Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli 2. Työtön Tuttu 64-vuotias lopetti juuri työelämään valmentavan digikurssin ja meni muutama viikko niin jo tarjottiin paja-toimintaa.

Vierailija
24.02.2023 |

Jää eläkkeelle kesällä.

Hienosti toimii tämä systeemi.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se oma aktiivisuus ole lähinnä omaa pääomaa? Ihmiset jotka on pitäneet huolta omasta toimintakyvystään pärjää paremmin. 64-vuotias voi olla täysin toimintakykyinen vielä vuosia. Kaikki missä tapaa ihmisiä on sosiaalista ja ylläpitää vireyttä. Kaikki sataa omaan laariin.

Kyllä ne sataa ja kilisee näiden tempputyöllistäjien laareihin. Vanhusten kohdalla pilkantekoa. 

Vierailija
82/107 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annatte vaan sossujen / kuntien / valtion määräillä elämää ja menoa, se on sitä samaa jatkossakin. Sen sijaan että pääsisi eteenpäin jonnekin oikeasti, elämään myös omanlaista elämää ja laittaisi kaikki pysäytysmerkin niiden kyykytykselle. Niillä on aina uusi uhri, jos sitä ei tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se oma aktiivisuus ole lähinnä omaa pääomaa? Ihmiset jotka on pitäneet huolta omasta toimintakyvystään pärjää paremmin. 64-vuotias voi olla täysin toimintakykyinen vielä vuosia. Kaikki missä tapaa ihmisiä on sosiaalista ja ylläpitää vireyttä. Kaikki sataa omaan laariin.

Sataa joo, mutta ne vanhaan käytetyt määrärahat on suoraan pois nuoremmilta, jotka apua työllistymiseen tarvitsevat.

Arvaa huvittaako niitä nuoria tulla kursseille tai tehdä ilmaistyötä? Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa yli viisikymppisenä, ja ahkerimpia oli mun ikäiset. Ne pari-kolmekymppiset istui ja joi kahvia. Ei niitä kiinnostanut oppia uutta, tai laittaa tikkua ristiin.

Vierailija
84/107 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan virassa olevalle ehdotti esimies viikon kurssitusta, vaikka hän oli jäämässä eäkkeelle muutaman kuukauden päästä. Mikä järki? Pikku asioissa pihistellään, muuten ei.

Vierailija
85/107 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiin ei ole kirjattu, että tietyn iän jälkeen ei tarvitse hakea töitä, vaikka saa etuuden. Ota yhteyttä kansanedustajaasi ja vaadi, että yli 60v ikäisellä ei saa olla työnhakuvelvoitetta.

Löytyisiköhän jopa Kokoomuksesta kansanedustaja, joka voisi asian ymmärtää? 

https://www.verkkouutiset.fi/a/suomessa-rehottava-ikasyrjinta-vesittais…

Toki taisi olla hiljaa asiasta silloin kun ikääntyneisiin työttömiin pahasti osuvat "kannustavat" etuusleikkaukset olivat käsittelyssä. 

Ennen vaaleja!

Vierailija
86/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusikymppisellä on vielä monta hyvää työvuotta jäljellä. Miksi pitäisi päästä eläkkeelle heti 60 täytettyään?? Varsinkin sellaisten, jotka ovat  koko elämänsä lorvineet tukia nostellen !

Kyllä he voivat aivan hyvin jatkaa  työnhakua vielä seisenkymppisiksi. Lorvinnasta ei pidä palkita  ennenaikaisilla eläkkeillä.

Heille pitäisi järjestää jotain yhteiskuntaa hyödyttävää, oikeaa työtä päiväkerhojen sijaan. Korvauksiaan vastaan tietenkin.

Vierailija
87/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän pelleilyn piti loppua syksyllä muttta jostain käsittämättömästä syystä hallitus jatkaa "kokeilua" 2025 looppuun saakka. Ainakin. Työvoimatoimistot lakkautetaan ja työnvälitys siirtyy kunnille 1.1.2025. Mikä voisi mennä pieleen?

https://yle.fi/a/74-20082312

Mikä hel...tin hupihakemus? Jos hakijana on esim. kokenut kirjastonhoitaja ja joku broileri jolla ei ole mitään työkokemusta puolueen ulkopuolelta niin käytännössähän tuo kirjastonhoitaja on silloin paljon pätevämpi kaupunginjohtajaksi kuin ne poliitikkobroilerit jotka omasta mielestään on haussa kärjessä.

Melko ylimielistä sanankäyttöä yleltä mutta mitä tuolta tallukkaporukalta muuta voi nykyään odottaakaan. 

Vierailija
88/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusikymppisellä on vielä monta hyvää työvuotta jäljellä. Miksi pitäisi päästä eläkkeelle heti 60 täytettyään?? Varsinkin sellaisten, jotka ovat  koko elämänsä lorvineet tukia nostellen !

Kyllä he voivat aivan hyvin jatkaa  työnhakua vielä seisenkymppisiksi. Lorvinnasta ei pidä palkita  ennenaikaisilla eläkkeillä.

Heille pitäisi järjestää jotain yhteiskuntaa hyödyttävää, oikeaa työtä päiväkerhojen sijaan. Korvauksiaan vastaan tietenkin.

Hyvä olisi katsoa niitä työvuosia että jos vaikka 40v ollut töissä niin pääsisi eläkkeelle halutessaan. Siinä ajassa kerännyt jo ihan kohtuullisen eläkkeen jolla pärjää ilman avustuksia.ja rupee olemaan jo niitä kulumavikojakin ja muita sairauksia oikeesti.

89/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa pajatoiminta? Mitä siellä tehdään?

Vierailija
90/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mitä tarkoittaa pajatoiminta? Mitä siellä tehdään?

Pelataan pajatsoo ja vedetään röökii.

Vierailija
91/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihminen osaa itse järjestää omaa sosiaalista elämäänsä ja aktiivisuuttaan? 

Vierailija
92/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pätkätyössä te-toimistossa. Toivoin uutta sijaisuutta ja joskus vakinaistamista ja toki yritin näyttää ahkeruuteni.

Osaston pomo  seurasi joka viikko meidän työntekijöiden ahkeruutta katsomalla, miten monta pakkohakua eri kursseille ja muihin aktivointiin kukakin oli lähettänyt. Minä sitten hakkasin menemään kaikenlaista ohjausta toimenpiteisiin ihan liukuhihnalta: ei siinä paljon ehtinyt lueskelemaan mitään asiakkaan tietoja tarkemmin. Jos oli työtön työnhakija, niln se riitti. Sori siitä. 

Vierailija
93/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen osaa tehdä CV:n. Ja jos ei, niin netissä on ohjeet.

Ei sitä varten tarvita kurssia.

TE-toimistojen naiset ovat narsisteja. Entisiä koulukiusaajia. M27

Työntekijöitä paljon itse palkanneena voin sanoa, että kaikki eivät todellakaan osaa tehdä CV:tä. 

Vierailija
94/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sauli Niinistö on 76 v ja porskuttaa täysillä. Paranee kuin viini vanhetessaan.

Helppoahan hänen työnsä on ollut jo monta vuotta.Vähän suutansa aukoo ja paperista lukee.Kyllä on jo ihan tuttero ja niskat ovat kyyryssä.

Vierailija
95/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungissa pisti silmään joku luovan kirjoittamisen pajapakerrus. Eiköhän hyödyllisempää olisi miettiä millä aloilla on pulaa työntekijöistä missäkin paikassa ja yrittää saada edes joku työttömistä kouluttautumaan niihin töihin. 

Paitsi, että työttömän kouluttautuminenhan on vaarallista touhua. Voisi vielä saada työpaikan, eikä ehtisi pajoja täyttämään. 

Vierailija
96/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyykyttävät kovalla vimmalla jokaista joka poistuu pian käsiensä ulottuvilta.

Sairaat ja vanhukset saavat kokea TE-tätien vihan.

Oikeasti sairaat ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. Se, että joku sanoo itse olevansa työkyvytön ei yleensä tarkoita sitä

Vierailija
97/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pätkätyössä te-toimistossa. Toivoin uutta sijaisuutta ja joskus vakinaistamista ja toki yritin näyttää ahkeruuteni.

Osaston pomo  seurasi joka viikko meidän työntekijöiden ahkeruutta katsomalla, miten monta pakkohakua eri kursseille ja muihin aktivointiin kukakin oli lähettänyt. Minä sitten hakkasin menemään kaikenlaista ohjausta toimenpiteisiin ihan liukuhihnalta: ei siinä paljon ehtinyt lueskelemaan mitään asiakkaan tietoja tarkemmin. Jos oli työtön työnhakija, niln se riitti. Sori siitä. 

Älä valehtele.

Vierailija
98/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asuinpaikka kunnalla pakotetaan enimmäkseen nuoria pajatöihin ja  kierrätyskeskuksiin. Vanhemmat jätetään rauhaan. Tämäkin riippuu paljon millainen virkailija osuu kohdalle. Eräälle tutulle 62 v miehelle sanottiin, että saat rauhassa odotella eläkepäiviä, ellet itse halua työllistyä. Minulle sattui yli aktiivinen virkailija. Vaikka olen osa-aikatyössä, on tarjonnut mulle kokoaikatyön paikkoja. Nämä paikat ovat olleet epäsopivia, vaadittu taitoja, joita minulla ei ole esim. ompelu. Olen 58 v.

Vierailija
99/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy.

Olen pian 61. Kimpussani on sekä kuntakokeilu että TE. Luit oikein ei pitäisi olla, mutta kun on. Sieltä joku pirjo tai pirkko soittaa viikon välein. Olo on kuin DNA -mainoksen kivimiehellä. Sillä, jolle tippuu kivenmosa päähän ja joutuu huutamaan Ei vai!. Ei vai ole jo tehnyt 43 vuotta töitä ja ei tarttee työvalmennuskurssia. Ei Vai!

Pitäisi mennä pajalle imuroimaan sohvia ja haistelemaan patjoja. Myös nappien lajittelusta on ollut puhetta. 

Vierailija
100/107 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiin ei ole kirjattu, että tietyn iän jälkeen ei tarvitse hakea töitä, vaikka saa etuuden. Ota yhteyttä kansanedustajaasi ja vaadi, että yli 60v ikäisellä ei saa olla työnhakuvelvoitetta.

Kun tätä aktiivimalli kakkosta eduskunnassa käsiteltiin, niin Tuula Haataista vaadittiin juuri kertomaan tämä, pitääkö yli 60 vuotiaan hakea työtä, eli asetetaanko työnhakuvelvoite. Haatainen sanoi lopuksi, että velvoite on 0 - ei tarvi hakea.

Nyt minusta tuntuu, että edustajiin ei voi luottaa. En aio äänestää.

Olen kohta 61v. ja nyt työttömäksi jäätyäni, minulle on asetettu edelleen se neljän paikan haku kuukaudessa:/ Pitäisi ilmeisesti olla työkyvystä näyttää faktat tai pikemminkin puutteista. Terveystietojen pitäisi olla jokaisen yksityisiä asioita mutta näinhän ei ole, vaan minunkin täytyisi juosta lääkäreillä ja kertoa kaikesta jollekkin randomille kaupungin virkailijalle. Mitenhän minusta tuntuu, että kohdellaan kuin ikuisesti avovankilassa elävää. Kuulustellaan ja kuulostellaan puhelimitse. Virkailijatkin tekee vain työtään ja ovat yleensä ystävällisiä mutta aivan kaikkea en tunne olevani velvollinen heille kertomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä