Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä on auttanut nukahtamattomuuden katkaisuun?

Vierailija
25.02.2023 |

Tällä hetkellä niin, etten nukahda iltaisin ollenkaan. Lääkäri määräsi Mirtsapiinia 1/4 iltaisin ja se tepsinyt kahtena yönä. En halua lääkekoukkuun! Olen myös yh ja pelkään ettei voi syödä lääkettä jos lapset herää tms öisin. Millä tästä helvetistä taas normaaliin? Masennusta tms ei ole, vain nukahtamisongelma.

Käypä hoito-jutut olleet jo pitkään käytössä, ei vaan tepsi nyt. Edes piikkimatto.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedon mukaan kaikista tehokkain hoitomuoto unettomuuteen on se joku kirjainyhdistelmäterapia, johon Suomessa on kätevintä päästä käsiksi Mielenterveystalo-nettisivujen Unettomuuden omahoito-ohjelman kautta. Se hoito-ohjelma on siis se terapia, se vaan tehdään siinä omatoimisesti. Ja kyseinen nettisivu ja hoitopolku on kaikille avoin. 

Joku ehdotti kylpyä ja siitäkin on tieteellistä näyttöä. Itse muistan joskus nukahtaneeni uskomattoman hyvin mökkireissulla, jossa poreammeeseen ehdittiin vasta aivan illan lopuksi ja siitä kömmittiin suoraan sänkyyn. 

Vierailija
102/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykytiedon mukaan kaikista tehokkain hoitomuoto unettomuuteen on se joku kirjainyhdistelmäterapia, johon Suomessa on kätevintä päästä käsiksi Mielenterveystalo-nettisivujen Unettomuuden omahoito-ohjelman kautta. Se hoito-ohjelma on siis se terapia, se vaan tehdään siinä omatoimisesti. Ja kyseinen nettisivu ja hoitopolku on kaikille avoin. 

Joku ehdotti kylpyä ja siitäkin on tieteellistä näyttöä. Itse muistan joskus nukahtaneeni uskomattoman hyvin mökkireissulla, jossa poreammeeseen ehdittiin vasta aivan illan lopuksi ja siitä kömmittiin suoraan sänkyyn. 

Itse muistan lukemattomia öitä, jolloin olen odotellut nukahtamista kylpyjen jälkeen. Siinä ei KBT auttanut mitenkään, koska en ajatellut juuri mitään. Nukkumista lähinnä. En olisi jaksanut kuin nukkua mutta sitä ei vain tullut. Odottelin ja odottelin, pitkän ja väsyttävän päivän jälkeen että josko nyt, josko nyt. Tai ehkä vielä viisi minuuttia ja sitten pääsisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile Ataraxia. Se on antihistamiini, joka kolmiolääkkeenä on melko väsyttävä. Ei juurikaan muita sivuvaikutuksia, kuin tyo väsymys. Itse sain joskus allergian hoitoonn, mutta en voinut käyttää kun väsytti niin paljon että ei silmät meinannut auki pysyä.

Melatoniini auttaa myös, mutta sitä ei saa käyttää liian suuria määriä pitkään, koska silloin voi alkaa jopa aiheuttaa unettomuutta. Keho tuottaa normaalisti muutamia satoja microgrammoja melatoniinia vuorokaudessa, eli alle milligramman.

Entä jos haluaa nukahtaa eikä väsyä? Nykytiedon mukaan väsymys ja mukahtaminen ovat kaksi eri asiaa.

Mulle tuo oli pelkkä vitsi, jonka lääkäri pokerinaamallaan antoi.

Vierailija
104/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello haltuun ja päivä rytmi.Liikuntaa ulkona ja paljon.Minimi diki aikaa ja puhelin aikaa.Ei äänikirjoja, vaan opettelet itse lukemaan kirjaa.

Tästä nousee vieläkin verenpaine, vaikka omasta pahemmasta unettomuudesta on jo vuosia. Ei se ole varsinaista unettomuutta, jos normaalit terveet elämäntavat auttaa. Muistan miten tein pitkiä lenkkejä ja ajattelin, että tämän jälkeen kyllä varmasti nukuttaa. Pöh 😬 Lääke on se, joka auttaa katkaisemaan kierteen. Ohis

Ja tuo jos ilman riittävää lepoa ja palautumista harrastaa liikuntaa, niin keho voi lyödä päälle ylikunnon ja sit se nukkuminen on vielä vaikeampaa.

Vierailija
105/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin univaikeuksilla stressaamisen ja päätin että lepäilen sitten vaan sängyssä ja nukun sitten tarvittaessa päikkärit töiden jälkeen. Auttoi minulla. Nukahtamiseni on edelleenkin vaikeasta ja uni katkonaista, mutta menen riittävän ajoissa nukkumaan enkä murehdi asiaa.

Olisikin noin helppoa. Eläkeläisille tai muille, joiden ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin maata varmasti kokeiltavissa oleva keino.

Vierailija
106/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nukahtamattomuuteen zopinoxia. On erittäin hyvä, nopea ja lyhytvaikutteinenkin, joten ei pitäisi vaikuttaa mitenkään aamun oloon ja suoriutumiseen.

Se auttaa nukahtamiseen, mutta jos on ongelmia myös unessa pysymisen kanssa, niin kuin minulla, niin sitten tarvitsee myös pitempivaikutteisen unilääkkeen ja kenties jotain siihen, mikä sen unettomuuden ja nukahtamattomuuden aiheuttaa eli esim ahdistukseen. Nämä siis lääkkeiden osalta, ja minulla nämä ovat auttaneet.

Vierailija
107/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jätä zopinox sivuvaikutuksia? Onko nukahtamislääke, voiko käyttää pidempään?

Vierailija
108/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jätä zopinox sivuvaikutuksia? Onko nukahtamislääke, voiko käyttää pidempään?

Nukahtamislääkkeet on tarkoitettu aina lyhytaikaiseen käyttöön. Löydät siitä tietoa netistä. Itse en ainakaan ole huomannut sivuvaikutuksia viikon käytöllä.

Vierailija
109/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt useamman vuoden zopinoxia muutamana päivänä, yleensä kahtena päivänä, viikossa.

Vierailija
110/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan muu pysty sanomaan, mitä sivuvaikutuksia juuri sinulle tulee vai tuleeko ollenkaan.

Vierailija
111/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jalka ja nukkuminen liittyvät toisiinsa? Läheisesti.

Tieteellisesti on todistettu, että kehon lämpötila laskee nukkumisajan lähestyessä. Viileämmässä ihminen tuntee olonsa väsähtäneeksi, kuumassa virkeäksi.

Peiton alla köllötellessä tulee helposti kuuma. Päästämällä jalan, nilkasta alaspäin, pois peiton alta, keho saa virikkeen nukahtamiseen. Keho ymmärtää, että viilentymienn tarkoittaa valmistautumista uinumiseen.

Jalkapohjat ovat karvattomia ja niissä verisuonten rakenteet tukevat kehon lämmönsäätelyjärjestelmää. Tästä syystä juuri jalat ovat paras vaihtoehto viilennykselle.

Vierailija
112/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin univaikeuksilla stressaamisen ja päätin että lepäilen sitten vaan sängyssä ja nukun sitten tarvittaessa päikkärit töiden jälkeen. Auttoi minulla. Nukahtamiseni on edelleenkin vaikeasta ja uni katkonaista, mutta menen riittävän ajoissa nukkumaan enkä murehdi asiaa.

Olisikin noin helppoa. Eläkeläisille tai muille, joiden ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin maata varmasti kokeiltavissa oleva keino.

Vierailija
113/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan lukemattomia öitä, jolloin olen odotellut nukahtamista kylpyjen jälkeen. Siinä ei KBT auttanut mitenkään, koska en ajatellut juuri mitään. Nukkumista lähinnä. En olisi jaksanut kuin nukkua mutta sitä ei vain tullut. Odottelin ja odottelin, pitkän ja väsyttävän päivän jälkeen että josko nyt, josko nyt. Tai ehkä vielä viisi minuuttia ja sitten pääsisi?

No sehän siinä terapiassa just on ideana että ei odotella sitä unta sängyssä. Ja kylpy oli eri pointti kuin se terapia, olisi pitänyt numeroida että av-mammatkin tajuaa. Kiva kun ap sanoi että pelkää lääkkeitä, ja minä tulen kertoomaan tieteellisesti todistettua ilouutista että lääkkeet ei olekaan se paras apu, ja saan palkaksi pelkkiä alapeukkuja!

Vierailija
114/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tarvittaessa 1/4 tablettia Halcionia. Sillä nukahtaa vajaassa 10 minuutissa. Se on lyhytvaikutteinen, joten aamulla ei ole mitään tokkuraa.

Halcioniin kehittyy toleranssi kuten kaikkiin bentsoihin ,eikä sitä voi käyttää kuin max kerran viikossa.

Vierailija
115/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onnistuuko lääkkeillä elämä lasten ja työn suhteen? Sitä pelkään. Yh.

entä jos ajattelet,että se on vaan vaihe elämässä? jos se vähentäis asian stressaamista. Elämä menee eteenpäin ja asiat muuttuu. Yrität suhtautua rennosti,jos ei nukuta lukee,valvoo...pitää olla kärsivällinen! Panikoiminen ja unen odottaminen ei ainakaan auta asiaa. Mutta helppo se on sanoa,tiedän. Kun sitä unta sitten odottaa joka ilta. Mutta se uni ei hetkessä välttämättä korjaannu. Yrittää laittaa kaikki stressitekijät elämästä minimiin,mikä on se ison tekijä? 

Vierailija
116/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ole huomannut et mirtazapiini toimisi vain pari viikkoa. Otan siis 1 mg, nykyään enää tarvittaessa. Auttaa tosi hyvin laskemaan ylikierrokset ja rauhoittumaan. Ei juurikaan väsytä aamuisin, herää kyllä jos on tarve ja ei aiheuta riippuvuutta toisin kuin unilääkkeet. Olen toipunut järkyttävästä unettomuudesta ja käänne parempaan alkoi juuri mirtsalla. Toki vaatii muutakin asiaan perehtymistä että oppii taas nukkumaan pitkän unettomuuden jälkeen. Netistä löytyy hyvin esim mielenterveystalo sivuilta unettomuuden omahoito.

Eli uskallan sitä nyt käyttää, pystyn hoitaa lapset ja työn? Otitko aluksi säännöllisesti? Pitäiskö kokeilla ottaa joka toinen yö vai miten? Herääkö tarvittaessa lapsen kanssa jos vaikka lapsi heräisi yöllä että kipeä? Neuvo miten tästä eteenpäin...haluan katkaista tän kierteen.

Aluksi varmaan säännöllisesti, ekat päivät voi mennä totutellessa. Päiväaikanen väsymys kesti mulla vaan 1 pvän mutta lääkäri sanoi että voi mennä useampikin päivä et kroppa ja pää siihen tottuu. Kannattaa vielä jutella lääkärin kanssa näistä. Ja varmaan joku lyhyt sairasloma olisi hyvä jos on tosi paha unettomuus,mulla oli kun aloitin ton lääkkeen. Ja Nykyään otan enää n. Kahtena iltana viikossa ja nukun tosi hyvin. Mutta lääkäri osaa kyllä vastaa jos epäilyttmä tai jos tulee voimakkaat sivuoireet (väsymys). Ja painonnousua mulle ei oo tullu.

Tosiaan alkuväsymyksen jälkeen en ole huomannut että vaikuttaisi muuten kuin illalla väsyttävästi.

Vierailija
117/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marijuuanna

Vierailija
118/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet ?

Vaihdevuosien hormonikorvaushoito vaikuttaa unen laatuun.

Liikunta auttaa. Yritä kävellä ainakin 5-6km päivässä, mielummin enemmän. Tai kuntosalia, jumppaa tms.

Säännöllinen nukkumaanmenoaika on tärkeää.

Kokeile sitä että juota kahvia, teetä tai cokista lähinnä vaan aamulla, eikä koskaan klo 14.30 jälkeen.

Älä syö enää klo 20 jälkeen mitään. Syö päivällinen aika aikaisin.

Hanki pimennysverhot. ikeastakin saa jotain.

Kokeile korvatulppia ja silmälappuja jos heräilet muiden ääniin.

Hyvä sänky on tärkeä myös.

Mielellään säätösänky josta saa selkänojaa kohotettua vähän.

Tai sitten voi vaan korottaa sängyn päätyä laittamalla jotain jalkojen alle.

Meillä on ollut Tempure älyvaahtopaja ja nukun siinä tosi rauhallisesti.

Noita älyvaahtopatjoja saa muualtakin.

Vierailija
119/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku meditointi, lampaiden laskeminen tai jonkun om sanan toisto voi auttaa.

Idea on että silloin ei pysty samanaikaisesti ajattelemaan muuta hermostuttavaa.

Vierailija
120/127 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

viileä huone ja painopeitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi