Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ

Vierailija
25.02.2023 |

Siis mitä vit..a ?!

Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.

Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!

Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!

Kommentit (401)

Vierailija
41/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan. 

Siis mitä, kuka tässä nyt on outo?

Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.

Miksi ilmoitat? Ei kyl ole normaali käytäntö.

Vierailija
42/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan. 

Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.

Kerro mikä sun yritys on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?

Mitä sekavaa tuossa oli?

Vierailija
44/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?

Miehelle tulee asiasta lähtemään selvityspyyntö jossa häneltä kysytään työsuhteen päättymissyytä. En usko että hän osaa tarinoida itseään ulos karenssista - jos tämä edes vähää lohduttaa.

Vierailija
45/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ketään oltu edes valittu työhön vielä ja silti yrittäjä kertoo työnhakijan kieltäytyneen työstä, ei todellakaan ole normaali käytäntö alkaa 100 hakijasta 99:n takia soittelemaan työkkäriin, että kieltäytyivät töistä, vai?

Vierailija
46/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa hakevat työntekijöitä työkkärin kautta. Ehkä silloin pitää ilmoittaa kieltäytyjistä.

Työnantajan aloitteesta tulevaa velvoittavaa ilmoittamista ei ole. Työkkäri toki saattaa kysellä rekryn tuloksia työnantajalta, jos työnantaja oli tätä ennen pyytänyt hakijaesittelyitä eli ns. työvoimaa tiskin alta ei-avoimena hakuna. Eli jos yrittäjä otti yhteyden työkkäriin, niin sen se teki omasta halustaan ja aloitteestaan.

Sitten on työtarjoukset, mutta niiden tuloksesta ei lähestytä työnantajaa vaan työnhakijaa. Eikä niitä nykyisen poma-mallin myötä paljoa enää edes tehdäkään.

Ap:n tapauksessa kaikki puhuu sen puolesta, että työnantaja oli ladannut odotuksensa siihen että ap aloittaisi heillä, mutta joutuikin pettymään. Ehkä koki aikaansa tuhlatun, ja että jos se tapahtui väärin perustein, niin ainakin ap:kin kärsisi oman osansa. Sitähän hän ei näköjään tiennyt, että ap oli puhunut hänelle totta eikä mitään työvoimapoliittista seuraamustakaan ole siksi tulossa.

Tämä taitaa olla se tämän tilanteen logiikka.

Työnantaja luuli että aapee valehtelee. Piti sitä selvänä.

Vierailija
47/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...

En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.

Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!

ap

Tuosta saa sellaisen kuvan kyllä.

Vierailija
48/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villiksi on mennyt työn hakeminen tänä päivänä, onneksi minun suojelee ikä 60v  niin ei tule kuin kiitos- viestejä, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun tällä kertaa, aina ei tule edes tätäkään viestiä.

T:Työtön, 4 hakemusta/kk

Vierailija
49/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...

En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.

Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!

ap

Kuulin aikoinaan varmasta lähteestä (kaveri oli vähän aikaa työkkärissä töissä) että.joku oli laitettu suoraan kuulematta karenssillekin tuollaisen soiton takia vaikka haastateltu ei ollut kieltäyttäynyt työstä vaan kysellyt työajoista bussiyhteyksien kannalta. Oli ollut kauhuissaan kun asia selvinnyt. Olin itse työvoimakurssilla samassa työkkärissä ja kysyin ohjaajalta miten voi olla mahdollista, ja tämä vaan voivotteli että on niin vaikeaa kun ei tiedä kuka on oikeassa. Mutta silloin kysytään lisätietoja.

Mutta tästä on reilusti aikaa.

Vierailija
50/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SHT kirjoitti:

En tiedä kuinka kauan olet ollut työtön, mutta X on saattanut tarkistaa verotietosi. Ne ovat tällä hetkellä valmiita vuodelta 2021.

Todennäköisempää on, että yrittäjä arvasi, että olet työtön.

Täytyy olla sairas, jos lähtee työnhakijan verotietoja kaivelemaan. Ihan selvä red flag tuollainen työnantaja.

Vierailija
51/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa hakevat työntekijöitä työkkärin kautta. Ehkä silloin pitää ilmoittaa kieltäytyjistä.

Työnantajan aloitteesta tulevaa velvoittavaa ilmoittamista ei ole. Työkkäri toki saattaa kysellä rekryn tuloksia työnantajalta, jos työnantaja oli tätä ennen pyytänyt hakijaesittelyitä eli ns. työvoimaa tiskin alta ei-avoimena hakuna. Eli jos yrittäjä otti yhteyden työkkäriin, niin sen se teki omasta halustaan ja aloitteestaan.

Sitten on työtarjoukset, mutta niiden tuloksesta ei lähestytä työnantajaa vaan työnhakijaa. Eikä niitä nykyisen poma-mallin myötä paljoa enää edes tehdäkään.

Ap:n tapauksessa kaikki puhuu sen puolesta, että työnantaja oli ladannut odotuksensa siihen että ap aloittaisi heillä, mutta joutuikin pettymään. Ehkä koki aikaansa tuhlatun, ja että jos se tapahtui väärin perustein, niin ainakin ap:kin kärsisi oman osansa. Sitähän hän ei näköjään tiennyt, että ap oli puhunut hänelle totta eikä mitään työvoimapoliittista seuraamustakaan ole siksi tulossa.

Pitää sanoa, että on todella kostonhimoinen omaan mutuun uskova henkilö, jos asia näin on.

Vierailija
52/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työnantajani teki tuota ainakin omien sanojensa mukaan.

Kaikki työkkärin kautta hakevat ovat sosiaalipummeja joita ei työnteko kiinnosta.

Mutta muita väyliä työnhakuun ei kuitenkaan voinut käyttää.

Lisäksi sopivia hakemuksia piti tulla tietty määrä muuten hakua jatkettiin.

Haastatteluihin saattoi pyytää pariinkin otteeseen. Vaikka oli jo päättänyt kenet haluaa palkata. Ja sitten ihmetteli, jos tämä työnhakija ei enää halunnutkaan tulla töihin.

Vierailija
53/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että osa-aikatyötä ei tarvitse edes ottaa vastaan, jos työmatkoihin menee keskimäärin 2 tuntia.

Vierailija
54/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus.

Vierailija
55/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tässä huolessa ontuu se, ettei työkkäri tuntisi omia työnantaja-asiakkaitaan. Kyllä heillä on tiedossa nimet ja numerot sille, kuka yrityksessä hoitaa mitäkin juttuja, mitä rekrytointiin tulee. Joten tuollaisiin puheluihin suhtauduttaisiin todella skeptisesti, jos nimet eivät täsmää. Lisäksi, työkkäri on työnhakija-asiakkaistaan vaitiolovelvollinen sillä TE-asiakkuus on salassa pidettävä tieto. Et siis voi kuvaillulla tavalla esim. selvittää, onko vaikka naapurisi työtön.

Vierailija
56/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Villiksi on mennyt työn hakeminen tänä päivänä, onneksi minun suojelee ikä 60v  niin ei tule kuin kiitos- viestejä, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun tällä kertaa, aina ei tule edes tätäkään viestiä."

Itse huomasin, että toimistotyöhön ei yli 45-vuotiaana enää ole pääsyä, vaikka koulutusta ja vuosien työkokemus. Piti vaihtaa alaa - se oli kyllä virkistävää ja samalla päättyi työpaikkalla harjoitettu ikärasismi. 

Vierailija
57/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakija sai töitä ja toinen firma ilmoitti sen että oli kertonut sen sille toisen firman edustajalle. Voi hyvää päivää näitä ihmisten ongelmia. Miksi tuhlaa työkkärin aikaa vielä ylipäänsä ja tee sitä työtään?

Mistä se työkkäri saa tietää että oot työllistynyt jos ei itse kerro?

Vierailija
58/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja, joihin kukaan ei halua mennä juuri sen yrittäjän itsensä takia. Yksi haukkui kaikki työntekijänsä maan rakoon haastattelussa. 

Mulle haukuttiin vasta, kun olin jo ottanut työn vastaan. Selitti mulle ekana päivänäni, että heillä ei ole yhtään hyvää työntekijää täällä. Oli muuten lopulta maailman paras työyhteisö ja tosi omistautuneita työntekijöitä, mutta tämä pikkupomo itse ei yllättäen ollut kovin pidetty henkilö. Kiva kuunnella viereisessä huoneessa, kun pomo asiakkaillekin puhelimessa haukkuu työntekijöitään.

Vierailija
59/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran karenssin kun hommasin itelleni työpaikan telinetöissä 3 kuukaudeksi. Palkkaa sain 1850 euroa kk. No työkkäristä ne soitti että minun pitäisi mennä samaan aikaan työkokeiluun toiseen paikkaan. En mennyt joten sieltä tuli pian kirje jossa luki että karenssia tuli. Sitten soitin sinne että miten voi tulla karenssi kun minä olen jo töissä. Kelaan olin ilmoittanut viimeiset työttömyyspäivät ja olin saanut työttömyysrahaakin 3 viikolta. No sitten kun se minun työ loppui niin sainkin karenssin  koska olin kieltäytynyt siitä työkokeilusta josta olisin saanut 9 euroa päivässä.

Vierailija
60/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää maailma sekaisin. Kun kyselin mielenkiinnosta erästä paikkaa, ja havaitsin ta:n olevan pois kartalta, niin hän kostoksi ilmoitteli te-toimistoon.