Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Työnhakija sai töitä ja toinen firma ilmoitti sen että oli kertonut sen sille toisen firman edustajalle. Voi hyvää päivää näitä ihmisten ongelmia. Miksi tuhlaa työkkärin aikaa vielä ylipäänsä ja tee sitä työtään?
En tiedä kuinka kauan olet ollut työtön, mutta X on saattanut tarkistaa verotietosi. Ne ovat tällä hetkellä valmiita vuodelta 2021.
Todennäköisempää on, että yrittäjä arvasi, että olet työtön.
Jospa hakevat työntekijöitä työkkärin kautta. Ehkä silloin pitää ilmoittaa kieltäytyjistä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että kyseessä on ihme. Miten joku (TA tässä tapauksessa) on löytänyt TE-toimiston puhelinnumeron ja että sieltä on joku vastannutkin. Tuossa voisi kyllä pyytää selvittämään onko kyseessä GDPR-rike. Henkilötietojen siirto eri tahojen kesken ei saa tapahtua ilman asianosaisen suostumusta.
Yrittäjille eli "työnatajapuolelle" on omat linjat ja numerot.
Minulle kävi samoin. Vehmaalla perhe yritys.
Kostonhimoinen tyyppi tuo, joka tarkoituksella tekee ilmoituksia, että sais purkaa sairasta mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?
Mitenhän me kaikki muut onnistuttiin ymmärtämään? Ei ole niin vaikeaa.
Sinulla kävi onni. Väistit luodin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään julkista rekisteriä työllisyysstatuksesta ei kyllä ole. Veikkaan, ettei TE-toimistolla ole tällaisiin tilanteisiin selvää toimintaohjetta, ja että näin ollen virkailija tasapainotteli siinä, mitä saa tietoturvallisesti sanoa sinulle.
No jos on tehnyt työmarkkinatorilla avoimen työnhakijaprofiilin?
Miten tämä liittyy yhtään mihinkään? Torin käyttäjät eivät näe toisiaan, ja yrityksetkin jotka lähestyvät potentiaalista hakijaa, eivät tiedä tästä edes nimeä vaan he laittavat yhteydenottopyynnön heille anonyyminä näkyvälle henkilölle. Anonymiteetti purkautuu, kun hakija vastaa heille omasta sähköpostiosoitteestaan tai soittaen.
Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?
Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...
En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.
Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!
ap
Propria Oy Oulusta teki minulle noin, kun kävin työhaastattelussa. Sain työpaikan toisesta paikasta ja siksi kieltäydyin. Kostoksi ilmoittivat työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Kai se työkkäri jo tietää firman nimen jos firman pomo/rekry/kukalie ite soittaa että tää hakija kieltäyty töistä :D
Vierailija kirjoitti:
Propria Oy Oulusta teki minulle noin, kun kävin työhaastattelussa. Sain työpaikan toisesta paikasta ja siksi kieltäydyin. Kostoksi ilmoittivat työkkäriin.
Miten tää on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, tuo ilmianto on sen lajin roskaa, että yleensä näillä itsellään on ongelma palkanmaksusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Siis mitä, kuka tässä nyt on outo?
Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Mulle kävi nimittäin samoin. Se on tmi toimiva yrittäjä. Alkoi huutamaan puhelimessa, kun ei saanut töihin epämääräisillä tiedoilla palkasta ja tunneista. Se oli soittanut te- toimistoon.
Väistin luodin. Tää oli se, joka haukkui työntekijöitä avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kyllä hämärä juttu. Varmaan yrittäjällä meni poro nokkaan kun olit ehkä heidän ainoa hakija ja et sitten mennytkään. Sinun kannaltasi hyvä, että sait tosiaan toisaalta jo töitä, mahtaa olla myrkyllinen ilmapiiri muutenkin ensimmäisen yrittäjän firmassa.
Sitten taas on sellaisia yrityksiä, jotka jatkavat hakuaikaa koska eivät omasta mielestään saanut sopivasti hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jospa hakevat työntekijöitä työkkärin kautta. Ehkä silloin pitää ilmoittaa kieltäytyjistä.
Työnantajan aloitteesta tulevaa velvoittavaa ilmoittamista ei ole. Työkkäri toki saattaa kysellä rekryn tuloksia työnantajalta, jos työnantaja oli tätä ennen pyytänyt hakijaesittelyitä eli ns. työvoimaa tiskin alta ei-avoimena hakuna. Eli jos yrittäjä otti yhteyden työkkäriin, niin sen se teki omasta halustaan ja aloitteestaan.
Sitten on työtarjoukset, mutta niiden tuloksesta ei lähestytä työnantajaa vaan työnhakijaa. Eikä niitä nykyisen poma-mallin myötä paljoa enää edes tehdäkään.
Ap:n tapauksessa kaikki puhuu sen puolesta, että työnantaja oli ladannut odotuksensa siihen että ap aloittaisi heillä, mutta joutuikin pettymään. Ehkä koki aikaansa tuhlatun, ja että jos se tapahtui väärin perustein, niin ainakin ap:kin kärsisi oman osansa. Sitähän hän ei näköjään tiennyt, että ap oli puhunut hänelle totta eikä mitään työvoimapoliittista seuraamustakaan ole siksi tulossa.
Paikkakuntaa ja firmaa esiin tai muuten tää on silkkaa trollia.