaltainen maku... vaikka se tuntuukin hassulta :D

Kysehän on murre-eroista. Mitään merkityseroa sijamuodon valinnalla ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Haha, uskottavuuteni alan opiskelijana taisi mennä sen siliän tien, kun noin paljon virheitä sattui viestiin :D näh...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Marja-Liisa Holkeri on nykyään leski, Harri kuoli kesällä 2011.

Oiskohan vitsissä kuitenkin kyse kirvesniemistä ja juha miedosta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat